heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda06

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:13

Ik zou echt nooit met sporen rijden

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:17

Ik rijd niet met sporen ':)
Het valt mij op dat op de eertste pagina onzinnege dingen worden gezegd over sporen..
Sporen zijn er voor om je hulpen te verfijnen niet omdat die niet reageerd op de hulpen :?

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:19

Ik rijd meestal wel met sporen, maar alleen met de les, omdat ik weet dat ik perongeluk prik met mijn spoor.
Dat wil ik niet.
Mijn paard is soms ook sloom en dan moet ik gewoon een harde schop geven, dat wil ik dus echt niet met mijn spoor doen, als hij beter op mijn been reageerd ga ik wel weer met sporen rijden, het verfijnt net wat meer de oefeningen.
Dan hoef ik ook niet meer te trappen.
Ik doe het ook alleen met dressuur, niet met buitenritten of iets!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 05:43

waarom rij je dan met sporen,als je al weet dat je paard niet voorwaarts is(daar zijn ze niet voor)en je dus je been niet stil kan houden?

miranda06: vertel dan eens meer over je mening,zo voeg je niks toe aan de discussie.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 05:45

toen ik mijn huidige paardje kreeg, was ie totaal niet voorwaarts e.d. heb toen in t begin wel met sporen gereden, maar nu al tijdje niet, gebruikte ze toen alleen voor de zijgangen, en ik ga ze nu pas weer gebruiken als ik l2 rijd, om t wijken e,d netter af te werken en alleen in mijn priveles en op concours, als finisching touch zeg maar

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:25

Ik vind sporen echt NIKS! Ik heb liever gewoon een zweep, ik vind het ook niet fijn als mensen in me porren.
Dat is mijn mening :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:29

Feitelijk rij ik alles met sporen. Als ik ze niet nodig heb gebruik ik ze niet, en wil ik net wat meer doorkomen, een hulp of oefening verfijnen dan gebruik ik mijn spoor. Alleen de beesten die net zadelmak zijn rij ik zonder spoor, voor de rest allemaal met!

En in de meeste gevallen zelfs nog met zweep ook.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:30

RobinandBart schreef:
Ik vind sporen echt NIKS! Ik heb liever gewoon een zweep, ik vind het ook niet fijn als mensen in me porren.
Dat is mijn mening :)

En wel als mensen je een klap verkopen met een zweep }:0
Hier zie ik de logica niet van in, en bovendien doe je ze echt geen zeer met sporen dus dat porren valt reuze mee.
Tenzij je een enorm onrustig klapperend been hebt natuurlijk.

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:25

Het lijkt me niet echt normaal als je mept met een zweep.
Er zijn best veel mensen die niet goed met sporen rijden.
Ik rij niet met sporen en ook niet met zweep.
Laatst bijgewerkt door RobinandBart op 06-05-09 10:35, in het totaal 4 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:28

Misbruik wat betreft sporen komt vaak voor,

ik rijd zonder sporen, zonder zweep, maar kom ik hoger in niveau dan gaan die spoortjes toch echt aan, zodat mijn hulpen kleiner en fijner kunnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:28

Bovendien moet het dan ook. Vanaf het M.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:31

Serieus? Je MOET dan met sporen??
Hm dat wist ik niet, vind ik ook wel raar, wat nou als je paard prima op de hulpen is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:14

Dan gebruik je dummies. Dat zijn sporen zonder sporen. (volg je me nog? Dus zonder uitsteeksels)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:17

Ik rij afwisselend met en zonder :+ Als ik zonder sporen rij thuis, dan wel met zweep (hij is echt liever lui als moe :+_ )
Ik hoef hem alleen maar vast te hebben om 'm beter te laten lopen...

