op vakantie>vreemd dat ik niemand op mijn pony wil hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:49

Snap je helemaal hoor. Wordt ie straks niet goed bereden en kun je opnieuw beginnen na je vakantie. Heb het ook weleens meegemaakt. Vriendin op het paard en kon opnieuw beginnen met de training.

Madelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:13

als ik op vakantie ben dan heeft mijn paard vakantie, stel dat er iemand op rijd en er gebeurt iets met haaar of mijn paard... dan ben ik er niet bij

magriet

Re: op vakantie>vreemd dat ik niemand op mijn pony wil hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:20

Ik heb het destijds wel gedaan. Door omstandigheden rijd ik al ruim een jaar niet meer. Toch wil ik niet een ander op mijn paard. ik blijf verantwoordelijk, mijn verzekering dekt dan niet alle medische kosten en ik ben failliet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:43

Sorry maar dit snap ik niet. Natuurlijk kan je, je paard vakantie geven terwijl jij ook op vakantie bent, maar de kans is dan toch net zo groot dat er iets gebeurd als wanneer er iemand anders op rijdt?

Stel je voor, een paard staat op het weiland maar struikelt. Natuurlijk zijn er mensen die je paard binnenhalen en die dit moet opvallen, maar een bijrijdster zal vaker bij je paard zijn, het dier liefkozen en vooral jou gelijk bellen als het paard ook maar het kleinste mankeert.

Iemand aanstellen om je paard te rijden tijdens de vakantie is een kwestie van vertrouwen. Je moet andere mensen ook een kans kunnen geven, vooral als jij van mening bent dat je paard het leukste paard van de wereld is en dat hij de sterren van de hemel kan lopen. Is het dan niet vooral een uitdaging om hem ook zo te laten lopen terwijl er twee mensen op rijden?

Het is gewoon een kwestie van regels opstellen. Vraag een paar mensen of ze een oogje in het zeil willen houden als ze zien dat de bijrijdster te paard gaat, en wedden dat het goed afloopt? En natuurlijk hou je altijd het risisco dat ze iets met je paard gaat doen wat niet de bedoeling is, maar dat risico moet je ook durven nemen - zodat je paard plezier kan hebben.

En trouwens, dat je opnieuw moet beginnen met de training is onzin. Als je iemand van tevoren laat weten hoe jij rijdt en gewoon vraagt of die zich daaraan wilt aanpassen, dan kan je er beter iemand op hebben die redelijk het zelfde rijdt als jij dan dat je paard drie weken lang stil staat en daarbij het goede leven leert kennen, het leven waarbij hij niet hoeft te werken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:46

Ja ik vind het vreemd om niemand er op te laten,er zijn zo veel mensen die dol graag een eigen paard willen hebben.Ik ging vroeger wel eens met verschillende mensen mee die een eigen paard hadden,ik reed met de fiets er naast maar er werd me nooit gevraagd of ik ook een stukje wilde rijden.Dat vond ik echt niet leuk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:48

marleen_usar schreef:
Ja ik vind het vreemd om niemand er op te laten,er zijn zo veel mensen die dol graag een eigen paard willen hebben.Ik ging vroeger wel eens met verschillende mensen mee die een eigen paard hadden,ik reed met de fiets er naast maar er werd me nooit gevraagd of ik ook een stukje wilde rijden.Dat vond ik echt niet leuk hoor.

Amen! Juist als manegeruiter is het een uitdaging om een paard net zo aan het lopen te krijgen als de eigenaresse, en dan neem je júist alle tips aan, als een eigenaresse wilt dat je rustig met je hand bent, dan doe je dat juist, omdat je een paard dan misschien wel net zo aan het lopen krijgt als de gene die er normaal op rijdt!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:49

Ik vind het niet raar hoor..
Zou zelf ook (bijna) niemand op mijn paard willen.
Als ik een paard zou nemen zou ik een vaste bijrijder voor mijn paard nemen.
Als diegene er niet zou zijn dan zou ik er ook niemand anders oplaten!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:51

Maar je laat toch niet jan en alleman er op,er is toch wel iemand die je kent die te vertrouwen is.Ik kan me niet voorstellen dat er niemand is die zo,n beetje hetzelfde rijd als jij?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:52

Ik vind het niet raar, er komt ook niemand anders op mijn paard als ik er niet ben, dan heeft hij ook gewoon lekker vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:52

Lieszje schreef:

Ik heb even in je profiel gespiekt en zie dat jij zelf ook een verzorgster bent. Ben je niet blij dat iemand jóu die kans heeft gegeven?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:58

Emmaa_ schreef:
Lieszje schreef:

Ik heb even in je profiel gespiekt en zie dat jij zelf ook een verzorgster bent. Ben je niet blij dat iemand jóu die kans heeft gegeven?

Ik verzorg geen paard meer..
En het paard wat ik verzorgde reed ik vrijwel niet op, enkel een keer zomers een paar rondjes stappen.
Van de eigenaar mocht ik er zoveel oprijden als ik wilde maar vond ik haar niet geschikt voor.
Het gaat mij sowieso niet om het rijden, dus ik zeur er niet over.
Ik heb trouwens wel 2 keer meegemaakt met 2 verschillende paarden dat ze achter mijn rug om door iemand anders waren gereden.

