3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:29

ik moet zeggen dat als ik om me heen kijk dat er veel mensen zijn die te zwaar of verkeert met een jong paard aan de slag gaan.. vooral voor de groei is dit niet goed, besef je wel dat je groeischrijven in de hals pas op zijn 6de sluiten!!. nou vind ik netjes over de rug nagevelijk rijden zeker niet verkeert, leert hij mooi zijn achterhand te gebruiken, alleen word er vaak te lang en te vaak gereden met de jonge paarden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:33

KiWiKo schreef:
Roos_s schreef:
maarja eerlijk gezegd zou ieder paard eigenlijk na een half jaar toch wel een b proef moeten kunnen lopen... anders gaat er toch ergens iets mis...

ik zou het toch wel denken Lachen Lachen B is niks meer dan correct van acteren naar voren lopen, keertje linksaf, keertje rechtsaf, keertje gasgeven en een keertje gas terug Lachen

inderdaad, mijn paard is dan pas net doorgereden, maar ik weet zeker dat ik haar over een half jaar, wel bijna L klaar heb.

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:39

danieke94 schreef:
ik vind dat je je paard eerst voorwaarts en actief moet rijden en dan pas neerwaarts.maar ik vind ook dat je er niet te lang moet blijven sukkelen en dat ze wel snel een keer nagevelijk moeten zijn
groetjes
edit als hij uit zich zelf wat achter de ll gaat is dat niet erg zolang ze maar actief blijven

helemaal mee eens!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:52

Elliebelle schreef:
Oke ik moet dit even kwijt.
Zit ik op mijn vrije zondagmiddag op bokt rond te kijken en kom ik op HAW uit.
Zie ik erg veel topic's met 3 jarige paarden die allemaal onder de LL lopen allemaal opgekropt, en op de VH. Ik vind het erg triest om te zien.. en de meesten rijden dan ook al wedstrijden!
En dan krijg je als excuus: ' Ja het paard rolt zichzelf op', en wat is dan hun oplossing? Rijd hem nog maar ronder als die maar met zijn neus op zijn borst loopt ja dan is het goed! Want ja dan kun je goed rijden!

ik bemoeide me nooit zoveel met dat soort topics, maar het begint me steeds meer te irriteren, ik zie werkelijk schandalig weinig foto's die op goed rijden lijken

mensen denken dat een paard in de krul dús ook goed loopt, maar ze zijn vergeten dat het afknikken van het hoofd een gevolg is van verzameling en geen oorzaak.

Citaat:
Als je het mij vraagt word er niet meer aan het paard zelf gedacht, en denken mensen ook niet na wat ze wel niet kunnen verpesten aan het paard. Ipv dat ze het paard eerst lekker paard laten zijn en laten wennen om onder het zadel te lopen en veel kilometers te maken. Nee, nee geen gelul in de krul.
En als het paard niet mee werkt, ach dan knuppen we er toch een slof om want ik ben de baas.
Ben ik dan de enigste die dit verschrikkelijk vind, of is dat normaal en ben ik gek?

en als ie kapot gaat kopen we toch gewoon een nieuwe? De verzekering keert toch wel uit Sigaar

Het doel is winstpunten, welzijn van het paard en de opleiding van het páárd staat niet meer per defenitie centraal. Mensen hebben geen tijd meer om een paard fatsoenlijk op te leiden en vinden het ook teveel werk.

Paarden van de Spaanse rijschool krijgen een basisopleiding van 2 jaar. Als ze vier zijn, worden ze eerst enkele maanden alleen maar gelongeerd + grondwerk. Pas als ze zes zijn komen er moeilijkere oefeningen bij en pas vanaf 10 jaar mogen ze de moeilijkste oefeningen rijden. Als ze 30 zijn, ja je leest het goed 30 (!!) worden ze gebruikt in lessen om nieuwe ruiters op te leiden.

Da's nog eens een hele andere tijdlijn dan het gemiddelde dressuurpaard in NL.

