Ik word hier zoooo moe van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Ik word hier zoooo moe van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:04

nee hoor!hoe kom je daar nou bij?

ik vind juist dat ieder paard andere grenzen heeft

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:29

iedereen tot zijn top.
is net als bij mensen. de ene doet vwo de ander lwo.
maar dat betekend niet dat je niet in weer iets anders heel goed kan zijn.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:08

Ik ben van mening dat ELK paard naar het L is te rijden! Al dan niet met heel veel (privé)les of een goede ruiter! (Sommige paarden zijn echt té lomp, dat ze struikelen bij springen over 20 cm, maar die tellen we even niet mee ;) )

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:10

Voor 2010 is er een officiele starkaartt op komst voor mij en Roann, wedden dat we ze allemaal 't nakijken geven :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:15

Als jij je basis er goed in hebt wel, anders niet :+

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:16

Wat een paard/pony kan ligt aan het beestje zelf. Het moet in zijn aard zitten om te kunnen springen of goed dressuur te kunnen. Of je nou een muilezel hebt of een raspaard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:57

Dat heeft wel íets met karakter te maken, maar je kan een muilezel hebben met een donders goeie instelling, maar een Jazz loopt hem er wel uit, hoor :D

Ik vraag me weleens af of het in NL ooit door gaat dringen, dat de één écht beter is dan de ander in bepaalde dingen..... een dressuurpaard is écht beter in dressuur dan een Fjord :)* ondenkbaar hier op Bokt, maar het is wel zo.

Dat één het redelijk ver geschopt heeft, maakt de rest niet beter......

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:29

Yamcha schreef:
Dat heeft wel íets met karakter te maken, maar je kan een muilezel hebben met een donders goeie instelling, maar een Jazz loopt hem er wel uit, hoor :D

Ik vraag me weleens af of het in NL ooit door gaat dringen, dat de één écht beter is dan de ander in bepaalde dingen..... een dressuurpaard is écht beter in dressuur dan een Fjord :)* ondenkbaar hier op Bokt, maar het is wel zo.

Wat betreft karakter, ben ik het helemaal met je eens.
Bepaalde rassen hebben ook weel hun eigen karakter eigenschappen, zo staan bv. koudbloeden bekend om hun vaak rustige karakter. Een 'spastisch' paard is gewoon weg makkelijker dressuur matiger te rijden, juist omdat ze vaak echt die drive hebben. :+
Maar als ik me niet vergis ik een 'dressuurpaard' geen ras maar categorie, en wat bepaald uberhaupt dat een paard onder de Categorie dressuurpaard valt, dus vertel mij maar eens waarom een fjord niet onder die categorie valt ?

Toevallig staan er bij ons op stal zo'n 50 koudbloeden.. absoluut niet elk individu heeft het gangwerk en karakter om hoog in de sport te lopen, sommige vinden er gewoon weg geen bal aan en sommige komen nog een heel eind. Maar als ik het vergelijk met een manege/stal met warmbloeden zie ik niet echt veel verschil hoor, sommige zie je echt dat ze er geen bal aan vinden, en ook weer sommige die een heel eind komen !

Oja, enne... de koudbloed is in nederland nog een opkomend ras toch ? }:0

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:53

Een spastisch paard is makkelijk dressuurmatig te rijden
Een fjord valt onder de dresuurpaarden
en geen verschil tussen een stal warmbloeden of een stal koudbloeden.
veel meer rare beweringen passen er niet in zo'n stukje tekst of wel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:54

Yamcha schreef:

mensen willen daar alleen niet aan.
tuurlijk kunnen de meeste fjorden best een beetje dressuren of springen,maar het zijn er niet de ideale paarden voor.
meestal,als je fanatiek dresuurruiter bent of wil worden,kies je toch voor een ander type paard.
maar soms komt het gewoon ook op je pad.
natuurlijk zijn er wel goede dressuurfjorden bij,ik denk dat het meer om de mensen gaat die al bij voorbaat zeggen dat een fjord het niet kan.
hier op stal staat iemand die Z1 start met haar fjord.

fjorden zijn weer beter in andere dingen dan een 'dresuurpaard'
en zo heeft ieder ras/type zijn eigen dingen waar ze beter of minder goed in zijn.
niks ergs aan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:56

@ Tmara: ik mag hopen dat je toch wel inziet dat er subtiele verschillen zijn tussen een KWPN en een Fjord? Zo niet, beter kijken......