1 was een shet waar ik zelf niet meer opreed maar mijn nichtje en die was een beginner.
Pony deed niks voordat er 2 kinderen op gingen die dachten dat ze konden rijden.
Nou pony is daarna vreselijk eigenwijs geworden.
Het andere paard wat ik niet geschikt vond reed ik eerst weleens op en ging toen iemand anders op.
Dat paard moest je bijna vooruit schoppen nadat die ander erop had gereden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:02

Maar ook al vond je haar er niet geschikt voor, de eigenaar vond het wel goed als je erop reed. En als het paard wel geschikt was geweest, was je toch ook blij geweest met de kans om van dat paard te leren?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:06

Ik was al blij dat ik dat paard lekker mocht verzorgen en knuffelen.
Als ik persé moest rijden was ik lekker op de manege gebleven :)
Ik vind het niet raar hoor dat een eigenaar niemand anders op zijn paard laat.
Een paard is een dier met gevoel en een privé paard blijft altijd anders dan een manege paard..

anneM_Ajax

Ik ga maandag op vakantie. Op de stal waar ik sta, staan allemaal super goede amazones. Dus dat is op zich geen probleem. Als ze tijd heeft stapt mn instructrise er 3x op. Hij kan daar alleen maar van verbeteren :)
Bij mensen waarvan ik twijfels heb, die komen er niet op natuurlijk :)

marleen_usar

Dus een manege paard heeft minder gevoel dus die mag je afraggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:08

marleen_usar schreef:

Ik heb geen flauw idee of dit naar mij toe gericht is, maar nee ;)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:09

marleen_usar schreef:

Nee je begrijpt mij verkeerd..
Een privé paard is gewend door maar 1 of 2 personen bereden te worden en verzorgd(soms iets meer).
Een manege paard is gewend om door meerdere personen bereden te worden..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:09

ik vind het niet vreemd. jij doet wat jij het belangrijkst voor je paard vind. ieder doet dat op z'n eigen manier.

Ik huur een pony. Zina is nog te jong voor de lessen en te pittig. gelukkig maar anders had ik er beginners en cliënten op. ik heb het geluk om Zina voor mezelf te hebben. maar ik heb wel iemand die haar wil rijden dan. ze kan goed rijden. en dat vind ik niet erg. ik heb er liever geen beginner op. niet dat ik bang ben dat ze verpest word (natuurlijk wel) maar bang dat Zina dan gemeen doet. En ik ben iemand die het zelf wilt doen. ik verpest Zina liever zelf als dat iemand anders het doet en ik dan de schuld krijg. (tuurlijk verpest ik haar liever niet, maar het gaat om een voorbeeld)

zelf doen wat jij het belangrijkst vind. een weekje vakantie is ook goed voor het paard. niet alleen voor jezelf ;)

luciene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:11

Ik vind het niet vreemd maar een verzorgster voor in je vakantie kan ook gewoon longeren en lekker poetsen.. :)

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 06:10

Hier werd ook nooit gereden door een ander als wij op vakantie waren, ik vakantie hun ook... wel kwamen ze elke dag heerlijk naar buiten voor de hele dag en werden ze goed verzorgd.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:41

Ik kan je wel begrijpen hoor!
Als je er geen goed gevoel bij hebt als iemand anders op je paardje gaat rijden tijdens jouw vakantie, zou ik het niet doen. Want dan is de kans groot dat je op vakantie je constant afvraagt of het wel goed gaat etc...

Zelf heb ik wel iemand op mijn pony laten rijden tijdens mijn vakantie. Dit omdat mijn pony heel snel dik wordt en ze wordt er ook niet braver op als ze twee weken stil staat.
Ik heb er wel een vriendin op laten rijden waarvan ik weet dat het goed zou gaan. Mijn pony is niet de makkelijkste en ik wilde natuurlijk niet dat er ongelukken zouden gebeuren.. Maar nu heb ik haar met een gerust hart achter kunnen laten. ;)

Ga wel proberen om iedere keer als ik op vakantie ben, een beetje dezelfde perso(o)n(en) op te laten, aangezien ik liever niet jan en alleman er op zet. :o

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:23

Ik laat nooit iemand anders op mijn paard :n

als ik op vakantie ga, gaat mijn paard ook op vakantie naar een groot stuk land :D

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:42

het is helemaal niet raar.
Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je pony beweging krijgt.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:49

_Lott schreef:
Ik laat nooit iemand anders op mijn paard :n

als ik op vakantie ga, gaat mijn paard ook op vakantie naar een groot stuk land :D

Hier hetzelfde :j

Vind het ook niet verantwoordelijk, mijn paard kan nogal 'bitchy' zijn :).

xLeviRoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:10

nee . dat heb ik ook .
ik laat wel eens mensen op mijn paarden maar die rijden dan ook .