"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:42

Lydia_ schreef:
En als jij écht een grote angst voor spinnen hebt, blijf jij daar uit de buurt, zou je alles er voor doen om ze niet te zien.

Omdat je ze met de angst moet confronteren als je het echt op wilt lossen. Doe je dat niet, los je namelijk het probleem niet op maar ga je het uit de weg. Met angst voor spinnen dito.

Mensen met angst voor spinnen kunnen cursussen volgen waar ze met de spinnen geconfronteerd worden en moeten worden. Om uiteindelijk te zien dat het allemaal in werkelijkheid half zo erg is, en dat je best een grote vogelspin op je hand kunt houden. Als je jezelf niet confronteerd, zul je nooit grenzen leren opzoeken of zelfs overschrijden.

Maar goed, om een gezegde van Parelli aan te halen: als je dingen doet zoals je altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gehad. Als je daar tevreden mee bent: no problem. Als je verder wilt, zul je toch grenzen moeten opzoeken en blijven opzoeken. Voor jezelf, voor je paard, en de combinatie van jullie beiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:44

Lydia_ schreef:
Qimm tuurlijk, ben het helemaal met je eens dat een paard aan veel dingen moet wennen, maar mijn mening is dat je ze daar wel de tijd voor moet geven. En als jij écht een grote angst voor spinnen hebt, blijf jij daar uit de buurt, zou je alles er voor doen om ze niet te zien. Waarom zou jij dan die angst opzoeken?

Dat is dus juist heel ongezond en kan leiden tot fobieen en dergelijke. Ik probeer zelf niets te vermijden alleen maar omdat ik er bang voor ben. Dus hoewel ik absoluut niet dol ben op spinnen, ben ik in staat om zelf een spin uit mijn kamer te krijgen. En ik zal niet 'alles' doen om ze niet te zien.

En zo zou ik mijn paard ook willen hebben: angst kan soms en dat mag best rustig opgelost worden, maar het vermijden van allerlei zaken... liever niet. Dat maakt de problemen vaak groter. (Evengoed is dat een afweging. Een paard dat erg bang is voor verkeer zou ik beslist aan het verkeer laten wennen, maar ik zou niet de route nemen die op meerdere plekken dwars door heel druk verkeer loopt als er ook mooie en veiligere alternatieven zijn. Ergens tussen het koste wat kost vermijden van alle enge dingen en het juist opzoeken van conflicten en risico's ligt de gulden middenweg. Maar ik heb wel graag paarden die niet al te snel onder de indruk zijn.)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:46

Als ik een grote spin heb hier in huis, word die al lang opgegeten door de hond of gaat die de stofzuiger in. Ik ben er niet bang voor, maar zie ze ook niet graag. Heb er dus geen angst voor, en dat is iets anders dan niet willen. Knipoog

Kiwiko, iets niet willen, is iets anders dan angst ervoor. Knipoog Verder ben ik echt niet z'n type die naar een kwartier opgeeft als mijn pony aan het klieren is. Knipoog

Qimm, vertrouwen, ja daar draait het om. Haal nu even mijn woorden van gister terug, als jij een paard hebt wat niet langs een stapel dekens wil in de binnenbak, ram jij daar dan ook in (met de zweep) of geef je ze de tijd om even te kijken om daarna met vertrouwen en rust er langs heen te kunnen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:48

Qimm schreef:
Lydia_ schreef:
Zoals mijn eerste post in dit topic, waarom de onrust opzoeken als het niet nodig is? Lachen

'ik ga toch nooit de weg op, mijn paard hoeft niet te wennen aan verkeer
Natuurlijk wel

'ik rij toch altijd in mijn eentje, mijn paard hoeft niet te wennen aan de aanwezigheid van andere paarden in de bak'
Natuurlijk wel

'ik ga toch niet springen, mijn paard hoeft niet te wennen aan balkjes/hindernissen'
Natuurlijk wel

'ik heb altijd correcte rijkleding aan die niet wappert, mijn paard hoeft niet te wennen aan ritselende kleding'
Natuurlijk wel

'ik was mijn paard toch nooit, hij hoeft niet te wennen aan de tuinslang'
Natuurlijk wel.

