wat is het nut van een slof en elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij met slof of elastiek

Poll eindigt op

1. Jaah met slof
15 (16%)
2. Jaah met elastiek
2 (2%)
3. Geen van beide
66 (71%)
4. Ik vind het zielig
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 92

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:31

CEDESENUNITY schreef:
HET IS HELEMAAL NIET VERKLOTEN VAN JE PAARD!!
WANT IK RIJ DER 1X IN DE WEEEK MEE !!

HET HELP JUIST JE PAARD OP DE GOEDE LIJN TE HOUDEN ALS HIJ NEIT GOED AAN DE TEUGEL LOOP !!

EN DAT HIJ NIET GAAT HANGEN DUS :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Aan de teugel rijden doe je door je paard van achter actief te hebben, hem te laten ontspannen en hem goed over zijn rug te laten lopen, niet met een slofteugel.

Snoevie

Re: wat is het nut van een slof en elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:18

CEDESEUNITY het word over het algemeen hier niet zo gewaardeerd als je zo met je caps lock aan typt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:41

Snoevie schreef:
nouja dat geloof ik best,pharagirlke,en mijn instructrice let er ook goed op,en ik ook,dat ze er niet in gaat hangen.
hij hangt ook vooral los,en dan een enkele keer spant hij zich,waarop hij daarna direct weer ontspant omdat ze haar hoofd weer wat lager brengt(niet in de krul getrokken,voor de duidelijkheid)

en je paard verkloten kan je ook heel goed zonder hulpteugels,en het is dankzij de ruiter als ze verkeerd afgesteld staan
mits correct afgesteld verkloot je niks,als je er automatisch vanuit gaat dat een hulpteugel je paard naar de stinkmodder helpt,dan heb je zelf ook weinig verstand

:j Dan is het alleen maar fijn dat jullie hier een goede hulp in vinden. Zolang het goed in de gate gehouden word is het inderdaad geen verkeerde hulpteugel. :) Fijn dat er mensen zijn die hem wel goed gebruiken.

En idd, je hebt geen hulpteugel nodig om het paard naar de vaantjes te rijden. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:44

haha ik zie nu ineens stinkmodder staan in mn tekst :P

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:47

de stiek is er oorspronkelijk voor bedoelt om het paard zijn hals te verlengen, zodat ze tegen de stiek aan gaan lopen, dus eigenlijk voor paarden die zich erg opkrullen.
Een slof is bedoelt om op een correctie manier het paard te 'dwingen' na te geven, je hebt nou eenmaal sterrekijkers die moeilijk naar beneden te rijden zijn en met dit hulpmiddel wel, zodra ze beneden zijn kun je de slof ook weer los laten en dat is dan hun beloning.
maar jeee wat kijken hier veel mensen zwart-wit en altijd negatief

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:51

:j Ik had zo'n sterrenkijker. Die kwam heel even een paar stappen naar beneden en huppa daar ging ze weer, echt alsof ze gewoon niet snapte dat ze beneden moest blijven. Na twee keer met een slof rijden heb ik hem aan de kant kunnen leggen :j

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:59

Ik vind dat je best met een slof of stiek kunt rijden maar niet als je het zelf niet precies weet hoe of wat. Overleg met je intructeur. Zelf ben ik nou eenmaal geen fan van hulpteugels het liefste rijd ik gewoon altijd zonder. maar als het beter is voor het paard en mij dan wil ik wel eens een slof gebruiken.
zelf heb ik hem alleen nog maar bij mij eigen paard gebruikt met buitenrijden. dit kwam omdat hij steigerde en zijn hoofd zo hard naar voren/beneden gooide dat ik de teugels kwijt was.
De slof heeft hierbij geholpen en nu kan ik gewoon zonder iets naar buiten :)

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:41

Nou in mijn ogen is een slof een dwangmiddel voor aan de teugel in de krul ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:50

aan de teugel en in de krul zijn twee heel verschillende begrippen.... Het eerst is goed, het tweede is slecht. :) Wat noem je een elastiek dan als ik vragen mag? Elke hulpteugel is in zekere zin nl een dwangmiddel. :) Zelfs het zadel en het hoofdstel.... :)

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:38

wij hadden hier een paardje die alleen draafde op de plaats en als je niks deed keihard ging rennen.. met dr hoofd in de lucht..

toen heb ik ook na een tijdje de slof erbij gepakt en daarmee liep ze echt heel veel beter en kon je haar ook normaal rijden, is ook veel beter voor de pony zelf.. maar voor ik resultaat zag heeft de eigenaar haar bij haar huis neergezet..

ik moest met een ander paard ook met slof rijden van mn baas, omdat ze elke keer maar 2 tellen met dr hoofd naar beneden loopt en dan gaat ze weer omhoog.. maar ik vind het bij haar helemaal niet fijn en merk ook dat ze er helemaal niet goed van gaat lopen dus ben ook na 2 keer meteen gestopt en weer op de oude manier verder gegaan waar ik beter resultaat bij zag.. dus lang niet bij alle paarden is het goed :)

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:59

ik rijd er zelf niet mee, maar ik zal tog eerder een slof kiezen dan een stiek:P
ik weet eigenlijk nie wrom :o
maar het is eigenlijlk alleen je paard verpesten ermee....

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:30

Ik snap niet, hoe anderen van achter hun computer kunnen zien, dat een slof standaard ieders paard verpest :) .

