Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:22

Vind je verhaal wel een beetje overkomen als 'vroeger was alles beter', en 'oh, wat heb ik het toch allemaal op de enige juiste manier geleerd'. Ik heb ook gewoon nog 25 jaar geleden leren rijden op een manege zonder hulpteugels en ouderwetse pony's. En inderdaad af en toe werd er eens goed tegen je geschreeuwd, en daar leerde je van. En als je eraf viel, had je ook weer wat geleerd.

Ik rij nog steeds op dezelfde manier. Geen hulpteugels als die niet nodig zijn, en gewoon eerlijk tegenover je paard rijden zonder extra poespas.

Maar dat wil nog niet zeggen dat dat de enige manier is waarop je kan leren paardrijden. Als we dingen kunnen doen om de paarden een beetje tegen de prutsende ruitertjes te beschermen, dat kan ik dat niet slecht vinden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:33

Ach, ach, ach... arme Kazary. Wanneer ga je nu eens leren goed te lezen en niet op alle slakken zout te leggen. Je hoort mij echt niet zeggen dat met het hulpteugeltje alles ineens in orde is. Ik blijf roepen dat de hulpteugel een HULP middel is en moet blijven. Basis blijft basis.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:53

Arme paarden kun je beter zeggen. Ik lees goed, maar juist voor jullie blijft dat toch moeilijk. Zoals Anoeska die toch over de knipoog smiley heen leest. En de overdaad van de andere smileys die ik daarom expres heb gebruikt.
Ik ben ook niet tegen hulpteugels zoals je hebt kunnen lezen (als men leest tenminste) maar wel tegen geen goed gebruik ervan. Gezien mensen op een manege beginners zijn kunnen ze zelf die dingen niet goed gebruiken. En gezien er meestal geen 1 op 1 les is kun je ook weten dat ze niet goed gebruikt worden en dan ben ik tegen. Want dan leer je mensen dat rijden met een krulletje goed is. Mag hopen dat dat niet de bedoeling is?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:21

je zegt dat je tegen het fout gebruiken ervan bent.
ik denk dat dat voor ons allemaal geld,toch?

ik denk dat een hulpteugel een beginner wel bij kan staan(ook mensen die al wat verder zijn misschien)omdat het ook voordeel op kan leveren voor het paard.
maar je moet het per geval bekijken,en je kan nooit alles over een kam scheren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:27

Bij ons op de manege hebben eigenlijk alleen de grote paarden een martingaal(maar geen strakke). Bij de pony's heeft geen enkele een hulpteugel.
Ik denk dat het niet eens zo'n probleem hoeft te zijn als er een beginnende ruiter met hulpteugel rijd, vooral op een manege is de instructrice er altijd nog wel bij.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:17

Ik mag dat wel hopen dat het voor iedereen geldt.
Maar dat is dan inderdaad wel precies waar ik me "zorgen" om maak. Omdat er te veel maneges zijn waar tien man achter elkaar hobbelt.
Maar ik geloof dat ik dat nu wel (te) vaak heb herhaalt. Dus dat ga ik lekker niet meer doen. :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:18

2 paardjes op de manege hebben een martingaal verder worden er geen hulpteugels gebruikt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:28

kazary schreef:
Ik mag dat wel hopen dat het voor iedereen geldt.
Maar dat is dan inderdaad wel precies waar ik me "zorgen" om maak. Omdat er te veel maneges zijn waar tien man achter elkaar hobbelt.
Maar ik geloof dat ik dat nu wel (te) vaak heb herhaalt. Dus dat ga ik lekker niet meer doen. :)

bij ons op de manege ben je zoiezo verplicht om eerst een aantal prive lessen te nemen als je een echte beginner bent. Dus als je er dan heel raar mee omgaat zetten ze je wel op een ander paard. Ze hebben het lang niet allemaal. Bovendien denk ik dat je met de martingaal die er bij ons aan hangt (hangt altijd los eigenlijk) niet zo veel kwaad kan. Er zijn natuurlijk altijd mensen die er verkeerd gebruik van maken, maar ik denk dat dat bij maneges juist minder zal zijn, je word daar immers altijd gecontroleerd. Ware het met 10 mensen in de bak, Beter als helemaal in je eentje aan klungelen (met hulpteugels dan) zonder instructie.

PLUKdeDAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:33

Ik heb dit eigenlijk nog nooit ergens gezien :?

