midgie schreef:Je het soft en hard , maar er ook nog wat tussen in en, maar een zweep tussen de oren slaan vind ik dus niet de manier en ben daar dus ook fel op tegen, mijn goed recht toch?
Ik heb ook een steigeraar, 3 zelfs, maar als ik ze zou slaan daarvoor zou ik er geen contact meer mee kunnen krijgen en dat is helaas wat vaak gebeurd, een paard moet luisteren dat is een ding, maar er zijn andere wegen dan met de zweep en sporen wat voor tiops ik vaak nog meer voorbij zie komen.
Ik heb er een staan die met grog geweld is behandelt, nou je wil niet weten wat voor trauma die dieren hebben en als zij omhoog gaat is het puur onze eigen fout en niet dat van het dier.
Zou zeggen kom eens een daagje meedraaien in mijn paarden wereld en die is beslist niet soft , maar ook niet met geweld,maar puur op respect en vertrouwen.
Ik vind als je een paard met een zweep tussen de oren ramt , dat dat geen respect meer is, maar meer angst van de ruiter, angst voor het steigeren , angst geen macht meer in handen te hebben.
Als een paard al achter over slaat in het steigerne dan heb je hem al behoorloijk ver , want een paard weet zijn eigen grenzen en als hij achter over gaat met of zonder ruiter , is de ruiter toch echt fout in mijn ogen, te veel druk , te veel kabaal, ja er kunnen zo veel oorzaken zijn.
Elk paard is goud eerlijk , wij maken er soms monsters van die dan idd helaas bij stegeman terecht komen, maar ik blijf erbij dat dat niet de fout van het paard is, maar juist door de ruiters die met zwepen tussen de oren rammen en een paard alleen zien als een ding dat op zijn sodemieter moet als hij niet luistert, ook als de ruiter een fout maakt.
ik sluit me bij je aan...met je eens. veel paarden hebben een latente angst voor de mens, ook al valt het ons niet op.