Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:58

haha idd die achterhandje :P
merk ook vaak dat paarden zelf graag opkrullen aan de voorkant en je dus echt het neusje eruit moet rijden en de achterhand erbij. lekker swingen met die billen :P

Saaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:04

Vind dit een goed topic, laat even een stipje na! :)

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:48

ik speel zachtjes met de teugels, ja. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:34

NienkeKara:
Ik ben het met je eens. Sorry hoor, maar er is volgens mij een heel verschil tussen zagen en friemeltjes of noem het kleine ophoudinkjes. Sensibel paard of geen sensibel paard. Als een paard goed van achteren naar voren wordt gereden, ondersteunen friemeltjes of kleine ophoudinkjes juist de smakelijke en losgelassen aanleuning. Ook bij sensibele paarden. Paarden die de hand niet durven op te zoeken of durven aan te nemen zou ik juist niet te veel met ophoudinkjes rijden, alleen als ze gaan hangen of leunen op de hand. Maar ja, zo is elk paard toch vaak ietsje anders en behoeft een meer dan alleen standaard benadering. Dus ja, komt het weer op het gevoel van de ruiter aan. ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:38

als jou paard van achter naar voor wordt gereden zoals het hoort. hoor jij niet aan die teugels te komen maar op je zit en je benen te rijden. moet je alsnog friemelen en freubelen om de aanleuning te houden loopt jou paard niet goed va achter naar voor.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 06:54

En nog steeds zijn er mensen die niet lezen en binnenkomen en vertellen dat ze zagen.
Maar helaas zonder onderbouwing.
Mensen, leg mij eens uit hoe je een fijne aanleuning kunt krijgen en houden door te zagen? Want ja kneden / spelen is gewoon zagen hoor :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:22

Nee, dat is het naar mijn idee niet.

Zagen: door links-rechts te knijpen of zelfs trekken (terugwerkende beweging) het gebit van je paard flossen. En dat zie je echt niet alleen manegeruiters doen, er zijn zat ruiters van 'niveau' die hetzelfde doen, maar dan meer gecamoufleerd. 'Zagen' werkt geen nageeflijkheid in de hand, wel dat je paard zich tegen je hand gaat wapenen door zijn kaak vast te zetten.

Spelen: vanuit een lichte, stille teugelverbinding zeer subtiele, minimale signaaltjes doorgeven aan je paard door kleine bewegingen van je ringvinger. Beschouw het als 'in gesprek blijven met je paard'. Dat doe je niet voortdurend, alleen als je bijv. voelt dat je paard zich nog ergens een beetje vasthoudt, of bij het maken van een halve ophouding. Is hij losgelaten, dan onderhoud je de lichte teugelverbinding. Grote verschil met zagen: het is beslist geen terugwerkende beweging. Dit alles vanzelfsprekend in combinatie met zit- en beenhulpen. En je begint altijd met het streven naar een licht, gelijkmatig contact, waarbij je hand de mond van je paard volgt (in plaats van dat je je paard dwingt je hand te volgen), dit om het paard vertrouwen in je hand te geven. Dat is de basis.

Dit is althans mijn invulling van deze twee termen.
Ik denk wel dat de term 'spelen' snel verkeerd wordt geinterpreteerd, en dat het dus een gevaarlijke term is om te gebruiken bij het lesgeven.
Je moet als instructeur wel heel goed duidelijk kunnen maken wat het precies inhoudt en waar spelen inderdaad ontaardt in zagen. Moeilijk, omdat het een gevoelskwestie is. De ruiter moet het vooral leren vanuit de feedback die het paard geeft.
'Stille hand' vind ik trouwens ook een verkeerde term. Hoofd en mond van je paard zijn ook niet statisch, dus een stille hand is niet stil in de zin van bewegingloos. Het ziet er optisch zo uit, maar er is niets statisch aan.

