moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:53

Vudress schreef:
Wat heeft Anky met Power and Paint te maken?

Niets, voor zover ik weet. Dat was de familie Van Baalen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:56

Gaat er juist om dat er ook een ander voorbeeld is en niet alleen Anky. Lees eens goed!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:28

Dus alleen voorbeelden van wat in jullie ogen slecht is, bepalen dat de gehele moderne dressuur slecht is (whatever modere dressuur ook is). Maar een slecht voorbeeld van iemand in de klassieke dressuur zegt eigenlijk niets over de gehele methode _-:(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:51

Nee hoor anoeska, er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Helaas zie ik steeds meer naapers van de Ankymethode en dat spreekt mij niet aan en dat versta ik onder de "moderne" dressuur. Genoeg mensen die op een normale manier lekker bezig zijn met dressuur en ook in de "klassieke" dressuur lopen er vast welekn rond die het anders doen als ik onder klassiek versta...

KiWiKo

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:53

ik versta daaronder klepelklok ruiters.............. weten hoe het belletje moet rinkelen, maar snappen niet hoe het rinkelt.........

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:57

Ik geloof gewoon niet zo in allerlei stromingen. Je moet gewoon op een eerlijke, correcte manier op je paard rijden. En dat kan modern, klassiek, western enz. enz. En daar is eigenlijk niet zo heel veel ingewikkelds aan. Behandel een paard als een paard, blijf rijden van achter naar voren, niet aan de voorkant prutsen. En blijf kijken wat je paard aangeeft dat hij wel en niet kan (en nog veel meer dingen natuurlijk...)

Ik krijg gewoon vaak het idee dat mensen 1 manier hebben, en vinden dat iedereen die manier moet hebben, zo niet dan is het fout, of dat nou LDR, klassiek, bitloos weet ik veel is. Voor mijn gevoel zijn er gewoon vele wegen naar Rome. Als je goed let op wat je paard wel en niet aankan, kan je prima op een correcte manier wat dieper rijden, maar als dat jou niet aanspreekt, lekker niet doen. Maar om daar nou andere ruiters om te veroordelen.

Ik word al die discussies over het uitspelen van verschillende stromingen tegen elkaar gewoon een beetje beu.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:19

Tja, dat heb je nu eenmaal met discussies... De manier die jij omschrijft is denk ik de manier waarop de meesten paardrijden Anouska. En dat is toch prima. Het enigste wat ik dus persoonlijk zo jammer vind is, dat mensen anderen gaan nadoen, zonder het besef te hebben waar ze mee bezig zijn. Ik heb dus echt een rotgevoel als ik Anky zie rijden. Niet in de ring, maar juist bij trainingen, losrijden enz. En ja, ik heb dat mogen aanschouwen met eigen ogen, vandaar dat ik daar ook een mening over heb. Ik heb ook al mensen zien rijden die dan volgens de klassieke manier rijden en dat staat dan ook ver van mijn manier af. Ondanks dat ik dus wel een tijd les heb gehad van iemand die klassiek les gaf en dat was echt anders als wat ik weleens heb gezien. Ik zoek ook mijn eigen weg, maar ben wel klassiek "opgeleid" (ben nog lang niet uitgeleerd ;) ) en denk ook vanuit die visie. Kortom: ik probeer ook op een zo goed mogelijk manier mijn paarden wat te leren en zal ook heus weleens iets fout doen, maar zal dit nooit bewust doen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:21

weet je dan wat ankie doet in haar losrijden/training zammie..........

en waarom en hoe en hoezo.......... pas als je dat weet, dan kan je je een oordeel vellen over het plaatje

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:31

Ik vind al die termen van klassiek en modern vaak een hoop blah blah. Ik ga gewoon op een paard zitten, en kijk hoe 'ie aanvoelt, en dan zien we wel weer verder. Paar basis principes als niet aan de voorkant prutsen, voorwaarts rijden, en van achternaar voren. En voor de rest gewoon rijden zoals het bij het paard past.

