Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:49

kazary schreef:
@[naam]
nee als je je hulpen echt gedoseerd kunt geven.

Spreek je jezelf toch weer tegen.

Quote van jezelf:

kazary schreef:
Niemand zegt dat iemand slecht rijdt, dat heb ik nergens gelezen. Wel dat mensen niet ervaren genoeg zijn voor die paarden. En daardoor nog een beginnend ruiter zijn.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:50

Tsja nou ik rijd nu 1,5 jaar maar zit in een groep met mensjes die 10 jaar rijden ben ik dan een beginner? of ben ik dan juist getalenteerd(A)? of zijn die mensen dan zo slecht?

geeeeen ideee maar het gaat er mij om dat ik er plezier in heb, dan word ik vanzelluf gevorderd. Ik ga gewoon weer verder met mn paardje en zie wel hoesnel/langzaam het zich ontwikkelt.

KiWiKo

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:59

ligt eraan........... op jonge draken kan ik leuk weg....... dat is mijn werk geweest... maar zet mij op een doorgereden paard en ik heb het echt moeilijk......

dus waar ben ik nou een beginner in............. zeg het mij maar :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:03

Anoniem schreef:
kazary schreef:
@juul
nee als je je hulpen echt gedoseerd kunt geven.

Spreek je jezelf toch weer tegen.

Quote van jezelf:

kazary schreef:
Niemand zegt dat iemand slecht rijdt, dat heb ik nergens gelezen. Wel dat mensen niet ervaren genoeg zijn voor die paarden. En daardoor nog een beginnend ruiter zijn.

Ik spreek me daar niet tegen, jij begrijpt het alleen niet :)

Als je heel gedoseerd je hulpen kunt geven kun je ook op een jong sportpaard rijden. Maar dat is niet de voorwaarde.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:05

Betreffende nederlands, ik spreek liever in paardentaal en wat daar bedoeld wordt. Daar heb je denk ik meer aan dan de van dale.

Als je al 20 jaar in het bos hobbelt met je brave paard en besluit het roer om te gooien en een sportpaard gaat kopen. Dan kom je akelig bedrogen uit met je 20 jaar ervaring. Ook al zou de vandale dan anders zeggen.
Voor het paard in de advertentie ben je dan gewoon een beginner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:09

kazary schreef:

Als je heel gedoseerd je hulpen kunt geven kun je ook op een jong sportpaard rijden. Maar dat is niet de voorwaarde.

Maar dat is dan toch hetzelfde? Want pas als je hulpen gedoseerd kunt geven kun je een sportpaard rijden? Dat staat dan toch gelijk aan elkaar of ben ik nou gek?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:11

Ik vind dat je een beginner bent als je nog niet zelfstandig kunt sturen, en nog niet volledig beheerst in alle gangen kan zitten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:11

Gelijk aan is wat anders als enigste defenitie van.
Zo iemand kan ook een oud goed gereden paard meteen fijn aanvoelen. En noem er zo nog maar meer op. Niet alleen maar de definitie jong sportpaard, dat is te beperkend.
En niet iedereen wil een jong paard rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:12

kazary schreef:
Zo iemand kan ook een oud goed gereden paard meteen fijn aanvoelen. En noem er zo nog maar meer op. Niet alleen maar de definitie jong sportpaard, dat is te beperkend.

Sorry maar ik raak de logica hier volledig kwijt..... Laat maar zitten verder. :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:16

Juul schreef:
kazary schreef:

Maar dat is dan toch hetzelfde? Want pas als je hulpen gedoseerd kunt geven kun je een sportpaard rijden? Dat staat dan toch gelijk aan elkaar of ben ik nou gek?

niet alleen met de hulpen geven ben je er...........

ik voel spanning in het paard, ik voel waneer hij zich spant......... en das niet leuk :) ....... ik weet ook hoe die spanning niet tegen me te laten gebruiken...........maar voor me te laten werken.....

