De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:00

Om dan nog maar te zwijgen van al die paarden die na een Parelli-opvoeding zo slaafs zijn geworden dat alle "paard" er uit is verdwenen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:57

Mijn dochter is na acht jaar manege en LRV rijden, wat ik als traditioneel bestempel, twee jaar geleden overgestapt naar “western” wat jullie als alternatief zullen bestempelen en ik wil het verschil illustreren met een praktijk voorbeeld.
In september hebben we voor de eerste keer deel genomen aan de paardenprijskamp in ons dorp, daarbij worden de paarden, aan de hand, voorgesteld aan een jury op een stuk straat dat afgesloten is. De meeste paarden hadden een hoofdstel met bit, ketting en teugels aan, door de begeleiders werd er getrokken, geroepen en met zwepen gezwaaid. De toeschouwers moesten op afstand blijven want de paarden trapte en / of beten.
Wij hadden onze 4 jarige paint horse aan een halster en halstertouw, we zijn met haar op het voetpad gaan staan waar iedereen voorbij kwam en alles is rustig gebleven in de drie uur dat we daar hebben gestaan, ons paardje was de ster voor de toeschouwers want ze was de enige die door iedereen kon worden benaderen en wat is leuker voor een kind dan eens een paard te kunnen aaien ?
Toe ze voor de jury kwam moest mijn dochter even klakken met haar tong en liep Splash een rustige draf aan een loshangend touw, zonder zweep, roepen of trekken.
We hebben veel positieve reacties gekregen, onder andere van een van de deelnemers, een beroepsruiter, hij kwam na de prijsuitreiking naar ons om ons te vragen wat voor een paardje wij hadden en hoe we haar zo rustig konden houden, hij dacht dat we haar “iets” hadden gegeven……toen bleek dat dat niet was heeft hij ons uitgebreid gefeliciteerd.
We waren vijfde van de negen merries maar we waren heeeel blij en trots met de bevestiging dat we met ons “alternatief” op de goede weg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:06

Maar nu vergelijk je onkunde (en dat noem jij dan traditioneel) met western.

Beetje vreemd, vind je zelf ook niet? Clown

Als ik een 14-jarig meisje wat denkt een shet in een hondenhok denkt te kunnen houden, vergelijk met een manegeruiter die niet kan rijden, maar iig het paard elke dag buiten heeft lopen, en mazzel heeft dat het goed is opgevoed................ wie is er dan beter?
't Is gewoon een zotte, onzinnige vergelijking, spijt me wel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:19

Ik vind het ook eigenlijk geen vergelijking. Bovendien is western ook niet echt alternatief. Dat lijkt zo omdat het vaak met NH gecombineerd wordt. Maar Western is ook een discipline waarin veel proffesionals op hoog niveau actief zijn, een tak waarin ook veel geld omgaat (wel eens gezien voor hoeveel geld sommige top-westernpaarden over de toonbank gaan?) met eigen regels en gewoonten. Heel erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld de dressuursport, en daardoor dus ook 'gewoon' en 'traditioneel'. Westernsport an sich pretendeert niet 'paardvriendelijk(er) of paardgericht(er)' te zijn zoals veel natural of wat nu in opkomst is AR goeroes dat doen.

MarcR schreef:
In september hebben we voor de eerste keer deel genomen aan de paardenprijskamp in ons dorp, daarbij worden de paarden, aan de hand, voorgesteld aan een jury op een stuk straat dat afgesloten is.

En daar gaat de vergelijking al mank... De gemiddelde proffesionele/traditionele/beroepsmatige paardenhouder zul je niet snel vinden op een paardenprijskamp in het dorp... Die hebben het veel te druk tijdens het keurings/wedstrijd/dekseizoen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:23

randalinpony schreef:
@Jasmijn:
Vaak komen bokken/omhoog komen juist uit een gebrek aan balans/angst voor de situatie, dus rustig voorwaarts lijkt me dan beter dan omtrekken.
Daarna gaan ze bij voorkeur de wei in als die droog ligt, galopperen doe ik niet in een klein bakje.

Dat is niet mijn ervaring. De jonge paarden die omhoog komen, willen vaak nu hun zin doordringen, zeker hengsten. Het is i.m.o. niet per definitie angst voor de situatie hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:30

suleilitha schreef:
Om dan nog maar te zwijgen van al die paarden die na een Parelli-opvoeding zo slaafs zijn geworden dat alle "paard" er uit is verdwenen.

