Handige ruiters/amazone's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:14

Ik heb het niet alleen over ts. ;)
Ze vraagt namelijk of er meer mensen zijn die moeite hebben ene geschikt persoon te vinden.
En daar ben ik er 1 van.

Ik heb dus een jong sportpaard.
Daar ga ik geen manege ruiter op zetten zonder andere ervaring.
Dan weet ik bij voorbaat dat dat niet gaat lukken.
En dat is niet leuk voor de ruiter, maar ook niet voor mijn paard.

Anoeska

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:17

Klopt helemaal, zou ik ook niet doen. Hoewel ik het misschien nog een kans zou willen geven bij een ruiter met 'het juiste karakter'. Iemand die echt de juiste instelling heeft, en echt graag wil leren, die mag het van mij wel proberen. Je ziet snel genoeg (binnen het eerste uur) of dat iets gaat worden of niet. Misschien geef ik gewoon graag het voordeel van de twijfel.

Ik geloof namelijk wel dat er nog maneges zijn waar correct les wordt gegeven. Door instructeurs van de oude stempel. Ruiters die daarvandaan komen moeten misschien even wennen, maar die pakken het misschien wel snel op.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:18

Als ik een ander type paard zou hebben dan zou ik dat zeker ook doen. :)
Maar daar is hij niet het typje voor.
Hij is niet gemeen, maar wel een wakkere.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:20

Tja, dan ben jij mischien niet geschikt om jonge ruiters van manege niveau op te leiden vorame, maar juist de paarden van aerdenhout klinken wel zo.
Ze hebben een verleden, en juist daar kunnen kinderen veel van leren. Want zulk soort paarden flik je het idd gewoon niet om in hun mond te gaan hangen. Is een harde les, hebben ze dan zo geleerd. Als je iemand vind die daar begrip voor heeft, en die zich zo ook in de theorie wil verdiepen, ben je denk ik al een heel eind op weg.

Maarja, hoe dan ook.
Je moet er gewoon tijd, of geld in stoppen...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:23

Die van mij pikt het ook niet als je te veel been schopt of teveel trekt.
Dan vliegt de ruiter eraf.
Maar wat heb ik daar aan?
Met wat pech een ambulance op mijn erf, boze ouders aan de deur.
En een paard met schrik in het lijf.
Dat wil ik dus voorkomen.
Zou TS daar wel op zitten wachten?

Een verreden paard opleiden is ook een vak apart.
Ik heb de site van ts nog niet gelezen, maar wat ik vooroegen heb bij een vreden paard is dat je heel goed moet weten wat je doet.
En al heel wat meer ervaring moet hebben op niet vereden paarden, maar wel een maatje meer zijn dan die op de manege staan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:26

Nah ik zeg niet dat ze eraf moeten vallen, maar het is in elk geval héél duidelijk wat NIET de bedoeling is. ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:28

Miss_Malfoy schreef:
Nah ik zeg niet dat ze eraf moeten vallen, maar het is in elk geval héél duidelijk wat NIET de bedoeling is. ;)

Maar wat wel gebeurd als je een manege ruiter op een jong sportpaard (of verreden paard met verleden) zet. :D
Dat zijn paarden die in "paniek" raken bij te grote hulpen.
Paarden die het meteen door hebben als de ruiter niet op het juiste moment been geeft, juiste moment hand los.
Noem maar op.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:31

Sorry, maar ik vind jouw beeld van de gemiddelde manegeruiter wel heel negatief hoor. Dat is niet wat ik in mijn omgeving en als FNRS jurylid zie. Ik zie wel veel verschil (in niveau, in de manier waarop ze les hebben gehad), maar dat het alleen maar schoppen en trekken is, dat geloof ik gewoon niet. Kan natuurlijk in jouw omgeving heel anders zijn, dat kan ik niet weten. Maar dat is niet wat ik zie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:33

Dat hangt maar net van de manege ruiter af ;) Ik ken zat manegeruiters die beter rijden dan veel ruiters van eigenaarspaarden.....

