Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:57

Die van mij is net 4. We longeren/dubbele lijnen om de dag, 1 van die dagen heb ik les en ga ik na 10 minuutjes longeren er nog een half uurtje op. Een van de andere dagen dat ik longeer ga ik er zelf nog even op, ongeveer 20 minuutjes.

Dus ik rij hem 2x in de week.

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:35

wat ik me afvraag bij de paarden en ponys van 3 en 4 die meer dan 4-5x per week gereden worden (en dan bedoel ik langer dan 3 kwartier) omdat ze dit 'nodig' hebben (waarschijnlijk omdat ze heel fris zijn?), of deze paarden naast dit rijden ook beweging hebben?
het is nml. nogal logisch dat een paard heet is al staat hij de hele dag op stal, of slechts een paar uurtjes in een paddock of een half uurtje in de molen.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:18

Ik reed mijn paard ( 4j jaar) eerst 4 keer per week, hij stond dag en nacht in de wei.. het is een arabische volbloed dus hij heeft nogal wat pit..
op dit moment doe ik weer wat rustiger aan met hem, ik rij nu 2 tot 3 keer week, merk aan hem dat hij zich niet verveelt als hij in de wei staat, wat hij eerder wel erg had.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:22

Ik houd meestal leeftijd aan in het begin 3 jarige 3 keer, 4 jarige 4 keer en vijf jarige 5 keer.
Een klein kind heeft ook nooit lang zijn aandacht op 1 ding daarom kan je het zeker in het begin beter kort en krachtig houden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:22

Ik rij op het moment af en toe een 3 jarige, zo'n 2x in de week 20 min. Verder staat hij op het land. We bouwen het rustig op. :)

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:50

Dakota staat nu veel in het land. Als ze een keer een nacht op stal heeft gestaan gooi ik haar eerst even los. Kan ze even gek doen en rollen. Soms is dat echt wel nodig omdat ze dan zo onrustig is en druk.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:00

op dit moment ivm blessure andere paard rijd ik mijn 4 jarige ongeveer 4X per week, maar dan wel redelijk actief ivm concoursen. 3 dagen per week lekker complete rust op de weide, en andere dagen voor en na het rijden uiteraard ook.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:08

ik ben nu bezig met mijn vierjarige haflinger, is juli 4 geworden en heeft een paar dagen geleden voor het eerst zadel op gehad, eerst goed doortrainen aan de longe de komende weken, ongeveer 5 tot 15 minuutjes per keer ongeveer 3 keer per week, straks om de dag ongeveer 10 tot 15 minuten om wat spieren en conditie(niet teveel conditie, des te sneller is ze tenminste moe als ze gek gaat doen :P) op te bouwen.

daarna voorzichtig starten met rijden als ze er klaar voor is, en dat ga ik dan 2 of 3 keer per week 10 minuutjes doen, en dan langzaam opbouwen naar een kwartier, dan na nog een paar weken naar 20 minuten en dan opbouwen naar 3 of 4 keer per week en dan naar om de dag.(langer en vaker wil ik ook niet, dus het doel is naar 4 keer per week 20/30 minuutjes te gaan, maar dat zal tot volgend jaar zomer duren, daarna in de zomer beginnen met buitenritjes enzo) pony staat wel 24/7 in het land/paddock.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:11

hafjegek schreef:
ik ben nu bezig met mijn vierjarige haflinger, is juli 4 geworden en heeft een paar dagen geleden voor het eerst zadel op gehad, eerst goed doortrainen aan de longe de komende weken, ongeveer 5 tot 15 minuutjes per keer ongeveer 3 keer per week, straks om de dag ongeveer 10 tot 15 minuten om wat spieren en conditie(niet teveel conditie, des te sneller is ze tenminste moe als ze gek gaat doen :P) op te bouwen.

daarna voorzichtig starten met rijden als ze er klaar voor is, en dat ga ik dan 2 of 3 keer per week 10 minuutjes doen, en dan langzaam opbouwen naar een kwartier, dan na nog een paar weken naar 20 minuten en dan opbouwen naar 3 of 4 keer per week en dan naar om de dag.(langer en vaker wil ik ook niet, dus het doel is naar 4 keer per week 20/30 minuutjes te gaan, maar dat zal tot volgend jaar zomer duren, daarna in de zomer beginnen met buitenritjes enzo) pony staat wel 24/7 in het land/paddock.

offtopic :o , maar dat klinkt heel netjes zoals je dat doet!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:15

Mijn enne 3jarige (tinker) is van mart en wordt vanaf mei nu 3/4 keer per week gereden. Soms 20 min soms 40min hangt er net vanaf hoe ze is. Vaak ook nog een stuk buiten uitstappen. Zij wordt ook regelmatig in de wei gereden zodat ze mooie rechte lijnen moet lopen.

De ander is een 3jarige trakehner van april. Zij is vanaf juli onder het zadel. Haar rij ik 2/3 keer per week 20minuten. Maar de afgelopen week heb ik der niet opgezeten. Dus dat kan best wisselen.