Probleem is verder dat een gelijkmatig, licht, gevoelig teugelcontact vaak al erg moeilijk is voor veel ruiters. Dat komt eerst (en voorwaarde daarvoor is weer een onafhankelijke zit), maar men begint, veelal aangemoedigd door de instructeur, vaak al met 'spelen' terwijl er nog geen sprake is van een echt fijn teugelcontact. Het 'spelen' wordt dan ingezet om nageeflijkheid tot stand te brengen, maar dat is de verkeerde volgorde. En dan ontaardt het 'spelen' dus in een strijd tussen ruiter en paard, waarbij het paard zich zal wapenen tegen de ruiterhand door steeds stugger te worden, door met het hoofd te slaan, onderhals uit te drukken, met de staart te zwiepen etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:42

ik kan me deels wel vinden in jouw reactie Askja.
Zoals eerder aangegeven wil ik ook nog wel eens 'spelen' als mijn paard iets eng vind waar hij liever niet langs wil.
Dan is ze daar op gefocussed en houdt ze vast in der lijf. (hals heel erg)
Een manier om het paard aan de teugel te rijden = het niet!
Een stille meegaande hand is alles!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:34

Askja, maar deze hulp vind ik niet aan te leren bij beginnende of half gevorderde of zelfs gevorderde ruiters.

Vergevorderde ruiters met veel gevoel in hun donder,die kunnen idd miniseintjes doorgeven via de teugel.

90 van de 100 ruiters kunnen dit niet ;)

Dus ik blijf erbij, spelen = zagen. ( geef voor de grap maar eens manegelessen en leer dan dat ze mogen spelen ;) )

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:26

persoonlijk ben ik er wel tegen.
een paard gaat aan de teugel lopen als hij ontspannen is (en jij dat ook bent).
Als je gaat spelen (vind ik eigelijk ook zagen, zoals crossmonster al zei) dwing je je paard eigelijk naar beneden.

Natuurlijk is er niks mis met je paard naar beneden te vragen, maar dit is niet iets wat iedereen kan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:27

ikke20 schreef:
als jou paard van achter naar voor wordt gereden zoals het hoort. hoor jij niet aan die teugels te komen maar op je zit en je benen te rijden. moet je alsnog friemelen en freubelen om de aanleuning te houden loopt jou paard niet goed va achter naar voor.

paardrijden zonder aan de teugels te komen, bestaat niet. :P

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:47

je houd de teugels vast ja. maar je moet het makkelijk met een losse teugel kunnen. je kan je paard op je zit terug rijden buigen om je benen en met je zithulpen en lichte beendruk in een nellere gang laten gaan. sturen kan je ook met je been.
dus waar heb je je teugels voor nodig?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:50

Toch heb je absoluut teugels nodig, voor de juiste aanleuning, een boog kan zich ook niet spannen zonder touwtje ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:31

crossmonster schreef:
Toch heb je absoluut teugels nodig, voor de juiste aanleuning, een boog kan zich ook niet spannen zonder touwtje ;)

juist. *D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:15

paard kan uit zichzelf toch ook buigen?
hoe wil je anders een paard omdraaien zal hij toch ook moeten buigen.

maar als mn paard op de juiste manier loopt heb ik geen teugels nodig om hem naar beneden te houden hoor.
paard loopt netjes van achter naar voor en blijft dan zelf keurig in de aanleuning. hoe los ik de teugels ook hou.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 07:03

Laat maar zien dan , ikke20

Een aanleuning heb je nodig voor de echte dressuur.
Nogmaals, net als die gespannen boog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 08:37

ikke20 schreef:

maar als mn paard op de juiste manier loopt heb ik geen teugels nodig om hem naar beneden te houden hoor.
paard loopt netjes van achter naar voor en blijft dan zelf keurig in de aanleuning. hoe los ik de teugels ook hou.

Klinkt meer als achter de teugel.
en de laatste zin is tegenstrijdig, want voor AANLEUNING heb je wel contact nodig, dus kunnen je teugels nooit los hangen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:04

dat is nou precies wat mijn bonte doet als hij een tijdje door iemand wordt gereden die denk het allemaal wel te weten en teveel in de mond werken. als ik er dan de keer op rij is idd de krul heel makkelijk. komt vrijwel meteen, maar al gooi ik alles los, hij blijft in die houding lopen en houd de rug vast en wil niet meer uitschuiven ofzo. Ik los dit meestal op met wat middengangen afwisselen en veel voltes. lekker actief maken en dan is hij er weer. geef je teugels zakt hij met het hoofd. Er blijft dan dus een soort verbinding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:44

Citaat:
Als je gaat spelen (vind ik eigelijk ook zagen, zoals crossmonster al zei) dwing je je paard eigelijk naar beneden.