Bij mij gaat het om het principe. Nee natuurlijk hoeft mijn paard er niet bij te zijn als de kliko's geleegd worden, toch, als ik de kans krijg, zet ik hem met de neus ín die vuilniswagen. Natuurlijk kan ik om die plas heenrijden, maar ik vind dat we daar best doorheen kunen dus doen we dat ook. Natuurlijk toetert de trein nooit naar me, maar toch gebaar ik naar de machinist om even te toeteren, Natuurlijk kan de bladblazer van de buurman uit als ik er langs kom, maar ik laat hem weten dat hij gewoon door moet gaan. Hoe meer dingen het paard onder mijn kont NIET eng vindt hoe beter.

zoals ik al eerder zei:
Citaat:
Ik vind wel dat ieder paard in principe tegen de aanwezigheid van een zweep zou moeten kunnen. Dus zowieso aanleren als ze jong zijn (uitzonderingen mbt mishandeling daargelaten).

Afgod .

Ik heb een paard die toen ik hem net had al op tilt sloeg als hij een zweep bij iemand anders zag. Ik kan moeilijk mijn omgeving gaan verbieden om zonder zweep te rijden. Bovendien heb ik bij mijn paard gewoon een zweep nodig, als ik zonder rijd gaat hij toch proberen zijn voeten in de grond te steken ipv op te tillen.
Het heeft me een paar weken gekost, maar hij kan nu prima tegen zwepen Haha! .
Ook tegen een zeiltje op zijn rug, en daar ga ik niet mee rijden. Het laten wennen aan dit soort dingen heeft er wel toe geleid dat hij 2 weken geleden, wel wat verbaasd en gespannen, maar braaf bleef staan, toen er inneens een paar schaatsen tussen de bossen uit voor zijn voeten werd gegooid. Dit was echt onmogelijk toen ik hem net had.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:49

als mijn paard ergens niet langsdurft, dan is de kans reeel aanwezig dat die toch een tik met de zweep krijgt....... en dan niet omdat hij ergens niet langsdurft, maar omdat ze dan negen van de 10 keer een been hulp negeren Lachen Daar krijgen ze dan een corrigerend tikkie voor, niet voor het ergens niet langs durven Haha! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:51

Lydia_ schreef:
Als ik een grote spin heb hier in huis, word die al lang opgegeten door de hond of gaat die de stofzuiger in. Ik ben er niet bang voor, maar zie ze ook niet graag. Heb er dus geen angst voor, en dat is iets anders dan niet willen. ;)

Waarom haal je dan het voorbeeld aan?

Citaat:
Qimm, vertrouwen, ja daar draait het om. Haal nu even mijn woorden van gister terug, als jij een paard hebt wat niet langs een stapel dekens wil in de binnenbak, ram jij daar dan ook in (met de zweep) of geef je ze de tijd om even te kijken om daarna met vertrouwen en rust er langs heen te kunnen?

Wat bedoel je met 'ook' - wie ramt er volgens jou nog meer met de zweep op een paard om ze langs een stapel dekens te krijgen?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:53

Ieder paard kan aan een zweep wennen?
Oke, even dit voorbeeld.
Ik heb een paard gehad, die ik in zijn jeugd aan de duvel en zijn ouwe moer gewend had.
Allang voor Sint Pat Parelli zijn friendly games introduceerde,
gebruikte ik standaard dat soort technieken.
Overal aanraken met zweep, rond het lijf zwiepen, noem maar op, alles standaard opvoeding.
En met een zweep werd noooooooit geslagen.
Alles ging dus goed, totdat......
Incident 1:
Paard liep in de les te dicht langs de instructeur (MIJN fout, ik lette niet op)
en hij haalde enorm uit met zijn zweep, recht op de voorbenen van mijn paard, met als gevolg totale, blinde paniek en dikke striemen op zijn benen. Bedankt (not).

