Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:20

ik heb kaptoomteugel onder mn pink door langs en mn bitteugel zoals bij gewoon rijden tussen wijsvinger en pink, ook bij het rijden, daan kun jde de teugels onafhankelijk van elkaar gebruiken. Zoals jullie m hbben met alleen kaptoom is veel makkelijkers, zweephand is idd lastiger! Nog tips?

kim1207

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:25

Ik heb ff gezocht, maar ik gebruik kruislings geloof ik!

FF de teugelvoeringen zoals op de site van marijke de jong!:

Kruislings
•De ruiter houdt de teugels gescheiden: beide linkerteugels in de linkerhand en beide rechterteugels in de rechterhand.
•De kandareteugel zit tussen de ringvinger en pink (OF tussen middel- en ringvinger) en de kaptoomteugel onder de pink (OF tussen ring-vinger en pink).
•De teugels kruisen elkaar.
•Door alleen een ophouding met de onderste vingers te maken, wordt alleen op de kaptoom ingewerkt. Met een ophouding met de hele hand ook op de stang.

Fillis
•De ruiter houdt de teugels gescheiden: beide linkerteugels in de linkerhand en beide rechterteugels in de rechterhand.
•De kaptoomteugel zit boven de ringvinger en de kandareteugel onder de pink.
•De teugels kruisen elkaar niet.
•Door de hand naar voren te kantelen (duim van u af) wordt op de kandare ingewerkt. Door de hand naar achteren te kantelen wordt op de kaptoom ingewerkt.
•Deze teugelvoering is vooral handig als u de oefeningen aan de hand oefent, waarbij u naast het paard loopt..

Klassiek
•Aanhangers van de klassieke rijkunst rijden ook wel op deze manier.
•De beide kandare-teugels en de linker kaptoomteugel worden in de linkerhand gehouden.
•De linkerkandare teugel ligt tussen middel- en ringvinger.
•De rechter kandareteugel ligt tussen ring- en pink.
•De kaptoom wordt onder de pink gehouden.
•De rechter kaptoomteugel wordt in de rechterhand gehouden.
•Het is belangrijk dat men op een symetrische lengte let bij het opnemen van de kandareteugels.
•De linkerhand moet midden boven de schoft gehouden worden.
•D.m.v. het draaien van de hand (duim naar voren, naar achteren) kan men op de kandare inwerken.
•De ruiter dient over een zeer rustige hand te bezitten bij deze teugelvoering.
•Door deze manier van rijden wordt gewaarborgt dat er niet eenzijdig op het stangbit ingewerkt wordt.
•Deze manier van rijden bereidt de ruiter voor op het eenhandig rijden.

Eenhandig
•Aanhangers van de Academische Rijkunst rijden uiteindelijk met 1 hand.
•Hierbij voert u de 4 teugels in 1 hand:
•Tussen wijs- en middelvinger: rechter kaptoomteugel (groen).
•Tussen middel- en ringvinger: rechter kandareteugel (rood).
•Tussen ringvinger en pink: linker kandareteugel.
•Onder de pink: linker kaptoomteugel.
•De duim houdt de teugels stevig op de wijsvinger geklemt, zodat de vingers zich kunnen ontspannen en onafhankelijk van elkaar ophoudingen kunnen maken.
•Het is aan te raden om in eerste instantie 2 verschillende teugels te gebruiken (bv. een stoffen teugel en een leren teugel) om de teugels goed te kunnen onderscheiden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:29

Ik zal foto's moeten zien, want dit snap ik zo echt niet hoor :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:31

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:33

Oh, dan ga ik daar ff kijken.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:36

Je ziet dat ook daar staat dat de Fillis teugelvoering vooral handig wanneer er oefeningen aan de hand worden gedaan. Op jouw foto's gebruik je niet de "kruislings" teugelvoering een voor mij onbekende. Maar als het voor jouw en je paard werkt prima. Maar zoals je teugelvoering op de foto's is is het onmogelijk om bitteugel of kaptoomteugel afzonderlijk te gebruiken en het gebruik van de zweep lijkt mij ook erg moeizaam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:54

pol schreef:
Je ziet dat ook daar staat dat de Fillis teugelvoering vooral handig wanneer er oefeningen aan de hand worden gedaan. Op jouw foto's gebruik je niet de "kruislings" teugelvoering een voor mij onbekende. Maar als het voor jouw en je paard werkt prima. Maar zoals je teugelvoering op de foto's is is het onmogelijk om bitteugel of kaptoomteugel afzonderlijk te gebruiken en het gebruik van de zweep lijkt mij ook erg moeizaam.

