Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:07

Ik zag zoiets belachelijks op de Groningse Kampioenschappen vorige week!

Paard durfde ergens niet langs, vrouw die er op zat riep haar man er bij; geef hem eens een dreun! Slaat die man dat paard zo keihard op zn hoofd, zegt die vrouw ook nog; hier heb je de zweep, dat gaat beter :(

Zo gebruik ik m dus niet!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:16

Ik gebruik mijn zweep zowel aan de nek als op de kont, dat hangt van paard tot paard af. Ik gebruik de zweep enkel als motivatietik als ik voel dat de aandacht van het paard op mijn hulpen verwaarloosd wordt. Het valt vaak voor dat ik uren rijd zonder 'm te gebruiken en dan hou ik 'm enkel vast om meer zelfvertrouwen te hebben. Ik rijd niet graag zonder.

Nadine

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:58

Ik rij eigenlijk bijna altijd zonder zweep. Het ligt er een beetje aan wat voor paard, maar de paarden waar ik nu op rij hebben hem gewoon niet nodig. En dan laat ik hem liever aan de kant liggen. Ik gebruik hem als het paard bijvoorbeeld helemaal niet op mij reageert, dan een klein tikje dat ie wakker moet worden. Soms reageert hij dus niet op mijn benen, waardoor ik beter een tik kan geven dan alleen maar in z'n buik moet schoppen.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:07

ja ik ook het is mij ook aangeleerd van kuithulp niet reageren iets stevigere kuithulp nog niet reageren dan een tikje met de zweep ook i.v.m dat ze wel blijven reageren op de kuithulp..
maar het liefst rijd ik zelf ook zonder zweep

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:21

ik gebruik mijn zweep als hulpje, en die gebruik ik voor vanalles.
mijn pony weet zo onderhand wel wat er aan de hand is als ik op een bepaald moment een tikje geef.

meestal gebruik ik hem om zijn achterhand eronder te zetten of hem gewoon wat vlotter te laten lopen.

(ik rijd altijd met zweep)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:30

Ik rijd nooit (meer) met zweep, gebruik hem alleen op de grond. Dan is ie verlengstuk van mijn arm.
In het begin wel met zweep gereden, maar merkte dat m'n merrie het niet leuk vond. En ik kan ook prima zonder hoor!

Beauty96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:37

Ik rij over het algemeen niet met zweep, paarden die ik rij zijn van zichzelf al best voorwaarts, en ik heb een klein spoortje om. Daar reageren ze ook super op! Als ik met zweep rij, dan gebruik ik 'm met een buitenrit als ze moeilijk gaan doen of ergens niet langs willen, als ze hengstig zijn en absoluut niet voor m'n been zijn. En uiteraard om de stalkat uit te dagen.

linkaflintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:51

om te sturen, klinkt mss raar maar ik gebruik dat soms om te sturen

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:15

linkaflintje schreef:

Om te sturen? Dan heb je echt dringend les nodig!!!!

Ik gebruik de zweep om Willem voorwaartser te laten gaan, maar meestal gebruik ik hem niet, hoef ik de zweep alleen maar vast te houden...

Coventry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:09

ik gebruik de zweep om mn pony actief te houden , verder gebruik ik de zweep maar weinig en eigenlijk alleen met losrijden.

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:09

Ik gebruik de zweep alleen als hij niet wil luisteren op mijn been .

vb zoals als ik been geef dat hij achteruit gaat dan krijgt hij en tik dat ie vooruit moet

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:25

Ik gebruik de zweep als hij niet actief is. Soms heeft hij er geen zin in, en moet ik 20 keer kuit geven. Dat werkt niet. Ik geef liever 1 tikje (niet te hard) dan 20 keer been/kuit geven.

Aan de hand heb ik de zweep als extra arm verlenging.