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:33

Niet ieders paard zal erdoor verpest worden maar vaak wordt de slof verkeerd gebruikt. Mensen gebruiken het om een probleem mee te verdoezelen ipv het op te lossen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:34

Sunrise_ schreef:
Ik snap niet, hoe anderen van achter hun computer kunnen zien, dat een slof standaard ieders paard verpest :) .

snap helemaal niet, hoe mensen zo'n mening kunnen hebben, terwijl ze er geen verstand van hebben :z

Voordeel is hopelijk wel dat ze er dan vanaf blijven ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:47

helemaal mee eens

als je roept dat een slof of elastiek standaard je paard verpesten heb je net zo weinig verstand ervan als de mensen die het misbruiken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:51

hier ook mee eens :) ik kan het me voorstellen dat als je niet weet hoe je een hulpteugel gebruikt je dan denkt dat elke hulpteugel het paard verpest :)

noem het referentiekaderverschil :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:03

Ik rij er ook 1 met een slof. Waarom ik voor de slof heb gekozen is omdat ik in het begin paard wil begrenzen tot wat lengte voor de loodlijn. Als paardlief daar is laat ik mijn slof vieren en gaat 't peerd mijn hand volgen. (nooit verwacht van dit beestje maar da's een ander verhaal). Ik gebruik het slofje dan ook maar een minuut of 10.
Bij een elastiek moet ik dan alles weer los gaan maken en dan denk paard joepie we kunnen weer!
Ben het dan ook niet met de stelregel eens waar de kunde ophoud beginnen te hulpteugels. Voor veel mensen misschien wel maar er zijn ook mensen die hulpteugels gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Als hulp..

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:44

pharagirlke schreef:
aan de teugel en in de krul zijn twee heel verschillende begrippen.... Het eerst is goed, het tweede is slecht. :) Wat noem je een elastiek dan als ik vragen mag? Elke hulpteugel is in zekere zin nl een dwangmiddel. :) Zelfs het zadel en het hoofdstel.... :)

Het elastiek het zelfde je paard kan dan niks in brengen ;)
Je rijd je paard vanuit ontspanning niet van uit dwang!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:47

als je paard niks in kan brengen heb je de elastiek zelf veel te strak gezet

lovexyou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:22

Lyonesse schreef:
CEDESENUNITY schreef:
HET IS HELEMAAL NIET VERKLOTEN VAN JE PAARD!!
WANT IK RIJ DER 1X IN DE WEEEK MEE !!

HET HELP JUIST JE PAARD OP DE GOEDE LIJN TE HOUDEN ALS HIJ NEIT GOED AAN DE TEUGEL LOOP !!

EN DAT HIJ NIET GAAT HANGEN DUS :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Aan de teugel rijden doe je door je paard van achter actief te hebben, hem te laten ontspannen en hem goed over zijn rug te laten lopen, niet met een slofteugel.
, ik weet niet wat jullie praten hoor met je het is zielig ik kan niet geloven dat er ook maar 1 ruiter is die van ze paard houd die het doet om hem express in de krul te rijden ik heb zelf een arabisch volbloed en ik rij hem elke dag met slof omdat hij totaal niet negevelijk is en anders gaat hangen en juist gebruiken van een slof is juist fijn voor een paard want dan kan hij goed ontspannen en niet zoals van die mensen die aan de teugel rijden en als het paard dan naar beneden loopt ook nog ff aan die teugels blijven raggen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:34

lovexyou_ schreef:
ik weet niet wat jullie praten hoor met je het is zielig ik kan niet geloven dat er ook maar 1 ruiter is die van ze paard houd die het doet om hem express in de krul te rijden ik heb zelf een arabisch volbloed en ik rij hem elke dag met slof omdat hij totaal niet negevelijk is en anders gaat hangen en juist gebruiken van een slof is juist fijn voor een paard want dan kan hij goed ontspannen en niet zoals van die mensen die aan de teugel rijden en als het paard dan naar beneden loopt ook nog ff aan die teugels blijven raggen

Als je 'm elke nodig heb, dan ben je bezig met symptoombestrijding.
Als het paard niet in de krul wil lopen en hij met de slof wordt gedwongen, zal hij wsl zo scheef worden als wat. Wanneer het paard 'in de krul' loopt, wil dat niet zeggen dat hij ook over de rug gaat lopen, terwijl dat juist het belangrijkste is.

Paard wordt alleen nageeflijk als jij hem van achter naar voren rijdt en hij je hand kan vertrouwen.
Zet je 'm in de krul, dan is dat meestal geen nageeflijkheid. Meestal laat hij 'ergens' niet los in zijn liijf, terwijl jij dat nog niet voelt.(kan voelen ivm ervaring)

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:34

Ik denk dat als je een slof goed gebruikt, het geen kwaad kan, maar om er iedere dag mee te rijden? ik kan me niet voorstellen dat een paard dat werkelijk fijn vind. maar ik houd ook niet van mensen die aan hun teugels 'raggen'.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:56

als je je paard alleen kan laten 'nageven' met de slof,dan klopt er echt iets niet.
ik ben niet tegen de slof,wel als hij gebruikt word om een paard met zn hals in dat krulletje te laten lopen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:04

Een elastiek gebruik ik niet.

Een slof helpt mij soms om bij mijn merrie wat meer buiging te vragen binnen de wendingen/oefeningen. Ik rijd misschien 1x in de maand met slof, meestal ter verdieping van mijn training. Daarnaast rijd ik gewoon op een simpel watertrensje altijd lekker mn rondjes. Bij mij is een slof dus echt een hulpmiddel wat ik heb leren inzetten door goede instructie van ervaren gebruikers.

Verder sluit ik mij aan bij superwoman en Snoevie. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:43

liesje1994 schreef:
pharagirlke schreef:

Het elastiek het zelfde je paard kan dan niks in brengen ;)
Je rijd je paard vanuit ontspanning niet van uit dwang!

Mag je mijn merrie eens met elastiek rijden. :D Benieuwd hoe snel dat ding voor de vuilbak is :') (en jij er bij vrees ik, iig, mij konden ze helpen met op staan toen.) dus dat valt wel mee :j