Dressuur onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:59

modie schreef:
Goofy, heb jij dit boek ook gelezen?
Zo ja, wat vind je van dit boek?

Ik heb dit boek niet gelezen.
Als het bij de lokale boekhandel op de plank staat, schaf ik het aan.

Zonder het boek gezien te hebben, denk ik dat het boek wat in dit topic genoemd wordt wel E25 waard is. Al is er maar een pagina nuttig, dan is het rendement hoger dan twee paardrijlessen ad E12,50.

Als er op het boek verdiend wordt, dan is dat marginaal door de uitgever en de drukker. De schrijver houdt hier geen stuiver aan over.

Dit soort boeken zijn nooit "best-sellers".

fresco

Re: Dressuur onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:19

Ik heb het boek thuis en vind het een goed boek.
In het begin is het best zware kost met al die latijnse benamingen van al die spieren etc. maar ik vind het wel heel interressant om te zien waar wat nou precies zit.
Ik vind dat ie niet zozeer een bepaalde methode neerhaald, maar eigenlijk gewoon iedereen even de ogen opend en dat je beseft waar je mee bezig bent als je aan het rijden bent.
Ik vind het een goed boek!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:38

Ik heb het topic een beetje door gelezen en het lijkt me echt een interessant boek, Ik ga van de week naar de boekhandel want hij lijkt me echt wel leerzaam om te lezen dus ga kijken of ze hem hebben!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:56

Ik heb het boek ook gekocht ...Wat een goed boek -:) +:)+

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:02

Iemand belang bij de engelse versie: 'Tug of War' izgs ? Wist ik veel dat ze later een nederlandse vertaling op de markt zouden gooien :+
Mag ook geruild worden voor de nederlandse versie ;)

Valkyrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:39

Ik heb het boek in huis, en waarempel ook nog gelezen. :D
Een prima boek, wat wel de moeite waard is om eens te lezen, weer wat stof tot overpeinzingen in mijn hoofd in ieder geval.

Kan het boek zeker aanraden, verdiep je er eens in en denk er eens over na. :)

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:22

Eindelijk, eindelijk een boek voor het behoud van de gezondheid van je paard. Het feit dat Gerd Heuschmann zowel paardenarts, trainer en ruiter op het hoogste niveau is, betekent dat je wel degelijk dit boek kan zien als wetenschappenlijk onderbouwd bewijs. Een ieder die zich hier van afkeert, doet dit wellicht vanuit onderliggend schuldgevoel, teneinde er persoonlijk gewin uit te halen, daarbij voorbijgaand aan het feit dat de gezond heid van het paard altijd op de eerste plaats dient te staan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:28

Ben benieuwd wat Goofy er van vind.

Heb je het inmiddels al in huis, en misschien al een mening gevormd, Goofy?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:36

Jade schreef:
het probleem van dit soort 'medisch onderbouwde' boeken blijft natuurlijk dat je zelf (als niet-veearts) onvoldoende kennis in huis hebt om goed te kunnen beoordelen of wat hij stelt ook daadwerkelijk correct onderbouwd is. (hoewel je in dergelijke gevallen jezelf natuurlijk altijd moet afvragen of iemands theorie over 5 jaar wegens nieuwe inzichten niet omver wordt gegooid).
ja ik ben cynisch :+

Anatomie is anatomie. Over 5 jaar ligt een spier niet ineens op een andere plaats. De beste manier om een theorie te vormen of omver te gooien is met wetenschap. Dit lijkt dit boek wel te doen en alleen al daarom is het waardevol.
Ik kijk al lang niet meer met plezier naar de doorgaans gereden dressuurproeven (en andere...) en dat hoeft me geen goeroe oid te vertellen, dat zie ik zelf met mijn gezond verstand. En zo'n boek kan dan extra wetenschappelijke kennis opleveren waardoor je inzichten verwerft op jezelf en leert oordelen. Schrijver doet ook een stukje zelf. En vanuit die wetenschappelijke, goed doordachte manier blijkt de dressuur niet goed voor een paard, op de manier waarop het doorgaans gebeurd.

Ik word zelf ook ziek van goeroe's en mensen die zich als paardenfluisteraars opwerpen, maar ik word nog veel zieker van mensen die alles als zodanig bestempelen en niet de moeite nemen om zich te informeren alvorens een mening te vormen. Ik geloof altijd in wetenschap, dus dit boek heeft meteen een streepje voor bij mij :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:44

Ik heb het boek ook en vind het een goed boek!!
Menig ruiter zou dit boek eens moeten lezen ;)

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:21

Ik heb het boek gelezen en vind vooral de uitleg over LDR rijden duidelijk, er was niemand die mij dat daarvoor goed uit kan leggen wat daar mis gaat en onnatuurlijk/rijtechnisch fout aan is.

