Instappen: Hoe lang doe jij het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinaxUllie

Re: Instappen: Hoe lang doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:30

ik deed altijd eerst 20 minuten. groot paard, koude spieren enz.. ik merkte dat hij zich snel ging vervelen waardoor hij heeel erg tegen mijn been in kwam nu dus maar 5 tot 10 minuten.. Gelijk draven en galoperen en daarmee lekker paard los werken.. werkt een stuk beter!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:27

Tussen de 15 en 20 minuten. Pony heeft last van atrose in het linkerachterbeen dus heeft vooral met dit weer erg veel moeite. Ben nu ook wel ruim 20 min aant stappen voordat ik aandraaf.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:32

Meestal een kwartier, het kan altijd langer zijn Knipoog

x_iris19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:08

Het hangt ervan af wat ik ga doen in mn les. Als ik het zwaardere werk ga doen, waar het paard zich meer voor moet inspannen, doe ik het iets langer dan 10 minuten. Als ik alleen wat figuren rijd, en een paar keer galoppeer, dan stap ik meestal 5 minuten in.
Het is wel belangrijk om in te stappen, anders kan het paard blessures krijgen, daarom doe ik het de ene keer wat langer dan de andere keer Vork

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:59

tussen de 10 en 15 minuten..

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:34

10 min, en met de kou iets langer

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:50

De keren dat ik deze winter met levi heb gement (3 keer) heb ik zo'n 5 minuten ingestapt, ik heb hem nl eerst opgetuigd, even LL gedaan en toen ervoor, dus was het niet lang nodig Lachen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:50

5 minuten rustig stappen, dan door laten stappen en na 5 minuten draven

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:51

Als ik een eigen zou hebben, zou ik het 10 minuutjes doen Knipoog Ik vind het belangrijk dat ze ongeacht of ze druk of rustig zijn toch goed ingestapt zijn.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:56

Ongeveer 10/15 minuutjes. Lachen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:43

ligt aan het weer. als het heel koud is even wat buigen en gaan draven.
en verder ong 10 minuutjes.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:56

VEGASS schreef:
Ongelofelijk, weet niemand nou dat je je paard heel houd door minimaal 10 minuten in te stappen?? In een paard zijn gewrichten zit de gewrichtssmeer "synovia". Synovia is de motorolie voor de gewrichten van het paard. Dat smeert dus de gewrichten die het paard gebruikt. Die zgn synovia wordt pas vloeibaar na 10 minuten beweging. Na 10 minuten stappen doet die synovia dus pas zijn werk. Korter instappen is dus eigenlijk de gewrichten van het paard slopen. Eigenlijk hetzelfde als met je auto met een koude motor vol gas wegscheuren. Dan is de olie ook nog niet warm, en smeert dat dus de motor nog niet.
Mensen wees een beetje zuinig op je paard en neem deze raad dus ter harte......minimaal 10 minuten instappen!!!!

Wat geef je dit mooi opbouwend door! (=sarcastisch bedoeld)

Mijn paard is geen auto, het is geen machine waarbij je kunt berekenen hoe lang het duurt voordat de olie warm is.

Met dit frisse weer mijn paard verplicht 10 min in stap houden kost hem meer aan zijn gewrichten, mond, hals spieren en rug dan gewoon losjes ontspannen draven. Het is een groter plaatje.
Bovendien wordt hij van stappen alleen niet warm en als de spieren niet warm zijn ga ik niet rekken en strekken. Het is een kwestie van gevoel. Beetje stappen beetje tempo wisselen in stap, eens aandraven aan een los teugeltje, schijnophouding, tempo versnelling en weer wat stappen.

Begrijp me niet verkeerd ik vind de info in bovenstaande quote intressant en zal er zeker eens induiken. het is de manier waarop de info wordt gegeven die me niet aanstaat. Ik kan er niets aan doen dat ik achterlijk ben.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:37

Jester_ schreef:
claudia_lady schreef:
Het klinkt misschien heelgemeen maar ik draaf meteen aan ... Extreme duivel
Mijn paard kan niet eerst instappen (in de winter ) ze verzint de gekste dingen dan Vork .

( ze hoeft natuurlijk niet meteen in de krul Pling )

Met deze kou stap ik ook 2 rondjes, en draaf dan aan hoor, anders word ze dol ROFL

haha ja precies dan krijg je een soort rodeo ( lijkt me ook niet fijn , maar dan niet voor mijn eigen rug haha )

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:42

dapperdier schreef:
Mijn paard is geen auto, het is geen machine waarbij je kunt berekenen hoe lang het duurt voordat de olie warm is.