Dan zijn ze niet goed opgevoed, hoor. Knipoog
Ik als NHer, wil juist dat mijn paard heerlijk paard blijft. Haha!
Maar wel eentje, die als hij met mijn samen werkt, zich richt op mij, anders ben je gevaarlijk bezig. Gehoorzaamheid biedt veiligheid. Volgens mij is dat bij het traditionele inrijden niet anders. Haha!

Ik zie de traditionele manier van inrijden meer als veel longeren, met bit inrijden, met stemcommando's werken etc. En dan heb je nog de excessen van veel dwang gebruiken e.d., maar gelukkig doen ook veel traditionele mensen dit niet, gelukkig. Verder vind ik persoonlijk de traditionele manier teveel vanuit de mens gedacht. Clown

Ik rij dus alleen maar op de NH-methode in (waar je overigens ook diverse stroming in hebt Knipoog ): veel grondwerk, werken met lichaamstaal, bitloos en ik dwing niet, nee, ik vraag en bij alle pogingen beloon ik en bouw zo heel rustig de richting op die ik wil opgaan samen met mijn paard. Lachen
Ik probeer zoveel mogelijk vanuit het paard te denken en te werken (kijk alleen al naar die lichaamstaal Knipoog ).

Er zijn overigens ook mensen die beide stromingen mengen, waar ik me ook nog aardig in kan vinden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:38

Less schreef:

Citaat:
Dat is niet mijn ervaring. De jonge paarden die omhoog komen, willen vaak nu hun zin doordringen, zeker hengsten. Het is i.m.o. niet per definitie angst voor de situatie hebben.

Tja. Onze jonge paarden (merries) komen aan de hand al niet omhoog om hun zin te krijgen, als ze het eens zouden proberen waren ze er zo van genezen ook.
Dat is dan ook niet het eerste wat in ze opkomt als er iemand op zit.

Dat lijken mij dan paarden die verwend zijn of een gebrek aan africhting hebben waardoor ze niet goed weten wat verwacht wordt van ze.

Ik kan me best voorstellen dat het bij hengsten anders ligt hoor. Ik heb geen ervaring met het beleren van hengsten op één Dpony na. (nou ja, tot 90 cm wel maar dat telt niet. Clown Tong uitsteken )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:43

Als een paard omhoog komt, ben je naar mijn idee al te ver gegaan of heb je iets niet goed voorbereidt. Ook bij hengsten. Een paard, hengst, merrie of ruin, hoort aan de hand en er op niet omhoog te komen. En dan leg ik de verantwoordelijkheid hiervoor bij de mens, niet bij het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:46

Twiggy2008 schreef:
en ik dwing niet

Ik dwing wel Duivel regelmatig zelfs Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:46

Twiggy2008 schreef:

Citaat:
Ik zie de traditionele manier van inrijden meer als veel longeren, met bit inrijden, met stemcommando's werken etc. En dan heb je nog de excessen van veel dwang gebruiken e.d., maar gelukkig doen ook veel traditionele mensen dit niet, gelukkig. Verder vind ik persoonlijk de traditionele manier teveel vanuit de mens gedacht.

De 'traditionele manier' is natuurlijk ook niets anders dan een samenhang van technieken, overleveringen die in het verleden hebben bewezen dat ze op veel paarden goed uitpakken.

In de loop der jaren is door veel wijze mannen (tja, vrouwen dachten toen nog niet Clown ) nagedacht over waarom bepaalde dingen goed werkten, anderen niet, en dit is in systemen gegoten waarvan we vandaag de dag nog gebruik maken.
Maar ook toen bestonden al mensen die een diepgaand inzicht hadden op de psyche van het paard, en daarvan gebruik konden maken - sommige wetenschappelijke inzichten bevestigen vandaag de dag alleen maar wat deze mannen al in de praktijk brachten. Systemen van belonen en van beinvloeden en gebruik maken van het gedrag bijv.

Het probleem is dat wanneer je alles vanuit overlevering aangereikt krijgt en niet vanuit de bron, dat je dus een heel stuk kan missen.

