Twiggy2008 schreef:Ik let zelf namelijk wel altijd heel erg op de uitdrukking, de lichaamstaal en -houding van een paard. Dat spreekt altijd boekdelen, alleen niet iedereen kan paarden 'lezen'. Dat is ook weer een gave apart.
(En daarmee zeg ik dus niet dat sommigen dat hier ook niet kunnen, maar dat omgang met paarden niet automatisch betekent dat je ze kunt 'lezen'. Voor alle duidelijkheid).
Haha, ik snap wel wat je bedoelt.
Behoorlijk offtopic, maar mijn paard is eigenlijk heel makkelijk te lezen. Die laat wel zien wat hij denkt. Maar dat betekent dus wel dat hij niet altijd toont als een blij paard.
De kunst is dan ook om je vooral niet te laten intimideren en niet altijd te reageren op alles wat hij aangeeft. Want daarna zie je dus wel een rustiger paard.
Dat mijn paard soms boos kan reageren als je wat vraagt, is geen reden om dan maar niet meer te vragen. Het is een onderdeel van de communicatie. De kunst is ook om dat te zien in het grotere verband en dat is onder andere ook de persoonlijkheid en karakter van het paard en de omstandigheden.
Als een heel gesloten paard bij ons op stal ook maar een heel klein stukje boosheid laat zien, dan is er echt wat mis. Maar dat is een heel ander paard, wat ook betekent dat ik daar in ieder geval heel anders op reageer.
Daarom zegt een wat minder enthousiast paard op een filmpje ook zo weinig. Het kan zijn dat hij er echt geen plezier in heeft, of zelfs echt mishandeld wordt, maar het kan ook zijn dat dat paard gewoon niet zo snel enthousiast toont.