Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MarcR schreef:In september hebben we voor de eerste keer deel genomen aan de paardenprijskamp in ons dorp, daarbij worden de paarden, aan de hand, voorgesteld aan een jury op een stuk straat dat afgesloten is.
randalinpony schreef:@Jasmijn:
Vaak komen bokken/omhoog komen juist uit een gebrek aan balans/angst voor de situatie, dus rustig voorwaarts lijkt me dan beter dan omtrekken.
Daarna gaan ze bij voorkeur de wei in als die droog ligt, galopperen doe ik niet in een klein bakje.
suleilitha schreef:Om dan nog maar te zwijgen van al die paarden die na een Parelli-opvoeding zo slaafs zijn geworden dat alle "paard" er uit is verdwenen.
): veel grondwerk, werken met lichaamstaal, bitloos en ik dwing niet, nee, ik vraag en bij alle pogingen beloon ik en bouw zo heel rustig de richting op die ik wil opgaan samen met mijn paard.
). Citaat:Dat is niet mijn ervaring. De jonge paarden die omhoog komen, willen vaak nu hun zin doordringen, zeker hengsten. Het is i.m.o. niet per definitie angst voor de situatie hebben.
) Twiggy2008 schreef:en ik dwing niet
regelmatig zelfs
Citaat:Ik zie de traditionele manier van inrijden meer als veel longeren, met bit inrijden, met stemcommando's werken etc. En dan heb je nog de excessen van veel dwang gebruiken e.d., maar gelukkig doen ook veel traditionele mensen dit niet, gelukkig. Verder vind ik persoonlijk de traditionele manier teveel vanuit de mens gedacht.
) nagedacht over waarom bepaalde dingen goed werkten, anderen niet, en dit is in systemen gegoten waarvan we vandaag de dag nog gebruik maken.Less schreef:randalinpony schreef:@Jasmijn:
Vaak komen bokken/omhoog komen juist uit een gebrek aan balans/angst voor de situatie, dus rustig voorwaarts lijkt me dan beter dan omtrekken.
Daarna gaan ze bij voorkeur de wei in als die droog ligt, galopperen doe ik niet in een klein bakje.
Dat is niet mijn ervaring. De jonge paarden die omhoog komen, willen vaak nu hun zin doordringen, zeker hengsten. Het is i.m.o. niet per definitie angst voor de situatie hebben.
jasmijn78 schreef:Twiggy2008 schreef:en ik dwing niet
Ik dwing welregelmatig zelfs
Twiggy2008 schreef:Als een paard omhoog komt, ben je naar mijn idee al te ver gegaan of heb je iets niet goed voorbereidt. Ook bij hengsten. Een paard, hengst, merrie of ruin, hoort aan de hand en er op niet omhoog te komen. En dan leg ik de verantwoordelijkheid hiervoor bij de mens, niet bij het paard.
Citaat:Ik schrijf niets over jonge paarden die al handmak zijn, grondwerk kennen of beleerd zijn.
Ik verwijs hiermee naar jonge paarden die bovenstaande nog niet kennen en groen zijn.
Anoeska schreef:Ik vind dwingen altijd zo'n lastige term. Ik dwing wat af met mijn paard. Als we op buitenrit zijn, en de weg naar huis is naar links, maar paard wil naar recht, dan gaan we toch echt naar links. Volgens mij dwing je al als je op een paard gaat zitten, daar heeft dat paard niet om gevraagd, maar we doen het toch. Ik denk dat het weer iets typisch menselijks is om er een mooi, fijner klinkend woord als 'vragen' aan te geven.
), dan ben ik heel consequent en gaat hij toch echt naar links, als ik dat wil. Snap je nu mijn nuance?
. Het is puur vrolijkheid en dat straf ik niet af, hoor. Ik moet er altijd hard om lachen.....
.
Hoeveel paarden maak jij dan jaarlijks zadelmak? Hoeveel breng je er uit in de sport? Op welk niveau? Wat is je hoogst behaalde niveau? Hoeveel maak jij er jaarlijks klaar voor keuringen? IBOP's etc? Leef je volledig van je stal (kun je jezelf en je stal er van onderhouden)? Of heb je er nog een baan/inkomsten naast? Gewoon even om een indicatie te krijgen van hoe proffessioneel je bezig bent?Citaat:
Citaat:
Twiggy2008 schreef:Dorientjuh, laat ze toch kletsen, joh.

StalOJE schreef:tegen Jasmijn 78 sorry zie nu pas dat het bericht ergens ver terug staat