wanneer op je paard gaan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

huppelz

Re: wanneer op je paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:21

ik heb geen glazen bol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:50

Staande houden? Ten koste van een jong paard?
En dat noemt men dan staande houden?
Ik denk persoonlijk, dat tegen beter weten in en tegen goede raadgevingen in toch willens en wetens doormodderen, een betere benaming is, eerlijk gezegd.
Bovendien, waar we het nog niet over hebben gehad, het risico dat het paard straks een keer woedend of uit angst de kont tegen de krib gooit en de wannabe-amazone keihard tegen de grond kwakt, is ook niet ondenkbeeldig.
Jonge paarden inrijden is niet alleen iets wat je dus niet even uit de losse pols doet, maar zoals we hebben kunnen lezen uit de verslagen van de TS wordt er helemaal niet gelet op veiligheid en een nare val zit in een klein hoekje.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:32

ik heb het niet over een paard. Meer over communicatieve vaardigheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:44

Met communicatieve vaardigheden beleer je geen paard Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:08

suleilitha schreef:
Met communicatieve vaardigheden beleer je geen paard Haha!

Je moet wel een goede lichaamstaal (houding) hebben en dit valt wel degelijk onder communicatieve vaardigheden Knipoog.

In ieder geval ben ik ook van mening dat de TS beter ervaren hulp kan zoeken want dit gaat de verkeerde richting op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:11

Ja Lindake, als je het zo bekijkt Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:51

TS houd zich staande... Je bedoelt dat ze niet als een pennymeisje iedereen begint uit te schelden, al haar berichten wist en om een slotje zeurt? Dat lijkt me niet meer dan normaal of is bokt al zo ver gezonken dat iedereen die zich niet gedraagt als kleuter een pluim verdient?

Ondanks het commentaar blijft ze tot nu toe wel posten hoe het gaat en dat waardeer ik zeer, vind het alleen jammer dat ze ondanks al het commentaar blijft volhouden dat het prima gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:54

....terwijl een oplettende lezer meerdere keren grote onvolkomenheden tegenkwam.
Ik heb het eerlijk gezegd met het paard te doen!

Nog even terug naar de beginpost. Hoofdstel over halster heen aangetrokken. Jeetje mina. Zal lekker hebben gezeten Wow! Grote kans dat dat al één van de oorzaken is, dat het dier nu de pest heeft aan het hoofdstel en het ontwijkt door het hoofd in de lucht te gooien...........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:28

den_shir schreef:
ja, de eigenaar doet het ook net zo lang tot hij het hoofdstel omheeft en geeft hem een paar keer wat tikken... hij heeft er niet echt een bepaalde handeling voor... En ja zijn andere paarden hebben dit nooit gedaan .. Boos!....

Hebben die "andere" paarden dan even geluk gehad!!
Wat een Kl*@$$ tzak is die vent dan zeg! Ik zou bij dit soort mensen niet eens meer op stal willen komen! Had hem waarschijnlijk het ziekenhuis ingeslagen de...je weet wel!

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:46

Hallo allemaal, ik heb nooit gezegd dat het prima en perfect gaat... er zijn wat dingen die slechter gingen. Maar die zijn nu alweer verholpen.. Ik doe het hoofdstel nu om met behulp met toch snoepjes en dat gaat nu wel goed.. Ook in de wei met halster gaat het nu goed... 1 arm om het hoofd anders halster omdoen.. is bij haar blijkbaar erg belangrijk.. we zijn nu al zo ver dat ze al op voet reageert en al langzaam het sturen begint te snappen..... Ze heeft tot nu toe niet gebokt ofzo.. proberen we zo te houden;)... En ik doe echt wel iets met jullie adviezen btw... alleen jullie denken toch niet dat ik ga luisteren naar het advies dat ik er accuut mee moet stoppen??? lijkt me logisch..

Groetjes,
Densie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:48

logisch dat je daar niet naar luisterd Lachen de toekomst zal het uitwijzen Lachen

Succes!

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:50

thx kiwiko

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:53

Ja, succes... en de dingen die wat jij noemt wat slechter gingen, hadden niet eens mogen gebeuren. Vandaar dat je hier ook van de meerderheid de raad kreeg ermee te stoppen. En ik blijf daarbij. Waarom niet een pakweg 200 euro uitgeven aan iemand die het wel kan en wel goeddoet?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:58

Waarom 200 euro spenderen als het zo goed gaat als nu Rolleyes?

Succes TS... En ik hoop echt dat je niet te hard tegen de lamp gaat lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:03

Goed gaat? Ik vind het niet zo goed gaan als je het topic even doorneemt, er zijn heel erg veel dingen goed mis gegaan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:09

Ik hoop dat als de iegenaar van het paard het halster of het hoofdstel in moet doen en het gaat niet zoals meneer het wil, het arme dier niet een paar klappen tegen zijn hoofd gaat krijgen. Ben je n.l terug naar af met zo'n dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:17

TS, wat mag het kosten om je paard in een maand tijd te laten inrijden (en betuigen, als je dat wilt) ?