Zoals ik het zie is niet zo zeer de teugelvoering het probleem maar het feit dat haar vuist niet met de duim naar boven is? Zoiets schreef je volgens mij ook al, toch? :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:59

Uhm ... maar ik heb toch maar 1 teugel aan het hoofstel (c.q. kaptoom). Heb jij het nu over een dubbele teugel, ik begrijp het even niet, sorry.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:59

HannahFrouk schreef:
Uhm ... maar ik heb toch maar 1 teugel aan het hoofstel (c.q. kaptoom). Heb jij het nu over een dubbele teugel, ik begrijp het even niet, sorry.

Het gaat nu om Kim1207, die gebruikt kaptoom en bit te samen en heeft een dubbele teugel ;)

Ik gebruik ook alleen een kaptoom bij dit soort werk dus heb ook een enkele teugel. Gelukkig maar, mot al op zoveel dingen tegelijk denken :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:10

Ooooh, ok
(*** voelt zich een beetje blont *** :o? )

:D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:46

Ik zie inderdaad dat de teugelsanders kunne, maar ben er nooit zo bwust ee bezig geweest. Ik zal nog eens wat foto's plaatsen waarbij jullie kunnen zien wat ik doe.... graag commentaar. Het gaat om stelling en buiging op de rechte lijn, maar ik ben vooral heel erg benieuwd naar tips over de teugelvoering.
En ja ik heb dus 2 teugels: kaptoom en bitteugel!

Plaatsing in de hand dicht bij het bit gaat nog wel, ik heb vandaag tijdens oefenen bemerkt dat ik wel degelijk op deze manier onafhankelijk bit en kaptoom kan gebruiken, hand bij schoft en met zweepje is niet ideaal! Kijk maar en tips (GRAAG MET FOTO VAN HOE MAKKELIJKER GAAG!!!)

http://img29.imageshack.us/img29/8117/img6697j.jpg

kaptoom onder pink,
bit tussen pink en wijsvinger
Afbeelding

Afbeelding

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:48

en nog een foto van valan met de instructrice. Ik zie nu pas datzij alleen de kaptoom pakt hier..... hoe heeft ze die vast dan?

Afbeelding

als er iemand tips heeft over hoe makkelijker te doen Graag. Vooral die hand met zweep vind ik moeilijk en met een paard van 1.72 als je zelf 1.58 bent is het ook nog wel eens aanpoten!!

Hannafroukje wil jij ook een foto maken van je teugelvoering, en graag ook nog van mensen die met 2 teugels werken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:08

Kim, waarom gebruik je eigenlijk die dubbele teugel?

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:23

- Naïma
- 23 (?)
- Ik wil er mee gaan beginnen en hier tips krijgen! ;)
- Ouderdom
- Met longeren verkeerde stelling!

Afbeelding
Afbeelding

Dit gebeurt niet alleen in galop, maar dit zijn de foto's waarop je het 't beste ziet!
Ik werd in m'n longeerfoto's -topic doorverwezen naar hier, dus misschien tips?

p.s Link voor alle longeerfoto's; http://www.mijnalbum.nl/Album=BF6GZZZC

Alvast bedankt :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:30

Welkom Ann_e, ik raad je eerst aan om dit topic goed door te lezen zodat je weet waar wij het hier over hebben. :)
Wij hebben het niet specifiek over juist/correct longeren maar over het rechtrichten van je paard. Heeft jou paard en voorkeurskant?

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:46

fransje23 schreef:
Welkom Ann_e, ik raad je eerst aan om dit topic goed door te lezen zodat je weet waar wij het hier over hebben. :)
Wij hebben het niet specifiek over juist/correct longeren maar over het rechtrichten van je paard. Heeft jou paard en voorkeurskant?

Ja, links....
Heeft dit te maken met dat ik zelf ook linkshandig ben :o ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:55

Ik plaats nog even een paar foto's van mijn les :)

Bij deze foto kan je mooi zien dat bij de lang en laag oefening de buitenteugel weinig tot niets doet:
Afbeelding

Dit is de eerste stap van de traveroefening. Foto's van de travers heb ik dan weer niet. Op de hals, waar je een soort verdkking voelt, zit de zgn. "traversknop". Op die "knop" geef ik wat druk met mijn linkerhand. Zelf loop je met deze oefening achteruit.
Afbeelding

en nog eentje rechtsom, volgens mij is de buiging hier best aardig. :)

http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0651.jpg
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 11-08-09 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:58

Ann_e schreef:
Ja, links....
Heeft dit te maken met dat ik zelf ook linkshandig ben :o ?