Heb overigens eigen paarden en ben al een tijdje geen manegeruiter meer dus het is niet dat ik me aangevallen voel. Maar ik kan een hoop eigenaren bedenken die ik NIET op mijn merrie zou willen... en een aantal manegeruiters die haar gerust mogen proberen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-07-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:33

De site van TS komt wat commercieel op mij over met manege achtige activiteiten. Sorry TS, maar wat je te bieden hebt voor dat geld is in mijn ogen van alles net niks. Als je geld wilt vragen voor een lease paard, dan moet je zorgen dat het een ongecompliceerd paard is waar mensen meteen mee aan de slag kunnen en waar ze van kunnen leren. Dàn kan de gemiddelde manege ruiter er ook zo op. Nu moeten ze het eerst gratis voor jou corrigeren (en dat kunnen de gemiddelde manegeruiters inderdaad nog niet) en als ze dat gedaan hebben moeten ze voor hun eigen werk betalen, daar komt het een beetje op neer zoals ik het nu lees op de site in combinatie met dit topic.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, ik ken je ook niet, maar als ik het zo lees, dan zou er geen haar op mijn hoofd erover denken om bij jouw één van deze paarden te gaan leasen (niet banketstaaf bedoeld).
Als het (blijvend)gratis was, dan zou het verhaal al heel anders worden; dan kan je ook eisen stellen, in dit geval vind ik dat de ruiters zo veel betalen dat ZIJ eisen mogen stellen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:34

Te grote hulpen is voor een dergelijk paard gelijk aan schoppen en trekken. :)
En de hulpen die ik zie zijn degelijk te groot.
Alleen maar kuit aandrukken zie ik nooit dat daar reactie op komt om als voorbeeld te geven.
Alles wat meer is noem ik schoppen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:35

Misschien omdat ze nooit een paard mogen rijden dat reageert op die kleine hulpen? :)*

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:37

pharagirlke schreef:
Misschien omdat ze nooit een paard mogen rijden dat reageert op die kleine hulpen? :)*

Meteen met je eens.
Maar daar ga ik mijn jonge paard niet voor "op offeren" omdat te leren.

Laat dat maar een meer doorgewinterd paard doen die niet meteen een nare ervaring er van overhoud.

Dat lijkt me toch geen rare beredenering? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:45

wel als je weet dat, als je die ruiters gewoon effe zegt van "voorzichtig met je hulpen" dat die dat ook zijn :j En opofferen? Na 1 bok en met wat pech valpartijtje doen ze dat niet meer hoor, en daar gaat jouw paard het niet voor "opgeofferd" worden én je hebt een leuke ruiter die luistert. Moet je wel voor de juiste manegeruiter gaan want er zijn idd ook manegeruiters die denken het allemaal wel te kunnen, die zou je idd beter op een wat meer doorwinterd paarrd zetten die weten wat ze moeten met zo'n ruiter.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:51

pharagirlke schreef:
wel als je weet dat, als je die ruiters gewoon effe zegt van "voorzichtig met je hulpen" dat die dat ook zijn :j En opofferen? Na 1 bok en met wat pech valpartijtje doen ze dat niet meer hoor, en daar gaat jouw paard het niet voor "opgeofferd" worden én je hebt een leuke ruiter die luistert. Moet je wel voor de juiste manegeruiter gaan want er zijn idd ook manegeruiters die denken het allemaal wel te kunnen, die zou je idd beter op een wat meer doorwinterd paarrd zetten die weten wat ze moeten met zo'n ruiter.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind echt een jong paard, die nog niet veel ervaring heeft daar niet het geschikte paard voor.
Ik ben vroeger na de manege paarden ook niet begonnen op de net ingereden sportpaarden.
Daar zaten ook stapjes tussen.
En persoonlijk vind ik dat niets meer dan normaal.
En heb daar vroeger ook niet moeilijk over gedaan dat het zo ging.
Je hebt een jong paard zo verkeerde dingen en ervaringen op laten doen.
Kijk als je een droge kloot hebt van karakter gaat dat nog wel, maar dat is die van mij niet.