Maar ondanks dat ik heel erg tegen hulpteugels ben kan het zijn dat als ze hun rug door een constant inwerkende hulpteugel (ipv snokhandjes) hun rug beter geven waardoor ze makkelijker uit te zitten zijn en beginners minder hobbelen en zitten te poinken in die arme ruggen van de beginnerspaarden.
In zo`n geval zou ik als het in de praktijk ook werkt voor zijn.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:38

Op de manege waar ik reed had bijna alles een martingaal. Maar gewoon losjes af gesteld. Dat alleen als het paard debiel gaat doet het in grijpt.

Verder een aantal die tijdelijk met elastiek werden gereden. Na een blesuren soms met slof en 3 paarden met een tierenman.

En dit staat allemaal goed afgesteld(dus niet afgestelt in de krull stand)

Mist het allemaal goed is afgesteld, medies alles oke is. En er goed toezicht word gehouden vind ik het kunnen. Ze weten goed waar ze mee bezig zijn.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:45

Bij een martingaal en bij een correct toegepaste Thiedeman loopt een paard toch echt niet diep in de krul. Er wordt alleen voorkomen dat het paard zijn hoofd de lucht in steekt of met het hoofd slaat. Het paard is iets ronder in de bovenlijn maar van nageeflijkheid kun je toch echt niet praten.
Dus, buiten door hulpteugels in de krul getrokken manegepaarden, nee vind ik het niet erg als hier en daar zo n teugeltje wordt gebruikt en de soort hulpteugel moet per paard bekeken worden.

Mijn ervaring is overigens niet dat manegeruiters leren dat een paard standaard met zijn hoofd omlaag moet en bovendien vragen ze ernaar als een paard iets extra’s om heeft; ze vragen wat het is en waarom hij dat om heeft.

Over blessureleed: ik denk dat dit in het algemeen eerder afkomt van totaal foute manegebodems (te zwaar, hard, splinters erin die in de hoeven raken, kuilen, ingesleten hoefslagen dus paard moet heuveltje op-heuveltje af) dan door verkeerd gebruikte hulpteugels.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:44

Vroeger (jaren '70) kenden 'ze' ook al hulpteugels hoor. Waar ik begon met rijden gebruikten ze die niet, dus kon de pony waar ik vaak op reed, vrolijk het hoofd omlaag doen en de teugels uit mijn handen trekken. Daar had ik weinig last van, ik pikte de teugels gewoon weer op, itt tot de kinderen die de teugels wat al te stevig vasthielden, die werden uit het zadel getrokken. Niemand dacht erover om die pony dan maar weg te doen!
Maar andere manéges gebruikten vaker hulpteugels om ruggen van paard en mens te sparen, en de mens beter te leren zitten. Niets op tegen toch?
Maar ik heb ook wel hele gogue/chambon/thiedemann- en andere rages meegemaakt, dat ieder paard, tot en met de club-shetlander aan de hulpteugel ging. Dat is overdreven gebruik van die teugels denk ik dan, en overdreven gebruik wordt gemakkelijk misbruik.

Tip voor de lesgevers: altijd in de gaten houden dat je je leerlingen blijft uitleggen waarom het paard zo'n extra stuk leer aan de neus/het bit heeft hangen en dat het streven is om zonder te kunnen rijden, maar dat het om die en die reden soms beter is om het (tijdelijk) wel te gebruiken. Het moet niet zo zijn, dat de mensheid straks niet meer weet dat paarden ook zonder hulpteugels te rijden zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:12

tsjah, ik zie he took. Bij ons had er eentje zelfs een slof om, met een kindje van 12 jaar erop. Dan denk ike cht "waar ben je mee bezig..." Een martingaal vind ik niet meer als normaal, maar andere hulpteugels: waarom zou je?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:00

wat is daar raar aan dan?
als hij goed gebruikt word?

is het gebonden aan leeftijd........

als je bij voorbaat al alle hulpteugels afkeurt dan kijk je net zo zwart wit als degene die overal maar een hulpteugel omgooit

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:09

Ik vind dat je dit van paard tot paard moet bekijken.
Alleen doen als het nodig is.

