Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:02

marleen_usar schreef:
Paarden moeten altijd maar doen wat de bereider wil,een keer dwars liggen moet toch kunnen.Al die kunstjes die ze al moeten doen ppppfffffff petje af voor alle paarden hoor.

Sorry, dit is hilarisch!!! Je schrijft: de bereider Haha! Haha!
(en dan denk ik meteen aan de culinaire toepassingen van paardenvlees Haha! )
Verder ben ik het overigens niet met je eens. 650 kg paardenvlees wat dwars ligt, is levensgevaarlijk en ik tolereer dat echt niet. Tuurlijk moet een keer een vreugdebok of pret-sprintje kunnen maar dat zijn toch wel de grenzen van het toelaatbare. Mijn peerden mogen zo gek doen als ze zelf willen, als ik er NIET op of achter zit, maar als ze los lopen. Onder het zadel of in tuig hebben ze gehoorzaam te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:03

Citaat:
there are no naughty horses, just confused ones.

Is niet waar, er zijn wel degelijk paarden die echt niet deugen, zelfs zonder dat er ooit mensenhanden aan te pas zijn gekomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:04

detour schreef:
Als dit dier kerngezond is maar gewoon echt een snertbok is mag hij van mij echt heel hard aangepakt worden, jammer als zijn kop het dan eens moet ontgelden.

Als deze manier van straffen echter niks bijdraagt, kan het zich tegen je keren en zul je een alternatief moeten vinden; als het dier echt zo levensgevaarlijk is, snap ik overigens niet dat men er nog op wil rijden. Bloos

Sommige paarden hebben echt een kronkel in de kop, al kan ik dat natuurlijk ook niet beoordelen hier.. Bloos

maar dan zou het dier wat mij betreft kunnen vertrekken. Veels te link. Knipoog

ik heb ook wel eens gezegd tegen Annemarie v/d Toorn.......... over de buckstopper.......

als een paard zo dwars is, dat je zo een middel moet gebruiken om hem weer in het gareel te krijgen, is het misschien tijd om eens te bedenken dat dit paard dus absoluut niet geschikt is OHZ.

Ik wil voor alle paarden mijn best doen, maar ergens houd het wel op Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:05

Je hebt soft en hard , maar er ook nog wat tussen in en, maar een zweep tussen de oren slaan vind ik dus niet de manier en ben daar dus ook fel op tegen, mijn goed recht toch?
Ik heb ook een steigeraar, 3 zelfs, maar als ik ze zou slaan daarvoor zou ik er geen contact meer mee kunnen krijgen en dat is helaas wat vaak gebeurd, een paard moet luisteren dat is een ding, maar er zijn andere wegen dan met de zweep en sporen wat voor tiops ik vaak nog meer voorbij zie komen.
Ik heb er een staan die met grog geweld is behandelt, nou je wil niet weten wat voor trauma die dieren hebben en als zij omhoog gaat is het puur onze eigen fout en niet dat van het dier.
Zou zeggen kom eens een daagje meedraaien in mijn paarden wereld en die is beslist niet soft , maar ook niet met geweld,maar puur op respect en vertrouwen.
Ik vind als je een paard met een zweep tussen de oren ramt , dat dat geen respect meer is, maar meer angst van de ruiter, angst voor het steigeren , angst geen macht meer in handen te hebben.
Als een paard al achter over slaat in het steigerne dan heb je hem al behoorloijk ver , want een paard weet zijn eigen grenzen en als hij achter over gaat met of zonder ruiter , is de ruiter toch echt fout in mijn ogen, te veel druk , te veel kabaal, ja er kunnen zo veel oorzaken zijn.
Elk paard is goud eerlijk , wij maken er soms monsters van die dan idd helaas bij stegeman terecht komen, maar ik blijf erbij dat dat niet de fout van het paard is, maar juist door de ruiters die met zwepen tussen de oren rammen en een paard alleen zien als een ding dat op zijn sodemieter moet als hij niet luistert, ook als de ruiter een fout maakt.
Laatst bijgewerkt door midgie op 01-01-09 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:05

suleilitha schreef:
Citaat:
there are no naughty horses, just confused ones.

Is niet waar, er zijn wel degelijk paarden die echt niet deugen, zelfs zonder dat er ooit mensenhanden aan te pas zijn gekomen.

gedeeltelijk wel met je eens maar ik denk er is overal een oplossing voor, back to basics zeg ik dan en meestal kan je dan een heleboel dingen zien waar het problem ligt. en ik heb niet gezegt dat ze per se onder mensenhanden moeten komen om zoals je zegt niet te deugen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:06

Bari schreef:
ik wens iedereen een gelukkig 2009 btw.