Het lijkt tegenwoordig wel of je aan het schelden bent als je zegt dat mensen er nog niet ver genoeg voor zijn.
Alsof je ze diep en zwaar beledigd.
Voor mij is het normaal dat je in stapjes verder gaat.
Je gaat vanuit je zijwieltjes fiets ook niet meteen op een grote wegmotor aan de gang. :D

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:52

Ik denk eerlijk gezegd dat ik heel goed begrijp waarom je niemand kunt vinden.
Je geeft nu aan dat er, tot het paard normaal te rijden is, er geen kosten zijn. Maar daarmee impliceer je wel dat zodra het 'probleem' is opgelost, het paard prettig te rijden is. de bijrijder 110 euro in de maand mag gaan betalen...tjah. Dan deed ik het ook niet. Niemand gaat energie en tijd steken in een paard, om er uiteindelijk als het dan vooruit gaat voor te gaan betalen...niemand die ik ken toch.

Nou wil ik hiermee niet zeggen dat je helemaal op het verkeerde spoor zit, maar misschien druk je je afentoe wat ongelukkig of onvolledig uit?
Geef eens duidelijker aan wat je te bieden hebt, in plaats van alleen welke eisen je stelt. Maak het interessant voor ruiters om je advertentie in ieder geval helemaal te lezen, om er over na te denken. En schrik ze niet meteen af met probleemgevallen en hoge maandelijkse kosten. Kortom probeer eens vanaf de andere kant te kijken. Daarbij moet je ook bedenken dat kosten tot rond de 100 euro voor een 14/15/16 jarige, en ook voor studenten trouwens, echt hoog zijn! Ik wil niet zeggen dat de paarden het niet waard zijn he, maar meestal kunnen deze mensen het gewoon niet missen...en daarmee kan je best wat leuke ruiters voorbijzien.
Oja, nog een tip, ik zou zeker een kandidaat meerdere keren laten rijden voordat je beslist en dan vooral de wat onzekere! Wil nog wel eens gebeuren dat ze de 2e/3e keer wat ontspannen en dan ineens wel blijken te kunnen rijden...het valt niet altijd mee op een vreemd paard op een vreemde plek.

Voor mezelf, ik rijd ook wel paarden voor anderen. Ik krijg daar niet voor betaald maar wel alle kosten vergoed. En het zijn fijne paarden met veel potentie in de sport. En eerlijk waar, als ik het zelf zou moeten betalen, dan deed ik het niet. Ik ga geen geld uitgeven om andermans paarden op te leiden. Dan investeer ik liever in eigen materiaal.

Nou, mijn mening in ieder geval, ik hoop dat je er wat mee opschiet in je zoektocht! Succes!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:03

Anoeska schreef:
Met goede begeleiding en een beetje aanleg is er veel mogelijk hoor. En zeker als de TS perse mensen wil die op haar manier rijden, dan zou ik gaan voor iemand met wat minder ervaring en wat meer begeleiding. Dan kan je ze nog kneden ;-)

En daarnaast denk ik nog steeds dat de paarden op de site van stal aerdenhout hele leuke paarden zijn, maar geen jonge sportpaarden te noemen. Zoals ik ze zie zijn ze juist net een stapje ingewikkelder dan het gemiddelde manegepaard, en kan die stap dus mooi gemaakt worden.

Als je iemand vind die daar zoveel geld voor wil betalen, denk ik dat het een mooie mogelijkheid is voor zo'n ruiter. (en betalen moet in de omgeving van aerdenhout toch niet zo'n probleem zijn...)