en das de kunst van het. .jonge paarden rijden

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:10

KiWiKo schreef:
ligt eraan........... op jonge draken kan ik leuk weg....... dat is mijn werk geweest... maar zet mij op een doorgereden paard en ik heb het echt moeilijk......

dus waar ben ik nou een beginner in............. zeg het mij maar :)

Je kan het ook anders stellen, jouw affiniteit ligt (of lag) bij jonge paarden.
Het hangt ook af van iemands karakter en lichamelijke mogelijkheden. Een nogal heetgebakerde ruiter die misschien echt waanzinnig kan rijden op een explosief sportpaard zetten zie ik ook tot ongelukken leiden. En een ver doorgereden paard goed narijden vraagt best ook wat van een ruiter, het is een hele kunst aan een paard duidelijk te maken wat je precies wilt als het paard zoveel kan. Met je hoofd door het dak gaan is absoluut niet de bedoeling en ook zeker niet te vergelijken met een gevalletje "ik wil halthouden maar mijn paard blijft nu piafferen" of met een ervaren (sport)tweespan in de berm van de andere weghelft op het bospad belanden omdat je SB mislukt maar dat kan zeker ook frustrerend zijn vooral met een een kantine vol toeschouwers of een tikje ongeduldige instructeur naast je.

Rijden is een subjectief begrip en iedereen heeft daar zijn eigen visie op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:25

en hier zeg je dus heel, heel veel waarheid..........practijk waarheid........... :) D)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:04

Juul schreef:
kazary schreef:

Sorry maar ik raak de logica hier volledig kwijt..... Laat maar zitten verder. :=

Als ik zeg ja als je een jong sportpaard kunt rijden ben je geen beginner meer wordt ik op die woorden weer gepakt met bijvoorbeeld, Truus koopt M2 paarden en rijd ze naaar het ZZ-zwaar, is dat nu een beginner.
Nee Truus is dan ook geen beginner, want ook zij kan haar hulpen goed doseren.

Er zijn meerdere definities van geen beginner meer zijn.
Maar de advertentie waar het over gaat is of een jong paard of een ouder paard met een flink karakter.
Bij beide moet je de hulpen kunnen doseren en aan kunnen voelen waarom hij doet wat hij doet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:48

Ik denk dat ook een belangrijk aspect aan het "beginner" of "gevorderd" zijn in een advertentie zelfkennis is. Heb je genoeg vertrouwen (dus geen bravoure!) om het aan te gaan, of zeg je als je het paard ziet van "toch maar niet" zonder erop te stappen, bij het bekijken van het paard in kwestie. Een gevorderde ruiter in deze zin kan aan de hand van wat die ziet bepalen of het wel of niet zou kunnen werken en als die weet dat het niets gaat worden het ook niet opzoeken door er toch op te klimmen. (en dat is nog steeds geen garantie dat het onder zadel ook werkt, maargoed).

Een gevorderde ruiter in deze zin weet denk ik waar de grens van zijn/ haar kunnen ligt, en dat heeft niets met ervaring te maken. Zoals eerder al gezegd in dit topic door o.a. Kim zijn er mensen die pas heel kort rijden en het "gevoel" hebben, terwijl er mensen zijn die 20 jaar rijden die zichzelf nog steeds grandioos overschatten.

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:26

Een beginner zie ik al snel iemand die maar een aantal maanden ervaring heeft en de basis onder de knie heeft (correct lichtrijden, van hand wisselen e.d.). Ook het aantal paarden waarmee je in totaal meerdere keren hebt gereden telt hierin mee denk ik.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:33

Ik denk dat je ook een onderscheid kan maken bij leren. Als jij paardrijd, kun jij dan je paard iets leren, of leert het paard jou paardrijden? Als jij een paard nog niks kan leren, ben je in mijn ogen iig nog een beginner.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:46

Ik rij zelf nu zo een 35 jaar elkedag paard.
Maar ik vind dus dat je als ruiter nooit uitgeleerd bent.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:09