Jij ook!!! en dat jij maar mag krijgen wat ik voor mezelf wil!

geld trouwens voor al mijn discussiegenoten hier Lachen Lachen

detour

De buckstopper? Wat is dat, Kiwiko? Echt never van gehoord..

Je hebt groot gelijk dat je je grenzen kent. Doorgaan koste wat het kost kost veels te veel geld , energie, en goodwill. Ach gut

Bari

midgie schreef:
Je het soft en hard , maar er ook nog wat tussen in en, maar een zweep tussen de oren slaan vind ik dus niet de manier en ben daar dus ook fel op tegen, mijn goed recht toch?
Ik heb ook een steigeraar, 3 zelfs, maar als ik ze zou slaan daarvoor zou ik er geen contact meer mee kunnen krijgen en dat is helaas wat vaak gebeurd, een paard moet luisteren dat is een ding, maar er zijn andere wegen dan met de zweep en sporen wat voor tiops ik vaak nog meer voorbij zie komen.
Ik heb er een staan die met grog geweld is behandelt, nou je wil niet weten wat voor trauma die dieren hebben en als zij omhoog gaat is het puur onze eigen fout en niet dat van het dier.
Zou zeggen kom eens een daagje meedraaien in mijn paarden wereld en die is beslist niet soft , maar ook niet met geweld,maar puur op respect en vertrouwen.
Ik vind als je een paard met een zweep tussen de oren ramt , dat dat geen respect meer is, maar meer angst van de ruiter, angst voor het steigeren , angst geen macht meer in handen te hebben.
Als een paard al achter over slaat in het steigerne dan heb je hem al behoorloijk ver , want een paard weet zijn eigen grenzen en als hij achter over gaat met of zonder ruiter , is de ruiter toch echt fout in mijn ogen, te veel druk , te veel kabaal, ja er kunnen zo veel oorzaken zijn.
Elk paard is goud eerlijk , wij maken er soms monsters van die dan idd helaas bij stegeman terecht komen, maar ik blijf erbij dat dat niet de fout van het paard is, maar juist door de ruiters die met zwepen tussen de oren rammen en een paard alleen zien als een ding dat op zijn sodemieter moet als hij niet luistert, ook als de ruiter een fout maakt.

ik sluit me bij je aan...met je eens. veel paarden hebben een latente angst voor de mens, ook al valt het ons niet op.

KiWiKo

sinatjuhh schreef:
suleilitha schreef:
Sinatjuhh, je weet niet zeker of die pony kopschuw is geworden van een tik met de zweep, dit zijn vermoedens/speculaties en verder werkt het ook alleen maar als je over een juiste timing beschikt. Een tik na vijf minuten werkt voor geen meter Knipoog
En paarden de sterren van de hemel laten steigeren, kan dat dan wel???

nee maar ik bedoel dat het paard kopschuw kan worden Clown

een paard KAN kopschuw worden van onterechte klappen.............

Urielle

marleen_usar schreef:
Paarden moeten altijd maar doen wat de bereider wil,een keer dwars liggen moet toch kunnen.Al die kunstjes die ze al moeten doen ppppfffffff petje af voor alle paarden hoor.

Zo werkt het niet met paarden. Paarden hebben behoefte aan duidelijkheid en structuur, niet de ene keer mag het wel en de andere keer mag het niet. Dan ben je oneerlijk en onrechtvaardig bezig naar je paard toe. Een paard kun je uitzonderingsgevallen niet uitleggen, daarmee moet je zwartwit zijn.

Als jij geen duidelijke leider kunt zijn naar je paard, zal het paard het leiderschap overnemen en dat is heel terecht. Volgens zijn instinct hangt zijn leven ervan af.

Met dan weer niet, dan weer wel, daarmee creeer je angstige en/of lastige paarden. Het paard weet immers niet of het van jou een correctie moet verwachten of niet en begrijpt niet dat gedrag wat jij als fout aanrekent, fout is omdat je er niet consequent op ingaat.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:07

met je eens urielle

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:08

ik ben het helemaal eens met kiwiko!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:08

midgie schreef:
Je hebt soft en hard , maar er ook nog wat tussen in en, maar een zweep tussen de oren slaan vind ik dus niet de manier en ben daar dus ook fel op tegen, mijn goed recht toch?

als jij 3!!! steigeraars hebt staan............ dan zou ik toch echt ernstig aan mezelf gaan twijfelen!!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:09

3 Steigeraars?
Oeii...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:11

detour schreef:
De buckstopper? Wat is dat, Kiwiko? Echt never van gehoord..

