Vudress schreef:Wat heeft Anky met Power and Paint te maken?
Niets, voor zover ik weet. Dat was de familie Van Baalen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) en denk ook vanuit die visie. Kortom: ik probeer ook op een zo goed mogelijk manier mijn paarden wat te leren en zal ook heus weleens iets fout doen, maar zal dit nooit bewust doen!
, dus ik zal me er niet meer mee bemoeien. KiWiKo schreef:weet je dan wat ankie doet in haar losrijden/training zammie..........
en waarom en hoe en hoezo.......... pas als je dat weet, dan kan je je een oordeel vellen over het plaatje
Vudress schreef:Dat voorbeen waar iedereen over praat ontstaat als je een paard helemaal los in zijn lijf op eigen benen hebt lopen. Op het moment dat je dan eens vooruit rijdt en er zijn geen enkele blokkades in het lijf dan kun je bij paarden die van nature al veel voorbeen hebben wel eens heel grote passen krijgen. Dit is natuurlijk geen doel an sich en vaak in een proef niet functioneel.
WowAmigo schreef:Nnnjjaaa, ik heb dus de ervaring precies andersom...
daffie1986 schreef:Elk paard is anders en kun je ook nooit dezelfde training geven, je kan b.v. ook niet elk paard rond en laag rijden. Wat de Rool kur betreft: Ik had ergens gelezen, dat ze in een land(weet niet meer welk) de paarden volgens rollkur en gewoon getraind hebben aan het eind van de periode mochten ze kiezen welke training ze wouden. 9 van de 10 paarden kozen voor neerwaarts-voorwaarts. Het waren 2 banen naast elkaar met 1 gang, in de ene baan werden paarden volgens rollkur getraind en de andere baan volgens neerwaarts-voorwaarts. Dus nu weet je het paard zijn voorkeur.
daffie1986 schreef:@ sunrise_: Hoezo klopte het onderoek niet?
bokkie80 schreef:Ik lees regelmatig mee op bokt maar had tot vandaag geen eigen account.
maar ik wilde graag reageren op dit forum.
Ik ben bijna 30 en heb tot op heden met 4 paarden wedstrijden gereden. 2 tot Z2, 1 tot ZZ-licht en 1 tot ZZ-zwaar.
Met deze paarden heb ik in totaal bij 2 verschillende instructeurs gelest. Dit waren bekende mensen uit de paarden wereld die in mijn ogen veel wisten, konden en mij goed verder konden helpen.
1,5 jaar terug liep het allemaal niet meer zo vlot, zowel ik als het paard hadden leken er even niet zo'n zin in te hebben en we liepen behoorlijk vast.
Ik heb sinds die tijd een andere instructeur die les geeft volgens de klassieke methode.
En... Na een jaar kon ik nog niet zeggen dat ik kon paardrijden! Ik heb echt alles maar dan ook alles opnieuw moeten leren van op de juiste manier aan de lange teugel lopen tot in den treuren toe leren wijken.. En dat met mijn ZZ-licht paard!
Echt alles was verpest door de moderne manier van rijden (en nee ik heb nooit geen rolkur gebruikt).
Pas nu!! profiteer ik ervan in de wedstrijd! Ik krijg veel complimenten over mijn manier van rijden. En jeetje wat is mijn paard veranderd! Na 3 maanden klassiek rijden had hij al zo'n mooie hals bespiering!! Je kende hem niet meer terug.
Ik dacht dat ik altijd eerlijk was naar mijn paard toe door op de juiste manier te rijden. Nu weet ik wel beter en valt het mij op dat echt meer als 60 procent van wat ik op de vereniging of op wedstrijden zie zo afgedwongen word! Ik dacht ook dat ik niks afdwong, maar nu weet ik wel beter!
Het kost tijd, heel veel tijd en heel veel frustraties dat je als Nationaal amazone je eigen nog minder dan een beginner voelt. Wat voelde ik me in de kijk staan de eerste periode op de vereniging. En wat hebben mensen achter mijn rug om gelachen omdat ze geen idee hadden waar ik mee bezig was en zoveel terug ging in niveau. Maar goed wie het laatst lacht lacht het hardst!
Ik ben blij dat ik mijn instructeur heb leren kennen. Ik wist niet beter vroeger.
Misschien voelt niemand zich aangesproken... maar die 60% die ik op wedstrijden zie zullen er vast ook veel op Bokt zitten.
Als je niet beter weet kun je het je niet kwalijk nemen dat je denkt dat je goed bezig bent, maar ik hoop dat er voor sommige mensen in hun paardrijcarriere nog eens iemand voorbij komt die hun ogen opent!