Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PK_L

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:03

Wat een onzin zeg, deze stelling! Ik vind dat een paardje niet genoeg aandacht kan krijgen! Als je het zelf niet dagelijks zou redden qua tijd om je paard de aandacht te geven die het verdient is dit juist een mooie oplossing toch?!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 06:21

Wat een stelling.. := Ben het er dus ook mee oneens.

Ik rijdt nu al ruim een halfjaar een paard voor iemand anders. Die vrouw is
zwanger, en gezien het bij de vorige zwangerschap totaal mis ging, mocht
ze deze zwangerschap niets meer doen, en geen zwaar werk verichten.
En aangezien het paard met rijden niet altijd zo'n lieverdje is.. ;) is het
risico te groot om haar er nu op te laten rijden. Dus ik doe nu al ruim een
halfjaar haar paard, + de stallen elke dag. Gelukkig kan ik heel goed
opschieten met de eigenaaresse, dus zij blij, ik blij, en het paard zeer zeker
ook! :j

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:38

Ik vind een bijrijder ook geen probleem. Waarom zou het een probleem zijn als je iemand kan vinden die dezelfde ideeen heeft als jij en goed is voor je paard en/of pony. Als je er zelf even minder tijd voor hebt door wat voor reden dan ook. En ook al heb je er wel tijd voor iedereen moet toch zeker zelf weten of hij/zij een bijrijder erbij neemt je bent niemand verantwoording schuldig denk ik zo.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:41

Ik ben een bijrijder, en ik vind het voor zowel mij als de eigenaar van het paard een win win situatie. Ik heb te weinig tijd om een eigen paard te onderhouden, de eigenaar vind het wel fijn om in plaats van 7 dagen per week, maar 5 dagen per week aan de slag te moeten met het paard. Dus iedereen blij!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:55

Sjesus.. soms heb je gewoon een bijrijder nog ...
ik bedoel. beter dan dat je je paard stil laat staan toch ??..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:05

tessacheyenne schreef:
En waarom zou je je paard heel egoistisch alleen voor jezelf houden??? Dan zijn die manegepaarden zeker ook héééél zielig...

Ik heb persoonlijk helemaal niets tegen bijrijders :) . Heb zelf jarenlang verzorgpaarden gehad en bijgereden en daar heel veel van geleerd. Maar om nou te stellen dat ik nu ik wel een eigen paard heb, mijn paard per se moet delen met anderen, gaat wel heel erg ver.

Maar goed, ik hou mijn paard lekker heel egoistisch alleen voor mezelf :D . Ik wil absoluut geen verzorgers en bijrijders, want ik doe alles heel egoistisch zelf. Mijn paard, mijn verantwoording, mijn centen die ik aan hem uitgeef. :P

Wat een ander doet, moet iemand helemaal zelf weten. Maar ga niet zeuren als iemand haar paard liever niet uit handen geeft. Daar heb je niets over te zeggen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:09

Ik vind dat er nog een positieve kant zit aan bijrijders. Mensen die paarden gaan bijrijden leren op die manier wat je allemaal moet doen voor een eigen paard. Weliswaar hebben ze niet de eindverantwoordelijkheid maar er komt wel even meer bij kijken dan op een manege. Zo kan je dus ook 'oefenen' voor een eigen paard...
Nog een punt vind ik dat sommige mensen gewoon het geld niet hebben om een eigen paard te onderhouden en door een bijrijdpaard te zoeken toch een beetje hun wens in vervulling zien gaan terwijl ze er ook iemand anders mee helpen.

Ik heb overigens ook een bijrijder, het ligt wel iets anders bij ons want het is mijn beste vriendin en we hadden al zo'n beetje afgesproken dat we het paard samen zouden doen als ik of zij of wij samen een paard zouden kopen en gelukkig gaat het prima zo!

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:37

ik denk dat er maar weinig mensen zijn die iedere dag een aantal uur aan hun paard kunnen besteden, ook al zouden ze dat graag willen. Erg rare stelling dus.

En waarom zou het alleen maar uit luiheid van de eigenaar zijn? soms is het juist goed voor een paard als 'ie niet alleen maar door 1 persoon wordt bereden.

iedereen heeft recht op z'n eigen mening, maar vind het een rare uitspraak

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:16

tessacheyenne schreef:
En waarom zou je je paard heel egoistisch alleen voor jezelf houden??? Dan zijn die manegepaarden zeker ook héééél zielig...