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:27

Zelf rij ik ook met sporen,
maar als je je benen niet goed kan stilhouden moet je het eigenlijk helemaal niet doen ;)
Stel zelf maar eens voor om bij iedere pas sporen in je te krijge...
Ik doe het nie voor het showen want mn haf i gewoon niet lekker voorwaarts altijd en als ie wel voorwaarts is leg ik me zweep wel weg en rij ik met sporen, maar als ik naar buiten ga doe ik geen sporen om en neem ik ook geen zweep mee.hoogstens doe ik kleine sporen om om hem door te rijden als ie ergens bang voor is.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:05

ik rijdt zonder sporen, ben inmiddels m2 dressuur en heb al vaak gehad dat ik bijna was gediskwalificeerd op wedstrijd, omdat ik geen sporen draag
laatst was ik het zo zat, en wou het niet meer gokken om zonder sporen te starten op wedstrijd, dat ik zelf de knop van een plastice spoor af heb gehaald, netjes glad geschuurd en voilá......
nou mooi niet dus, kreeg er weer commentaar op van de jury, en ben nu dus onderhand hopeloos aan het worden.

Sporen dragen doen de meeste mensen wel met een reden, maar idd.. er zijn ook veel mensen die ze voor noppes om hebben.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:12

best raar eigenlijk dat het verplicht is,
en dat je dan wel met dummiesporen mag rijden.
Als je je sporen in de M ECHT nodig hebt dan hebben die dummiesporen ook geen zin he. Dus wat mij betreft afschaffen die regel.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:18

Ja, ik denk dat het veel word gezien als mode... omdat het mooi staat.
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik ook met sporen heb gereden in de bak, en af en toe nog steeds. Dit alleen omdat mijn pony echt niet actief is voor mijn been en ik alleen maar moet drijven!
Sinds mijn dressuur zadel doe ik het niet meer omdat ik best groot ben (1.80) en mijn pony 1.50 is. Ik vind het best moeilijk om op dit zadel goed te zitten, en het moeilijk vind om mijn been stil te hebben liggen en dus af en toe de spoor in hem prikt zonder dat ik het wil. Dit vind ik gewoon weg zielig en doe ze daarom af. Ik ben meer met mijn zit gaan rijden en dit gaat heel goed.
Ik zeg dus NEE tegen sporen. Zoek eerst het probleem bij jezelf, zit je te veel in de mond? Heeft je paard ergens pijn? En niet meteen naar een hulpmiddel grijpen omdat het zo makkelijk is. Ik ben er helemaal op tegen om een jong paard met sporen te rijden. Hoelanger je hiermee rijd, hoe meer je paard ''gewent'' raakt aan de sporen hoe minder je paard op je been reageert.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:35

eva_d, ben het met je eens, maar afschaffen zullen ze de regel vast niet... helaas

cocolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:38

ik rij met kleine knop spoortjes , omdat mijn pony totaal niet op mijn kuit/been reageert en met me knop spoortje ook niet zo goed maar wel stukken beter! :o :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:38

Alleen met één van mijn drie paarden in de bak. Verder rij ik veel buitenritjes en dan gebruik ik nooit sporen. ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:52

veel mensen die sporen gebruiken om een verkeerde reden.zoals sloom en lui etc..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:10

Dat is waar, maar ik ben ook van mening dat je met een spoor je paard wel degelijk -op vriendelijke wijze!!- actiever en lichter voor je been kunt krijgen. Zolang je maar weet hoe.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:15

:+ Sommige reacties.

Ik rijd mijn paarden wel met een spoortje, that's it. Jullie doen het overkomen alsof paarden doormidden worden geschopt met sporen. Wat een onzin. Mijn paarden lopen heel verfijnd op een spoortje, beter dan je benen afsteken en ze een goeie rotschop geven met het leer/rubber van je laars. Het is een soort verlengde van je schoen. Doordat het oppervlak van een spoortje kleiner is, is de druk op één bepaalde plek dus relatief groter.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:18

t valt mij ook op dat hele kleine kinderen met mini ponys ook met sporen rijden. was laatst op onderlinge wedstrijd, een meisje van 5 met sporen op shet, daar valt mn mond van open hoor! je hebt dan toch geen totaal inzicht in dat soort dingen?