Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:30

dicenbalt schreef:
Toch vreemd dat er nog steeds mensen zijn die zo raar reageren als ze iemand zonder bit zien rijden. Ik krijg eigenlijk alleen maar positieve reacties. Ik hoor van veel mensen dat ze zo ook wel willen rijden maar het niet durven. En ik ben het helemaal met Lissyx eens; je merkt het verschil niet met rijden.

Ik merk wel verschil. Met mijn bitloze optoming (bloemhack) houd ik makkelijker halt op 1 teugel dan op 2. Ook merk ik duidelijk dat de hack inwerkt op de neus en nek, dat maakt niet uit, het is alleen een verschil en mijn paard reageert anders. Daarnaast zijn stelling en wijken net even lastiger, vandaar dat ik af en toe nog met bit rijd wanneer ik mijn paard perse wil gymnastiseren in de les. Vandaag was het weer zover, hij vond het eerst maar raar, die afleiding in zijn mond, later, toen hij met zijn gedachten bij zijn werk was, werd hij mooi nageeflijk op het bit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:49

Twiggy2008 schreef:
Marleen, zonder bit hoort niet? Zeggen ze dat echt?

Onze stalhouder zegt het ook.
'Levensgevaarlijk'.
Ach, zijn mening .. Vind dat je gewoon moet doen wat je zelf wilt, bitloos of met bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:02

Zo'n stalhouder ken ik ook. Waar bemoeien ze zich mee, is toch niet hun paard? :(

Een van mijn stalgenoten was ook geïnteresseerd: "hee, een bitloos ding!" For the record: dat is dezelfde stalgenoot die me een pessoabit te leen had aangeboden omdat mijn paard zo onrustig was op het bit ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:06

[gast1122] schreef:
Twiggy2008 schreef:
Marleen, zonder bit hoort niet? Zeggen ze dat echt?

Onze stalhouder zegt het ook.
'Levensgevaarlijk'.
Ach, zijn mening .. Vind dat je gewoon moet doen wat je zelf wilt, bitloos of met bit.

Moet eerlijk zeggen dat nu je het zegt, ik in het hele prille begin (toen mijn paard nog 2 jaar was en ik vertelde dat ik hem bitloos in ging rijden), ik ook een paar van dit soort reacties heb gekregen. Maar toen was er minder bekend over bitloos rijden, nu lees je er overal over. En inmiddels zijn die mensen wel overtuigd dat het helemaal niet zo gevaarlijk is. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:13

Ik heb helemaal niks tegen bitloos :)
Maar ikzelf blijf gewoon mét bit rijden ;)

Tja ik snap het wel van de stalhouder.
Als er iets op zijn erf gebeurd (hij wil dus niet dat er bitloos gereden wordt) word híj erop aangesproken.
En het is in zijn ogen 'gevaarlijk'. Dat gedeelte snap ik wel.
Maar ipv dat hij zo reageerd, kan het ook op een andere manier. (Maak evt. afspraken van wat wel/niet kan).
(Hij reageerd dan met 'je kan niet eens mét bit rijden, laat staan zonder' & 'dan hoef je niet meer op m'n erf te rijden')

Juist mijn stalgenootje dat nu bitloos rijd, rijd nu onwijs relaxed met haar paard.
Tja ...

Maargoed, het is ook zo'n typische boer die alleen warmbloeden (Tuigers) goed genoeg vind en heel pietje precies is met fokken enz ;)
Gewoon iemand die constant perfectie wilt.
En als er iets van zijn beeld afwijkt.
Achja :)

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:30

Ik denk dat bitloos gevaarlijker lijkt omdat door onze geschiedenis heen het bit een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in de macht die men had over het paard. Iets dat toen, om hele andere redenen dan heden ten dagen, absolute noodzaak was. Als je de vertalingen van het werk van Xenophon leest komt ook daarin al naar voren wat een belangrijke plaats het bit in de training in nam. En in principe is dat nog steeds zo. Een ruitersportzaak heeft een enorm arsenaal aan bitten en (als je een goede ruitersportzaak treft) bitloze optomingen. Genoeg manieren om je paard onder de duim te houden.

In essentie komt het hier op neer: we stappen op een paard en voelen ons onveilig. We hangen er een bit in of bitloos optoming om en we voelen ons veilig. En dat zullen mensen wellicht nooit zo letterlijk opschrijven. Maar uitdrukkingen als je in bovenstaande posts leest over mensen die 500 kg spier tegen willen houden zeggen iets over de belevenis en de achterliggende gedachte als je paardrijd.
Zolang mensen een optoming blijven zien als een middel om het paard te controleren en te 'besturen' alsof het een fiets of een auto is zal het denkbeeld zoals Xenophon hem zag blijven bestaan.

