Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:27

jasmijn78 schreef:
callunairis schreef:
je vergelijking gaat gewoon niet op, omdat LDR anatomisch niet gezond is voor een paard OOK als je het 'correct' uit voert en ook als je het maar 1 keer doet, en OOK als Sjef en / of Anky het doet

Dat het schadelijk is, is nog steeds niet bewezen (alleen middels discutabele uitgevoerde onderzoeken). Er zijn ook tal van wetenschappers/veterinairen die aangeven dat correct LDR niet schadelijk is. Maar goed, het lijkt mij vrij zinloos jou daarvan proberen te overtuigen. Dus ik doe verder geen moeite.

Uit je opmerking te lezen merk ik dat je de onderzoeken niet eens gelezen hebt.
Maar goed, je hebt gelijk, discussie tussen ons = zinloos
(toch vraag ik me af waarom je een oefening doet die alleen al discutabel is. Als ik al maar geruchten hoor over een oefening die misschien niet goed zou zijn voor mijn paard, zou ik m al niet doen. Maar dat is uiteraard MIJN mening)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:35

callunairis schreef:

Ik volg vanalles over dressuur, onderzoeken naar methoden etc. Maar als jij een onderzoek weet waar ik nog niet vanaf weet dat hier graag de link! Dan ga ik er naar kijken. Van al het gebruikelijke wat hier op bokt omtrent LDR de revue heeft gepasseerd ben ik grotendeels wel op de hoogte.

callunairis schreef:
(toch vraag ik me af waarom je een oefening doet die alleen al discutabel is. Als ik al maar geruchten hoor over een oefening die misschien niet goed zou zijn voor mijn paard, zou ik m al niet doen. Maar dat is uiteraard MIJN mening)

De meeste mensen die ik hoog heb zitten delen een andere (positieve) mening over LDR dan de meeste mensen die ik minder hoog heb zitten. Verder merk ik een duidelijke verbetering met mijn paard. En hij is onlangs nog volledig binnenstebuiten gekeerd en hij is helemaal kerngezond. Net als met alles (voeding, beweging, training etc) kijk ik mijn paard aan en bepaal dan of ik het (voor mijn paard) goed vind. Zoals Tineke Bartels altijd zegt: als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:12

jasmijn78 schreef:
callunairis schreef:

Ik volg vanalles over dressuur, onderzoeken naar methoden etc. Maar als jij een onderzoek weet waar ik nog niet vanaf weet dat hier graag de link! Dan ga ik er naar kijken. Van al het gebruikelijke wat hier op bokt omtrent LDR de revue heeft gepasseerd ben ik grotendeels wel op de hoogte.

callunairis schreef:

De meeste mensen die ik hoog heb zitten delen een andere (positieve) mening over LDR dan de meeste mensen die ik minder hoog heb zitten. Verder merk ik een duidelijke verbetering met mijn paard. En hij is onlangs nog volledig binnenstebuiten gekeerd en hij is helemaal kerngezond. Net als met alles (voeding, beweging, training etc) kijk ik mijn paard aan en bepaal dan of ik het (voor mijn paard) goed vind. Zoals Tineke Bartels altijd zegt: als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg.

He, ik sta ook open voor je mening, ik wil graag iets lezen over waar jij je (positieve) info en vooral onderzoeken over LDR vandaan hebt (dit bedoel ik niet sarcastisch) kun je me een link geven?

Wat betreft de onderzoeken waar ik het OA over heb, staan er velen van op de website die ik al een paar keer heb gegeven (en waar iedereen dan vervolgens roept dat ik er wel mee kan leuren, maar ze deze vervolgens niet lezen)
http://www.sustainabledressage.com

En hier staan dus meerdere onderzoeken vermeld, dus het is meer dan 'maar' 1 website

KiWiKo

Re: Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:25

callunaris.......... zou je misschien ontoppic kunnen gaan en het over de AR hebben en dan met name het tussen de palen werk?

