Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:39

Citaat:
Maar binnenkort dus een Sul en Kiwiko "op gevaarlijk paard" meeting? trekken jullie een harnas aan, dames?

*zucht* Het is GEEN GEVAARLIJK paard. Tsjongejonge zeg... Dit is een vrij normaal paard, maar wel gevoelig. Een gemiddelde beroepsruiter zal elke dag wel zo'n paard te rijden krijgen.
Ze is al m geweest, en heeft een ibop gelopen. Het enige is dat ze weer opgestart moet worden, en dan kan ze wat fris doen.

ik twijfel alleen wel of ik met die meeting in moet stemmen ;) Ik zit me net te bedenken dat het mss wel een beetje euh kinderachtig is om iemand op een paard te laten rijden om te kijken of diegene dat wel kan. Daarnaast kan het nogal vervelend worden als iemand er wel afvalt en zijn rug breekt oid

Citaat:
Kan aan mijn liggen dat ik hele rare dingen zeg of denk... Maar ik vind het alleen maar fijn als ik andere mensen ook blij kan maken met mijn paarden

Vind ik ook hoor ;) Maar daar gaat dit topic niet over.

Citaat:
laat dat nou 15 jaar lang mijn werk zijn geweest

Zonder vervelend te doen, dat geloof ik niet zo ;) Maar goed, ieder zijn plezier natuurlijk.

bulck

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:48

om even terug naar de originele post te gaan.

In principe ben ik het eens met de stelling dat je elk paard zou moeten kunnen rijden. echter weet ik van mezelf dat ik liever een sensibel, werkwillig heet paard rijd, dan een trager paard.
Graad van africhting speelt ook wel een rol.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:19

Hinke; ik wil ook niet vervelend doen, maar dat is dus wel degelijk haar werk geweest ;) KiWiKo heeft jaren lang de problemen van een ander opgelost. Daar valt echt wel het e.e.a van te vinden op bokt. := Over Sul kan je zelfs een recent topic opzoeken waar ze een aardig probleempaard weer voor een groot deel weer goed heeft. Als ik jou was zou ik eerst even research doen voor je mensen gaat beschuldigen van liegen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:31

ik bevestig voor het gemak nog maar even dat Kim inderdaad een jaar of vijftien lang beroepsmatig, dus fulltime als ruiter aan de bak was. Voor haar dagelijks brood zelfs. Werkweken van 60 uren waren voor haar de gewoonste zaak van de wereld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:34

En paardenbeesten die verknalt waren door inconsequente ruiters ook :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:39

Jup Pharagirlke, die rijzen nog steeds als paddestoelen de grond uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:40

Helaas... Elke dag weer een paar meer... En nooit genoeg ruiters om ze weer goed te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:42

Nee, jammer genoeg merk ook ik dat ik te oud aan het worden ben, ben ook de veertig gepasseerd, maar als ik nu ergens in mijn twenties was, was de keus niet zo moeilijk wat ik de komende tien jaar zou gaan doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:43

Nee... Misschien niet. Maar goed daar moet je dan ook wel wat voor kunnen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:45

pharagirlke schreef:
Hinke; ik wil ook niet vervelend doen, maar dat is dus wel degelijk haar werk geweest ;) KiWiKo heeft jaren lang de problemen van een ander opgelost. Daar valt echt wel het e.e.a van te vinden op bokt. := Over Sul kan je zelfs een recent topic opzoeken waar ze een aardig probleempaard weer voor een groot deel weer goed heeft. Als ik jou was zou ik eerst even research doen voor je mensen gaat beschuldigen van liegen. ;)

Als het echt zo is bied ik mijn excuses aan! Ik kan wel allemaal dingen opzoeken van haar, maar dat zegt mij persoonlijk niks, ik kan ook wel zeggen dat ik geweldig rijd en paarden beleer, en niemand die dan kan controleren dat ik alleen maar een haflinger heb ingereden, en voor geen meter kan rijden.
Bij iemand die paarden beleerd stel ik me persoonlijk iets anders voor (iig niet iemand die zo rijd als kiwiko in haar HAW topics rijdt en ook niet iemand die de hele dag op bokt zit. Maar misschien is dat mijn gebrek wel ;)

Maar dit topic ging ergens anders over ;) Om ontopic te blijven: ik ben het niet eens met de stelling van TS (maar dat had ik al gezegd ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:49

Tja, kon ik toen ook wel maar ja, het werd zo godsonmogelijk slecht betaald. Ik zat toen ook wel elk vrij uur of op een paard of erachter, en was een handige duvel in toiletteren van tuigers..... snif, ik word oud :D

