Karl66 schreef:Daan_ordeal, volgens mij vroeg ik dat niet, ik vroeg of een kruislings systeem achter de oren inwerkt of dat ik dat verkeerd begrepen heb. Over het hele hoofd inwerken lijkt mij sowieso een beetje vreemd, tenzij het een hoofdomsluitend masker is, werkt een kruislings systeem ook maar op een deel van het hoofd in. En dan is de vraag waar en of je daar een constante druk wil hebben.
Sannessep, ook volgens de klassieke dressuur gaat het om te laten zien hoe een paard beweegt als gevolg van de inwerking van jouw hulpen. Het gaat dus niet alleen om het paard, maar ook hoe jij als ruiter op het paard inwerkt. Dressuur is dus meer dan alleen hoe het paard beweegt, maar hoe je als combinatie van ruiter en paard, met gebruik van je hulpen beweegt. Er wordt niet voor niks over rijkunstig evenwicht gesproken, dat bereik je met je stijl van rijden en door de inwerking van je hulpen. Op het moment dat je hulpen veranderen, verandert ook het te beoordelen resultaat.
Een kruislings systeem werkt eigenlijk met alle delen die erop zitten in, behalve met de bakstukken en frontriem. Alles sluit aan op het hoofd en alle druk wordt dus verdeeld over de neus, onderkant kaak, zijkant kaak en achter de oren. In zoverre dus op meerdere plaatsen dan alleen in de mond. Dit is wat Daan_ordeal bedoelt.
Ik vind niet dat je hulpen hiermee zodanig veranderen dat je anders beoordeeld zou moeten worden. Bovendien zeg je ook nog eens dat je maar met 5 % rijd met iets dat aan het hoofd zit. Die 5 % heeft dan lang niet zoveel invloed als alle andere hulpen die je nodig hebt om te rijden. En als je het zo wilt stellen, dan vind ik dat er ook een aparte categorie moet komen voor mensen die met S&T rijden en mensen die alleen met trens rijden, want dit zijn dan ook andere hulpen en zullen anders beoordeeld moeten worden. En dan zijn er nog mensen die met sporen rijden en mensen die zonder sporen rijden. Dit is dan eveneens een andere manier van hulpen geven.
Ken je toevallig het boek 'Dressuur onder vuur'?