Ik hoop dat er nog eens, in mijn levensloop, een omslag komt. Dat mensen hun optoming niet als dwangmiddel zien maar als uitbreiding van hun communicatie methode. Sterker nog, dat ze het niet alleen zo zien maar ook zo zullen ervaren. Naar mijn inziens maakt het dan niet meer uit of ze met bit, zonder bit of naakt rijden. Als de angst voor het wezen paard, en alle grappen en grollen die hij instinctief bij zich draagt, verdwijnen zullen alle overbodige communicatie methodes vanzelf in de prullenbak belandde.

Sim0ne

Re: Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:40

Ik denk dat je met of zonder bit even hard in kan werken. Mijn paard (ijslander) reageert dan ook precies hetzelfde op bit (dubbelgebroken kneveltrens) als op mijn s-hackamore. In het begin met inrijden vond hij alleen het sturen duidelijker als ik dit bitloos deed. Het voordeel van bitloos vind ik dat op het moment dat je met lange teugel rijdt, wanneer er dus geen contact is, dat het paard dan niet de hele tijd alsnog een stuk staal in zijn mond heeft liggen. Lijkt me gewoon comfortabeler voor het paard om zijn mond helemaal vrij te kunnen bewegen. Nu rij ik sowieso meestal in het bos en met niet al teveel contact, dus voor mijn paarden maakt het niet echt uit of ik met of zonder bit rijd. Alleen de shet rijden we met een stang (aangespannen).

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:23

hestejente schreef:
dicenbalt schreef:
Toch vreemd dat er nog steeds mensen zijn die zo raar reageren als ze iemand zonder bit zien rijden. Ik krijg eigenlijk alleen maar positieve reacties. Ik hoor van veel mensen dat ze zo ook wel willen rijden maar het niet durven. En ik ben het helemaal met Lissyx eens; je merkt het verschil niet met rijden.

Ik merk wel verschil. Met mijn bitloze optoming (bloemhack) houd ik makkelijker halt op 1 teugel dan op 2. Ook merk ik duidelijk dat de hack inwerkt op de neus en nek, dat maakt niet uit, het is alleen een verschil en mijn paard reageert anders. Daarnaast zijn stelling en wijken net even lastiger, vandaar dat ik af en toe nog met bit rijd wanneer ik mijn paard perse wil gymnastiseren in de les. Vandaag was het weer zover, hij vond het eerst maar raar, die afleiding in zijn mond, later, toen hij met zijn gedachten bij zijn werk was, werd hij mooi nageeflijk op het bit :)

Het paard waar ik bitloos mee rijd loopt niet anders zonder bit als met en ook het 'stuur' en de 'rem' werken even goed, dat bedoelde ik met geen verschil merken. Maar wij rijden dan ook alleen buiten rond. Ik kan me voorstellen dat je met trainen nog wel een bitje wilt, alhoewel ik dit paard eigenlijk prima enkel op mn zit, stem en benen kan besturen. Het hele hoofdstel zit er enkel voor noodgevallen en de terugweg (op de terugweg wil hij nog wel eens rennen, dan is het hoofdstel ook wel fijn, maar dat doet ie ook met bit in). En het zou ook wel een raar gezicht zijn voor andere weggebruikers als ze mij zonder hoofdstel met alleen een pluk manen voorbij zien komen :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:45

Isis_Ywen, daar heb je zeker wel gelijk in.

Ik denk dat het zelfs een zekere mate van gemakzucht in. Je kán een paard wel onder controle hebben zonder hoofdstel, maar dan moet je wel een boel tijd investeren. Want een paard moet leren op je zit te reageren, hij moet vertrouwen in jou hebben als leider (om niet blind weg te rennen bij iets engs), en hij moet naar jou willen luisteren.

Een bit is dan erg gemakkelijk, want hoewel je een paard niet kan stoppen als hij echt wil rennen, kun je hem wel pijn doen bij de 'gewone' oefeningen. Let wel: ik zeg absoluut niet dat iedereen een bit zo gebruikt! Maar het kán, dus je kunt een oefening min of meer afdwingen.

Bitloos is dan al iets meer tussenstap, want zeker met 'lichtere' bitloze optomingen heb je minder te zeggen dan met een bit - als pijn/dwang je uitgangspunt is (halstertje, zachte sidepull). Ik denk dat met bitloos het paard wel iets meer vertrouwen in jou moet hebben, en werkwil.

Mensen willen presteren, en vaak is de verwachting (van mederuiters, instructeurs, familie, etc) óók dat jij gaat presteren. Paard aan de teugel, mooie figuren willen we zien. En dan nemen veel mensen niet de tijd om een dusdanige band met hun paard op te bouwen. Het paard vertrouwt de ruiter niet genoeg om het veilig te houden bij enge situaties (dus omdat de ruiter -de leider- aangeeft dat het niet eng is, gaat het paard ook niet rennen), en de ruiter heeft niet voldoende vertrouwen in het paard dat bitloos (of zonder optoming, wat je wil) écht veilig is (want: wat als mijn paard gaat rennen?)