Incident 2:
Paard was net weer een beetje minder paniekerig voor zweepjes, vond een jager, die met collega's stond te praten op de weg waar ik passeerde, het lollig om vlak achter mijn paard zijn achterste een schot te lossen. Lachen joh,
een paard in blinde paniek zien wegvluchten, tjonge.
En dus bedankt maar weer.
Sinds dien was alles wat maar leek op zweepje of geweer EN in de hand van een persoon lag staats gevaarlijk.
Niet een zwiepende longeerzweep, dat was wat anders.
Wat ik ook geprobeerd heb (heeft nog ettelijke keren een kapotte afrastering opgeleverd)
, deze angst is altijd gebleven, en geloof me, ik ga echt niet omrijden voor die denkbeeldige brievenbus.
Dat paard ging letterlijk voor me door het vuur, maar een zweepje, dat is nooit meer gelukt.
Gelukkig kon ik hem op mijn benen exact daar krijgen waar ik hem hebben wilde.
Dus uiteindelijk heb ik het zo gelaten.
Geen zweepje.
Veiliger voor hem, mij en iedereen in de buurt.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:54

Eerste bladzijde, alleen dan een ander voorbeeld met een brievenbus Lachen

Aangezien genoeg mensen een angst hebben voor spinnen, die er ook alles voor doen om er weg voor te blijven. Toch logisch? En als paarden een angst hebben voor zwepen, zouden de meesten er ook alles voor doen om de zweep uit hun buurt te houden, naar mijn mening logisch. Lachen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 13:55

Is logisch altijd goed dan?

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:56

Logisch is niet altijd goed, maar als ik iets kan oplossen met een prettigere manier, doe ik dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:56

Lydia_ schreef:
Eerste bladzijde, alleen dan een ander voorbeeld met een brievenbus :)

Dat heb je niet goed gelezen. Dat voorbeeld was heel anders.

Citaat:
Aangezien genoeg mensen een angst hebben voor spinnen, die er ook alles voor doen om er weg voor te blijven. Toch logisch?

Begrijpelijk, maar in mijn ogen net zo onwenselijk. :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:57

Lydia_ schreef:

In principe probeer ik altijd te doen of er niks engs is, dus doorlopen, al dan niet met een ondersteunende tik (maar niet rammen, ik ram normaliter niet). Liever te hard er langs dan niet. Want op het moment dat ik toegeeft dat er iets aan de hand is bevestig je de angst van het paard. 'er is echt iets!'
Is het echt, écht heel eng en kan ik er niet eens in de buurt komen dan zal ik waarschijnlijk eerst afstappen en er met paard en al naar toelopen zodat het paard kan zien dat ik de stapel dekens ook niet eng vind, en dat ik de dekens zelfs aan durf te raken. Nou heb ik dit bijna nog nooit hoeven doen. Want het doen alsof er helemaal nisk is werk vaak voldoende.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:58

Pony was in het begin als de dood voor zwepen, voornamelijk bij een harde pets. Niet dat ik haar ooit een harde pets geef, maar anderen in de bak wel.
Hierdoor sprong ze een meter naar voren. Longeren met zweep was ook erg lastig, hier hield ze telkens een verhoogd tempo aan. Gelukkig was dit minder dan bij het horen van een tik, dus ik ben gewoon rustig doorgegaan.

Ik ben toen gaan trainen met een longeerzweep, en inmiddels vindt ze het best als ik 'm vol boven haar hoofd laat knallen en over haar heen draai etc.
In die zin vind ik het dus wel belangrijk om zo'n probleem weg te krijgen, want het zorgde ook voor meer vertrouwen.
Nu kan ik gerust met zweep rijden, omdat het toch een handig middel is als ik mijn hulp wil ondersteunen (aantikken achter het been bij verminderde reactie).
Je hoeft natuurlijk niet met zweep te rijden, maar ik vond het in mijn geval erg belangrijk omdat de pony er dus van buitenaf ook op overreageerde.
Het hangt dus erg van de situatie af Lachen .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:58

Lydia_ schreef:
Eerste bladzijde, alleen dan een ander voorbeeld met een brievenbus Lachen

Aangezien genoeg mensen een angst hebben voor spinnen, die er ook alles voor doen om er weg voor te blijven. Toch logisch? En als paarden een angst hebben voor zwepen, zouden de meesten er ook alles voor doen om de zweep uit hun buurt te houden, naar mijn mening logisch. Lachen

Wat dus, zoals met mijn paard, er toe zou leiden dat je niet in een volle bak zou kunnen rijden. Er rijd namelijk altijd wel iemand met een zweep, en ik kan ze moeilijk gaan verbieden om zonder zweep te rijden omdat mijn paard dan op tilt slaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:01

Ondanks het feit dat het er echt niet staat, ik dat meermaals heb aangegeven en het ook door andere bevestigd is, blijft die brievenbus maar de kop opsteken he?