3 jaar inrijden uitbrengen op wedstrijden, met 10 komt ie al richting z'n pensioen en met 16 zijn ze uitgerangeerd. Niemand koopt nog een dressuurpaard van 18 jaar, ja om mee te fokken hooguit of als recreatiepaard. Met 18 is een paard van de klassieke dressuurscholen juist in de bloei van z'n leven.

Goh da's de helft van de leeftijd van de paarden in de klassieke dressuur, hebben we iets gemist onderweg met z'n allen of zijn we totaal verkeerd bezig? Sigaar

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:53

onze paarden zijn niet verzekerd, alle 7 niet. dus als ik ze kapot maak, krijg ik niks terug ROFL

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:56

nou nou jij ziet alles ook wel errug zwart wit Nagelbijten / Gniffelen Ik rijd mijn paard idd in op zn derde en omdat tie na een half jaar al wel b niveau moet hebben hoeft niet te betekenen dat de opleiding niet centraal staat... en ik ben het er wel mee eens dat ik ook geen paard van 18 zal kopen, tenzij het een goede fokmerrie is Haha!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:57

wat moet ik met een 18 jarige, een paard waar ook teveel mee gedaan is?

nee geef mij maar een 3 jarige, ik heb de tijd wel!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:05

Urielle schreef:
lijntje87 schreef:
uhm, ik vind dat je een 3 jarige eerst moet leren op zijn eigen pootjes te lopen, lekker veel buitenritten, veel longe werk, rijden op het land, geen korte wendingen maken maar veel languit, lekker voorwaarts, dan krijg je vanzelf contact, en gaan ze zonder moeite wat zakken.
en ik dacht dat je pas vanaf 4 jaar mag starten, en vanaf 5 jaar in het M. ofzo, daar zijn wel bepaalde regels voor.

Het spijt me zeer, maar een paard gaat bij mij pas mee naar buiten het verkeer in als ie in alledrie de gangen behoorlijk en betrouwbaar stuurbaar is. Het andere verkeer op de weg heeft er totaal geen boodschap aan dat ik een paard aan het inrijden ben. Als ruiter moet je ook je verantwoordelijkheid nemen voor ander verkeer. Inrijden buiten is leuk voor mensen die op de Veluwe wonen en een paar kilometer aan de kletter kunnen zonder ook maar een fietser te zien, maar niet voor de andere 99% van de ruiters in Nederland.

Maar als je anders denkt: ik heb nog een sensibele, wat angstige, slungelige driejarige van 1.73 staan, waar de galop in de bak nog moeilijk is. Op voorwaarde dat je het paard weer heel mee terugbrengt, mag je die best naar het galoppad rijden om eens te kijken of ze daar aan het einde WEL wil stoppen want dat doet ze in de bak dus niet Knipoog Is ze gelijk verkeersmak inclusief alle passerende trekkers Vork

Veel longewerk is slecht voor de pezen, weiland is veelal te ongelijk om een paard zijn balans op te laten zoeken (als ruiter kies je juist voor een vlakke, stevige ondergrond om mee te beginnen zodat het paard zich eens kan verstappen zonder gelijk op zijn knieen te liggen of zich kreupel te trappen) en in de buitenbak heb je dezelfde wendingen.

Naar de hand toe zakken leren ze an sich in de bak net zo goed, het moeilijkste is gewoon de vele bochten waardoor het paard meer moet dragen op het binnenachterbeen en daardoor weer moeite met zijn balans krijgt, maar als ruiter weet je dat en neem je dat een paard niet kwalijk. En alle ervaren jongepaardenruiters die HAW foto's kijken zullen dat zowel paard als ruiter niet kwalijk nemen omdat ze weten hoe moeilijk het is voor een jonkie.

bij mij gaan de paarden mee naar buiten (brabant) als ik weet dat ik kan sturen en een rem heb. niet alleen, gewoon met een ouder ervaren paard. ik ga mijn paard niet geforceerd in een kleine bak kleine voltes laten lopen omdat hij/zij zo hard gaat (tja misschien ben ik dan wel een beetje levensmoe) meestal zijn ze de eerste 2x zo onder de indruk dat er niets gebeurd, en als je dan rustige ritjes maakt, associeert het paard buiten rijden niet met enorm hard galloperen, maar lekker door de bossen lopen. buitenrijden betekend namelijk niet alleen maar galloperen.