Eergister nog, ik reed een stukje alleen over de weg. Stalgenootje: "zeg, vind je dat niet een beetje gevaarlijk?"
Ik: "Nee hoor, want als ze gek gaat doen stap ik af en ga ik ernaast lopen, en dan weet ik zeker dat ze rustig blijft en luistert." Dat vertrouwen missen veel mensen, denk ik.

Is maar een gedachtespinsel zo op de late avond, hoor, haha. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:26

DaniBanani schreef:
"Nee hoor, want als ze gek gaat doen stap ik af en ga ik ernaast lopen, en dan weet ik zeker dat ze rustig blijft en luistert." Dat vertrouwen missen veel mensen, denk ik.

:D Ja afstappen doet ook haast niemand. Je ziet op de weg soms mensen vechten met een kliedernat schuimend helemaal hyper paard.. stap toch gewoon een kwartiertje af denk ik dan, maar ja, paard 'moet er door gereden worden' of zo }:0

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:45

Ik lees hier op bokt vaak dat ze naast hun paard nog minder te vertellen hebben :+ . Dan denk ik: 'Zorg eerst eens dat je naast je paard genoeg te vertellen hebt en ga er DAN pas op en niet andersom'. ;)

Bij zulke gevallen zie je pas echt hoeveel respect en vertrouwen een paard in zijn ruiter/begeleider heeft, want naast een paard kan een paard zich nog beter op jou richten, omdat ze je kunnen zien. :D

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:53

Ik denk dat het enger lijkt omdat je minder te zeggen hebt, met bit voelt het paard beter wat je wil. ;)

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:55

ik vind bitloos rijden ''eng'' omdat ik het niet zo goed ken :)

nu lees ik hier wel erg goede argumenten om WEL eens bitloos te rijden :j
ik kan me ook wel voorstellen dat een paard mee respect heeft voor druk op de neus als in de mond.
of denk ik nu verkeerd :) ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:55

Ook zonder bit kun je je paard perfect aanleren wat je wilt, hoor. ;)

En meer respect door op te neus in te werken dan in de mond, nou, ik denk dat dat wel meevalt.
Mijn paard heeft er volgens mij echt niet meer respect door. Je moet vooral met je zit rijden, denk ik.
Dat is in elk geval, zoals ik het poog te doen met mijn bitloos gereden paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:14

Corellaa schreef:
ik kan me ook wel voorstellen dat een paard mee respect heeft voor druk op de neus als in de mond.
of denk ik nu verkeerd :) ?

Als je met 'respect' bedoelt 'meewerken/samenwerken vanuit wederzijds vertrouwen', dan kan dat dus prima zonder bit.
Als je met 'respect' bedoelt 'luisteren/gehoorzamen vanuit het geven van/dreigen met pijnprikkels' dan bereik je dat eerder met bit.
Aan jou de keuze hoe je met je paard wilt omgaan. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:41

Twiggy2008 schreef:
Ik lees hier op bokt vaak dat ze naast hun paard nog minder te vertellen hebben :+ . Dan denk ik: 'Zorg eerst eens dat je naast je paard genoeg te vertellen hebt en ga er DAN pas op en niet andersom'. ;)

Bij zulke gevallen zie je pas echt hoeveel respect en vertrouwen een paard in zijn ruiter/begeleider heeft, want naast een paard kan een paard zich nog beter op jou richten, omdat ze je kunnen zien. :D

En omdat ze dan achter je aan kunnen hobbelen, mijn paard volgt althans zijn leider :D Zo lang er tenminste geen gras ergens in de buurt is :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 13:27

Mijn paard probeert het gras elke keer wel, maar even een dreigende blik en ze vergeet het alweer. :D
Niet eten onderweg, tenzij ik toestemming geef, haha.

Eigenlijk zou er een keer een wedstrijd moeten komen met de ruiter náást het paard in plaats van erop. Zou wel erg interessant zijn om te zien, hoe het er dan aan toe gaat - ik ben namelijk best benieuwd naar hoeveel mensen echt een leider zijn voor hun paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:42

Ik durf niet meer met bit te rijden, want waarmee moet ik het paard dan stoppen? Als ik in de mond ophoudingen geef, heeft mijn paard daar last van en ik weet dat je dan tandvlees spietst op het kaakbot dat in een punt loopt en dus heeft hij pijn. En bij pijn gaat een paard alleen maar harder rennen.