Maar goed, volgens mij gaan we helemaal van de strekking die de TS met dit topic had af. Mijn schuld hoor ;) , dus ik zal me er niet meer mee bemoeien.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:58

KiWiKo schreef:
weet je dan wat ankie doet in haar losrijden/training zammie..........

en waarom en hoe en hoezo.......... pas als je dat weet, dan kan je je een oordeel vellen over het plaatje

Ja, ik kan dat zien en ook horen, als Sjefke langs de kant staat te bulderen. Dus wat dan aangaat, kan je het echt niet missen hoor, wat de bedoeling van die manier van rijden is.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:07

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:32

Jirna . Bij de ankys fans zullen de ogen nooit open gaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:20

Het is niet mijn manier van rijden, maar dat zegt niets. Ikzou het zo niet aanpakken, zeker ook omdat ik niet zo kan rijden als Anky. En daarbij heb ik er ook niet met haar over gesproken wat hier aan de hand was, en waarom ze het op deze manier aanpakt.

Ik hou gewoon niet van wie dan ook veroordelen op basis van een filmpje, waar ze zelf geen commentaar bij kunnen leveren. In de eerste plaats is het laf. Maar daarnaast word ik er geen betere ruiter (of persoon) van als ik andere mensen ga zitten afzeiken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:56

Vudress schreef:
Dat voorbeen waar iedereen over praat ontstaat als je een paard helemaal los in zijn lijf op eigen benen hebt lopen. Op het moment dat je dan eens vooruit rijdt en er zijn geen enkele blokkades in het lijf dan kun je bij paarden die van nature al veel voorbeen hebben wel eens heel grote passen krijgen. Dit is natuurlijk geen doel an sich en vaak in een proef niet functioneel.

Alleen als je nog nooit op een paard hebt gezeten zonder blokkades in z'n lijf, moet je ongetwijfeld gaan denken dat het allemaal getrixt en getrokken is :+

bokkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:20

Ik lees regelmatig mee op bokt maar had tot vandaag geen eigen account.
maar ik wilde graag reageren op dit forum.

Ik ben bijna 30 en heb tot op heden met 4 paarden wedstrijden gereden. 2 tot Z2, 1 tot ZZ-licht en 1 tot ZZ-zwaar.

Met deze paarden heb ik in totaal bij 2 verschillende instructeurs gelest. Dit waren bekende mensen uit de paarden wereld die in mijn ogen veel wisten, konden en mij goed verder konden helpen.

1,5 jaar terug liep het allemaal niet meer zo vlot, zowel ik als het paard hadden leken er even niet zo'n zin in te hebben en we liepen behoorlijk vast.

Ik heb sinds die tijd een andere instructeur die les geeft volgens de klassieke methode.

En... Na een jaar kon ik nog niet zeggen dat ik kon paardrijden! Ik heb echt alles maar dan ook alles opnieuw moeten leren van op de juiste manier aan de lange teugel lopen tot in den treuren toe leren wijken.. En dat met mijn ZZ-licht paard!

Echt alles was verpest door de moderne manier van rijden (en nee ik heb nooit geen rolkur gebruikt).
Pas nu!! profiteer ik ervan in de wedstrijd! Ik krijg veel complimenten over mijn manier van rijden. En jeetje wat is mijn paard veranderd! Na 3 maanden klassiek rijden had hij al zo'n mooie hals bespiering!! Je kende hem niet meer terug.

Ik dacht dat ik altijd eerlijk was naar mijn paard toe door op de juiste manier te rijden. Nu weet ik wel beter en valt het mij op dat echt meer als 60 procent van wat ik op de vereniging of op wedstrijden zie zo afgedwongen word! Ik dacht ook dat ik niks afdwong, maar nu weet ik wel beter!

Het kost tijd, heel veel tijd en heel veel frustraties dat je als Nationaal amazone je eigen nog minder dan een beginner voelt. Wat voelde ik me in de kijk staan de eerste periode op de vereniging. En wat hebben mensen achter mijn rug om gelachen omdat ze geen idee hadden waar ik mee bezig was en zoveel terug ging in niveau. Maar goed wie het laatst lacht lacht het hardst!

Ik ben blij dat ik mijn instructeur heb leren kennen. Ik wist niet beter vroeger.

Misschien voelt niemand zich aangesproken... maar die 60% die ik op wedstrijden zie zullen er vast ook veel op Bokt zitten.