Je hebt groot gelijk dat je je grenzen kent. Doorgaan koste wat het kost kost veels te veel geld , energie, en goodwill. Ach gut

Buckstopper is een soort van beugel over het tandvlees van een paard, vastgemaakt aan het zadel via hoofd hals.......... en als het paard dan gaat bokken, dan doet dat iet wat au aan het tandvlees, want het moet zijn hoofd omlaag doen...... waardoor het 'beugeltje" druk uitoefend op het tandvlees........

door meneer Voest zelf uitgevonden........

en echt, als ik dat soort dingen moet gaan toepassen............ dan pas ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:12

En dat ligt bij alledrie gevallen aan... aan... waaraan eigenlijk???

Ik ken de buckstopper ook, en dan verkies ik toch om mezelf in het zadel te plaatsen als crashtest-dummy. Ik vind dat soort dingen geen hulpmiddelen meer maar martelwerktuigen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:13

Thanks, had je net ge-pb'd.. Knipoog

Wat????!? Is dat een tip van Voest? Ik ben geen watje hoor, maar snap de bijdrage van dit apparaat niet helemaal.. Bloos
Vind het eidenlijk te ver gaan, dergelijk martelwerktuigerij..
Dan moet je toch wel een heel end heen zijn..

Volgens mij zou ik het dan al opgegeven hebben... Haha!

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:14

xCondor schreef:
Ohw wat een discussie. Wat rijd ik dan toch op een ongeloofelijk opgevoedt paard Haha!
Paard komt (bijna) nooit omhoog, alleen als hij het ergens écht niet mee eens is, maar hij is heel meegaand. Ook niet altijd zo geweest, ong. 5 jaar geleden, alleen maar rennen, bokken, steigeren.
Maar het paard kreeg klappen tussen zijn oren als hij de lucht in ging. Niet eens hard, maar gewoon een tik van he, wat doe je nou, ga is heel gauw terug op 4 benen. Een zweep is een corrigerend middel. Je hoeft geen gaten, striemen wat dan ook bij je paard te slaan, maar hallo, als je paard achterover klapt dan denk je waarschijnlijk als je half dood op de grond ligt samen met je paard: Goh, had het toch misschien verstandiger geweest als ik hem maar dat tikje had gegeven.
En geloof me, de paarden die hard aan gepakt worden, nemen je een stuk minder in de zeik Knipoog

Toen mijn paard een periode van steigeren had, dit was totaal niet hoog, maar hoog genoeg om mij flink bang te maken (ik was een keer achterovergeklapt met een pony, en daardoor bang van steigeren, en dat voelde mijn bolle maar al te goed aan!), toen heb ik ook van alles geprobeerd, ook de zweep, dit werkte (bij mijn paard) alleen maar averechts, hij werd er alleen maar lastiger door, dit heb ik dus heel snel af geleerd!
Mijn paard is nu ook stuk braver dan toen ik hem kreeg, maar met slaan bereik je niets, of niet veel, bij hem. Je bereikt in sommige situaties bij mijn paard meer met het hem behandelen als een klein kind, dan door hem te slaan. In sommige situaties krijgt hij ook echt wel een mep/schop, bijten moet hij niet doen, en hij weet dat ik hem dan probeer te slaan. Toen ik hem kreeg hoefde ik daarvoor maar mijn vinger op hoog te doen en hij stond 3-4 meter terug, zo bang was hij om slaag te krijgen, ook was hij bang voor de lange zweep, die ik nu zo op hem kan leggen.
Met slaan bereik je dus niet met ieder paard hetzelfde, de een is er van onder de indruk, en de ander (zoals mijn paard) denkt 'dag! doe het maar lekker zelf, ik doe het niet als je me zo behandelt' en ik geloof op recht dat er ongelukken gebeurd zouden zijn als ik gedacht zou hebben, dat gedrag sla ik er wel even uit!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:16

Ieks niet door meneer Voest, maar door die amerikaan............ kan even niet op zijn naam komen Lachen Lachen niet parelli maar die andere???????

