als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

secricible

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:54

dan blijf ik je beginpost krom vinden.
Jou stelling: alles ligt aan de ruiter
Argument: want voor ieder paard is een goede ruiter te vinden.

Andersom kan ik deze argumentatie net zo goed neerzetten (los van of ik het daar mee eens ben of niet)
Andersom de stelling: Alle fouten liggen aan het paard
Argumentatie: Want bij iedere ruiter is wel een goed paard te vinden.

Dus OF ik begrijp jou verkeerd, OF jou argumentatie is niet correct...

Buiten dat volg ik gewoon jou stelling niet, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mij...
Als ik begin met een paard dat bijvoorbeeld mishandelt is en daardoor panisch is voor teugeldruk als er een ruiter op zijn rug zit. Dan zal in het begin het plaatje niet zo mooi zijn (paard in paniek, ondanks dat de ruiter rustig blijft en vriendelijk doet). Dan is dit dus de "schuld" van het paard in deze combinatie. Het is dan wel aan de ruiter om hier mee om te gaan, maar het plaatje klopt (nog) niet, doordat het paard in paniek raakt. Dat hier aan te werken valt en dat het een maand later misschien allemaal veel beter is is prima, maar op dat moment heeft het paard een nare ervaring en dus is het plaatje dankzij het paard niet correct.
Maar nogmaals: misschien bedoel je de stelling wel niet zo...

Los daarvan ligt het natuurlijk aan de ruiter die het (hypotetische) paard mishandelt, dus als dat ook telt ben ik het volkomen met je eens. Ik ben het echter niet met je eens dat het in iedere combinatie aan de ruiter ligt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:58

mijn stelling is heel duidelijk :)

voor elk paard is een juiste ruiter.........

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:01

in dat geval stop ik de discussie, aangezien je niet op mijn woorden in wil gaan.
Ik geef al twee keer aan dat ik vind dat je krom redeneert. Voor iedere ruiter is ook het juiste paard dus dit argument klopt van geen kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:03

Secredible, het voorbeeld dat je stelt zou ik niet onder slecht rijden plaatsen als je weet wat de achtergrond is en bovendien zie je aan een ruiter of de aanpak zo uitgedacht is of niet. Als het paard dan ook nog verbetert en dat zal hij doen voor het einde van de eerste rit, dan is het dus goed rijden en een goed resultaat. Je moet gewoon erg goed opletten hoe je je oordeel velt in zult gevallen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:05

dat kan secrible........... ik ben echt van mening dat voor elk paard er een juiste ruiter is.

ik ben met die woordjes heel duidelijk op jouw mening ingegaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:08

Lovely schreef:
Secredible, het voorbeeld dat je stelt zou ik niet onder slecht rijden plaatsen als je weet wat de achtergrond is en bovendien zie je aan een ruiter of de aanpak zo uitgedacht is of niet. Als het paard dan ook nog verbetert en dat zal hij doen voor het einde van de eerste rit, dan is het dus goed rijden en een goed resultaat. Je moet gewoon erg goed opletten hoe je je oordeel velt in zult gevallen.

En dat is dus een van de dingen waarvan ik benieuwd ben of dit ook valt onder de stelling die Kiwiko denkt te kunnen verdedigen. Als dat niet zo is, dan kan ik het misschien eens zijn met de stelling. Als dat wel zo is, dus 100% zeker niet.
Maar aangezien ze dus niet op mijn woorden in wil gaan en haar stelling wil verduidelijken, houdt dat al snel over. Ik had het idee dat je een discussie wilde voeren, verkeerd gedacht dus. Misschien had je het ergens anders neer moeten zetten?
Ik ben het met je eens dat er voor elk paard een juiste ruiter is. Dat was echter niet je stelling. En je stelling wil je niet verder verduidelijken. Dus valt er niet te discussieren. Punt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:12

ik snap niet helemaal waar je naar toe wilt :) :)

Voor elk paard is een juiste ruiter, dat hoeven ik en jij niet te zijn.... misschien het buurmeiske op de hoek wel....

en om te onderkennen dat het buurmeisje dat wel is en jij en ik niet is toch geen probleen??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:15

Maar, als je echter dat verreden paard slecht rijdt en het dier niet verbetert, dan is dat toch ook echt een fout van de ruiter en niet van het paard. Het paard kan er niks aan doen dat hij verklooid is, de ruiter is de degene die dit kan veranderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:18

precies :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:27

mee eens, daar ben ik het echt wel mee eens.
Maar stel dat ik de juiste ruiter ben, dan heb ik bij dit hypotetische paard in het begin TOCH problemen. Dus zou het (in jou ogen) mijn fout zijn.
Dat vind ik dus niet. Als het na een paar weken nog fout gaat misschien wel, maar in het begin niet.