Overigens ben ik alleen een martingaal tegen gekomen op de manege.

liessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:29

op de manage waar ik vroeger reed werden op 1 of 2 paarden na ze allemaal op een stoot gereden nou is een stoot natuurlijk niet zo'n streng hulp middel en die manage klanten kunnen daar ook weinig aan prutte dus dat is wel beter want ja ze hoeven het aleen maar aan het bit vast te maken en bij de singel ze hebben niks in hun handen dus ook neit te strak... :P maar tog vind ik het gebruik van hulp teugels en al die zooi bij manage paarden egt onnodig jan en alleman rijd erop dan hoef je tog geen hulp zooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:54

Misschien juist wél, juist omdát Jan en Alleman erop rijdt? Die paarden moeten ook hun lijf heel houden...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:53

Snoevie schreef:
wat is daar raar aan dan?
als hij goed gebruikt word?

is het gebonden aan leeftijd........

als je bij voorbaat al alle hulpteugels afkeurt dan kijk je net zo zwart wit als degene die overal maar een hulpteugel omgooit

ik vind een slofteugel sowieso al een rotteugel, en als hij gebruikt moet worden, dan alleen als je een ruiter hebt die op hoog niveau rijd, met een eigen paard en precies weet wat hij doet. Niet een 12-jarige manege-ruiter op een haflinger die te druk is voor haar.
Er rijden er bij ons op stal meer als genoeg met slof, en ik ben met je eens dat een slofteugel in goed gebruik geen ramp hoeft te betekenen (ondanks dat onderzoeken laten zien dat de slofteugel ook bij goed gebruik stress oplevert...), maar een 12-jarige manege-ruiter hoort geen slofteugel in haar handen te krijgen. Als er dan ook nog uitgelegd moet worden hoe je zo'n 2de teugel in de hand moet houden, zegt dat naar mijn idee genoeg over de ervarenheid van slofteugels... Hang er dan iets milders aan, als het moet een thiedemann ofzo, maar slofteugel is wat mij betreft idd geen grijs gebied, maar compleet zwart en dus uit den boze op een pony-manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:55

Doe's een linkje naar dat onderzoek waaruit blijkt dat paarden ook bij goed gebruik stress krijgen van slofteugels Secrible? Dat zou ik graag willen lezen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:06

moet ik eventjes gaan zoeken hoor, je hebt het van me tegoed, ga eerst even nu mijn schoolwerk doen. Er stond een stuk over in de BIT of hoefslag, een van de laatste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:07

Ik wacht 't rustig af. Als je t voor me kunt scannen ben je 'n engel!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:12

thanks!

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:08

bij ons op de manege lopen enkele paarden met een losse martingaal of tiedemann. dit is veelal tijdelijk. mijn huidig leasepaard (tevens manegepaard) is 100% opgeknapt door een tijd met martingaal te zijn gereden. hij kon alleen maar met zn hoofd in de lucht en rug weggedrukt rennen, nu loopt hij al meer dan een jaar zonder en hij is veel beter rustig te rijden, nog niet altijd geheel ontspannen maar het gaat steeds beter.
bij ons worden ook eerst andere oorzaken zoals rugpijn uitgesloten. bovendien worden de zadels door een erkende zadelmaker gepast en periodiek nagekeken. en we hebben een goed onderhouden agterbergbodem dus daar kan het niet aan liggen.

nu vind ik ook een groot verschil zitten tussen een losse tiedemann/martingaal of een slofteugel/strakke bijzet/touwtjes enz.

bij de vorige eigenaar en toenmalige instructeur heb ik wel met slof gereden. Omdat dat destijds "normaal" leek te zijn en de instructeur het aanraadde. als ik er nu op terug kijk realiseer ik me dat ik nog veel te onervaren was om daarmee te rijden. ook werd mijn huidig leasepaard met slof gereden, en daarvan werd hij niet veel beter... gelukkig zijn die tijden voorbij en liggen mijn sporen en slofteugel al ruim 2,5 jaar (sinds nieuwe eigenaar) werkloos in mijn kast en daar mogen ze lekker blijven liggen.
niemand op de manege rijd nu met slof, zelfs niet op eigen paarden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:20

Het bijzetten van manegepaarden bij beginnende ruiters: ik ben echt helemaal voor! In Duitsland leren ze kinderen rijden op met bijzetteugels bijzette ponies. Zo leren de kinderen eerst onafhankelijk te zitten. De lest is ook voornamelijk gericht op het ontwikkelen van een onafhankelijke zit ipv het kind zsm een paar passen te leren wijken. Voor beginnende volwassenen zou het ook beter zijn om eerst te leren zitten op een bijgezet paard. Goed leren zitten gaat niet op een paard dat met een weggedrukte rug loopt.