Ik vind je een beginner als je de basis van het paardrijden niet beheerst. Bijvoorbeeld de gangen stap, draf en galop, een klein sprongetje en een korte buitenrit.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:17

Vind het ook altijd lastig :p

Heb vorig jaar een paard gekocht en er ook bij gezegd dat ik

-op mn 10e ooit klein jaartje les heb gehad op een manege die nou niet bepaald geweldig aangeschreven stond (bestaat niet meer)
-daarna paar maandjes op shetjes rond gecrossed heb
-op mn 18e voor het eerst sinds 7 jaar weer op een paard gestapt ben (bijrijd wel die eigenaresse netjes aangegeven dat ik geen sterruiter ben) waar ik na 4 maanden weer mee stopte

Vervolgens op mn 22e pas bij dat paard weer opgestapt ben :p rondje stap draf en galop deedt :p en kocht.

Wegens geen klik heb ik haar weer verkocht en heb nu sinds half jaartje een bijna 4 jarige fjorden merrie die behalve 3x iemand op dr rug gehad te hebben verders niets kon.

Ben eerlijk ze kan nu nog zo goed als niks :p we doen eht rustig aan eerst beetje aan mn eigen vertrouwen werken dus verder dan relaxte buitenritjes gaan we nog niet, en daarna met les ga ik verder.

Dus feitelijk in theorie een beginner aan de andere kant kan ik stappen draven galopperen en ook best fijn stoppen :p
Kan paard onder controle houden.
Dus wat dat betreft ben ik geen beginner :p

Dus ik kan je neit echt een antwoord geven weet niet eens wat ik zelf ben haha :p

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:15

Is ook lastig.
Denk dat als je beetje basis dingen kent en verschillende paarden aardig kan rijden dat je geen beginner meer bent.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:25

het valt me ook op dat het begrip beginner weer heel anders is in ieders ogen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:11

Het begrip beginner is zowiezo afhankelijk van heel veel factoren, en ook per situatie verschillend. Je kan stellen dat een absolute beginner iemand is die nog niet rechtop kan zitten en niet zelfstandig kan stappen, draven en galopperen. Maar de fase daarna, waarin je de meest eenvoudige oefeningen (stap, draf, galop, grote volte in stap en draf, van hand veranderen over de diagonaal) wel beheerst maar nog zeker niet toe bent aan wat hetere of sensibeler paarden, is in veel gevallen ook nog beginner. Hoewel maneges dan mensen al snel doorschuiven naar de half- gevorderdengroep.

Zolang maneges mensen die een behoorlijke B- proef op een lastiger manegepaard kunnen neerzetten als vergevorderd zal je altijd verschillende definities houden, en de daarbijhorende misverstanden. Een B- proef op het lastigste manegepaard is in de praktijk toch iets anders dan een B- proef op bijvoorbeeld een gemiddelde Jazz of zo.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 06:54

maarja maneges verstaan onder beginners en ver gevorderden weer heel wat anders als mensen die alleen sportpaarden rijden bv.

dus die verschillende definities hou je toch wel,alleen al omdat er zoveel verschillende mensen en meningen zijn.
dat ligt niet perse alleen aan maneges.

en een correcte B proef is een correcte B proef.
manegeruiter of niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:00

dat zegt ze ook snoevie :) goed is goed zeker.........

alleen is een lastig manegepaard heel, heel anders rijden dan een lieve Jazz.....

heeft niks te maken met manegeruiter of niet :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:03

waar zegt ze dat dan?maargoed maakt ook eigenlijk niet uit.

ik ken Jazz persoonlijk niet zo goed,maar ik begrijp dat dat lastige paarden zijn?

en ja natuurlijk een manege kan het zich niet veroorloven om zulke paarden te laten rijden door de (meeste)ruiters.
het moet wel veilig blijven.
uitzonderingen zijn er uiteraard ook