En soms is NH niets meer of minder dan via een andere weg aangereikt krijgen wat die oude meesters je zo konden vertellen. Niet dat daar op zich iets mis mee is.

En met nieuwe manieren van doen, nieuwe inzichten is ook niets mis. Die oude meesters stonden er vast voor open - dat maakte hen nou net de meesters van hun tijd.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:51

Less schreef:
randalinpony schreef:
@Jasmijn:
Vaak komen bokken/omhoog komen juist uit een gebrek aan balans/angst voor de situatie, dus rustig voorwaarts lijkt me dan beter dan omtrekken.
Daarna gaan ze bij voorkeur de wei in als die droog ligt, galopperen doe ik niet in een klein bakje.

Ik schrijf niets over jonge paarden die al handmak zijn, grondwerk kennen of beleerd zijn.
Ik verwijs hiermee naar jonge paarden die bovenstaande nog niet kennen en groen zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:52

jasmijn78 schreef:
Twiggy2008 schreef:
en ik dwing niet

Ik dwing wel Duivel regelmatig zelfs Haha!

Ik vind dwingen altijd zo'n lastige term. Ik dwing wat af met mijn paard. Als we op buitenrit zijn, en de weg naar huis is naar links, maar paard wil naar recht, dan gaan we toch echt naar links. Volgens mij dwing je al als je op een paard gaat zitten, daar heeft dat paard niet om gevraagd, maar we doen het toch. Ik denk dat het weer iets typisch menselijks is om er een mooi, fijner klinkend woord als 'vragen' aan te geven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:52

Twiggy2008 schreef:
Als een paard omhoog komt, ben je naar mijn idee al te ver gegaan of heb je iets niet goed voorbereidt. Ook bij hengsten. Een paard, hengst, merrie of ruin, hoort aan de hand en er op niet omhoog te komen. En dan leg ik de verantwoordelijkheid hiervoor bij de mens, niet bij het paard.

Maakt soms ook een beetje uit in welk stadium. Die jonge paarden weten helemaal nog niet wat van ze verwacht wordt, en dan hebben ze helemaal geen reden om te fratsen. Ze vinden hier het inrijden altijd wel leuk, aandacht, licht werk dat niets voorstelt, beetje leven in de brouwerij.

Bij de voorbereidende fase hoor je ze zoveel vertrouwen te geven en anderzijds zoveel discipline, dat jouw positie helemaal niet aan de orde is.

Als ze echt aan het werk gezet worden na verloop van een aantal maanden en wat zelfvertrouwen opbouwen onder de man, dan durven ze weleens een bokje uit lolligheid.
Ik lach daar om.
Maar dat valt niet meer onder inrijden, maar doorrijden.

Less schreef:
Citaat:
Ik schrijf niets over jonge paarden die al handmak zijn, grondwerk kennen of beleerd zijn.
Ik verwijs hiermee naar jonge paarden die bovenstaande nog niet kennen en groen zijn.

Ik snap echt niet wat je bedoelt? Jij haalt jonge paarden uit de rimboe en springt erbovenop?

Het lijkt mij vrij normaal dat een paard dan toch tenminste handmak is voor je erop gaat zitten, nog normaler dat je hem terdege voorbereidt door middel van longeren of weet ik veel wat.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 04-12-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:57

Anoeska schreef:
Ik vind dwingen altijd zo'n lastige term. Ik dwing wat af met mijn paard. Als we op buitenrit zijn, en de weg naar huis is naar links, maar paard wil naar recht, dan gaan we toch echt naar links. Volgens mij dwing je al als je op een paard gaat zitten, daar heeft dat paard niet om gevraagd, maar we doen het toch. Ik denk dat het weer iets typisch menselijks is om er een mooi, fijner klinkend woord als 'vragen' aan te geven.