Dat jij niet weet wat Hyperflexie is dat weten we ondertussen wel :) en dat hoeft niet nog een keer uitgekauwd te worden toch?

we hebben het in dit topic over het werk tussen de palen :D :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:29

modie schreef:
één vraag: hoeveel paarden gebruiken er in de moderne dressuur op een goede manier hun achterhand, gaan in tact en regelmaat?
Zijn eigenlijk drie vragen geworden

volgens een Duitse menner slechts 20%, toevallig gisteren gelezen...even artikel opzoeken, ben de naam even kwijt :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:05

Citaat:
Ik vind dit een zeer discutabele manier van trainen en wel om de volgende redenen;

1. Op deze manier begin je de training altijd vanuit stilstand en op die manier kun je dus nooit een goede voorwaartse drang en impuls opbouwen.
2. Je kunt evt. prolemen niet voorwaarts oplossen.
3. Je hebt geen invloed op de aanleuning van het paard.
4. Het heeft een hoog 'paniek-gehalte' voor het paard (zie 1 en 2)

Alle 4 de redenen afzonderlijk zouden voor mij al tot vraagtekens leiden, alle 4 samen maakt het voor mij 'not-done'.

Zijn deze 4 punten niet erg belangrijk voor een goede uitvoering van de oefeningen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:43

Vooral punt drie vind ik belangrijk :j. Dat is voor mij een reden om dit nooit te doen. Mijn streven is om de aanleuning zo licht mogelijk te houden en m'n paard vastbinden lijkt me daar niet echt aan bij dragen.
Punt 4 lijkt me altijd een probleem en daarom is deze methode alleen mogelijk na een zeer lange, goede opleiding.
Punt 1 & 2 hebben te maken met de trainingsmethode en het ligt er dus aan of dat een negatief punt zal zijn.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:00

KiWiKo schreef:
callunaris.......... zou je misschien ontoppic kunnen gaan en het over de AR hebben en dan met name het tussen de palen werk?

Dat jij niet weet wat Hyperflexie is dat weten we ondertussen wel :) en dat hoeft niet nog een keer uitgekauwd te worden toch?

we hebben het in dit topic over het werk tussen de palen :D :D

Zoals altijd kun je weer niet met voorbeelden komen (OOK niet in de discussie waar dit WEL on topic was)
en laat je lachende gezichtje maar weg hoor, want ik vind dat best ernstig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:01

ik ook!!! :D :D

er zijn genoeg voorbeelden geplaatst in dit topic over het onderwerp waar het over gaat :)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:04

sanne83 schreef:
Vooral punt drie vind ik belangrijk :j. Dat is voor mij een reden om dit nooit te doen. Mijn streven is om de aanleuning zo licht mogelijk te houden en m'n paard vastbinden lijkt me daar niet echt aan bij dragen.
Punt 4 lijkt me altijd een probleem en daarom is deze methode alleen mogelijk na een zeer lange, goede opleiding.
Punt 1 & 2 hebben te maken met de trainingsmethode en het ligt er dus aan of dat een negatief punt zal zijn.

Ik ben het ook wel IETSJE met 3 eens, MAAR er zijn meerdere manieren om aanleuning te vragen (vind dit woord daarom ook een beetje verkeerd) dit kan ook als je er naast staat, zonder bit etc

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:05

KiWiKo schreef:
ik ook!!! :D :D

er zijn genoeg voorbeelden geplaatst in dit topic over het onderwerp waar het over gaat :)

niet echt (echt niet)
enkel een welles/niettes gebeuren

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:13

Ik ben blij dat Bengt Branderup het vastknuppen tussen pilaren in ieder geval afraadt, dat scheelt weer een boel kamikaze akties van would be "klassieke dressuur" fanaten...
Beide methodes (domweg aan een vette stang, trekken + flink aansporen, en "vastknuppen tussen pilaren" en meppen met zweep) zijn niet om vrolijk van te worden, vooral niet als je ziet wat primitievelingen op youtube aan "piaffe-training" durven te demonstreren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:55

callunairis schreef:
sanne83 schreef:

Ik ben het ook wel IETSJE met 3 eens, MAAR er zijn meerdere manieren om aanleuning te vragen (vind dit woord daarom ook een beetje verkeerd) dit kan ook als je er naast staat, zonder bit etc

Dat klopt maar dan heb je de teugels in handen en kun je dus zelf 'voelen'. Tussen de pilaren heb je geen idee of er 2kg of 20kg gewicht op de touwtjes staat.

