Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik vind het belangrijk dat ze ongeacht of ze druk of rustig zijn toch goed ingestapt zijn. 
VEGASS schreef:Ongelofelijk, weet niemand nou dat je je paard heel houd door minimaal 10 minuten in te stappen?? In een paard zijn gewrichten zit de gewrichtssmeer "synovia". Synovia is de motorolie voor de gewrichten van het paard. Dat smeert dus de gewrichten die het paard gebruikt. Die zgn synovia wordt pas vloeibaar na 10 minuten beweging. Na 10 minuten stappen doet die synovia dus pas zijn werk. Korter instappen is dus eigenlijk de gewrichten van het paard slopen. Eigenlijk hetzelfde als met je auto met een koude motor vol gas wegscheuren. Dan is de olie ook nog niet warm, en smeert dat dus de motor nog niet.
Mensen wees een beetje zuinig op je paard en neem deze raad dus ter harte......minimaal 10 minuten instappen!!!!
Jester_ schreef:claudia_lady schreef:Het klinkt misschien heelgemeen maar ik draaf meteen aan ...![]()
Mijn paard kan niet eerst instappen (in de winter ) ze verzint de gekste dingen dan.
( ze hoeft natuurlijk niet meteen in de krul)
Met deze kou stap ik ook 2 rondjes, en draaf dan aan hoor, anders word ze dol
dapperdier schreef:Mijn paard is geen auto, het is geen machine waarbij je kunt berekenen hoe lang het duurt voordat de olie warm is.
dapperdier schreef:Met dit frisse weer mijn paard verplicht 10 min in stap houden kost hem meer aan zijn gewrichten, mond, hals spieren en rug dan gewoon losjes ontspannen draven. Het is een groter plaatje.
Bovendien wordt hij van stappen alleen niet warm en als de spieren niet warm zijn ga ik niet rekken en strekken. Het is een kwestie van gevoel. Beetje stappen beetje tempo wisselen in stap, eens aandraven aan een los teugeltje, schijnophouding, tempo versnelling en weer wat stappen.