Even wat uitleg erbij om mijn verhaal nog wat te verduidelijken:

Als ik een paard iets leer wat hij nog niet kent 'vraag' ik. Als hij iets al echt kent en zijn 'eigen initiatief' komt om de hoek kijken (wat die van mij absoluut heeft, als halve Fjord Haha! ), dan ben ik heel consequent en gaat hij toch echt naar links, als ik dat wil. Snap je nu mijn nuance?
Bij iets leren, 'vraag' ik dus wel degelijk. Bij iets kennen, wil ik ook daadwerkelijk dat het gebeurt. Anders zou het gevaarlijk zijn om een paard te berijden, toch?
Want die van mij, daar zit wel een kop op, hoor, hahaha.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:06

Randalinpony, daarom bereid ik een jong paard ook zo goed voor, dat ze die 'fratsen' niet eens meer nodig hebben. Ik heb toch meerdere pony's en paarden ingereden in mijn leven, maar ik heb weinig rare fratsen meegemaakt bij het inrijden. Inderdaad, bij het doorrijden, als de pubertijdfase begint dan krijg je nog wel eens wat gedoetjes, is mijn ervaring (overigens hoeft dat helemaal niet). Maar dan 'kennen' ze de basis al, als het goed is.

Als ik verwacht dat een jong paard verzet gaat tonen, ga ik liever nog wat langer door met het voorbereidende grondwerk, dan dat ik iets ga forceren. Eigenlijk vonden alle jonge paarden waar ik ooit te maken mee heb gehad en nu heb, het juist leuk om wat te gaan doen. Mits er maar wederzijds vertrouwen en respect opgebouwd is en je goed blijft kijken naar wat het paard aangeeft.

Die van mijzelf heeft ook wel eens een jolige bok, zeker buiten of op groot terrein bij ons. Daar reageer ik echt niet op, moet kunnen Haha! . Het is puur vrolijkheid en dat straf ik niet af, hoor. Ik moet er altijd hard om lachen..... Haha!

Less, ik begrijp jouw verhaal ook niet. Als een paard uit de rimboe komt en je springt er op vind ik het niet meer als normaal dat een paard zich dan verzet. Dat is nou precies de manier, waar ik niets mee heb, mocht je dat bedoelen.
Buiten het feit dat het me levensgevaarlijk lijkt. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:06

En als ze omhoog komen, moet je ze met een touw op hun buik slaan, omdat ze dan denken dat je een leeuw bent en dan zullen ze het noooooooooit meer doen *LOL*.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:14

Ik geloof niet dat ik hier nog verder ga met deze discussie. Ik vraag met af hoeveel van ''juliie'' methodes tot stand zijn gekomen door ZELF denken. Want ehh.. is de traditionele methode niet overgeleverd van de ene op de andere generatie? Alsof jullie het wiel zelf hebben uitgevonden.. Ik geef tenminste toe dat ik niet voldoende kennis heb om mijn eigen methode in elkaar te knutselen en daarom maak ik gebruik van een methode waarvan ik zeker weet dat hij werkt en die door iemand in elkaar is gezet door iemand die wel goed heeft nagedacht over het hoe en wat van een paard. Dat jullie hier Parelli zwart zitten maken: jammer, verdiep je je dan ook eens in de materie voordat je wat gaat roepen. De pot verwijt de ketel.. En dat jullie de one-rein-stop hetzelfde vinden als omtrekken: dat zegt mij duidelijk ook genoeg om te beseffen dat jullie nog niet eens proberen om je open te stellen voor de informatie.
Kortom: ik blijf het op mijn manier doen, blijven jullie maar hier lekker bekvechten met elkaar. Doei!

Besef wel dat in de aanval gaan niet werkt om iemand het goede te laten inzien van ''julllie'' manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:23

Dorientjuh, laat ze toch kletsen, joh. Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 14:26

Dorientjuh, ik ben al meer dan twintig jaar vanuit allerlei verschillende invalshoeken met paarden bezig. Ik snap ook wel dat ik ten eerste een amateur ben, en ten tweede niet alles weet wat er te weten valt.

Ik begrijp niet zo goed dat jij je aangevallen voelt omdat wij (ik in ieder geval) kritiek op Parelli hebben, al vind ik ook dat de toon van het topic de laatste pagina wat scherper wordt en minder constructief.

Dat jij onze kritiek op de onereinstop niet begrijpt, dat kan, maar zou je dan duidelijk kunnen maken hoe deze volgens jou wel tot stand komt en zijn waarde heeft?

Al eerder heb ik aangegeven dat ik me in zoverre in Parelli heb verdiept, dat ik in ieder geval dat boek heb gelezen en enkele malen demos heb bezocht en gevorderde studenten aan het werk gezien heb.

Ik heb aangegeven dat ik lang niet alles slecht vind, maar dat er wel degelijk dingen zijn waar ik grote vraagtekens bij heb - zeker bij het beleren onder de man gedeelte.