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:54

ik gebruik de zweep als ze niet luisterd naar mijn beenhulp ( tikje ) en verder eigenlijk niet =D ik moet voor mijn wedstrijden ook zonder zweep gaan rijden.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:52

Ik gebruik hem om hem te corrigeren, en af en toe om
mijn hulpen ietsjes te verduidelijken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:59

Christyj138 schreef:
linkaflintje schreef:

Ik gebruik de zweep om Willem voorwaartser te laten gaan, maar meestal gebruik ik hem niet, hoef ik de zweep alleen maar vast te houden...

Uhm, sorry hoor, maar als je je zweep gebruikt om je paard voorwaartser te laten gaan heb je ook les nodig...Paard behoort op beenhulpen voorwaarts te gaan ;)

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:59

gillian schreef:
Christyj138 schreef:

Uhm, sorry hoor, maar als je je zweep gebruikt om je paard voorwaartser te laten gaan heb je ook les nodig...Paard behoort op beenhulpen voorwaarts te gaan ;)

Mee eens, Zwepen zijn er niet voor om paarden voorwaarts te laten lopen. Natuurlijk kán je ze er wel voor gebruiken, maar dat is niet het goede doel. ;)

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:01

gebruik hem meestal als aanwijsstok, b.v met wijken als hij over de schouder wegvalt dan geef ik een tikje op z'n schouder ofzo. prince heeft er ook wel een handje van om er flink op los te bokken als het hem niet bevalt en dan krijgt ie wel een corrigerende tik.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:37

ik rij niet meer met zweeeeeep

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:42

Ik gebruik mn zweep heel weinig, al heb ik hem wel altijd in de hand bij het rijden. ;)
Heel raar, maar als ik mn zweep niet in mn hand heb is ze een stuk slomer dan met zweep (ook al geef ik geen tik).
Soms als ze niet reageert op mn been/zit, dan geef ik een tikje. ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:48

Ik gebruik bijna nooit een zweepje. Nu toevallig bij een pony die ik aan het inrijden ben, die wil nog wel eens naar binnen vallen, dan geef ik een tikje tegen de schouder en gebeurt het niet meer.. Of bij het aanspringen in galop omdat ik wil voorkomen dat hij eerst hard gaat draven en vervolgens pas na een half rondje aanspringt. Als ik een tikje geef bij m,n beenhulp springt hij direct aan.. :) Natuurlijk bouwen we dit af. ;)

En bij een nogal eigenzinnige hengst die steeds nieuwe trucjes bedenkt is een zweepje soms handig. Zo kan hij in galop ineens een andere kant oprennen, als je dan een zweepje vast heb en tegen de schouder aanlegt doet hij dit niet. Maar dit hoef je dan maar 2 keer te doen en je hebt geen zweepje meer nodig.. :)

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:07

Meestal vliegen wegvegen haha }>

nee, ik gebruik mijn zweep als waarschuwing,
Luister ze niet naar mijn benen raak ik der op haar schouder aan (gewoon aanraken)
Dan weet ze dat ze moet luisteren, heel zelden heeft ze daar een tikje voor nodig.
Springen doe ik gewoon zonder zweep, enkel als ze echt sloom is, maar dat is
zelden.

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:44

Gebruik een zweep alleen heel af en toe om hem ff weer wat actiever te maken en soms voor een corrigerend tikje.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:54

Ik gebruik mijn zweep voor;

- als hij mijn been negeert
- als hij niet oplet, naar alles loopt te kijken enzo
- vliegen wegvegen
- als hij begint te bokken,stijgeren ed

voor de rest eigenlijk nergens voor, ik rij ook vaak zonder zweep.
& ik geen geen mep, alleen een tikje en dan reageert ie ook meteen. dus ik hoef hem nooit een 2de tik te geven

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:13

Meestal start ik zonder zweep, maar als ik voel dat ze ervan profiteert, neem ik er gewoon een zweepje bij. Meestal volstaat het gewoon dat ze het WEET dat ik er één heb. Zo kan ze er ook niet ongevoelig voor worden ;)

l_en_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:14

ik rijd er wel mee maar gebruik hem zelden