(Pakt zweep en geeft de brievenbus op zijn sodemieter) Clown

Zucht. Lydia, ga je schoolgeld terughalen, begrijpend lezen hebben ze je duidelijk echt niet bij kunnen brengen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:03

*bling** ik weet ineens beter te omschrijven wat ik bedoel met mijn posts Lachen Lachen Lachen

de meeste paarden die bang zijn van een zweep hebben meer respect voor de zweep dan voor het baasje Lachen Lachen

uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:04

Dat is een goeie KiWiKo Ja

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:04

Ik vind het echt enorme onzin, sorry. Ik heb hele sensibele paarden gereden, die van nature al overijverig zijn en die als je er een zweep bijpakt zowat door het dak heen gaan draven van ijverigheid. Waarom zou je zo'n paard in hemelsnaam moeten gaan "desensibiliseren" als je hem zonder zweep al superfijn kunt rijden? In het rijtechnische voegt een zweep namelijk meestal niet al te veel toe, het is niet voor niets dat je er vanaf de M niet meer mee in de ring mag.

Ik ken ook genoeg paarden die minder fijn zijn en waarbij een zweep een heel handig hulpmiddel is om een paard scherper en flitsender voor je hulpen te maken. Dan voegt het rijtechnisch gezien ook wat toe, en is het een handig hulpmiddel.

Maar waarom zou je met een zweep willen rijden als het niet nodig is Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:05

Qimm schreef:
Is het echt, écht heel eng en kan ik er niet eens in de buurt komen dan zal ik waarschijnlijk eerst afstappen en er met paard en al naar toelopen zodat het paard kan zien dat ik de stapel dekens ook niet eng vind, en dat ik de dekens zelfs aan durf te raken. Nou heb ik dit bijna nog nooit hoeven doen. Want het doen alsof er helemaal nisk is werk vaak voldoende.

Op het moment dat er iets engs is, gebruik ik de advance and retreat methode. In het zadel en vanaf de grond. Ik zoek een startpunt op, en ga een klein cirkeltje doen. Is er geen klein cirkeltje, gaat ik in zijn achteruit en weer vooruit. Ik zoek het punt op waar hij schrikt, stop voor die tijd, zet hem in zijn achteruit, en weer vooruit, tast me stukjes bij beetjes er naar toe. Als ik er eenmaal langs ben, draai ik om, en doe het van de andere kant. Het paard heeft twee hersenhelften en moet het object van beide kanten hebben gezien. En dat doen we dan minstens 100 keer, tot hij er niet meer van staat te kijken.

Als ik een cirkeltje doe, verplaats ik de cirkel gaandeweg tot vlak bij het object waar hij van is geschrokken.
Vanaf de grond kan ik er ook naartoe lopen, als eerste het object aanraken, doen alsof ik er aan ruik, met de stick op slaan enz. Ik ben de leider, ik zorg voor de veiligheid van onze kudde van twee. En mijn rug is breed genoeg dat een paard van 700 kilo zich daarachter kan verstoppen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-01-09 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:07

ik ben dus ooik geen voorstander van je eigen angsten uti de weggaan. Ondanks dat ik behoorlijke hoogtevrees heb, ben ik wel een aantal jaar zeer actief bezig geweest met sportklimmen, en geloof maar dat je dan wat grenzen tegen komt. Met spinnen zou ik dat exact hetzelfde doen.

IkbenEllen, ik zou beginnen met een springzweepje, omdat dat minder lang is en dus makkelijker om aan te wennen. Dan heb je die stap alvast gehad, en kun je makkelijker over naar een langere zweep.