Verder vind ik jammer dat - ik dacht- Twiggy - een aantal posts geleden aangaf dat het boek waarin Parelli zijn filosofie uiteenzet verouderd is.
Dat vind ik dan een gemiste kans. Als je werkelijk mensen tot je methode wilt overhalen die gewoon al lekker met een paard bezig zijn, maar gewoon hun horizon willen verruimen, dan schiet je denk ik deerlijk tekort.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:30

Ik heb het boek van Parelli niet eens, randalinpony. Knipoog
Dus nee, dat was ik niet, die dat zei.......

En ik volg zelf ook niet 100% de methode van Parelli.... Haal er wel bepaalde dingen uit, maar niet alles. Ik vind Parelli zeer boeiend en leerzaam, maar heb ook kritiek op bv het 4 fasen gedeelte. Knipoog
Maar vergeleken met sommige dwingende traditionele methodes vind ik die 4 fasen dan weer peanuts. Knipoog

StalOJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:32

Citaat:

Hoeveel paarden maak jij dan jaarlijks zadelmak? Hoeveel breng je er uit in de sport? Op welk niveau? Wat is je hoogst behaalde niveau? Hoeveel maak jij er jaarlijks klaar voor keuringen? IBOP's etc? Leef je volledig van je stal (kun je jezelf en je stal er van onderhouden)? Of heb je er nog een baan/inkomsten naast? Gewoon even om een indicatie te krijgen van hoe proffessioneel je bezig bent?
Citaat:

Ja om te beginnen ik leef volledig van men stal.
Per jaar rij ik gemiddelt 12 paarden in. Rij men eigen paarden en ongeveer 4 paarden van anderen de sport in.
men hoorst behaalde niveua is ZZ zwaar Dressuur en Grandprix Springen onder anderen CHIO, Aken Brussel en Parijs.
aangezien ik zelf niet echt fok breng ik alleen paarden van anderen naar keuring en maaak ik ze keurings klaar. dat verschild per jaar.

Verder zeg ik ook niet dat je niet een brokje moet geven of een wortel als ie in de trailer loopt. maar niet extra tijdens het rijden.
na het werk of als grond werk beloning kan het prima.

maar ik ben nu wel benieuwt wie de paarden man is.
(bedoel het zelf ook niet vel of banketstaaf. gewoon nieuwsgierig.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:34

Tegen wie heb je het nou eigenlijk? Verward

StalOJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:39

tegen Jasmijn 78 sorry zie nu pas dat het bericht ergens ver terug staat

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:39

Twiggy2008 schreef:
Dorientjuh, laat ze toch kletsen, joh. Knipoog

Dat doe ik toch. Knipoog

@randalin: ik voel mij aangevallen omdat alles wat ik zeg meteen onderuit gehaald wordt. Het kan zijn dat ik het mis heb, maar zeg dan wat ik moet veranderen in plaats van te zeggen dat Parelli niks is en dat ik zelf moet gaan nadenken en dergelijke. Ik vind dat je alleen iets over een methode mag zeggen als je je erin verdiept hebt en ermee gewerkt hebt. Daarom heb ik het in dit topic alleen gehad over de traditionele methode die ik ken. Dat dan iedereen gaat zeggen dat ik niets weet over de traditionele methode, maar dat ondertussen niemand even de moeite neemt om even uit te leggen wat dan wel de juiste traditionele methode is.. Tja.

Over de one-rein-stop. Google daar even op, de eerste link staat alles wat je erover hoeft te weten. Hoe waarom, wanneer en hoe aanleren.

Inderdaad is het parelli boek verouderd. Maar iedereen die zich een beetje verdiept in parelli hoort van alle kanten dat het boek slechts een hele kleine basis is van het parelli systeem en dat je eigenlijk niet kunt parellien met alleen dat boek. Daarvoor moet je tegenwoordig de Parelli Patterns aanschaffen. Maar ik ben het met je eens dat er wel eens een nieuwe versie van dat boek mag komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:41

StalOJE schreef:
tegen Jasmijn 78 sorry zie nu pas dat het bericht ergens ver terug staat

Ok, ik snapte het al niet, maar begreep wel dat je het niet tegen mij had. Knipoog