Ik zou me met bit absoluut niet meer veilig voelen :=

Terwijl ik een paar jaar geleden nog absoluut niet zonder bit durfde te rijden. Nu ik de kennis heb van hoe een paardenmond werkt en wat een bit aanricht, denk ik daar heel anders over

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:35

Nou ja, ik heb niet de indruk dat mijn paard PIJN heeft wanneer ik met bit rijd. Ik heb een filmpje van hem (gemaakt toen ik de eerste keer ging kijken, op het filmpje wordt hij voorgereden) en daar zie je hem wel zijn tong uitsteken na een wat bruuske ophouding. In het begin hing hij ook erg op het bit, gebrek aan balans, ik denk niet dat hij dat ook gedaan zou hebben als hij zich daarmee vreselijk pijn had gedaan. Inmiddels heeft hij van mij uiteraard wel dubbelgebroken trenzen gekregen ;) Maar om op het vreetprobleem terug te komen: het grote voordeel voor mijn paard van bitloos is natuurlijk dat het makkelijker graast. Dat is de enige situatie waarin ik zou willen dat ik een trenshoofdstel had gepakt, als hij met bit in probeert te vreten hijs ik 'm aan het bit op ja. Hartstikke zielig voor 'm, moet hij maar niet toch proberen te vreten. Dat mag niet onderweg, staat zo in de werkomschrijving.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:08

Arabesk schreef:
Ik durf niet meer met bit te rijden, want waarmee moet ik het paard dan stoppen? Als ik in de mond ophoudingen geef, heeft mijn paard daar last van en ik weet dat je dan tandvlees spietst op het kaakbot dat in een punt loopt en dus heeft hij pijn. En bij pijn gaat een paard alleen maar harder rennen.

Ik zou me met bit absoluut niet meer veilig voelen :=

Terwijl ik een paar jaar geleden nog absoluut niet zonder bit durfde te rijden. Nu ik de kennis heb van hoe een paardenmond werkt en wat een bit aanricht, denk ik daar heel anders over

:n :roll:
Ik durf niet met bitloos hoofdstel te rijden, stel je voor dat ik zo hard ruk dat ik zijn neus breek :roll:

Kom op arabesk... Ik vraag me eerlijk gezegd soms echt af of jij jezelf echt geloofd in dit soort extreme berichten of dat je het gewoon doet om te rellen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:19

Ik vind het heeeeeeeeeerlijk zonder bit rijden :j , zoals ik eerder hier had vermeld; ik voel me hardstikke veilig bitloos :j .
Ik heb een Dually Halster, hiermee rij ik dan ook regelmatig (met een bontje over het neusstuk) en mijn merrie is zó ontspannen!
En het grappige is; ik heb een merrie die heel hoog in het bloed staat.. het hoeft dus niet alleen met koudbloeden.. je mentaliteit moet veranderen, je moet anders gaan denken, opener van geest worden en meer open gaan staan voor je omgeving.. en meer durven loslaten en meegaan met je paard... dat is vaak het grootste probleem van mensen; CONTROLE.. stel je voor dat je de controle moet gaan delen, dan gaat het fout... JUIST NIET, laat het paard meedenken, geven en nemen..
Mijn merrie wil niet achterwaarts met bit in, bitloos hoef ik alleen maar 'teeeerug' te zeggen en een pinkie druk op de teugel te zetten en ze gaat met de oortjes erop achterwaarts.. Helemaal top +:)+ .
Ik rij zowel met bit, als bitloos.. Lekker hoor die afwisseling ;) en natuurlijk ook af en toe lekker zadelloos ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:21

Pharagirlke, je kunt je paard's neusbeen niet breken, als de neusriem op de juiste hoogte hangt. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:23

Mis vooral mijn (voor zover ik dacht) onmiskenbare sarcasme :j
Als je fatsoenlijk om gaat met een bit, heb je ook arabesk's verhaaltje niet. Dat wil ik maar net duidelijk maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:24

Ik denk dat je het sarcasme bij Arabesk ook een beetje mist, hoor. ;)

Overigens zou ik mijn eigen paard momenteel wel pijn doen met bit. Of ik moet zijn wolfskiesje laten trekken en da's ook geen pretje. :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:18

Tja waarom ik het denk.. een paard kan misschien juist wel van zijn schrikmoment 'wakker' worden door die 'pijnprikkel' door het bit, heb ik in ieder geval al wel -vaker- meegemaakt. Wat moet je met een bitloos hoofdstel beginnen als je paard er als een gek vandoor rent -geschrokken of omdat ie er zin in heeft?

Beetje off @ Twiggy2008: ik heb bij mijn toentertijd 2,5 jarige z'n wolfstandjes laten trekken maar met tandvleesverdoving heeft ie geen kick gegeven. Maar jij rijdt geloof ik toch niet met bit dus dan kun je ze inderdaad net zo goed laten zitten.