Stoffel: idd, had het niet beter kunnen zeggen :')

@ Snoevie: het is helemaal niet erg dat het ene paard beter is in het één, en het andere in het ander :) Dat maakt die beesten nou net zo leuk :D
Als ik een lekkere lange buitenrit zou willen maken, zou ik een Haf meenemen, voor dingen als gehandicaptenlessen is een Fjord vreselijk goed, en leuk als je lekker wilt rijden, een hoop lol met je knol wilt, maar niet al te serieus bent, is de Fjord een perfect maatje.
Maar wil ik serieus dressuren, dan wil ik een KWPN-er, en voor het springen hetzelfde. En shetten zijn gewoon cool 8-) :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:58

Nou inderdaad... zodra je al bepaalde rassen noemt hebben mensen al een oordeel over wat hij wel of niet kan...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 04:13

Ik denk dat veel koudbloedrassen voor de dressuur bij voorbaat al in het nadeel zijn doordat ze meestal kortere beentjes hebben, en daardoor het beenwerk bijna per definitie minder spectaculair oogt dan bij een KWPN'er met eindeloze benen. Ook is het moeilijker een paard met korte beentjes deze goed te laten gebruiken. Waarmee niet is gezegd dat koudbloeden per definitie ongeschikt zijn, er zijn inmiddels genoeg levende bewijzen dat ook o.a. Fjorden, Haflingers en Friezen heel leuk mee kunnen komen in de dressuur- of springsport en voornamelijk de eventing. Wel denk ik dat het moeilijker is bijvoorbeeld een Fjord naar het Z te brengen dan een gemiddelde KWPN'er. Doodeenvoudig omdat KWPN'ers voornamelijk gefokt worden voor de sport, en Fjorden niet. Veel Fjorden en Haflingers blijven steken in het M waar KWPN'ers met dezelfde energie en moeite van de ruiter allang in het Z lopen of hoger.

Maar ik neem ook aan dat iemand die perse hoog in de sport wil komen een ras koopt waarvan veel dieren geschikt zijn voor de (hogere) sport, en een recreatieruiter eerder voor een koudbloed zal kiezen of een ander ras dat gemiddeld niet heel sportgericht is gefokt. Hoewel die ook weer hun eigen streken en eigenaardigheden en vooral kwaliteiten hebben. Net waar je eigen ambities en kunde op aansluiten.

Voor mezelf: Ik ben een Fjordenfan. Heb geen enkele serieuze sportambitie en in een wedstrijdring zal je mij niet aantreffen. Wel vind ik het leuk om te kijken wat mijn Fjord kan, welke oefeningen ze aan kan en welke echt te hoog gegrepen zijn voor haar. Maar onze beider interesses liggen vooral bij het buitenrijden hoewel dressuur helaas voor Madam ook belangrijk is, en ze daar dus ook aan zal moeten geloven. Al probeer ik zoveel mogelijk het aangename met het nuttige te combineren voor ons beide, dus wij rijden ook gewoon dressuur ergens buiten op een veldje dat min of meer geschikt is, en voeren ook dressuurmatige oefeningen uit als we onderweg zijn. Mijn Fjord loopt nu op L/ M nivo en zou met een andere ruiter zo de ring in kunnen. Of je haar daar een plezier mee doet is een andere vraag.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:39

stoffel schreef:
Een spastisch paard is makkelijk dressuurmatig te rijden
Een fjord valt onder de dresuurpaarden
en geen verschil tussen een stal warmbloeden of een stal koudbloeden.
veel meer rare beweringen passen er niet in zo'n stukje tekst of wel
\