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik kon toen ik mijn paard ging bijrijden niet veel meer dan een manegeruiter. Maar ik kon denk ik wel redelijk functioneel zitten en gecontroleerd hulpen geven. En ik denk eigenlijk dat de meeste manegeruiters die vanaf dat ze jong zijn en die een beetje redelijk les hebben gehad dat wel kunnen. Ik was supervoorzichtig met mijn hulpen en er is echt nooit iets geks gebeurt. Ik heb eerst een flink aantal keer onder begeleiding van de eigenaar gereden (ook logisch want ze verhuisde het paard voor mij, dus het moest wel zeker goed gaan). En vervolgens heb ik de eerste 2 maanden zo'n 2-3 keer per week les gehad. Ik vloog toen vooruit in niveau en ik was inderdaad nog goed te kneden omdat ik nog niet zoveel wist en kon. Nu zou ik een veel lastigere bijrijder zijn, juist doordat ik meer ervaring heb en mijn eigen ideeën heb over wat goed rijden is.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:46

Ik geloof dat goede bijrijders sowieso erg schaars zijn in die regio, dat is in elk geval wat ik heb gehoord, ook van anderen.

Verder begrijp ik niet zo goed waarom er zo over die kosten wordt gevallen, ik weet niet hoor, maar voor 110 euro in de maand mag je 5x per week een paard rijden, is dus bijna eigen paard. Zolang het paar nog in inrijfase is, is het bovendien gratis, dus heb je een enorme kans om ervaring op te doen met opleiden van een paard. En ja daarna moet je er voor betalen, maar da's toch niet zo raar? Knap persoon die voor minder dan die 110.- in die regio een paard kan houden. Ik ben zelf in elk geval ook nog nooit iemand tegen gekomen in die contrijen die een niet-betalende bijrijder zocht.

Ik vind dat sowieso altijd zo raar he, die mensen die per se gratis willen bijrijden, onder het motto dat de eigenaar toch baat bij de bijrijder heeft. Maar da's toch omgekeerd ook zo? Dus zowel eigenaar als bijrijder hebben profijt, zou toch eigenlijk heel raar zijn als alleen de eigenaar de kosten moet dragen?

Ik ben zelf overigens (betalend) bijrijder, en weet dus uit ervaring waar ik het over heb ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:50

SuperRupsje schreef:
Ik geloof dat goede bijrijders sowieso erg schaars zijn in die regio, dat is in elk geval wat ik heb gehoord, ook van anderen.

Verder begrijp ik niet zo goed waarom er zo over die kosten wordt gevallen, ik weet niet hoor, maar voor 110 euro in de maand mag je 5x per week een paard rijden, is dus bijna eigen paard. Zolang het paar nog in inrijfase is, is het bovendien gratis, dus heb je een enorme kans om ervaring op te doen met opleiden van een paard. En ja daarna moet je er voor betalen, maar da's toch niet zo raar? Knap persoon die voor minder dan die 110.- in die regio een paard kan houden. Ik ben zelf in elk geval ook nog nooit iemand tegen gekomen in die contrijen die een niet-betalende bijrijder zocht.

Ik vind dat sowieso altijd zo raar he, die mensen die per se gratis willen bijrijden, onder het motto dat de eigenaar toch baat bij de bijrijder heeft. Maar da's toch omgekeerd ook zo? Dus zowel eigenaar als bijrijder hebben profijt, zou toch eigenlijk heel raar zijn als alleen de eigenaar de kosten moet dragen?

Ik ben zelf overigens (betalend) bijrijder, en weet dus uit ervaring waar ik het over heb ;)

Dat ben ik met je eens. Overigens is het in de provincie ook moeilijk bijrijdpaarden vinden :j. Dus het lijkt mij dat er genoeg animo moet zijn. Ik ben zelf ook bijrijder, heb er nooit wat voor betaald, maar ik zou dat niet erg vinden. Ik gebruik immers ook het paard en de spullen. Zo koop ik nu en dan wel wat voor het paard en/of de eigenaar om mijn dank uit te drukken.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:56

Chantal___ schreef:
Dat ben ik met je eens. Overigens is het in de provincie ook moeilijk bijrijdpaarden vinden . Dus het lijkt mij dat er genoeg animo moet zijn. Ik ben zelf ook bijrijder, heb er nooit wat voor betaald, maar ik zou dat niet erg vinden. Ik gebruik immers ook het paard en de spullen. Zo koop ik nu en dan wel wat voor het paard en/of de eigenaar om mijn dank uit te drukken.