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:42

Lijkt me een interessant boek en denk dat ik het ga bestellen. Het boek"paard in beweging"is trouwens ook een aanrader. Veel anatomie erin met daarbij uitgelegd waarom iets fout of goed is.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:41

Siria schreef:
Ik heb het boek gelezen en vind vooral de uitleg over LDR rijden duidelijk, er was niemand die mij dat daarvoor goed uit kan leggen wat daar mis gaat en onnatuurlijk/rijtechnisch fout aan is.

Dat vind ik grappig dat je dat zegt, want ik vond die uitleg juist helemaal niet zo goed. Hij geeft zijn onderbouwing op grond van een paar aannames die hij dan verder totaal niet onderbouwt!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:09

@ MarisdB
Kan en wil je de aannames die gemaakt worden hier eens op een rijtje zetten. Aannames hoef je niet te onderbouwen of aannemelijk te maken als deze algemeen geaccepteerd of vanzelfsprekend zijn. Ook kunnen aannames bedoeld zijn om randvoorwaarden aan te geven. Binnen de randvoorwaarden wordt dan e.e.a. verklaard. Aannames zijn er niet om alles uit te leggen.

Bedankt.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:11

Heb het boek dit weekend ook gekocht.
Vriendin van me had het al, en zij vond het een zeer interessant boek. Het moet ook tamelijk controversieël zijn...

Ben er pas in begonnen, dus ben erg benieuwd!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:10

Ik vind het een super boek en dan ook zeker om de Negen Ethische Principes van de paardenvriend die erin staan.
Hier komen ze:

1 Een ieder die zich met een paard bezighoudt, neemt de verantwoording voor het levende wezen dat aan hem is toevertrouwd.

2 De manier waarop het paard wordt gehouden, moet in overeenstemming zijn met zijn natuurlijke behoeften.

3 Aan de fysieke en psychische gezondheid van het paard moet de hoogste prioriteit worden gegeven, ongeacht het gebruik van het paard.

4 De mens dient ieder paard evenveel respect te tonen, onafhankelijk van ras, leeftijd en geslacht en van zijn gebruik voor fok, recreatie- of wedstrijdsport.

5 Kennis over de geschiedenis van het paard, zijn behoeften en de manier waarop ermee moet worden omgegaan, maken deel uit van ons cultuurhistorische erfgoed. Deze kennis dient te worden gekoesterd en overgedragen en aan volgende generaties te worden doorgegeven.

6 De omgang met het paard heeft juist voor jonge mensen een persoonlijkheidsvormende betekenis. Dit aspect dient steeds in acht te worden genomen en te worden bevorderd.

7 De mens die samen met het paard sport beoefent, dient zichzelf en het paard dat hem is toevertrouwd aan een opleiding te onderwerpen. Het doel van iedere opleiding is de grootst mogelijke harmonie tussen mens en paard.

8 Het gebruik van het paard in de topsport en in de hobbymatige rij-, men- en voltigesport moet zijn afgestemd op zijn aanleg, zijn prestatievermogen en zijn bereidheid om te presteren. De beinvloeding van het prestatievermogen door medicamenten alsmede door niet-paardvriendelijk handelen door de mens moet worden afgewezen en bestraft.

9 De verantwoordelijkheid van de mens voor het hem toevertrouwde paard heeft ook betrekking op het levenseinde van het paard. Het belang van het paard staat hierbij voorop.

Wat zou het geweldig zijn als de meeste paarden met deze intenties gehouden/gereden werden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:54

Denk jij dan echt dat er iemand op een paard stapt met de intentie om hem de vernieling in te rijden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:30

Maar wat nu, als iemand wel weet (of kan weten) wat een bepaalde trainingsmethode KAN doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:34

Ik ben het boek ook aan het lezen en tot nu toe heb ik er nog niks in gevonden dat niet ook al in Ruiters & Rechters, Das Gymnasium of Paard in beweging te vinden was, maar ik heb het nog niet uit :).

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:47

modie schreef:
Maar wat nu, als iemand wel weet (of kan weten) wat een bepaalde trainingsmethode KAN doen?

Ja, en? Dat doet niets af aan het feit dat niemand zijn paard bewust kapot wil rijden.