Dat is je eigen interpetatie, staat er nergens letterlijk in, behalve dat ik vind dat spastische paarden makkelijker te rijden zijn, ik rij al 6 jaar op koudbloeden dus dan noem ik een warmbloed al vrij snel spastisch.. :Y)

Tuurlijk zit en een gigantisch verschil tussen een kwpner en een fjord, ben niet helemaal achterlijk :+
Ik wil ook absoluut niet zeggen dat iedere koudbloed de perfecte bouw heeft voor de sport, met name de schouders zijn wat dat betreft een drukpunt in de dressuursport, en het 'gewicht' in de springsport.
Uitspraken als, je moet je beperkingen kennen, ben ik het mee wel mee eens, maar in mijn ogen heeft ieder paard beperkingen noch in de bouw noch in het karakter of beweging.

Er bestaat geen perfect paard }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:44

Kijk, dan omschrijf je het alweer heel anders :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:46

inderdaad.
er zullen altijd mensen blijven die neerbuigend doen...........lekker belangrijk!
gewoon doen waar jij en je paard plezier in hebben.

mijn fjord springt as zondag een oefenparcours met haar bijrijdstertje,en daar ben ik al reuze trots op.
we zien wel tot hoever ze het redt en het leuk blijft.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:30

Je hebt gelijk maar kijk er overheen of lees het gewoon niet hoef jeje ook niet op te winden.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:36

iedereen weet toch dat als je hoog in de dressuur wil gaan rijden je geen fjord moet kopen en als je wil springen geen tuiger en als je wil mennen geen dressuurpaard !!! Je koopt je paard met een bepaalde doelstelling en daar moet je tevreden mee zijn, alles wat er dan meer uitkomt is mooi meegenomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:34

En daar ben ik het volledig mee eens!!!!!!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:08

Dat is in een zin waar ik een hele lap tekst voor nodig had Flugeltje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 06:32

ook mee eens.
ik denk ook dat de meeste mensen er zo over denken.

het enige wat jammer is dat als je met je tuiger springt,met je fjord dressuurt of met je dressuurpaard ment of iets in die trant,dat er wel altijd mensen blijven die het nodig vinden erop neer te kijken.

gewoon plezier hebben en anderen in hun waarde laten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:35

flugeltje schreef:
iedereen weet toch dat als je hoog in de dressuur wil gaan rijden je geen fjord moet kopen en als je wil springen geen tuiger en als je wil mennen geen dressuurpaard !!! Je koopt je paard met een bepaalde doelstelling en daar moet je tevreden mee zijn, alles wat er dan meer uitkomt is mooi meegenomen..

Het is maar net wat jij onder mennen verstaat. Als je dressuur rijdt in het mennen, is een dressuurgefokt paard daar erg goed in. Je hebt in het mennen ook ZZ dressuur hoor, met uitgestrekte gangen, galopwissels, etc.
De mensport bestaat uit meer dan alleen marathon. Ook dressuur en vaardigheid. Veel paarden die op hoog niveau lopen in de mensport, lopen onder het zadel ook op Z dressuur niveau.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:59

janouk schreef:
flugeltje schreef:

Het is maar net wat jij onder mennen verstaat. Als je dressuur rijdt in het mennen, is een dressuurgefokt paard daar erg goed in. Je hebt in het mennen ook ZZ dressuur hoor, met uitgestrekte gangen, galopwissels, etc.
De mensport bestaat uit meer dan alleen marathon. Ook dressuur en vaardigheid. Veel paarden die op hoog niveau lopen in de mensport, lopen onder het zadel ook op Z dressuur niveau.

Bij wijze van spreken !!!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:23

En toch de koudbloeden die hoog in de sport lopen worden dan toch keer op keer uitzonderingen genoemd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:35

Omdat ze dat ook zijn :)*