Hinke, Kim rijdt twee jaar niet meer voor haar brood, ze is directeur van een bedrijf in de zorg met 45 man personeel.
Verder heb je een verkeerde voorstelling van een basisruiter die paarden wedstrijdklaar maakt. De zit is anders, je zit meer naar voren, met vaak kortere beugels en die stijl wen je je aan na al die jaren. Ik merk zelf ook dat ik automatisch licht ga zitten omdat ook ik meer jonge dan oudere dieren heb gereden.
Een goeie basisruiter rijdt vaak niet volgens "het boekje" maar vogelt zelf een soortement zit uit waarbij een paard je er niet afkrijgt. Het is gewoon niet te vergelijken met iemand die heden ten dage M/Z rijdt.
Van Kim weet ik dat ze een jaar of 20 terug M reed, zelf heb ik L2 gereden maximaal. Tegen de tijd dat een paard zover was, stond de volgende alweer klaar. In die tijd werden ze je gewoon onder je gat vandaan verkocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:51

Het enige HAW topic wat recent is, is dat op het lichte tour paard. De houding die KiWiKo daar aan neemt, is dus dé houding die je ziet bij mensen die constant etters en jonge paarden rijden: in zo'n geval gaat functioneel boven "mooi".

bij nader inzien: "what she said!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:56

Klopt Phara, verder is het nog altijd zo dat een lichte tour paard veel en veel bewerkelijker is dan eentje die gewoon in de basissport loopt. Er zitten veel meer knopjes op en die raak je vaak per ongeluk aan als je niet uitkijkt.
Verder is er nog een recent topic van Kim met de Fries Djokke en daar zitten wel erg fijne beelden tussen!!!

[RT-HAW] Kim op Djokke van Klomp

Toegeven, het is niet alles goud wat er blinkt maar ze had een jaar of wat niet meer echt gereden. En er zaten toch echt geweldig goeie momenten tussen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:01

Maar hoe loopt djokke met zijn eigen ruiter? Ik kan ook wel een goed paard redelijk laten lopen...

@pharagirlke: been op kont van paard leggen vind ik niet functioneel ;)

Okee ik zeg niks meer ;) Ik beleer zelf ook geen paarden dus mss moet ik maar mijn mond houden :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:03

Kan je lezen. Djokke loopt M dressuur met zijn eigen ruiter. Kan je je wel enigszins wat bij voorstellen vermoed ik.

Been op de kont leggen, ach, doe ik ook wel eens en jij beslist ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:06

Verder is Djokke een paard met euhmmmm laten we zeggen nogal een nadrukkelijk egootje ;)
Been op de kont? Ik vat die opmerking even niet ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:07

Bij de wissel had ze haar been wat ver naar achter liggen op de foto's van haar op dat lichte tour paard (waar ik de naam even van kwijt ben)

edit: montreux, kan dat?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:23

Vond eerlijk gezegd de foto's van Kim op dat lichte tour paard helemaal niet zo gek, denk dat velen het er niet zo vanaf zouden brengen eerlijk gezegd. Ik in elk geval niet. Ze had dat paard best aardig aan het lopen al was het mischien niet perfect.

Beleren van paarden, zeker van paarden die niet consequent opgevoed zijn is een vak apart, en nivo zegt daarin helemaal niets meer. Wat ik wel weet is dat die mensen me vaak heel veel meer kunnen leren dan een ruiter die zelf op hoog nivo rijdt. Mensen die gewend zijn aan jong spul zien veel meer, omdat ze gewend zijn op elk detail te letten. Aangezien ze anders vlieglessen krijgen in plaats van rijlessen. En ze begrijpen veel meer van het wezen paard dan mensen die alleen maar paarden met een goede basis doorrijden. (even generaliserend, natuurlijk zijn er ook mensen die nog nooit op een jong ding gezeten hebben maar perfect aanvoelen/ zien wat het beest van plan is).

