Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:12

Anky heeft de gewoonte om de kinketting van de stang losser dan normaal te hebben. Het gevolg is dat de stang pas inwerkt als hij zoals in dit geval doorgetrokken lijkt. Daarop focussen heeft dus niet zoveel zin.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:17

Karl66 schreef:
Anky heeft de gewoonte om de kinketting van de stang losser dan normaal te hebben. Het gevolg is dat de stang pas inwerkt als hij zoals in dit geval doorgetrokken lijkt. Daarop focussen heeft dus niet zoveel zin.

Werkelijk, dat heb natuurlijk niet gezien.
Ben echt niet blind, de stang is doorgetrokken, als zij werkelijk fijngevoelig ermee rijden zou, kon zij ook de kinketting zo aanbrengen als het hoort.
Maar die lippen duiden erop.
En dat vele schuim uit de mond ook.
Het paard probeert de druk op de lagen door de trens en de stang te verlichten door de tong, die trekt hij op, om sterker er tegen in te gaan.
Daardoor onstaat meer speeksel omdat de tong constant aan het werk is, en drukt tegen de speekselklieren.
Bovendien versterkt door Hypperflexie gedoe op het inrijterrein.
Waarbij het strottenhoofd en de speekselklieren extra druk krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:29

Schuim duid op druk? :oo Gek, die van mij schuimt zelfs op weide soms :') Neen, schuimen heeft niets met druk te maken. Mij valt eerder op dat ontspannen paarden dat doen.

Ik heb persoonlijk meer moeite met een heel strakke kinketting en een stang op 45° dan een lossere kinketting en de stang zoals dit. Fijngevoellig rijden heeft niets met strakke kinketting te maken. Sommige paarden reageren simpelweg niet fijn op een kinketting en als je hem dan losser doet hebben ze er geen last van. ;) Een beetje verder nadenken dan de theorie'tjes professor.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-09-09 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:33

professor.......... zolang iemand beweerd dat schuim op druk duid

hoe moet ik diegene dan in hemelsnaam serieus nemen?

ik heb mij redelijk afzijdig gehouden van dit topic omdat er zoveel nonsense verkondigd word :)

maar dit is toch echt de druppel qua schuim zegmaar

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:35

Hallo, sorry hoor, maar nu moet ik het toch eens zijn met de Professor, tenminste als hij kwijl bedoelt ipv schuim. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:37

Ik zie geen kwijl op die foto. Ook kwijlen duid niet perse op druk. Tenminste: als het iets er tussen in is, is het niet per definitie druk. Pure kwijl kan ik me voorstellen dat het druk is. Maar iets er tussen in, dan moet je IMO naar de combinatie kijken en niet op boeken-wijsheid verder gaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:39

KiWiKo schreef:

ik heb mij redelijk afzijdig gehouden van dit topic omdat er zoveel nonsense verkondigd word :)

Wilt u mij dan eens verklaren, hoe speeksel onstaat.
Weet u hoe dat overdanig speeksel duid op een verkeerde teugel-bit-gebruik??
Dat een paard schuimen mag, maar wij hebben het overmatig schuim.
Bovendien, wanneer u goed kijkt, dan ziet men de stang en trens aan staan, en dat niet licht.
En in deze phase van de Piaffe, zou het juist een lichte aanleuning moeten zijn.
De rest heb ik al beschreven.
En het is natuurlijk makkelijk te zeggen, hier wordt zoveel nonsens geschreven.
U komt en schrijft ook nonsens, niets inhouderlijks niets onderbouwds.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:39

vur schreef:
Hallo, sorry hoor, maar nu moet ik het toch eens zijn met de Professor, tenminste als hij kwijl bedoelt ipv schuim. ;)

Dat bedoel ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:40

Als je een paard hebt dat veel schuimt heb je sneller zogenaamd "overmatig" schuim. Zet mijn merrie tien minuten gewoon stil, niemand er op en niemand die aan de teugels komt, en het schuim zit op haar borst en valt op de grond. Die schuimt ontzéttend fel. Zoals ik zei, denk eens buiten de boekjes zeg.

Nogmaals zie ik op de foto met Sali geen kwijl. Ik zie "lippenstift".
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-09-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:41

Professor schreef:
KiWiKo schreef:

Wilt u mij dan eens verklaren, hoe speeksel onstaat.
Weet u hoe dat overdanig speeksel duid op een verkeerde teugel-bit-gebruik??
Dat een paard schuimen mag, maar wij hebben het overmatig schuim.
Bovendien, wanneer u goed kijkt, dan ziet men de stang en trens aan staan, en dat niet licht.
En in deze phase van de Piaffe, zou het juist een lichte aanleuning moeten zijn.
De rest heb ik al beschreven.
En het is natuurlijk makkelijk te zeggen, hier wordt zoveel nonsens geschreven.
U komt en schrijft ook nonsens, niets inhouderlijks niets onderbouwds.

geen zin in....... doe uw eigen huiswerk :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 07-09-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:42

Overmatig kwijlen, je weet wel, waterige slierten komen uit de mond, heeft volgens mij vaak te maken met ongemak. Door welke oorzaak dan ook. Vaak heeft het te maken met stress op druk van het bit. Het ene paard kan daarbij meer druk hebben de ander, daar kun je pech mee hebben. Ik zie soms bij Anky wel overmatig gekwijl, maar ook hoor ik bij 1 paard van haar vaak tandengeknars of zie ik inderdaad getrek met de lippen. Allemaal tekenen van innerlijke onrust of misschien zelfs stress. Maar dat is mijn mening. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:43

KiWiKo schreef:
geen zin in....... doe uw huiswerk :)

Werkelijk intressant, wat u te schrijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:43

Heb anders al veel paarden aan halster zien "kwijlen" en schuimen. :+ Die stonden met een opgetrokken achterhoefje en hun ogen half toe... Waar zit te druk en stress?