Haha dat heb je dan beter geregeld dan ik (niet dat ik klaag hoor, integendeel ;) )

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:57

SuperRupsje schreef:
Chantal___ schreef:
Dat ben ik met je eens. Overigens is het in de provincie ook moeilijk bijrijdpaarden vinden . Dus het lijkt mij dat er genoeg animo moet zijn. Ik ben zelf ook bijrijder, heb er nooit wat voor betaald, maar ik zou dat niet erg vinden. Ik gebruik immers ook het paard en de spullen. Zo koop ik nu en dan wel wat voor het paard en/of de eigenaar om mijn dank uit te drukken.

Haha dat heb je dan beter geregeld dan ik (niet dat ik klaag hoor, integendeel ;) )

Ja dat heb ik inderdaad wel goed geregeld ;).

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:27

Ik ben zelf ook bijrijder, helaas kan ik het financieel niet opbrengen om een eigen paard te betalen,
dus moet ik het van bijrijdpaardjes hebben wil ik kunnen rijden.

Ik heb een aantal jaar bij een manege gereden maar daar kwam ik niet verder.
Toen ik op zoek ging naar een bijrijd paard bleek dat moeilijker dan verwacht..
( heb meerdere verzorgpaarden gehad puur omdat de afspraken met eigenaren niet duidelijk naar mij toe waren en stel op sprong veranderen zonder dat ik er over geëinformeerd werd)

Idd het moet klikken met paard en eigenaar. En er kan best een regeling gemaakt worden over betalen.
Alleen toen mij een keer gevraagd werd om rond de 275 euro voor 2 paarden de betalen waar van ik 1 nog niet mocht rijden,
en de ander maar 2 heel soms 3 keer in de week schoot dat me lichtelijk verkeerd.. (en dat terwijl ik op dit moment en goed betaalde baan heb.)

Ik moet er bijvoorbeeld om denken dat ik straks mijn studie kan betalen zonder mijzelf diep in de schulden te werken.
Dus een kleine vergoeding betalen om een paard te kunnen bijrijden, Ja dat kan vind ik. Mits de afspraken redelijk zijn.
Want een paard gaan bijrijden waar je amper wat mee mag, waar je constant op je rijden gecorrigeerd wordt,
en je iedere keer voor aap staat als er weer geen voer, stro of iets dergelijks is (dat je daar ook voor moet gaan betalen..) En daarbij kosten voor het bijrijden.... Ergens gaat het dan mis. En het af en toe gecorrigeerd of hulp bij het rijden van de eigenaar als die meer ervaren is, dan graag alle hulp is welkom, maar van een eigenaar die zelf amper der paard op durft.. Sorry maar dat is wat vreemd..

Betreft de start van het topic.
Ik zou willen dat ik bij mij in de buurt een leuk paardje kon vinden met zo'n uitdaging!
Lijkt me super. (heb op dit moment een 4 jarig bijrijdpaardje, alleen staat deze de komende maanden op het land om even bij te komen..)
Maar wat ik al zei de afspraken moeten redelijk zijn, want er is een rede waarom niet iedereen een eigen paard heeft ;) :$

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:46

Anoeska schreef:
Sorry, maar ik vind jouw beeld van de gemiddelde manegeruiter wel heel negatief hoor. Dat is niet wat ik in mijn omgeving en als FNRS jurylid zie. Ik zie wel veel verschil (in niveau, in de manier waarop ze les hebben gehad), maar dat het alleen maar schoppen en trekken is, dat geloof ik gewoon niet. Kan natuurlijk in jouw omgeving heel anders zijn, dat kan ik niet weten. Maar dat is niet wat ik zie.