Ben jij het niet eens met de andere 3 punten?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:00

callunairis schreef:
sanne83 schreef:

Aanleuning te vragen..... |o

Zorg ervoor dat je theoretisch wat beter onderlegd raakt dan kunnen we verder praten......

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:02

callunairis schreef:
sanne83 schreef:

Het gaat mij ook niet specifiek om aanleuning, maar dat je het contact met hoofd/mond niet zelf kan regelen. Zoals anneliesdj al zegt, kan het paard het contact zo zwaar of licht maken als het zelf wilt en daar zie ik persoonlijk niet het nut van in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:05

sanne83 schreef:

Zijn er trainingsmethode's die problemen anders oplossen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:33

yep. Ik bedoelde daarmee vooral je tweede punt, problemen voorwaarts oplossen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:36

Leg eens uit?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:49

Als je dit pilaren werk in je training zou gebruiken, dan gebruik je dat lijkt mij op een punt dat je vanuit stilstand wilt trainen. Daarbij worden in sommige trainingsmethodes veel problemen opgelost door voorwaarts te rijden, in andere methodes veel minder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:57

Waarom zou je vanuit stilstand willen trainen?
Is zulk gebruik van pilaren niet gewoon om te zorgen dat het paard niet voorwaarts kán en dus wel moet piafferen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:18

ik heb geen idee :+ Over de technische do's en don't kan ik je echt niets vertellen. Uit het filmpje van bent lijkt het of hij op deze manier goed beide achterbenen van beide kanten kan beinvloeden, maar dat is maar een wilde gok van mij.

Ik ben erg benieuwd naar een uitleg van iemand over het dressuurmatig nut van deze methode, maar volgens mij zijn de mensen die er ook maar iets van af weten, alweer uit dit topic verdwenen vanwege een aantal "schreeuwers".

Het enige waar ik tegenin ga, is dat dit altijd paniek zou veroorzaken bij een paard. Dat lijkt me bij de juiste training onzin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:31

Het zal ook niet altijd voor paniek zorgen maar je loopt wel een groot risico omdat je een paard normaal gesproken leert dat ie rustig moet blijven staan als ie vast staat en moet gaan als je hem met een zweep aantikt.
Als je dit niet heel gedoseerd toepast krijg je paniek, zoek maar eens filmpjes op youtube.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:57

het ligt er dus maar aan wat je je paard aanleert ;)
Als ik mijn paard aantik, kan dat heel veel dingen betekenen, niet alleen gaan.
Naar mijn mening geldt dat voor alles met paarden; als je het niet gedoseerd toepast, krijg je paniek.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:22

De meeste bokkers zullen niet tussen de palen werken.

Als je weet hoe je tussen de palen moet werken (in de praktijk) dan is er niets aan de hand. Ook hier is het probleem dat je tussen de palen veel verkeerd kan doen. Als je een paard op de goede manier opleidt, dus alles in de juiste volgorde en in het juiste verband aanleert, dan kom je op een gegeven moment tussen de palen uit.

Je zou de vraag eens kunnen stellen waarom de palen oorspronkelijk gebruikt werden en wat daarmee werd bereikt.

De voorstelling van zaken over het correct werken met palen is onjuist.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:25

Jij suggereert dat je bij een goede training altijd bij de pilaren uitkomt en daar ben ik het niet mee eens. Je kunt een paard ook prima leren piafferen zonder pilaren.

Maar leg eens uit waar de pilaren oorspronkelijk voor werden gebruik :)