En wegrijden zullen de meeste mensen met een aantal jaar ervaring op niet- manegepaarden (en sommigen met alleen manege-ervaring) best kunnen. Zelfs een aardige B- proef zullen de meesten er wel uit kunnen krijgen, dat geloof ik oprecht. Al heb je altijd uitzonderingen, en als er echt geen klik is tussen paard en ruiter, of beter gezegd vanaf het moment van kennismaking een ronduit vijandige sfeer zal een ruiter heel veel gevoel en ervaring moeten hebben om er iets min of meer acceptabels uit te krijgen. Het overgrote deel zal er dan niet eens op komen, of als dat per ongeluk toch lukt een rodeo- waardige show gaan geven. Dat heb ik gemerkt met mijn eigen meid waarvan ik tot kort geleden echt oprecht helemaal overtuigd was dat letterlijk iedereen erop kon wegrijden. Ik geloofde oprecht dat ze zo braaf was dat je zelfs iedereen er zo op naar buiten zou kunnen sturen. En mijn stalgenoten trouwens ook, die hebben net zo verbaasd staan kijken als ik. En dat ging niet om zomaar een grietje dat wel aardig op een manege rondhobbelt maar iemand die echt wel kennis en ervaring heeft. (ze haalt wel streken uit bij de meeste mensen, maar past zich wonderlijk goed aan aan het nivo van de ruiter en is gewoon over het algemeen niet vals of gemeen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:24

Oooooo dat plaatje van die wissel, ik dacht al ;)
Tja iemand die alleen maar beleert hoeft geen wissels te kunnen rijden. Ik had er zelf ook niks van gebakken. Met mijn eigen Fries kan ik het wel door via een S van hand te veranderen maar het is dan ook geen gezicht. Alleen dat maakt niet uit in de training, je moet weten hoe je het moet doen en zonder het paard in de weg te zitten. Vaak zijn wij basismensjes geneigd de hulpen veel te "groot" te geven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 06:46

ik vraag me eigenlijk af waarom rijden op een manege 'rondhobbelen' word genoemd?

en ja een heel hoog opgeleid paard reageert op de kleinste hulpen,tov een 'normaal' paard.
en als je als ruiter dan ineens op een lichte tour paard gaat zitten............nou dat zal flink wennen zijn!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 07:02

hihihi Hinke :) :)

wil je dat even tegen mijn lijf komen vertellen :) ben nu 15 minuten wakker...... mag nog wel een half uurtje rondstrompelen voordat het weer "normaal" functioneert. Mijn knieen, heupen, schouders en ellebogen zijn kapot....... ook mijn handen...... Als ik een paard was geweest had ik fijn bij de slager gestaan....

Dit al alleen maar door het rijden.

Ik was 16 toen ik op een handelsstal ging werken en 37 toen ik mijn sporen aan de wilgen hing omdat ik de zaak van mijn moeder overnam..... nu rij ik weer gewoon voor mezelf op een braaf paard 2 dagen in de week.

Je mag aan mijn vermogens/ervaring twijfelen hoor, geen probleem..... zolang ik maar weet wie ik ben en wat ik wel en niet kan :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:03

@schoentje
[qoute]Ik geloof dat ik mezelf een best handige ruiter mag noemen en binnen een keer of 7 rijden zijn bij mij de meeste paarden niet zo ver dat ze dat allemaal kunnen.[/quote]

Dat mag je best van jezelf zeggen! En idd die mensen die zo denken die lopen nog wel eens flink tegen de lamp!!
Elk paard is anders en heeft een ander karakter...voorbeeld bij ons ; 2 volle broers de eerste doen we 3mnd over om er uberhaupt op te kunnen gaan zitten (en dat was een ramp)en dan heeft het nog een jaar gekost om altijd goed in balans op hem te blijven zitten (zo niet dan ging je dus)...(Wienus van Franske hier op bokt), toen kwam Zandor en die liep met 8wk onder de man een foutloze B-proef (spr danwel) en die liep zo fijn dat ie na 6mnd verkocht was en opgezet wordt door een franse ruiter voor het intrnationale werk!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:26

Toch als je even het gemiddele paard neemt, dan zie je dat ze met 2 maanden een B proef lopen en zelfs vaak al een laag parcourje kunnen.
Gemiddeld betelend dat er zijn die je met 3 maanden net wat aan de gang hebt, maar ook waar je op gaat zitten en je afvraagt of hij zadelmak is geboren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:39

suleilitha schreef:
Verder is Djokke een paard met euhmmmm laten we zeggen nogal een nadrukkelijk egootje ;)
Been op de kont? Ik vat die opmerking even niet ;)

Oja? Hoe weet jij dat?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:40

Hinke schreef:
Maar hoe loopt djokke met zijn eigen ruiter? Ik kan ook wel een goed paard redelijk laten lopen...

@pharagirlke: been op kont van paard leggen vind ik niet functioneel ;)

Okee ik zeg niks meer ;) Ik beleer zelf ook geen paarden dus mss moet ik maar mijn mond houden :+

Lekkah hoor! :D