Blijkbaar komen wij op dezelfde bedrijven want ik zie er ook echt elke wedstrijd wel een paar rijden waar ik echt blij van wordt.
De schoppers en trekkers zijn juist uitzondering is mijn ervaring. Stallen willen vaak juist graag manegeruiters dus het zal best meevallen met het niveau gemiddeld genomen. Verder wordt dit altijd een beetje zinloze discussie met de vingertjes naar de manegeruiters en bovendien eigenlijk niet terzake doende in dit topic. Denk dat ts binnenkort wel tegen iemand aanloopt die goed geschikt is voor wat zij wil.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:28

daniella74 schreef:
Anoeska schreef:

Blijkbaar komen wij op dezelfde bedrijven want ik zie er ook echt elke wedstrijd wel een paar rijden waar ik echt blij van wordt.
De schoppers en trekkers zijn juist uitzondering is mijn ervaring. Stallen willen vaak juist graag manegeruiters dus het zal best meevallen met het niveau gemiddeld genomen. Verder wordt dit altijd een beetje zinloze discussie met de vingertjes naar de manegeruiters en bovendien eigenlijk niet terzake doende in dit topic. Denk dat ts binnenkort wel tegen iemand aanloopt die goed geschikt is voor wat zij wil.

Zinloos of niet, wil er wel wat aan toevoegen...
Het verschil met bijrijders is in een manegeles toch dat er op je houding word gelet, en hoe je rijd.
Als verzorger heb je dat toezicht vaak niet.
Daarom vind ik het ook fijn om regelmatig les te nemen, of met de eigenaar eens mee naar de les te gaan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:11

Ik denk dat het niet vinden van een goede bijrijder ook deels KAN liggen aan de houding die de eigenaresse aanneemt.

Een eigenaar die een houding heeft van "een manegeruiter komt never nooit op mijn sportpaard want die rijdt mijn paard geheid naar de k*l*t*" is denk ik niet een toegankelijke instelling die een onzekere, wellicht nog onervaren maar wel verantwoordelijke bijrijder kan treffen.

TS heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt wat zij nu te bieden heeft aan de jonge talentvolle amazone en wat zij van deze amazone daadwerkelijk verwacht.

Daarnaast is het zo dat met goede les, minstens 2 keer in de week, een beginnend bijrijder heel veel goeds kan leren en dat dit echt zijn vruchten af kan gaan werpen.

Maar wat wel belangrijk is, is dat de les gegeven wordt door een onafhankelijk persoon. Niet door de eigenaar zelf, aangezien de ruiter bijna altijd onzeker wordt als de eigenaar de ruiter beoordeeld op zijn of haar rijkunst.

Ik ben 32 en heb het nog steeds! Eigenaar is vriendin van me, maar toch word ik onzeker als ik haar paard rijd en ze is erbij.
Want vind ze mijn manier van rijden wel goed? Vind ze dat ik het paard te veel doorpak of juist te weinig?

Ik ben trouwens vroeger gewoon manegeruitertje geweest, tot mijn 16e.
Daarna ben ik 10 jaar gestopt met paardrijden en op mijn 26e begonnen met bijrijden. Jawel op een draver die nog bijna alles moest leren (draver was dus niet verkloot maar kende gewoon alleen maar hard rennen).

Door 2 x in de week les te nemen (1x groepsles op de vereniging en 1 x priveles) zijn we samen,inclusief de eigenaresse die ook 1x in de week les had gegroeid.
Ik in mijn rijtechnische niveau en het paard in de training.

Ik ben geen topruiter, maar door de lessen heb ik heel veel geleerd en zijn we uiteindelijk, heel langzaamaan, op M-niveau gekomen qua training (wedstrijden reden we niet).

In feite was dit dus ook een combinatie van 'groen met groen', maar met goede instructie moet dat geen problemen opleveren.

PS: rijd nu op een ander paard en ook daar gaan we weer helemaal terug naar de basis.