Ik rijd mijn paarden wel veel in lage en rondere lijn maar bij lange na niet zo rond en diep als Anky dat kan doen. Dat is in eerste instantie niet omdat ik bang ben dat ik ze fysiek kapot rijd maar omdat ik in de verste verte het gevoel niet heb dat Anky wel heeft en het dus niet zo kan uitvoeren zoals zij doet. Daarom wint zij Olympische medailles en ik niet. Maar dat wil niet zeggen dat ik Anky maar af moet branden omdat zij rijd op een manier die ik niet wil/kan uitvoeren?

Ik heb veel meer moeite met de basisruiter die geen flauw idee heeft waarom hij iets doet en een paard maar met een slof op de kop trekt omdat hij denkt dat het dier daar beter van wordt. Voor het welzijn van Salinero and friends ben ik niet zo bang, ruiters op dat niveau zijn heel bewust bezig met wat ze doen. De grootste ellende zie je in de basis omdat die mensen vaak geen benul hebben van wat ze aan het doen zijn. Maar dan nog is de intentie niet om het dier te schaden, ik ken niemand die niet oprecht het beste voor heeft met z'n paard. En ik heb best akelige dingen gezien, daar hoef je trouwens de deur niet voor uit, surf maar eens een kwartiertje over het HAW forum en je ziet genoeg dingen waar de tranen je van in de ogen springen.

Overigens geeft Heuschmann in zijn boek net zo hard af op het Duitse "showrijden" met bovenin getrokken paarden met weggedrukte ruggen. Daar heb ik op bokt nog niemand over gehoord...

Ik vind het een hele slechte ontwikkeling dat mensen vast blijven houden aan een rijmethode uit de 19e eeuw en die als enige juiste vorm bestempelen. Als schaatsers nu nog zouden willen trainen zoals toen, en op Friese doorlopers hun rondjes deden "omdat het zo hoort" zou je ze toch ook vierkant uitlachen? Er is de laatste jaren juist heel veel uitwisseling tussen de humane topsport en de paardensport, en dat vind ik een heel goede ontwikkeling die je niet kapot moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:23

Maar, wat heeft de moderne rijderij dan precies aan positieve elementen toegevoegd volgens jou? De klapschaats is duidelijk een verbetering geweest, maar wat is dan de vergelijkbare vooruitgang in de paardensport volgens jou?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:50

Kijk alleen al naar het verschil in proeven tussen bijv Rembrandt en Bonfire, en Salinero nu. In een gemiddeld GP deelnemersveld zie je veel minder weggedrukte ruggen, paarden die maar amper nageeflijk lopen en de ruiters zitten er stukken beter op. Je kunt echt niet ontkennen dat de sport vooruit gegaan is in de afgelopen jaren.

In een ander topic werd het filmpje al eens aangehaald waar Klimke goud mee won. Ik vind Klimke een wereldruiter, maar met die proef had hij in het huidige deelnemersveld niet meer kunnen winnen omdat er echt teveel elementen in zaten die niet aan het gevraagde beeld voldoen. Dat blijkt overigens ook terug uit de percentages.

Toen Anky met Prisco de eerste keer NL kampioen werd won ze met 60%. Nu kun je niet eens meer op het NK starten als je niet meer dan 60% kunt scoren.

Sport evolueert. In de moderne sport geldt de oude klassieke basis nog steeds als basis, maar hij wordt een heel stuk verder uitgewerkt. Anky en Sjef zijn daar misschien een extreem voorbeeld van, maar ik vind mensen als Kyra Kyrklund en Tineke en Imke Bartels daar hele mooie en voor iedereen toegankelijke voorbeelden van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:53

Maar wat is er dan volgens jou aan de rijderij toegevoegd dat die resultatie zoveel beter zijn geworden? Dat vroeg ik eigenlijk: wat is de klapschaats van de paardensport? Is dat iets in de manier van rijden of is gewoon het materiaal verbeterd, is Salinero een beduidend beter paard dan Rembrandt?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:55

De benadering dat een paard een atleet is en het trainen in verschillende trainingshoudingen ipv zoveel mogelijk de gevraagde wedstrijdhouding nastreven is imo de klapschaats van de sport. Dat hebben we naar mijn idee aan Sjef en Anky te danken. Je kunt het inhoudelijk op punten oneens zijn met hun manier van werken, zij hebben wel een hele belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling naar dressuursport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:07

Het zoveel mogelijk nastreven van de wedstrijdhouding is nooit een doel op zich geweest om zoveel mogelijk op te trainen, dus ik snap niet zo goed waarom dit een verandering zou hebben gebracht. Ook in de tijd van Klimke en daarvoor is het doel geweest om het paard zo te stellen dat het zijn lijf zo goed mogelijk kan gebruiken op een gezonde manier, er is nooit de overtuiging geweest dat dat alleen zou kunnen in één specifieke houding.