Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
flugeltje schreef:Citaat:Als je mijn andere post leest dan zul je daarin lezen dat ik juist steeds wel aangeef dat ik de voorbereiding en de manier waarop het gebeurt belangrijk vind, maar uit jouw post maak ik op dat het verantwoord is om op een 2,5 jarige te kruipen als je maar een goede ruiter bent en er een mooie passende kieffer op mikt!
ik probeerde gewoon een punt te maken.. dat ik liever een paard van 2,5 onder het zadel zie op de "goede" manier ipv een paard van 5 op de "foute" manier, er wordt hier namelijk alleen maar over de leeftijd gepraat, maar niet over hoe ze onder het zadel zijn....en dat kan je ook niet afhalen van foto's van marktplaats..
En eerlijk is het zowieso niet, hoe oud ze ook zijn, want een paard hoort niet onder het zadel, dus als mensen zo anti zijn...moeten ze helemaal niet op een paard stappen...das pas "eerlijk"
cleopetra schreef:@jasmijn,
Ik sprak jou helemaal niet persoonlijk aan hoor!
Maar iedereen heeft het wel over rustig aan doen, maar WAT is dan rustig aan doen? Daarom nam ik mijn eigen situatie ter discussie. Ik vind het niet erg mijn mijzelf ter discussie te stellen hoor
Ik kan mijn keuzes goed verantwoorden. En misschien komen mensen dan wel met hele goede tegenargumenten? Dan zal ik zeker mijn mening bijstellen 
cleopetra schreef:Ik baseer mijn mening in ieder geval niet op marktplaats, maar aan wat er gebeurt in mijn omgeving!
) Hoe kom je aan de deskundigheid om al die mensen in jou omgeving te beoordelen op wat zij wel en niet doen? Hoe doe je het zelf? Dus met andere woorden: Wees nou eens specifiek hoe je tot die mening komt! Dat maakt discussieren duidelijk, dan weten we waar we het over hebben 
cleopetra schreef:Dus nee ik kan je geen uitgebreide uitleg geven wat ik bedoel met rustig aan.
cleopetra schreef:Als nou blijkt dat het beter is om tot je paard zijn zesde jaar een beetje rustig aan te doen met dat beest, waarom zou je dat dan niet doen?
cleopetra schreef:Maar ik denk ook zeker dat in de wedstrijdsport de druk om te presteren zorgt dat mensen hun paard overvragen.
jasmijn78 schreef:Qua overbelasting kun je inderdaad de jonge paarden competities ter discussie stellen... (dus niet alleen de pavo-cup, maar ook de VSN en de hengstencompetitie)... Persoonlijk vind ik ook al die evenementen wat veel voor een jong (getalenteerd) paard. Wat feitelijk van het paard wordt gevraagd stelt niet zo veel voor (in de zin van de oefeningen/parcoursen), maar wel de hoeveelheid evenementen waar die paarden aan mee moeten doen. Zelfs topruiters zetten hun vraagtekens bij dergelijke competities. Edward gal zei laatst in De Strengen dat hij vaak veel tjid nodig heeft om hengsten die de hengstencompetitie hebben gelopen weer goed te krijgen...
Maar hoe groot is dat percentage nu als je kijkt naar de totale paardensport? De gemiddelde ruiter heeft echt geen paard op stal staan dat in de pavo-selectie terecht komt hoor (met alle respect). Daar hebben de meeste A geen geld voor om een dergelijk paard te kopen, B geen vaardigheden om als ze al een getalenteerd paard hebben, deze goed voor te stellen en C (discutabel) de naam niet voor...
Wat komt uiteindelijk in Ermelo terecht van de jonge paarden? 15 4 en 15 5 jarigen? Hoe groot is dat percentage van die complete jaargang? Moet je daaruit een conclusie stellen dat het een 'trend' is om zo jong mogelijk aan de slag te gaan? Ik denk echt dat het in de praktijk wel meevalt...
Ik denk dat je je beter zorgen kunt maken om al die klungels zonder ervaring die een jong paard kopen, en er na 3 jaar martelen nog mee in het L rondsjorren..
......
Het is logisch als je door blessureleed, of bijvoorbeeld dracht 'vertraging' oploopt... Of omdat je er gewoon even geen tijd voor had.
Het is helemaal niet raar als je met een 6 jarige nog in de B rondstuurt. Maar wel als je al 2 jaar onafgebroken week in week uit op concours gaat. DAN moet je je echt afvragen wat je verkeerd doet. Maar het zijn juist vaak DIE mensen die zichzelf op de bosrt slaan 'dat ze het zo lekker rustig aan doen' en commentaar leveren op mensen die met enige vaardigheid en een leuk paard heel ongedwongen een klasse per jaar promoveren.
voor het juiste paard met de juiste ruiter echt een peace of cake........
maar die presteren ook niet
die blijven hangen in de L of B en die zullen nooit een 6 jarige in het Z hebben
Urielle schreef:Imo is het aanbod goede sportpaarden zeker wel groter geworden. En het aantal ruiters met een eigen beestje ook, en dat is dan geen simpele, net als vroeger, maar een best leuk sportpaard.

Urielle schreef:Daarom zijn er ook steeds meer ruiters (al dan niet kundig, dat wisselt nog al eens en is iig officieel geen graadmeter, hoewel ik nog steeds niet snap hoe je het los kunt zien van elkaar als jury) die eens willen zien wat hun dier kan in de competities (zoals de PAVO, zoals de VSN, zoals de Prinsenstad...).
Urielle schreef:Losstaande van de ruitercapaciteiten, want ik denk eigenlijk dat JUIST de profs de ruimte nemen om bepaalde paarden langer te laten staan of rustiger op te leiden dan de goedbedoelende amateur die maar een paard heeft staan die het allemaal waar moet gaan maken.
Urielle schreef:Dus voor de duidelijkheid: niks tegen de jongepaardencompetities, maar ik denk zeker dat de wens om aan zoiets deel te nemen en het gegeven dat steeds meer amateurs zich in gaan schrijven, zorgt dat er meer paarden vroeg beleerd en vroeg vrij stevig getraind worden.
Urielle schreef:Dus je wilt niet die Piet of die Truus zijn, je wilt Bep zijn waarvan iedereen weet dat als die op de startlijst staat je wel in kunt pakken. Toch? Dus train je en train je en train je...
KiWiKo schreef:natuulijk gaat het daarovermaar die presteren ook niet
die blijven hangen in de L of B en die zullen nooit een 6 jarige in het Z hebben
![]()
daarom zeg ik, een 6 jarige in het z is helemaal niet erg........ dat liever dan een 8 jarige in de L
dat kan allemaal
anders dan lukt het gewoonweg niet
binnen 2 jaar
KiWiKo schreef:hahaha nee hoor hoeft nietdat kan allemaal
![]()
maar neem maar van mij aan dat een 6 jarige in het Z gewoon goed gereden wordtanders dan lukt het gewoonweg niet
binnen 2 jaar