ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:05

Ik rij niet op mijn "paarden", ongeacht hoe oud ze zijn is dat namelijk zielig. Maar mijn aangespannen pony die beleerd is is 6 jaar en loopt nu sinds een jaar voor de kar en heeft er max 20 keer voorgestaan.

Ik ben het overigens niet ermee eens dat je niks moet doen qua rijden of beleren tot hun 7e. Maar wel met beleid. Ik zou graag paarden niet voor hun 7e op het wedstrijd terrein tegen komen in de dressur of met springen omdat ik vooral de voltes en het werk in de bak erg belastend vind voor een jong paard. Als je erop gaat dan lekker rechtuit werken (renbaan dan toch misschien) ook longeren zorgt bij jonge paarden voor problemen, de onevenredige belasting op de gewrichten door de continue buiging in het lijf. Ik heb het over deze stelling gehad met de dierfysio en zij gaf aan dat wil je een paard voorbereiden op zwaarder werk dat je dan wel moet trainen voor zijn 7e omdat de structuren van de weke delen (spieren, pezen en banden) dan nog vormbaar zijn. Zou je een paard in de wei laten staan en dan met 7 jaar eruit halen en gaan rijden en dan meteen fanatiek dan maak je meer kapot dan wanneer je een jong paard met beleid begint te rijden.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:12

Dat laatste gedeelte klopt inderdaad. Je kan best wat spieren opbouwen met trainen door wandelen, grondoefeningne in de bak, fietsen met het paard, of je paard als handpaard meenemen. Ik doe dit ook, een 20 minuten per keer en zo krijgen ze toch wat beweging en leren ze gelijk wat.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:23

Om even puur op het artikel te reageren. Het is goed, en feitelijk onderbouwd.

Wat ik echter 'liever' zou zien is een goede 'realistischere' leidraad. Goed, er zijn wat mensen die wachten tot 5 of 6. Maar het merendeel doet dat niet. En het is mijn inziens ook niet zo dat dat perse moet.

2 of 2,5 vind ik echt te jong voor welke arbeid dan ook. Maar vana een jaar of 3,5 willen de meeste mensen toch iets gaan doen. En iets meer dan het grondwerk (waar ik overigens een groot voorstander van ben. En ik ben het ermee eens dat voor de veiligheid, de band en het vertrouwen als deze oefeningen beheersd moeten zijn VOOR er gereden wordt).

En er is een groot verschil tussen een half uur cirkels rijden in een (zware) bak of een kwartiertje buiten stappen, rechtuit.

Alle paarden pas starten met 6 is een utopie, en omdat dat voor de meeste mensen geen haalbare (wacht)kaart is, zou ik liever een leidraad zien met hoe vaak je welke oefening wel kan doen, vanaf 3,5 of 4 jaar. Een 16-jarig meisje is ook niet uitgegroeid, maar kan wel achter een akssa zitten, bollen rapen, vakken vullen. Dat is een beetje belasting ja, maar lang niet genoeg om echt last van te krijgen.

Voor mijn paard heb ik veel over, alle geduld van de wereld, en ze heeft een heerlijk leven, lekker veel paard zijn. Toch belast ik haar iets (ze is 3,5). Geen haar op m'n hoofd die er iemand van 100 kilo op zou zetten, geen haar op m'n hoofd die haar moeilijke oefeningen laat doen in een zware bak.
Maar een paard hebben is ook mijn luxe, mijn ontspanning en dus een ego-motief zit er ook aan vast.
Dus ik doe al dingen met haar. Ik zit erop, rij stukjes buiten, laar haar langzaam aan de bak wennen en hou heel goed in de gaten wat het met haar doet, of ze het leuk vind, of ze het aan kan.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:31

Noah2006 schreef:
Ehm even googlen.. en ontopic blijven Haha! Maar het heeft iig (nog) niks met rijden te maken Knipoog

ik moet ontopic blijven?? jij schrijft in doe parelli met mijn paard,ik vraag gewoon wat dat is

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:35

god wat een humor hebben we hier weer.. NOT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:35

Waarom doe je Parelli?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:37

Noah2006 schreef:
god wat een humor hebben we hier weer.. NOT

ja sorry hoor, ik weet niet wat dat is, ik ben heel serieus, wat is parelli, of vind je dat dom dat ik dat vraag, helaas zijn er ook domme mensen op bokt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:39

Omdat ik het leuk vind wat grondoefeningen met hem te doen op een wat vriendelijkere manier, en dat hij wat beter leert luisteren als we buiten gaan lopen. Bv stilstaan als ik dat doe, achteruit op commando, is best leuk om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:41

Uhm, xcuse me, maar kun je dat niet zonder Parelli?
Parelli is gewoon een modeverschijnsel waar mensen die niet uit de paardenwereld komen, dankbaar gebruik van maken. De boekjes en DVD's verkopen als warme broodjes.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:43