Idje, jij haalt twee voorbeelden aan van hoe het dus absoluut niet moet, en voor betreffende instructeur en jager heb ik geen goed woord over.

Cassidy, je beschrijft tot in detail hoe ik het vrijdag heb gedaan. En die reus van 1.75 met een heel klein hartje sotnd verstopt achter mij (1.65) toen we uiteindelijk bij de deken waren. Mooiste moment was wel toen hij zuchtte, zijn neus tegen me aanduwde en in een keer alle spanning weg was. Dan ben ik toch ook wel weer een echte penny Knipoog

@lydiaa, ik zal een oprecht bang paard nooit ergens langs slaan, hoewel een zacht tikje achter je kuit als versterking van je beenhulp wonderen kan verrichten. Jouw voorbeeld van een stapel dekens heb ik dus vrijdag aan de hand gehad, en met dit paard in die situatie was afstappen en praten de beste aanpak. En andere keren is een boze stem ruim voldoende om hem te laten inzien dat hij er beter gewoon langs kan gaan ipv te miepen.

Kiwiko OK dan!

Sjaantje, ik snap heel goed dat je met een paard van iemand anders die je maar beperkt rijdt verder geen moeite ervoor gaat doen.

Equimotion, daar is al heel wat keren op ingegaan, mss handig als je wat meer leest dan alleen de openingspost.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:08

Equimotion schreef:
Ik vind het echt enorme onzin, sorry. Ik heb hele sensibele paarden gereden, die van nature al overijverig zijn en die als je er een zweep bijpakt zowat door het dak heen gaan draven van ijverigheid. Waarom zou je zo'n paard in hemelsnaam moeten gaan "desensibiliseren" als je hem zonder zweep al superfijn kunt rijden? In het rijtechnische voegt een zweep namelijk meestal niet al te veel toe, het is niet voor niets dat je er vanaf de M niet meer mee in de ring mag.

Ik ken ook genoeg paarden die minder fijn zijn en waarbij een zweep een heel handig hulpmiddel is om een paard scherper en flitsender voor je hulpen te maken. Dan voegt het rijtechnisch gezien ook wat toe, en is het een handig hulpmiddel.

Maar waarom zou je met een zweep willen rijden als het niet nodig is Verward

Helemaal mee eens..... en dus gebruik ik geen zweep, bij dit paard nog nooit nodig gehad...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:10

Lielle schreef:
Equimotion, daar is al heel wat keren op ingegaan, mss handig als je wat meer leest dan alleen de openingspost.

Er wordt ingegaan op het leren omgaan met angsten, maar dat doet imo niets af aan het rijtechnische verhaal. Misschien zit het verschil erin dat ik een zweep niet als absoluut noodzakelijk zie in de africhting van een paard. Het lukt mij iig in de meeste gevallen prima zonder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:11

nee, er is bv ook gewezen op het feit dat je niet alleen op de wereld bent maar dat ook anderen een zweep in handen kunnen hebben.

Ik kies trouwens per paard of ik met of zonder zweep (en sporen) rijd, maar ik wil wel dat ze er tegen kunnen. En longeren is bij ons per definitie met zweep.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:12

ik heb 1 keer een paard gereden die mocht ook zeker niet met zweep gereden mocht worden...nou ik heb t geweten toen ik een keer met zweep erop stapte ben er denk 3 keer in 3 minuten afgevallen paard was zo panies van een zweep...
daarna gewoon zonder zweep maar weer verder gaan rijden ook al wou ze niet voorwaarts..

maar ik reed mijn lease pony ook vaak zat zonder zweep niet nodig...
heb bijna alleen maar me zweep meegehad op buitenrit (voor loslopende honden enz)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:15

En dat argument vond ik ook betrekkelijke onzin. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard over de rooie is gegaan van normaal zweepgebruik van een andere ruiter. Voor de excessen die je op concours een enkele keer tegenkomt ga ik mijn paarden niet desensibiliseren hoor.

Als ze het nodig hebben in de africhting leren ze het vanzelf als je er een zweep bijpakt. De paarden die door het dak gaan hebben het 9 vd 10 keer niet nodig.