longe werk is slecht, als je een uur lang het paard op een volte van 3 meter laat lopen in een enorm hoog tempo. je kan ook longeren op een grotere volte in een rustig drafje waarbij je je paard ontspannen laat lopen (ok, de 1e drie keer is die zo heet als maar kan, maar dat houd snel op weet ik uit ervaring)

en ik weet niet wat jij met je weiland doet, maar dat van mij is zo vlak als maar kan, loopt ze heerlijk op, lekker vrij, en dan kan de galop die nog veel te groot en onbehouden is op een rustige manier verkleinen en verzamelen, niet doordat je in een bak elke keer de muur tegen komt. en hem/haar de bocht om moet trekken.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:06

oke mijn paard kan ook wel een b proef lopen.(op de galop na dan Bloos )
maar je wil natuurlijk ook de puntjes op de i, toch?
ficiek en mentaal moeten ze er ook aan toe zijn.
hoeveel wedstrijden rijden jullie dan ongeveer in de maand?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:06

Die van mij wordt in april 3 en dan ga ik ook langzaamaan beginnen! Ik zal haar in het begin gewoon daar laten lopen waar ze dat graag zelf wil en vanuit daar lekker laag en over de rug! Bovenin lopen hoeft ze van mij absoluut nog niet! Ik vind het belangrijk dat ze lekker los door haar lichaam loopt en zich nergens vast zet..laat dr maar lekker sjouwen met de neus over de grond (wel op eigen benen!)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:14

Mij valt het niet op, ik vind het ook nogal reuze mee vallen. Oké er zijn mensen die wel meteen de slof erom knopen etc maar inprincipe vind ik er niets verkeerds aan als je ze vanaf het begin al nageefeljik (en dus in ''de krul'') rijdt. Wat dan wel weer jammer is, is dat er mensen zijn die denken dat ze meteen opgericht moeten lopen met gevolg dat die beesten niet eens de mogelijkheid krijgen hun rug te gebruiken. Maar het ''geen gelul kop in de krul'' vind ik zo fout nog niet, als je ze vanaf het begin nageefelijk rijdt moeten ze ook nageefelijk blijven en dus niet zelf laten uitzoeken waar hij zijn hoofd houdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:28

Leuk voor de eigenaar van de Mercedes waar je paard bovenop springt als er een vogel opvliegt. Leuk voor de ouders van de kleuter die aan het buitenspelen is wanneer jouw paard er overheen rent als ie wegklettert voor een trekker. Leuk voor dat opaatje wat zijn zondagse fietstochtje houdt en ondersteboven gesprongen wordt omdat je je jonge paard nog niet tussen twee teugels en twee benen kunt opsluiten. Voor jezelf maakt het me echt niet uit, maar als weggebruiker moet je je verantwoordelijkheid nemen. Rem in stap wil niet zeggen rem in draf en rem in stap en draf wil niet zeggen rem in galop, laat staan als je jonge paard wegrent voor het een of het ander. Zwaar onverantwoordelijk vind ik het, echt waar.

Longewerk op 20 meter in een drafje is OOK slecht voor de pezen van een paard. Is gewoon bewezen. Daar zit hem ook de meerwaarde van buiten de lange lijn op kunnen zoeken. ALS je paard te controleren is.

En wat ik met mijn weiland doe? Paarden op loszetten natuurlijk.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:11

ik denk precies hetzelfde de mensen die erop rijden denken vroeg geleerd oud gedaan.... inrijden is volgens mij gewoon een paard aan het zadel en het rijden laten wennen. Pas als je paard de spieren heeft om ze te gebruiken kun je pas aan de teugel werken. zo denk ik erover Lachen

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:12

Hannah_Menno schreef:
Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien! Ja het enige wat (voor de meeste) telt is geld! (hogere dressuur, en ja, nu krijg ik vast heel bokt over me heen Clown )
Maar aan het welzijn van het paard.. ho maar. Ach gut

helemaal mee eens Haha! Haha! Haha!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:16