Als je niet beter weet kun je het je niet kwalijk nemen dat je denkt dat je goed bezig bent, maar ik hoop dat er voor sommige mensen in hun paardrijcarriere nog eens iemand voorbij komt die hun ogen opent!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:39

Nnnjjaaa, ik heb dus de ervaring precies andersom... Nou moet ik zeggen dat ik geen slechte ervaring heb opgedaan met vorige instructie, maar wel weer hele goede met mijn nieuwe instructie die dus wel LDR toepast... ook mijn paard werd beter in de bespiering en ik ben zelf beter gaan zitten, veel losser.

Dus, als ik alles bij elkaar optel is mijn conclusie dat er geen goede of slechte methode bestaat, wel goed of slecht paardrijden. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wie je instructeurs waren en wie het nu is, maar kan me voorstellen dat je dat niet openbaar wilt neerzetten?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:45

WowAmigo schreef:
Nnnjjaaa, ik heb dus de ervaring precies andersom...

Mijn ervaring is ook totaal anders, en ik heb bij verschillende trainers met verschillende aanpak in de keuken gekeken. Al ken ik overigens ook genoeg mensen die LDR toepassen waar ik voor geen geld ter wereld zou willen trainen. Ik vind zelf ook dat je een duidelijk verschil ziet tussen mensen die zelf rechtstreeks bij Anky en Sjef trainen, en hun leerlingen, met alles wat ahw "verder van de bron zit".

Ik ben het met je eens dat het meer gaat om "goed of slecht paardrijden" dan de uiteindelijke manier van werken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:10

Elk paard is anders en kun je ook nooit dezelfde training geven, je kan b.v. ook niet elk paard rond en laag rijden. Wat de Rool kur betreft: Ik had ergens gelezen, dat ze in een land(weet niet meer welk) de paarden volgens rollkur en gewoon getraind hebben aan het eind van de periode mochten ze kiezen welke training ze wouden. 9 van de 10 paarden kozen voor neerwaarts-voorwaarts. Het waren 2 banen naast elkaar met 1 gang, in de ene baan werden paarden volgens rollkur getraind en de andere baan volgens neerwaarts-voorwaarts. Dus nu weet je het paard zijn voorkeur.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:40

daffie1986 schreef:
Elk paard is anders en kun je ook nooit dezelfde training geven, je kan b.v. ook niet elk paard rond en laag rijden. Wat de Rool kur betreft: Ik had ergens gelezen, dat ze in een land(weet niet meer welk) de paarden volgens rollkur en gewoon getraind hebben aan het eind van de periode mochten ze kiezen welke training ze wouden. 9 van de 10 paarden kozen voor neerwaarts-voorwaarts. Het waren 2 banen naast elkaar met 1 gang, in de ene baan werden paarden volgens rollkur getraind en de andere baan volgens neerwaarts-voorwaarts. Dus nu weet je het paard zijn voorkeur.

Maar dit onderzoek klopte van geen kant.

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:07

sommige paarden zie je gewoon in de krul getrokken worden maar er zijn ook zeker mensen die het ontspannen belangrijker vinden en rustig aandoen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:10

@ sunrise_: Hoezo klopte het onderoek niet?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:17

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:55

bokkie80 schreef:
Ik lees regelmatig mee op bokt maar had tot vandaag geen eigen account.
maar ik wilde graag reageren op dit forum.

Ik ben bijna 30 en heb tot op heden met 4 paarden wedstrijden gereden. 2 tot Z2, 1 tot ZZ-licht en 1 tot ZZ-zwaar.

Met deze paarden heb ik in totaal bij 2 verschillende instructeurs gelest. Dit waren bekende mensen uit de paarden wereld die in mijn ogen veel wisten, konden en mij goed verder konden helpen.

1,5 jaar terug liep het allemaal niet meer zo vlot, zowel ik als het paard hadden leken er even niet zo'n zin in te hebben en we liepen behoorlijk vast.

Ik heb sinds die tijd een andere instructeur die les geeft volgens de klassieke methode.

En... Na een jaar kon ik nog niet zeggen dat ik kon paardrijden! Ik heb echt alles maar dan ook alles opnieuw moeten leren van op de juiste manier aan de lange teugel lopen tot in den treuren toe leren wijken.. En dat met mijn ZZ-licht paard!