Tandenknarsen hoeft geen verzet te zijn, kan ook nervositeit zijn.

Niet elk paard is het zelfde. Niet elk paard zal even hard kwijlen. Ik moet zeggen dat Anky net een van de ruiters is waarbij ik dat overmatige geschuim NIET zie...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:44

vur schreef:
Overmatig kwijlen, je weet wel, waterige slierten komen uit de mond, heeft volgens mij vaak te maken met ongemak. Door welke oorzaak dan ook. Vaak heeft het te maken met stress op druk van het bit. Het ene paard kan daarbij meer druk hebben de ander, daar kun je pech mee hebben. Ik zie soms bij Anky wel overmatig gekwijl, maar ook hoor ik bij 1 paard van haar vaak tandengeknars of zie ik inderdaad getrek met de lippen. Allemaal tekenen van innerlijke onrust of misschien zelfs stress. Maar dat is mijn mening. ;)

Die mening heeft u niet alleen, er zijn wel meer paardenliefhebbers die dat zo zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:46

Professor schreef:
KiWiKo schreef:
geen zin in....... doe uw huiswerk :)

Werkelijk intressant, wat u te schrijft.

wat...........??? dat ik vind dat u zich wat meer moet verdiepen in het wezen paard ipv in de boeken???

dat kan........

mijn expertise kan u kopen........ maar u kan ook uw horizon verbreden en uit de boeken komen om in het echte leven paarden mee te maken, en daar lering uti trekken :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:49

Nou KiWiKo, dat is nou ook kort door de bocht. Wie zegt dat Professor zijn kennis uit boeken heeft. Dat kan ik even niet volgen. Waar heb jij je kennis dan vandaan is een vraag die bij mij opkomt en bij het bekijken van je profiel word ik ook niet echt wijzer. :?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:51

vur schreef:

Tandenknarsen kan ook te maken hebben met concentratie. Niet altijd met stress of ongemak ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:52

vur schreef:
Nou KiWiKo, dat is nou ook kort door de bocht. Wie zegt dat Professor zijn kennis uit boeken heeft. Dat kan ik even niet volgen. Waar heb jij je kennis dan vandaan is een vraag die bij mij opkomt en bij het bekijken van je profiel word ik ook niet echt wijzer. :?

Dat valt enigszins op gezien elk bericht rechtstreeks uit een theorieboek komt en geen ruimte laat voor het verschil in verschillende paarden en karakters en het feit dat, als je dat aan haalt, dat zonder pardon van de baan geveegt word. KiWiKo heeft meer praktijk kennis in 1 duim dan de gemiddelde bokker ooit zal op doen in een heel leven (mezelf meegerekent voor je het je af vraagt). Dus daarover zou ik me geen zorgen maken. ;)

maikeltje: inderdaad. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:53

find out Vur :)

alles wat professor zegt is thoeretisch geneuzel wat in de praktijk niet werkt of nergens op slaat :)

kan zo de politiek in :)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:53

Professor....

Ik dacht te lezen dat je schreef; bij piaffe hoort een lichte aanleuning te zijn...... aanleuning is een gevoelskwestie toch?

heb je bij dit paard buiten gekeken ook gevoeld?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:54

maikeltje schreef:
vur schreef:

Tandenknarsen kan ook te maken hebben met concentratie. Niet altijd met stress of ongemak ;)

Oei, dat vind ik toch wel erg moeilijk te geloven en dan put ik uit eigen ervaring. Maar ja, zoveel paarden, zoveel manieren waaro ze zich uiten, dus tja, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, maar ik had een paard dat moeite had om mijn hand op te zoeken en naar de hand toe te blijven lopen zeg maar. Hij kwijlde veel en had altijd een beetje een hangend rooster. Als ik ooit hem wilde doorsluiten omdat ik het even helemaal niet zag zitten, begon hij te knarsentanden en dat was niet van de concentratie. Voor mij een teken van teveel handgebruik. Ik heb sinds die tijd veel bij geleerd en dat was 1 van de dingen. Dus, ik weet het niet, maar ik kan alleen spreken uit eigen ervaring. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:55

Ik deel die ervaring met maikeltje, er zijn zelfs paarden die los staan te tandenknarsen of heel hard op het bit knabbelen (wat velen ook als protest zien.) en dan heb je geen druk op de teugels dus ook niets waar ze tegenin kunnen gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:56

hangend rooster......... en sluiten......

dat gaat al toch niet samen in een zin:?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:56

Rana schreef:
Professor....

Ik dacht te lezen dat je schreef; bij piaffe hoort een lichte aanleuning te zijn...... aanleuning is een gevoelskwestie toch?

heb je bij dit paard buiten gekeken ook gevoeld?

Men kan dat zien, vooral wanneer men zoals ik zelf het in de praktijk ervaren heb, en ook zoals ik het mijn leerlingen bijbreng, dan moet ik zien wat er gebeurd, en vooral de inwerking van de hand.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:57

Nou kan ik het niet volgen. Een lichte aanleuning is theorie die alleen in de boeken staat? Volgens mij heeft hij daar toch zeker een punt. En daarbij bedoelt hij vast niet dat het paard de hand los laat, maar dat hij zijn hals wil verlengen op zoek naar de hand. Dat is toch heel wat anders, dan op het plaatje te zien is? :?