Ik probeer uit te zoeken waar jou discussie heen moet en dat het niet zo zwart-wit is als jij het wil doen voorkomen. Als het na een half jaar nog fout gaat, of zelfs na een paar weken ben ik het met je eens. Maar wil jij met je stelling ook suggereren dat een combinatie die (door bijv. mishandeling of afstomping) in het begin grote problemen ondervind ook bij de ruiter liggen?
Dat proef ik namelijk wel uit je eerste reactie. Ik probeer gewoon de grenzen te vinden van jou stelling. Ik vind dat die niet duidelijk genoeg vastliggen in jou beginpost om een mening op te stellen.

En verder blijf ik gewoon erbij dat je redenatie zo krom als een hoepel is. Het feit dat er voor ieder paard een ruiter te vinden is ondersteunt helemaal niets. Voor iedere ruiter is ook een paard te vinden. En dus slaat dit argument nergens op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:33

nee verbetering is geen fout :) verbetering is verbetering dus geen ruiterfout...........

het gaat al fout als je na de eerste keer opstappen geen verbetering hebt........... dan weet je als goed vertaander dat er geen klik is en dat je het paard door moet spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:35

Maar weet je, ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat nooit op een bepaald moment problemen laat zien :). Dat hoort er gewoon bij en het is aan de ruiter om dat allemaal goed op te lossen en het paard verder te brengen. Het is alleen allemaal wel op de ruiter terug te brengen dat de problemen onstaan, het is alleen niet altijd iets om je voor te schamen, iedere ruiter maakt fouten en als je het goed doet elke dag opnieuw :). Je hebt als ruiter wel de volledige verantwoordelijkheid om er op een goede manier mee om te gaan. Maar fouten maken mag, dat is zelfs min of meer verplicht omdat je er een betere ruiter van kan worden. Wat echter wel verkeerd is, is om de schuld bij het paard te leggen en jezelf als ruiter vrij te pleiten van alles. Vaak hoort daar ook rancuneus gedrag bij richting het paard en dat is natuurlijk ook verkeerd. Er is dus een grijs gebied waarin fouten gemaakt worden die functioneel zijn en die dus ook mogen gebeuren. Maar je blijft verantwoordelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:37

en dat is dus precies wat ik bedoel :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:37

en dat ben ik dus niet met je eens.
Ik heb weken lopen sukkelen met mijn verzorgpaard. Ik ben alleen doorgegaan omdat ik zijn laatste kans was. Pas na weken een hoop gedoe met echt nauwelijks vooruitgang (niet iedere les een beetje beter, zoals jij zou willen) gingen we pas vooruit.
De eerste weken hebben we alleen maar gerotzooid en kwam ik er regelmatig kwaad vanaf en stopte ik, omdat ik mezelf niet meer in de hand had. Er was 0 vooruitgang.
Pas na enkele weken rotzooien ontdekte we elkaar en besloot hij me te respecteren. Pas toen ging het iedere dag een stapje beter.
In jou ogen had ik dus moeten stoppen na die eerste keer? Of begrijp ik je nu verkeerd?

En wat als een paard bij je binnenkomt en op rechts vast zit. Training kan dit verbeteren, toch zal dit in het begin een hoop problemen opleveren.

@Lovely: mee eens, en dat is dus wat ik probeer duidelijk te maken. I.m.o. is deze stelling nu veel te zwart-wit.

EDIT door nieuwe reactie Kiwiko: I.M.O. moet je dan leren om beter te formuleren en argumenteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:41

ruiterfout dus, aanpassen de aanpak of weggaan....... zo simpel is het

als ruiter ben jij verantwoordelijk, jij bepaald, jij maakt het plaatje af....

maar alles ligt aan de ruiter, en het hoeft niet vandaag goed....... maar morgen wel

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:47

en nu zeg je heel wat anders als wat je hiervoor zei.
Daar meldde je namelijk dat je het paard door moest spelen als je bij de eerste keer geen verbetering voelde. Dan was er volgens jou geen klik en moest er iemand anders op gaan rijden. Nu zeg je dat de aanpak verandert moet worden. Dat was toestraks geen optie.
Je spreekt jezelf echt ongelooflijk tegen en volgens mij heb je het niet eens door.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:25

dat heb ik nergens gezegd :) en als ik dat wel gezegd heb dan wil ik graag de quote :)

maargoed, Jouw feessie meis :D :D

ik zeg slechts dat het altijd een ruiterfout is als het niet gaat.........

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:32

KiWiKo schreef:
het gaat al fout als je na de eerste keer opstappen geen verbetering hebt........... dan weet je als goed vertaander dat er geen klik is en dat je het paard door moet spelen

Dat is wat ik uit deze opmerking opmaak.
Na de eerste keer opstappen geen verbetering = geen klik = paard doorspelen?

Verder vind ik dat je manier van communiceren tegenover mij nu minachtend overkomt. Wellicht de kracht van het papier, maar ik voel me er persoonlijk door aangevallen.