Echt alles was verpest door de moderne manier van rijden (en nee ik heb nooit geen rolkur gebruikt).
Pas nu!! profiteer ik ervan in de wedstrijd! Ik krijg veel complimenten over mijn manier van rijden. En jeetje wat is mijn paard veranderd! Na 3 maanden klassiek rijden had hij al zo'n mooie hals bespiering!! Je kende hem niet meer terug.

Ik dacht dat ik altijd eerlijk was naar mijn paard toe door op de juiste manier te rijden. Nu weet ik wel beter en valt het mij op dat echt meer als 60 procent van wat ik op de vereniging of op wedstrijden zie zo afgedwongen word! Ik dacht ook dat ik niks afdwong, maar nu weet ik wel beter!

Het kost tijd, heel veel tijd en heel veel frustraties dat je als Nationaal amazone je eigen nog minder dan een beginner voelt. Wat voelde ik me in de kijk staan de eerste periode op de vereniging. En wat hebben mensen achter mijn rug om gelachen omdat ze geen idee hadden waar ik mee bezig was en zoveel terug ging in niveau. Maar goed wie het laatst lacht lacht het hardst!

Ik ben blij dat ik mijn instructeur heb leren kennen. Ik wist niet beter vroeger.

Misschien voelt niemand zich aangesproken... maar die 60% die ik op wedstrijden zie zullen er vast ook veel op Bokt zitten.

Als je niet beter weet kun je het je niet kwalijk nemen dat je denkt dat je goed bezig bent, maar ik hoop dat er voor sommige mensen in hun paardrijcarriere nog eens iemand voorbij komt die hun ogen opent!

Bokkie80 Echt waar: PETJE AF!!
Niet enkel door het volhouden in je 'voor-jou-nieuwe' manier van rijden maar vooral het kunnen toegeven dat het beter en 'paard-gezonder' kon!!!
Dit is voor veel mensen moeilijk (en ik kan dit best begrijpen) want geef maar eens toe dat je het 'fout' doet en je op een (voor je paard) ongezonde manier bezig bent, ookal rij je ZZ! Dat kan pijnlijk zijn om toe te geven, zeker als je al lange tijd zo rijdt...om dan toe te moeten geven dat je al die tijd je paard pijn deed...
Want willen we niet allemaal het beste voor het paard, om dan te moeten toegeven dat wat je deed niet het beste was voor je paard, vind ik knap!

Hey, ik heb ook mijn ogen open moeten doen hoor, omdat de paardenmaatschappij nu eenmaal zo in elkaar steekt, dat als we beginnen, het voor het grootste deel allemaal verkeerd leren, op maneges en ponyclubs...helaas.

Nee echt, zeker als je dan achter je rug om wordt uitgelachen, om dan vol te houden omdat je inmiddels beter weet, daar is toch wel wat moed voor nodig.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 00:59

Er zijn een aantal studies geweest die hebben bewezen dat rollkur slecht is voor het paard, ik quote:

Respectively in 1999, 2002, and 2005, three pertinent studies have been published. They investigate neck, base of the neck, and back structures that are placed under strain in the rollkur situation. Interestingly, the three studies have been carefully ignored during this whole controversy. Probably the publications were too pertinent and too explicit.

The studies explain, in the light of actual knowledge of the equine physiology, how the structures involved in flexion and over-flexion of the neck react under stress.

One study investigates the elegant structure referred to as the nuchal ligament, which stretches from the tip of the dorsal spinous processes to the skull. “The equine nuchal ligament. Part 1: Structural and material properties. Part 2: Passive dynamic energy exchange in locomotion.” (K. S. Gellman, J. E. A. Bertram, 2002).

The next study measures the gains and losses in vertebral mobility when the neck is lowered: “Spinal biomechanics and functional anatomy,” (Jean Marie D. Denoix, DVM, PhD, 1999).

The third study concentrates on the structure and function of the muscles supporting the trunk between the scapulas of the forelegs: “The role of the extrinsic thoracic limb muscles in equine locomotion.” (R. C.Payne, P. Veenman, A. Wilson, 2005)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 01:08