Beide staan overdag in de wei en moeten binnenkort maar eens mee naar andere locaties om wat van de wereld te zien.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:20

3 jaar = 3dagen
4jaar= 4dagen
5=jaar = 5dagen

gekeken naar je paard en natuurlijk niet elke keer, dressuur, maar ook wisselen met springen buitenrijden, losspringen grondwerk longeren.

Er zijn zoveel dingen om je paard te trainen, maar ook teveel om ze te overtrainen...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:28

Ik rijd een 3jarige bij. Ik ben de enige die hem doet, maar ik rijd hem maar max 3 keer per week 20-30 minuten.
Soms (zoals deze week) doe ik hem maar 2 keer. Helemaal niet erg, want hij is pas net 7 weken onder het zadel, en vind alles nog erg moeilijk. Heeft nog weinig balans etc.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:59

Mijn 4 jarige is net ohz en rij ik 3-4 keer in de week 20-30 minuten. Elke dag vind ik teveel, ook voor een ''volwassen'' paard.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:04

Op dit moment rij ik mijn 4,5 jarige pony 4 á 5 dagen in de week en probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen met wat we doen (en ook hoelang, de ene keer 20 minuutjes, andere keer drie kwartier, andere keer buitenrit etc). Hij vind het werken ook erg leuk en staat lekker in de wei waarneer dat mogelijk is (manege/pensionstal). Mocht ik toch vinden dat hij wat te rustig word, dus dat hij het allemaal even niet kan verwerken geef ik hem een dag vrij en longeer ik hem die dag erna :j

Met de 3,5 jarige pony die ik nu doorrij rij ik 2 keer per week, 15 á 20 minuutjes. Hij vind het allemaal moeilijk zat. Daarnaast longeer ik heb ook 1 keer per week lekker zonder iets er op en staat hij elke dag in de wei :j

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:34

4tot5x per week halfuurtje langer als ze ouder worden

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:24

3 jarige=2 tot 3 keer
4 jarige=3 tot 4 keer
5 jarige=4 tot 5 keer

vind dit beter dan 3=3 4=4 en 5=5.

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:07

ongeveer 3/4 keer in de weeek

lissaagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:37

ik had vroeger een welshje.
daar reed ik 3x perweek mee.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:40

ik rij de 3 jarige altijd 3x in de week, en de 4 jarige 4 x in de week en meestal nog een 1x vrijspringen of longe aan een halster in de week

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:41

Op advies van de veearts, 3 keer rijden, 3 keer longeren, 1 dag rust. :j M'n pony is vier, en 2 maanden geleden, is bij haar spierverzuring ontdekt, omdat ze erg snel moe was. Toen reed ik 3/4 keer in de week. We mogen sinds een week weer rijden, en moeten het nu dus op deze manier oppakken!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:32

Mijn 3 jarige rijd ik nu 3 x in de week. heb haar een week of 4 5 a 6 dagen in de week gereden om het allemaal bevestigd te hebben.

Als de dazen straks weg zijn mag ze minstens 1 x per week mee t bos in, verder 1 x in de week les ( dressuur of spring) en de andere dag afhankelijk van waar we zin in hebben. Ze gaat lekker overal mee naartoe om alles te zien.

Verder kijk en luister ik vooral goed naar mn paard. En van de winter krijgt ze wrs lekker een paar maandjes vakantie.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:55

Mijn vier jarige merrie rijd ik ong.4x per week, staat nu dag en nacht op het land in de kudde.
Ben nu aan t trainen voor de IBOP op 20 november +:)+ ,dus ze moet nu wel een beetje aan de bak.
Daarna krijgt ze weer een paar maanden vrij zodat ze weer kan groeien en 'bijkomen'
Mijn 5 jarige is op t moment lekker aan t O:) puberen en heb ik ook 2 maanden vrij gegeven, lekker in de wei grasjes eten :Y) ,paard zijn....
Straks pak ik haar weer op en hoop dat we dan weer lekker verder kunnen ...Vaak zijn ze beter na zo'n poosje paard zijn!!!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:06

mijn 3 jaar loopt 2 x in de week.
Moet niet meer aan de longe enzo, dus stap goed in, rij echt 10 min, met tussendoor lekker wat uit laten zakken, en stap weer heel goed uit, al met al n half uur.
paard loopt goed bevestigd, netjes aan de teugel, en al heel goed aan het been.
Wordt niks afgedwongen, alleen van achter naar voor gereden, dan volgt al de rest vanzelf.
De planning is dan ook om in oktober gewoon wat B wedstrijdjes mee te pakken!
moet voor mij niet eerst met 200 punten lopen, als hij maar kan wennen aan "spannende"ringen e.d.
Het is overigens geen kijker, en niet snel onder de indruk!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:25

mijn 4 jarige loop 24/7 op de wei en ongeveer 1 a 3x in de week onder het zadel. Niet zoveel dus daarbij longeer ik haar ook vaak genoeg.