Vegass schrijft het misschien een beetje kort door de bocht maar heeft wel gelijk, je kan er vanuit gaan dat het minimaal 10 minuten duurt voordat de 'olie' van je paard opgewarmd is.

dapperdier schreef:
Met dit frisse weer mijn paard verplicht 10 min in stap houden kost hem meer aan zijn gewrichten, mond, hals spieren en rug dan gewoon losjes ontspannen draven. Het is een groter plaatje.
Bovendien wordt hij van stappen alleen niet warm en als de spieren niet warm zijn ga ik niet rekken en strekken. Het is een kwestie van gevoel. Beetje stappen beetje tempo wisselen in stap, eens aandraven aan een los teugeltje, schijnophouding, tempo versnelling en weer wat stappen.

Als ik met de kou van de laatste weken alleen de beschikking had over een buitenbak dan stap ik m'n paard liever tien minuten tot een kwartier onder een deken los. Mocht een paard op de eoa manier heel druk zijn dan kies ik er ook voor om wat sneller te gaan draven maar dan ga ik ook wel gelijk kijken wat de rede van dat drukke is (voer, beweging etc.) want ik vind dat je een paard , weer of geen weer, gewoon ontspannen los moet kunnen stappen, beter voor het lijf. Mijn eigen paard stap ik sowieso eerst tien minuten aan de hand los voordat ik er op ga, dan werk ik nog zeker tien minuten in de stap voordat ik ga draven.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:58

Ik stap ongeveer twintig minuten in :j

5 minuten stappen met losse teugel, maar wel al wat figuren/overgangen rijden zodat ze wel aan het werk gezet word
5 minuten stappen met de teugels wat opgepakt
een paar rondjes draven met losse teugel, en ondertussen wat overgangen

En zo wat doorgaan, maar voor ik echt lekker warm gelopen ben ben ik wel 20 minuten ongeveer verder, of iets korter

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:01

Ik stap meestal 10 minten tot een kwartier in. Eerst vijf minuten met lange teugel en daarn awat meer oppakken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:59

Ik stap altijd eerst een paar minuten (2-3) met lange teugel en dan mag hij zijn eigen tempo bepalen. Dan pak ik hem om en stap ik door tot 10-15 min met wat grote voltes enzo en veel rechte lijnen. Wat inbuigen enzo en als ik voel dat hij los is en los laat, zet ik een rustig drafje in. Dan eerst op beide kanten lekker rustig ontspannen draven en wat grote voltes, beetje inbuigen enzo. Dan gaan we het tempo wat opvoeren, dus actiever en wat meer oefeningen, kleine stukjes galop en soms wat langere stukken. En dan na een half uurtje bouw ik het meestal weer af, lekker lang en laag uitdraven, goed over de rug, en dan uitstappen, eerst lang en laag in aanleuning en dan helemaal losse teugel, dan mag hij zelf weten hoe hij loopt. Ik stap ook altijd iets van 10 min uit.

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:04

Ik stap zo'n 10 minuutjes in, daarna is hij het trouwens echt beu en wilt ie draven!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:46

Ik laat mijn verzorgpaard meestal wel zo'n 15 a 20 minuten instappen, eerst 10 minuten rustig, maar daarna laat ik hem wel doorlopen.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:29

1 minuut. :+ Daarna gaat ze zelf draven.

Nee meestal 5 minuutjes ofzo.. Maar kort en dan weer veel stappen

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:31

5 a 10 minuten maar als het nodig is nog langer :) tijdens het stappen beetje figuren en tempowisselinen als ik merk dat hij warm is draaf ik aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:59

Zitaswoon schreef:
lamoen schreef:
ik stap meestal een halfuur tot 3 kwatier in ik heb een heel duur paard namelijk!

Nou, dan moeten Anky en Co wel héél lang rijden, als ze datzelfde ook nog in draf en galop moeten doen, en dan pas aan het echte werk kunnen beginnen...

:')

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:55

Ik stap een tiental minuten tot een kwartier in. Eerst laat ik mijn paard op zijn tempo een aantal minuten aan de losse teugel stappen, waarna ik hem al wat meer opneem en hem er al wat beter onder zet. Dan rij ik op het gemak enkele schijnovergangen en enkele grote voltes.
Als ik voel dat hij dan opgewarmd is, dan begin ik aan het drafwerk, indien niet, dan doe ik nog even door.
Met de koude van de laatste weken/maand stap ik in met een in/uitrijdeken, zeker als ik thuis (buitenpiste) rij. Mijn paard komt vanonder z'n warm en dik deken en zou dan direct zonder deken gereden worden, das niet goed vr mijn paardje.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:57

ik doe binnen een kwartier alles,, even lekker stappen, stukje draven en stukje galop zodat ze lekker los word, ondertussen wel overgangen maken.. en na die 15 minuten pak ik haar erbij

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:58

ik meestal rond de 10 minuten aan allebei de kanten minstens 1 keer dan een paar rondjes rustig draven en dan aan het werk! :+