sorrie rectificatie !!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:16

ais schreef:
xCondor schreef:
Ohw wat een discussie. Wat rijd ik dan toch op een ongeloofelijk opgevoedt paard Haha!
Paard komt (bijna) nooit omhoog, alleen als hij het ergens écht niet mee eens is, maar hij is heel meegaand. Ook niet altijd zo geweest, ong. 5 jaar geleden, alleen maar rennen, bokken, steigeren.
Maar het paard kreeg klappen tussen zijn oren als hij de lucht in ging. Niet eens hard, maar gewoon een tik van he, wat doe je nou, ga is heel gauw terug op 4 benen. Een zweep is een corrigerend middel. Je hoeft geen gaten, striemen wat dan ook bij je paard te slaan, maar hallo, als je paard achterover klapt dan denk je waarschijnlijk als je half dood op de grond ligt samen met je paard: Goh, had het toch misschien verstandiger geweest als ik hem maar dat tikje had gegeven.
En geloof me, de paarden die hard aan gepakt worden, nemen je een stuk minder in de zeik Knipoog

Toen mijn paard een periode van steigeren had, dit was totaal niet hoog, maar hoog genoeg om mij flink bang te maken (ik was een keer achterovergeklapt met een pony, en daardoor bang van steigeren, en dat voelde mijn bolle maar al te goed aan!), toen heb ik ook van alles geprobeerd, ook de zweep, dit werkte (bij mijn paard) alleen maar averechts, hij werd er alleen maar lastiger door, dit heb ik dus heel snel af geleerd!
Mijn paard is nu ook stuk braver dan toen ik hem kreeg, maar met slaan bereik je niets, of niet veel, bij hem. Je bereikt in sommige situaties bij mijn paard meer met het hem behandelen als een klein kind, dan door hem te slaan. In sommige situaties krijgt hij ook echt wel een mep/schop, bijten moet hij niet doen, en hij weet dat ik hem dan probeer te slaan. Toen ik hem kreeg hoefde ik daarvoor maar mijn vinger op hoog te doen en hij stond 3-4 meter terug, zo bang was hij om slaag te krijgen, ook was hij bang voor de lange zweep, die ik nu zo op hem kan leggen.
Met slaan bereik je dus niet met ieder paard hetzelfde, de een is er van onder de indruk, en de ander (zoals mijn paard) denkt 'dag! doe het maar lekker zelf, ik doe het niet als je me zo behandelt' en ik geloof op recht dat er ongelukken gebeurd zouden zijn als ik gedacht zou hebben, dat gedrag sla ik er wel even uit!

Betekent dit dat je hem dan gewoon zijn gang laat gaan? Wat bedoel je met behandelen als een klein kind?
Het is toch een paard? Pling

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:17

wat een pennyprut weer in het nieuwe jaar Ach gut

hebben jullie wel eens gezien hoe hard een paard in de kudde wordt afgestraft als hij iets doet
wat niet mag ?

dominante paarden die bij penny's terechtkomen kunnen veranderen in staatsgevaarlijke monsters
en dan moet iemand anders hem maar weer rechtbreien

mishandelen vind ik echt niet kunnen, maar een notoire steigeraar nog een kans geven
middels een flinke pets tussen zijn oren, alvorens hij de frikandellen ingaat, daar heb ik niets op tegen

als alle lastige paarden meteen naar stegeman zouden moeten,
dan viel het halve topssportkader weg, denk maar eens aan Parzival van Adelinde Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:17

ais schreef:

en jij denkt misschien dat ik (of sul, or ur of, of, of) dat niet aanvoelen........... ????

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:18

Als je dit doet in een parcour (springen) dan word je de ring uit gestuurt!!
Weet zeker met dressuur ook.

Ik vind het onmenselijk...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:19

Je hoort niet thuis in een parcours als het rijden dermate desastreus verloopt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:19

Cook? Monty Roberts??

Ais, het is een misvatting als je mocht denken dat bijvoorbeeld Kiwiko en ik, menen dat we een bepaald gedrag er wel even uitslaan, want zo werkt het dus helemaal niet.
Het enige doel van een welgemikte mep op de kop op het juiste moment is bij het paard de suggestie wekken, dat hij zichzelf heeft bezeerd door het hoofd te stoten en de tik te associeren mét het steigeren. Oorzaak en gevolg, zeg maar.
De meeste paarden die worden behandeld als een klein kind, belanden tenslotte bij mensen als Kiwiko en bij mij, om weer paards gedrag aan te leren, met andere woorden, voor heropvoeding.