Dat kan, je paard heeft net als jij een kant die hij liever gebruikt dan de andere kant. Helaas is het voor zijn lichaam niet goed om altijd die zelfde kant te gebruiken dus moet je zorgen dat beiden kanten nagenoeg even sterk worden en blijven. Je paard zal dan ook rehcter in zijn lichaam worden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:00

Ann-E, je kunt het aan deze foto's niet zo goed zien of en zo ja wat het probleem is. Is het mogelijk dat je nog twee foto's maakt en dan van draf? En dan ook iets dichterbij. Zoals in de beginpost staat, je zou een foto moeten hebben van precies dat moment dat het binnenachterbeen neergezet wordt, dan kun je deze het makkelijkst / best beoordelen.

Het valt me sowieso op dat je paard erg overbouwd lijkt, hoe oud is je paard eigenlijk?

Rest moet ik nog op reageren, maar dat lukt nog even niet. Komt nog!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:02

fransje23 schreef:
Kim, waarom gebruik je eigenlijk die dubbele teugel?

Ik gebruik soms alleen kaptoom maar vaak ook bit omdat ik op het bit de ontspanning van hals en kaak krijg, Valan gaat dan knabbelen en is veel sneller ontspannen. Op alleen de kaptoom raakt ze soms een beetje gestressed. Met rijden heb ik ook echt bit nodig om eerst de teugelkamtechniek toe te passen om ze lang laag te laten lopen (chewing the reins out of the hand) en daarna kan ik met kaptoom de schedel plaatsen!

Dat is waarom ik ze vaak dubbel gebruik. SOms heb ik ook alleen het bit in en daar geen teugel aan.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:05

fransje23 schreef:
Ik plaats nog even een paar foto's van mijn les :)

Bij deze foto kan je mooi zien dat bij de lang en laag oefening de buitenteugel weinig tot niets doet:

Dit is de eerste stap van de traveroefening. Foto's van de travers heb ik dan weer niet. Op de hals, waar je een soort verdkking voelt, zit de zgn. "traversknop". Op die "knop" geef ik wat druk met mijn linkerhand. Zelf loop je met deze oefening achteruit.

en nog eentje rechtsom, volgens mij is de buiging hier best aardig. :)

haha de travers knop, kom die bij mijn paard maar eens zoeken linksom! ze heeft heel veel moeite om dat ra been onder te brengen en zal proberen om ipv linkerrstelling en buiging de rechter aan te nemen!

Ik weet dat marijke het op de Horse event ook over dit automatische knopje had, maar die werkt bij mijn meisje maar half!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:11

kim1207 schreef:
haha de travers knop, kom die bij mijn paard maar eens zoeken linksom! ze heeft heel veel moeite om dat ra been onder te brengen en zal proberen om ipv linkerrstelling en buiging de rechter aan te nemen!

Ik weet dat marijke het op de Horse event ook over dit automatische knopje had, maar die werkt bij mijn meisje maar half!!

:D Knopje werkt bij ons wel aardig.

Dan is jouw paard, op die kant, nog niet klaar voor de travers en zou ik nog even lekker door sbw-en en lang en laag te gaan.

De stelling kan je natuurlijk ook regelen door het hoofd meer naar je toe te halen of juist wat rechter te stellen.

Mijn paard vind het ook erg moeilijk linksom en na 3-4 goede passen zetten we haar dan ook weer recht en gaan de we over op de andere hand.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:16

HannahFrouk schreef:
Ann-E, je kunt het aan deze foto's niet zo goed zien of en zo ja wat het probleem is. Is het mogelijk dat je nog twee foto's maakt en dan van draf? En dan ook iets dichterbij. Zoals in de beginpost staat, je zou een foto moeten hebben van precies dat moment dat het binnenachterbeen neergezet wordt, dan kun je deze het makkelijkst / best beoordelen.

Het valt me sowieso op dat je paard erg overbouwd lijkt, hoe oud is je paard eigenlijk?

Rest moet ik nog op reageren, maar dat lukt nog even niet. Komt nog!

Ik zal even kijken, vanmiddag zijn er nieuwe foto's te zien!
Wat is overbouwd :o
't zou wel kunnen hoor want ze is alweer 23/24

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:30

Hier heb ik al betere foto's (denk ik);

Afbeelding
Afbeelding

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:42

Deze beter?