Waarom niet? Noem mij egoïstisch maar ik heb geen paard voor een ander.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:31

Ik ben zelf bijrijdster van een prachtige duits paardje, omdat de eigenaresse zwanger is op dit moment. Ze heeft me gevraagd haar paard te rijden, maar zou normaal gesproken nooit haar paard door iemand anders laten rijden.
Ze kan alleen op dit moment niet anders en heeft het beste met haar dier voor. Om haar paard een aantal maanden op rust te zetten, dat was voor haar eigenlijk geen optie. Nu rij ik haar paard en komt ze ook nog regelmatig even kijken hoe het gaat.
Ik vind dat iemand best een bijrijdster kan hebben, maar dan vind ik wel dat je op het zelfde niveau met elkaar moet zitten.
En echt, iemand vinden die precies zo rijdt als jij, die mensen zijn er niet of nauwelijks.
Ik heb zelf naast dit bijrijdpaardje ook nog zelf 2 paarden, maar geen haar op mn hoofd dat ik die door iemand anders laat rijden.
Maar dat is meer omdat ik mijn paarden niet uit handen kan geven aan iemand. Mn paard door iemand anders naar t land laten brengen vind ik al moeilijk.
Als ik zelf amper meer aan mijn paard zou toekomen, dan zou die inderdaad de verkoop in gaan.

En manegepaarden daar heb ik sowieso medelijden mee. Er rijden tig mensen op de rug van zo'n dier en iedereen rijdt weer anders. Moet je s bedenken wat zo'n dier allemaal te verduren krijgt en aan hoeveel verschillende manieren van rijden dit dier gewend moet raken en dus maar afstompt.
Ik zeg niet dat ieder manegepaard het zo slecht heeft, maar helaas ken ik er teveel die helemaal zijn afgestompt sinds ze manegepaard/pony zijn geworden.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:35

suus_ schreef:
tessacheyenne schreef:

Waarom niet? Noem mij egoïstisch maar ik heb geen paard voor een ander.

Pppffttt stel je voor zeg. Lig je krom van je eigen salaris om een paard te onderhouden, en dan zou je die moéten delen omdat dat anders egoistisch is _O-

Bijrijders zijn prima. Of het nu is omdat je niet kúnt rijden, of omdat je gewoon uit puur gemak een paar avonden voor jezelf wilt hebben. Een paard hebben is prima, maar kost nu eenmaal veel tijd, en zelfs als je op vol pension staat (zoals ik) wil ik ook wel eens een avond of twee gewoon nix. Lekker bankhangen of het huishouden doen (ook niet onbelangrijk).

Dus die collega van jou weet duidelijk niet waar hij het over heeft. Heeft zeker geen fulltime baan of heeft zeker een vrouw of poetsvrouw die hem werk uit handen neemt?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:40

Ik heb niet alles gelezen.

Ik heb zelfs meerdere bijrijders voor mijn pony's.
Ik fok met mijn pony's en ipv ze enkel voor de fokkerij te hebben(wat heel gebruikelijk is bij die kleintjes) zie ik ze ook graag in de sport terug.
Maar om er naast de verzorging van 11 stuks ook nog een aantal (de volwassen pony's, op het moment 5) op wedstrijd nivo te trainen is gewoon te veel.
Ik rijd ze allemaal wel regelmatig, maar heb ook 3 meiden die mij fanatiek helpen met alle pony's. Ieder heeft zijn voorkeur welke pony's favoriet zijn, maar iedereen rijd ze allemaal. We lessen allemaal bij de zelfde instructrice (zowel mennen, onder het zadel en aan de lange teugel, 1 verzorgster rijd niet meer ohz omdat die te groot is).

Meiden blij dat ze bij mij heel veel kunnen en mogen(van lessen, buitenrijden, pony kampen tot wedstrijden starten) met mijn pony's, ik blij dat ze lekker gereden worden. Iedereen blij dus.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:17

tessacheyenne schreef:
Dan zijn die manegepaarden zeker ook héééél zielig...