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:21

Ik vind het altijd goed om je paard eerst goed aan het bit te laten wennen.
Lekker longeren. Als dat goed gaat laten wennen aan een longeersingel en daarna aan een zadel.
Als dat goed gaat vind ik het altijd goed om gewoon met een beetje hangen te beginnen.
Handig is het om een pak stro te gebruiken en daarop te gaan staan. Dan kun je zo over je paard heen leunen.
Rustig aan, en als je het durft voorzichtig er met je hele gewicht op hangen.
Dan voorzichtig aan er naartoe werken om erop te gaan zitten.

Tip: als je opstijgt, houdt dan goed je voet tegen de singel en niet erachter tegen de buik aan.
Daar kunnen ze heel erg van schrikken heb ik gemerkt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:06

den_shir schreef:
Hallo allemaal, ik heb nooit gezegd dat het prima en perfect gaat... er zijn wat dingen die slechter gingen. Maar die zijn nu alweer verholpen.. Ik doe het hoofdstel nu om met behulp met toch snoepjes en dat gaat nu wel goed.. Ook in de wei met halster gaat het nu goed... 1 arm om het hoofd anders halster omdoen.. is bij haar blijkbaar erg belangrijk.. we zijn nu al zo ver dat ze al op voet reageert en al langzaam het sturen begint te snappen..... Ze heeft tot nu toe niet gebokt ofzo.. proberen we zo te houden;)... En ik doe echt wel iets met jullie adviezen btw... alleen jullie denken toch niet dat ik ga luisteren naar het advies dat ik er accuut mee moet stoppen??? lijkt me logisch..

Groetjes,
Densie

Er is ook aangeraden om een andere begeleider te zoeken maar dat wil je ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:19

sieta87 schreef:
Ik vind het altijd goed om je paard eerst goed aan het bit te laten wennen.
Lekker longeren. Als dat goed gaat laten wennen aan een longeersingel en daarna aan een zadel.
Als dat goed gaat vind ik het altijd goed om gewoon met een beetje hangen te beginnen.
Handig is het om een pak stro te gebruiken en daarop te gaan staan. Dan kun je zo over je paard heen leunen.
Rustig aan, en als je het durft voorzichtig er met je hele gewicht op hangen.
Dan voorzichtig aan er naartoe werken om erop te gaan zitten.

Tip: als je opstijgt, houdt dan goed je voet tegen de singel en niet erachter tegen de buik aan.
Daar kunnen ze heel erg van schrikken heb ik gemerkt!

Ze kunnen ook schrikken als jij opeens veel groter bent, als je op een strobaal naast ze staat.
Je kan beter een strobaal in de buurt zetten, gewoon lekker beginnen poetsen, en er af en toe eens op gaan staan. Dan vinden ze het veel gewoner.

En ik zou zelf er eerder een zadel (maar beginnen net een dekje) erop gooien als een bitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 00:45

[RT-P] Projectje.........

Dit kan dus het gevolg zijn als een jong dier ondeskundig wordt ingereden, of een poging daar toe.......

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 06:57

suleilitha schreef:
[RT-P] Projectje.........

Dit kan dus het gevolg zijn als een jong dier ondeskundig wordt ingereden, of een poging daar toe.......

Ik moest idd gelijk aan jouw en dat paardje denken...
TS... leer hiervan..

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 18:28

Ja, ik weet het allemaal wel nu... Bedankt voor de tips alweer... we hebben een buitenrit met der gemaakt en dit ging super... Ik zat erop en begeleider op de fiets.... Sturen moet ze nog goed leren... We gaan vanaf volgende week met haar in de manege bak oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:32

Sjezusmina! Een buitenrit maken op een paard waar nog geen stuur op zit??????? Eén opvliegende eend uit de slootkant had je je nek kunnen laten breken!
En een begeleider op de fiets, weet je wel hoelang het duurt voordat die van de fiets af is en het paard te pakken heeft, als er iets gebeurd?
Je zegt je weet het allemaal wel nu, sorry dat ik het zeg maar getuige je daad dat je een buitenrit hebt gemaakt, weet je het echt niet en ben je compleet de weg kwijt.
Het is normaal om een groen paard waar geen stuur op zit, dit eerst bij te brengen in een bak of andere afgesloten omgeving en zeer zeker niet op buitenrit.
Je hebt nu zoveel hele goede tips en raadgevingen gekregen, en wat heb je er mee gedaan? Niets, helemaal niets, jammer, jammer....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:40

Leuk, als je groene paard opzij schiet, de fiets omver beukt en met 1 van zijn benen in de spaken blijft hangen.
Tja... en dan het sturen.... Ik zou niet graag de automobilist zijn die het paard op zijn motorkap krijgt. Dat zou ik mezelf nooit vergeven, ook al zou het mijn schuld niet zijn.
Weet je dat je je leven lang blijft betalen als daardoor iemand invalide raakt?

Lees mijn verhaal eens. Misschien kan ik je ogen een beetje openen. Dit is een ervaren paard en een zeer ervaren ruiter. Ik hoop eerlijk waar dat je dit nooit mee zult maken.
[VVDD] Bijna mijn moeder kwijt door een ongeluk met ons paard