Urielle schreef:
Leuk voor de eigenaar van de Mercedes waar je paard bovenop springt als er een vogel opvliegt. Leuk voor de ouders van de kleuter die aan het buitenspelen is wanneer jouw paard er overheen rent als ie wegklettert voor een trekker. Leuk voor dat opaatje wat zijn zondagse fietstochtje houdt en ondersteboven gesprongen wordt omdat je je jonge paard nog niet tussen twee teugels en twee benen kunt opsluiten. Voor jezelf maakt het me echt niet uit, maar als weggebruiker moet je je verantwoordelijkheid nemen. Rem in stap wil niet zeggen rem in draf en rem in stap en draf wil niet zeggen rem in galop, laat staan als je jonge paard wegrent voor het een of het ander. Zwaar onverantwoordelijk vind ik het, echt waar.

Longewerk op 20 meter in een drafje is OOK slecht voor de pezen van een paard. Is gewoon bewezen. Daar zit hem ook de meerwaarde van buiten de lange lijn op kunnen zoeken. ALS je paard te controleren is.

En wat ik met mijn weiland doe? Paarden op loszetten natuurlijk.

sorry, maar ik ben toch regelmatig naar buiten gegaan de afgelopen 8 jaar, met 3/4 en 5 jarige. nooit iets van dit meegemaakt. wel eens met een 10 jarige die aan de kletter ging. hmmmm. raar.

en rem = rem, welke gang dan ook (als een paard eenmaal blind in paniek is, zit er geen rem meer op, zelfs niet als hij 18 is. gelukkig nog nooit zo heftig meegemaakt)

en die 20 meter, een rijbak is ook 20 meter, dus een volte is het zelfde belastend als een longe (rare zin, kan er even niets anders van maken)

mijn paarden staan ook heel jaar op het land, maar die is echt niet ongelijk hoor.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:18

Ik heb zelf een 3 jarige appaloosa ingereden en mij werd gezegt dat je pas aan de teugel moet rijden als het paard durft omlaag te gaan met z´n hoofd in alle gangen en dus z´n rug wil gebruiken hiervoor. wat bij die van mij snel gebeurde maar dan nog begin je rustig aan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:26

een paard wat niet aan de teugel loopt ontwikkelt verkeerde spieren die hem later alleen in de weg zitten. je maakt het je paard gewoon veel en veel moeilijker dan nodig. nog afgezien van dat je schade toe kunt brengen.

lijntje: daarom rij je ook in de rijbaan zoveel mogelijk lange lijnen en minder voltes, en heeft een grote rijbaan de voorkeur boven een kleine (ik had er vroeger een van 40x95, heerlijk was dat!).
galop is wel degelijk moeilijker dan stap en draf omdat een paard vaak moeite heeft om terug te komen vanwege het achterbeen wat eronder moet, wat nog niet lukt. Bij hogere snelheid is de remweg ook langer, ook te paard. Maar gezien jouw ervaring zou ik zeggen: kom mijn grote merrie maar buitenrijden dan. Ik ben voor de paarden helemaal voor het buiten lange lijnen rijden, maar ik heb WEL conflicten in het verkeer, dus je bent van harte welkom Haha!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:28

idd galop eist wel meer balans van een paard dan draf en stap.... kan erg goed merken bij de merrie die ik nu rijdt. Ze is als 3jarige zadelmak gemaakt en daarna 2 jaar stil gestaan.. op moment gaan stap en draf goed, maar met galop veel moeite...

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:36

Urielle schreef:
een paard wat niet aan de teugel loopt ontwikkelt verkeerde spieren die hem later alleen in de weg zitten. je maakt het je paard gewoon veel en veel moeilijker dan nodig. nog afgezien van dat je schade toe kunt brengen.

lijntje: daarom rij je ook in de rijbaan zoveel mogelijk lange lijnen en minder voltes, en heeft een grote rijbaan de voorkeur boven een kleine (ik had er vroeger een van 40x95, heerlijk was dat!).
galop is wel degelijk moeilijker dan stap en draf omdat een paard vaak moeite heeft om terug te komen vanwege het achterbeen wat eronder moet, wat nog niet lukt. Bij hogere snelheid is de remweg ook langer, ook te paard. Maar gezien jouw ervaring zou ik zeggen: kom mijn grote merrie maar buitenrijden dan. Ik ben voor de paarden helemaal voor het buiten lange lijnen rijden, maar ik heb WEL conflicten in het verkeer, dus je bent van harte welkom Haha!