[quote="Noah2006"]Omdat ik het leuk vind wat grondoefeningen met hem te doen op een wat vriendelijkere manier, en dat hij wat beter leert luisteren als we buiten gaan lopen. Bv stilstaan als ik dat doe, achteruit op commando, is best leuk om te doen.[/quote

en dat is parelli? goh wat is het soms toch moeilijk op bokt om gewoon antwoord te geven

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:44

De mijne is 3.5 en heeft vanmiddag een buitenrit gemaakt van 10 km.. We wilden nog terug maar hij was moe en het was pleuresweer, terug emt trailer..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:44

Parelli is een vorm van natural horsemanship, en het draait een beetje om hoe je communiceert met je paard en dit zo te doen, zoals paarden ook met elkaar omgaan onderling. Het hangt van je houding af tegenover het paard, en hoe hij daarop reageert. Zo kan je met veel dingen op je paard inspelen, zodat hij jou makkelijker begrijpt.
Nee niks gaat boven parelli Knipoog. Ieder heeft zo zijn eigen manier denk ik van dingen aanleren, ik doe ook niet Parelli zelf maar meer een soort van afgeleide versie ervan. Het lijkt er een beetje op. Ik vind dit een leuke en handige manier om mijn paard dingen aan te leren. De man komt 1x in de 6 weken bij ons op stal, en dan kan ik weer 6 weken vooruit met oefeningen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:45

criollolover schreef:
Noah2006 schreef:
Omdat ik het leuk vind wat grondoefeningen met hem te doen op een wat vriendelijkere manier, en dat hij wat beter leert luisteren als we buiten gaan lopen. Bv stilstaan als ik dat doe, achteruit op commando, is best leuk om te doen.[/quote

en dat is parelli? goh wat is het soms toch moeilijk op bokt om gewoon antwoord te geven

Je kan tegenwoordig niet eens meer een grapje maken, beetje kort lontje, lange tenen / hoeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:46

Flauwekul, die hele Parelli. Vroeger was het ook al een kwestie van inspelen met je bodylanguage en daar had je geen lessen voor nodig.
Ach, wie weet waren ze toen hun tijd ver vooruit. En heet het nu Parelli en dertig jaar geleden gezond omgaan met paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:48

suleilitha schreef:
Flauwekul, die hele Parelli. Vroeger was het ook al een kwestie van inspelen met je bodylanguage en daar had je geen lessen voor nodig.
Ach, wie weet waren ze toen hun tijd ver vooruit. En heet het nu Parelli en dertig jaar geleden gezond omgaan met paarden.

Maar centjes heeft ie met zijn ropes verdient, zo ook met zijn wortelstick! Want oranje zien ze het beste! Haha!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:49

Nou dat commerciele gedoe is inderdaad flauwe kul met al die video's en die boeken. Maar ik haal er wel fijne manieren uit om hem iets aan te leren, en dat is best handig.

criollolover

bedankt voor je antwoord noah, het is me nu duidelijk. oh was het een grapje.....ik vroeg gewoon een antwoord op mijn vraag en die kreeg ik niet , maar als het een grapje was.... haha

Anoniem

Belachelijk. Bovendien waarom moet je zo'n gek ding hebben? Als je het niet meer afkan met je blote handen?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:50

detour schreef:
suleilitha schreef:

Maar centjes heeft ie met zijn ropes verdient, zo ook met zijn wortelstick! Want oranje zien ze het beste! Haha!

Haha ja of je nou een halstertouw hebt of zo'n touw met een wortel eraan Vork , die van mij ziet geen verschil.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:51

Voor een ouderwets pak slaag heb je geen wortelstick nodig hoor.

Anoniem

Maar het komt dus hier op neer, je hebt les nodig om een jong paard op te voeden?

Anoniem

Noah2006 schreef:
Voor een ouderwets pak slaag heb je geen wortelstick nodig hoor.

Wie heeft het hier over een ouderwets pak slaag?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:54

Nee dat was een grapje Haha!.
Nee hoor, ik zeg alleen dat ik dat doe om zo wat extra beweging te doen. Ik heb het vaak zat gedaan zonder les en nooit problemen gehad. Ook begonnen op jongere leeftijd en die paarden lopen nu nog zonder problemen. Het ligt meer aan de mate hoe hard je ze aan het werk zet denk ik en dat je gewoon rustig aan moet beginnen met jonge paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:57

Ik heb me never nooit in Parelli en aanverwante zaken echt verdiept maar heb het ook nog nooit nodig gehad, de grootste loeders lopen binnen een dag braaf met me mee. Aangeboren iets misschien?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:58

ik probeer de humor te begrijpen hier op bokt, maar het valt soms niet mee.....