Tja, ik verval in herhaling, maar dat is dus niet wat ik bedoel, er komt absoluut geen druk of dwang bij kijken. Zou dat wel zo zijn, dan krijgt het paard nooit genoeg vertrouwen in je hand. Mijn paarden voelen licht en fijn op het bit zonder dat los te laten (valse knik) en willen altijd mijn hand volgen, wat ik ook voortdurend tijdens de training controleer door ze vwnw te laten strekken.
Ben het er wel mee eens dat het een behoorlijk ontwikkeld ruitergevoel vraagt. Misschien moeten we die term 'spelen' maar gewoon vergeten, die dekt de lading duidelijk niet als mensen daar een beeld bij krijgen van zagende handjes.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 12:05

Als ik op mijn verzorgfjord rijd is de aanleuning goed. Ze volgt altijd mijn hand. Maar aan de teugel lopen doet ze nog niet. Al moet ik toegeven dat haar hoofd en halshouding steeds beter worden. En ze langzaam ook al wat zakt.
Maar na de dracht krijg ik les en dan moet het ons vast lukken :)
Maar even weer helemaal on topic. Ik vind spelen ook fout.
Maar als iedereen weet dat spelen fout is, waarom zie ik dan 9 van de 10 ruiters nog spelen?

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:36

Candymarilyn schreef:
Als je een paard aan de teugel wilt krijgen moet je paard toch op de achterhand komen en in 'balans' komen.
Als het paard op de achterhand is en balans, dan gaat hij 'aan de teugel'.
Dat 'spelen' zijn eigenlijk ophoudingen waardoor het paard in balans komt.
Maar wij kunnen dat wel allemaal zeggen, maar je kan niets leren zonder een lesgever.
Begin in ieder geval niet met je teugels te spelen, want dat is de verkeerde manier.

Sorry hoor, maar 9 van de 10 paarden lopen gewoon " aan de teugel " op der voorhand.

TS neem gewoon les dat is de enige manier het juist te leren

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:40

ikke20 schreef:
je houd de teugels vast ja. maar je moet het makkelijk met een losse teugel kunnen. je kan je paard op je zit terug rijden buigen om je benen en met je zithulpen en lichte beendruk in een nellere gang laten gaan. sturen kan je ook met je been.
dus waar heb je je teugels voor nodig?

nou daar zeg je het zelf....

als we geen teugels nodig zouden hebben, dan zouden ze vast nooit gebruikt gaan worden....duhhh
en waarom ligt er dan een bit in een paard zijn mond ??? ook vast omdat we hem niet nodig hebben !!

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:46

ikke20 schreef:

AAAAAANLEUNING.... hoe kan dat als ze nergens AAN kunnen LEUNEN..hihih het heet toch geen afleuning..
je rijd een paard van achter naar voor tegen je hand AAN.. als jij een goede aanleuning hebt en je laat je teugels los, volgt jouw paard jou hand, dus schuift zijn hals ook uit, dus als jouw paard in dezelfde houding blijft lopen, zou ik toch eens achter mijn oren krabben.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:53

crossmonster schreef:
En nog steeds zijn er mensen die niet lezen en binnenkomen en vertellen dat ze zagen.
Maar helaas zonder onderbouwing.
Mensen, leg mij eens uit hoe je een fijne aanleuning kunt krijgen en houden door te zagen? Want ja kneden / spelen is gewoon zagen hoor :j

het enige wat je met zagen bereikt is dat paarden bang van je hand worden en achter het bit gaan lopen, wat ik merk is dat heel veel ruiters dat prettig vinden, ik heb niks geen druk zeggen ze dan..heerlijk..nou levensgevaarlijk, maar goed ieder zijn manier..

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:54

LoveHorses12 schreef:
Ik denk dat het geen kwaad kan.
hoe krijg je anders je paard aan de teugel?
dus..?
x
Een paard moet vanzelf aan de teugel gaan lopen:)