Je typt het een beetje sarcastisch, en dat irriteerd me, ik geef hier mijn mening. de jonge paarden die ik in reed en rijd. heb ik altijd zo gedaan, en dat beviel heel goed, hele brave paarden werden dat.

en als je in een rijbaan rijd, dan kom je dus oo hoeken tegen, die je wel door moet daar (muren zijn nou eenmaal hard) dus maak je toch die bocht,

over het galop, waar beweer ik dat galop makkelijk is??? idd de galop is het moeilijkst, die jonge paarden galloperen groot, onbehouden, 4 benen gaan alle kanten op en ze weten niet meer waar ze ze neer moeten zetten, is het dan beter om ze dan in de baan geforceerd de hele tijd de bocht om te moeten trekken?

en je leest niet goed, want ik ga buiten niet als een idioot galopperen, tuurlijk weet ik dat als je buiten op het pad gallopeerd de paarden heet worden, en vrolijk. maar wat is er mis met lekker ontspannen over de paden draven, geen bocht die ze tegen houd, ze leren op eigen benen lopen. heerlijk,

en wat betreft de laatse zin, alsi k een nieuw paard onder mijn billen krijg dan rij ik er niet meteen naar buiten, ik voel wat ze al kunnen en wat niet, en als het vertrouwen er is, en de rem, ja dan ga ik naar buiten.

met mijn eigen merrie nu 3,5 1.72 kon ikdat direct, cool in de kop.
maar blijkbaar is jou merie heeeul moeilijk, dan duurd dat iets langer.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:56

ik ben wel heeeel laat om dit nog te zeggen; en tklinkt ongeloofelijk betweterachtig; maar mens; beschuldig geen mensen van dat 'verschrikkelijke' slofgebruik als je er zélf mee rijd..!
Citaat:
hihihi wat strak gegeten?????

lieffie, ik heb geen slof nodig om een paard bij pas een nageeflijk te hebben........... en ik hoef ook niet te rukken of te plukken......... sterker nog de paarden die ik gereden heb zouden rukken en plukken belonen met een hap zand, dus niet handig

misschien beter lezen, want wij hebben het hier over de oprichting, niet over nageeflijkheid

voor de oprichting moeten ze eerst meer spieren hebben ontwikkeld achterin...........

maargoed, dat moet jemaar net weten natuurlijk

komt van KiWiKo trouwens..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:04

xMRGANx schreef:
ik ben wel heeeel laat om dit nog te zeggen; en tklinkt ongeloofelijk betweterachtig; maar mens; beschuldig geen mensen van dat 'verschrikkelijke' slofgebruik als je er zélf mee rijd..!
Citaat:
hihihi wat strak gegeten?????

lieffie, ik heb geen slof nodig om een paard bij pas een nageeflijk te hebben........... en ik hoef ook niet te rukken of te plukken......... sterker nog de paarden die ik gereden heb zouden rukken en plukken belonen met een hap zand, dus niet handig

misschien beter lezen, want wij hebben het hier over de oprichting, niet over nageeflijkheid

voor de oprichting moeten ze eerst meer spieren hebben ontwikkeld achterin...........

maargoed, dat moet jemaar net weten natuurlijk

komt van KiWiKo trouwens..

en dit gaat................. waarover???????? Haha! Haha! en als je het weet mag je ook uitleggen wat dit met dit topic te maken heeft ........... ben het draadje even kwijt Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:09

dacht het al aan mij lag Haha!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:12

is helemaal offtopic en dat weet ik.. maar kon het niet laten om te zeggen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:14

wat wil je hiermee zeggen?????????? want dat stukje snap ik ook nog niet helemaal Lachen

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:40

Misschien doelt ze op dat ene paard in je profiel waar een (losse) slof aan zit. Als dat zo is vind ik het een ietwat kinderachtige reactie.