In essentie zijn we het wellicht met elkaar eens. Ik ben het met je eens als je zegt dat je nooit je paard aan mag kijken op een fout. Volgens mij bedoel jij dat ook. Ik vind alleen dat je het veel te zwart-wit maakt en dat het niet zo zwart wit is. Je manier van formuleren schiet in mijn ogen tekort nu.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:35

dat jij je persoonlijk aangevallen voelt kan ik niks aan doen......

en inderdaad heeft een goed verstaander bij de eerste 3 seconden zitten al genoeg om te weten of het wel of niet klikt....... een nog betere verstaander weet dat vanaf de grond al.

ik zal misschien niet de schoonheidsprijs winnen in het sociaal zijn. maar mijn boodschappen zijn over het algemeen heel duidelijk en redelijk simpel geformuleerd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:39

dan verschillen we van mening. Ik vind je namelijk totaal niet duidelijk geformuleerd. Wellicht te simpel en te kort.
In ieder geval voor mij niet duidelijk genoeg om de discussie door te lopen. Ik vind dit geen normale manier van discussieren. Je banjert als een olifant door een porseleinkast, zo lomp. En je spreekt jezelf keer op keer tegen.
Nu geef je je eerste post weer gelijk. Dus (even terugkomend op mijn voorbeeld) ik had nooit op dit paard moeten stappen in jou ogen. Het feit dat we na die weken ploeteren toch de sterren van de hemel reden (ondanks dat we de eerste weken geen stap vooruit kwamen), is dan blijkbaar ondergeschikt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:41

sorrie, kan ik niks aan doen :D

als je een probleem met mij hebt of mijn manier van discuseren of een stelling neerzetten dan kan ik niet anders dan je verwijzen naar de temknop en vooral je klacht over mijn manier van discuseren bij de mods neerleggen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:42

altijd ruiterfout.
Hoeft niet direct de ruiterfout van de huidige ruiter te zijn. Kan ook ruiterfout van een eerdere ruiter zijn. Maar dan hoor je met die fout wel adequaat om te gaan.

Paarden zijn nooit 100% voorspelbaar. Dat klopt. Dus het kan je overvallen. Een paard dat je eraf wil krijgen, krijgt je eraf. En soms kunnen ze zo weinig vooraf laten merken, dat je het gevoel hebt te worden 'overvallen' door 'bokken uit het niets o.i.d.'. Als je goed terugdenkt is er altijd wel een klein signaal geweest waar je dan maar alert op had moeten zijn. Waardoor je de keuze had moeten maken om iets ander te doen, een andere hulp te geven, het bokken voor te zijn of desnoods af te stappen. Bijvoorbeeld omdat het te gevaarlijk wordt.

Ultiem kun je ook nog kiezen voor 'niet meer rijden'. Omdat een paard het gevraagde gewoon niet kan doen en een ruiter blijft proberen. Dat gehannes vind ik ook een ruiterfout.

Dat gezegd hebbende breng ik mijn leven door met terugkijken op grotere en minder grote ruiterfouten. En ik count mijn blessings: de meeste paarden zijn vergevingsgezind en best wel braaf :j :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:45

Secredible, maar je voelde dus wel aan dat je nog niet moest stoppen en dan rijd je door, dat was toch een goede beslissing in jouw geval? Vooruitgang hoeft helemaal niet iets groots te zijn, het kan soms in iets heel kleins zitten waardoor je een opening krijgt en voor de rest is het dan vooral volhouden en geduldig zijn (en blijven) :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:49

@KiWiko, dat vind ik erg rigoreus, ik heb zeker niets tegen je (hoe zou dat kunnen, ik ken je verder niet), wel wat tegen je simplistische manier van discussieren. Denk dat moderators daar weinig tegen kunnen doen, dat is nou eenmaal mening tegen mening.
Ik denk dat we in theorie dezelfde mening hebben, maar ik vind je te zwart-wit in je denken. Grotendeels zullen we het met elkaar eens zijn, ik zie alleen een wat minder duidelijke scheidingslijn als jij.
Ik heb alleen geen zin om me te gaan zittne ergeren tijdens mijn vrije uurtjes bokken en dus daarom stop ik de discussie.

@Lovely: ik voelde niets aan. Ik had geen andere keuze als door te gaan met dit paard. Ten eerste omdat hij anders verkocht werd en niemand een bejaard paard van 18 wil dat niet te rijden is. Ten tweede omdat ik geen ander paard had waar ik op terug kon vallen en ik weigerde weer naar een manege te gaan. Ten derde omdat hij op stal zo verschrikkelijk lief was en ik dat gemist had bij de pony die ik ervoor reed. Uiteindelijk ben ik daar voor beloond, maar het was ook mogelijk geweest dat ik tot het einde door aan gemodderd had. Dan had ik dat gedaan, om het paard nog iets te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:52

tis niet simplistisch het is simpel :D :D

en als jij dat peerd weer goed gekregen heb dan was jij de juiste ruiter voor dat paard........ heel simplistisch gezegd :)

2200 andere ruiters had het misschien niet gelukt....