Op je laatste opmerking was ik nog vergeten te reageren. Ik heb inderdaad heel veel medelijden met de meeste manegepaarden. :j

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:06

Ben blij dat er mensen zijn die bijrijders zoeken :) anders zou ik niet meer kunnen rijden. Ik heb geen financiele middelen op dit moment om een eigen paard te kopen en te houden. En idd je kijkt als verzorgster ook echt wel hoe de eigenaar om gaat met zijn eigen dieren.

linkaflintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:43

ik heb geen bijrijders alleen maar leskindjes

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:46

Ik vind het helemaal niet raar dat mensen een bijrijder nemen.. Als dit beter is voor je paard moet je dit zeker doen. Wel vind ik het wel erg dat er mensen zijn die de bijrijder laten uitmesten en ander zwaar werk en die er vervolgens ook nog eens geld voor vragen

xLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:49

ik ben zelfbijrijder (:
de eigenaar is in de 70tig
en dus die rijd niet,
en het is een klein opdondertje en ook nog eens jong dus beweging heeft hij zeker nodig!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:15

2 vriendinnen van me rijden mijn pony ook voor me,ben ik dan geen paard waard?
ik ben zelf niet zo'n goede ruiter en die vriendinnen trainen mijn pony ook dressuurmatig,zodat ik er ook fijner mee verder kan.
ze word ook nog 1x per week gesprongen,nu was dat voor mij niet noodzakelijk,maar ik hou niet van springen maar wel van afwisseling voor mijn pony.

ik vraag overigens geen geld aan de vriendinnen die op mijn pony rijden,omdat ik en mijn pony er zelf ook wat aan hebben!

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:02

Ik ben het oneens.
Waarom zou je er geen respect voor hebben? Ik wel.
Stel dat er dingen in je leven veranderen waardoor je niet fulltime meer kan rijden.
Ongeveer heb je dan zo'n drie opties: Je verkoopt je paard, Je laat hem gewoon op stal staan, Je zoekt een bijrijder.
Ik zou voor het laatste kiezen, dat is de eerlijkste optie. Tenminste, ik neem aan dat het eerste niet wilt kiezen, en van de tweede en derde optie vind ik de derde zeker het eerlijkst. En als je zeker weet dat je een goede bijrijder hebt, die goed rijdt, en goed voor het paard zorgt? Wáárom niet? :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:08

Ik heb het topic niet doorgelezen.
Ben het iig niet eens met de stelling.
Maar wat me vaak wel op valt, is dat mensen een paard kopen en dan als ze kijken naar de kosten, de inkomsten van een bijrijder bijrekenen. Dat vind ik dan weer wel fout.
Mocht je nou een paard hebben en dus op de een of andere manier geen tijd hebben, is het logisch dat je een bijrijder neemt.

maar om nou een bijrijder te nemen, omdat je zelf de kosten niet meer geheel kan dekken, dat vind ik niet kunnen. Al snap ik wel weer dat dat je eerste keus is, ipv het verkopen van je paard.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:12

TS, zo'n man weet niet beter moet je maar denken ;)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:27

Jenkins schreef:
Ik heb het topic niet doorgelezen.
Ben het iig niet eens met de stelling.
Maar wat me vaak wel op valt, is dat mensen een paard kopen en dan als ze kijken naar de kosten, de inkomsten van een bijrijder bijrekenen. Dat vind ik dan weer wel fout.
Mocht je nou een paard hebben en dus op de een of andere manier geen tijd hebben, is het logisch dat je een bijrijder neemt.

maar om nou een bijrijder te nemen, omdat je zelf de kosten niet meer geheel kan dekken, dat vind ik niet kunnen. Al snap ik wel weer dat dat je eerste keus is, ipv het verkopen van je paard.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Als je, zoals de eigenaresse van mijn paard, al 13 jaar het paard hebt en plotseling ga je scheiden en heb je dus een kleiner inkomen, en je kunt je paard niet meer betalen, dan ga je toch niet zomaar je paard verkopen maar dan kijk je toch eerst naar andere oplossingen?
Als je geen tijd hebt voor je paard vind ik het juist oneerlijk. Zij houdt van dat paard en heeft er tijd voor, maar zat gewoon even krap. Maar mensen die een paard nemen maar er eigenlijk geen tijd voor hebben, dat vindt ik niet eerlijk tegenover het paard.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:44

Citaat:
Al snap ik wel weer dat dat je eerste keus is, ipv het verkopen van je paard.

Hiermee geef ik dus aan, dat ik het wel snap dat je een bijrijdster neemt, mocht je wegens omstandigheden de kosten niet meer kunnen dekken.
Ik doelde meer op de mensen die bij het kopen van een paard, al rekening houden met de inkomsten van een eventuele bijrijdster.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:46

_Rosanne_ @ daar sluit ik mij bij aan......

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:51

@ jenkins
ooh op die manier. Ja oke dan snap ik het haha.
ik ben in elk geval blij dat ik bijrijdster ben :D
kost me niet meer geld dan op de manege en ik heb een superpaardje en een vriendin erbij :)