[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rukaro

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:26

Tnx voor de uitleg Bets! Dit vertaalt wel wat ik er bij dacht :j
Ik neem hier tijdens mijn trainingen ook veel van mee, vooral die kleine volte. Ik ben het totaal geen been een beetje aan het loslaten.

Wat ik op dit moment alleen zo fijn van AdB vind is dat ik mijn paard niet via sluiten/druk uit oefen op de teugels nagevelijk hoef te vragen. Natuurlijk werk ik nu alleen maar aan basis, basis en nog eens basis en is het enige wat ik verwacht ontspanning. De nagevelijkheid is nog niet constant. Toch lees ik in je laatste post dat je 'maar iets druk hoef te vragen om je paard te laten nageven' (of interpreteer ik dit nu verkeerd?). Is dit wanneer je op een hoger rijtechnisch niveau dan niet te vermijden? Of komt dat pas om de hoek kijken nadat je zonder vragende hand hebt los gereden?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:46

Rukaro schreef:
Ik neem hier tijdens mijn trainingen ook veel van mee, vooral die kleine volte. Ik ben het totaal geen been een beetje aan het loslaten.
Wat ik op dit moment alleen zo fijn van AdB vind is dat ik mijn paard niet via sluiten/druk uit oefen op de teugels nagevelijk hoef te vragen. Natuurlijk werk ik nu alleen maar aan basis, basis en nog eens basis en is het enige wat ik verwacht ontspanning. De nagevelijkheid is nog niet constant. Toch lees ik in je laatste post dat je 'maar iets druk hoef te vragen om je paard te laten nageven' (of interpreteer ik dit nu verkeerd?). Is dit wanneer je op een hoger rijtechnisch niveau dan niet te vermijden? Of komt dat pas om de hoek kijken nadat je zonder vragende hand hebt los gereden?

Kun jij mij uitleggen wat jij hiermee bedoeld?

Betreft je vraag daarna:
Ik hoef geen druk uit te oefenen, begrenzende buitenteugel is geen druk zetten op. het is de verbinding vanuit achterhand naar voren toe (de spieren) die ik terugvoel via mijn teugels aan bit. Daar maak ik dus een aansluiting/verbinding mee en ga ik dus aanspannen. Dat wil niet zeggen dat ik met 50 kg aanhang. Not echt niet. In loswerken bedoelde ik dat ik wat meer verbindingsdruk (ja weet niet hoe ik het anders moet uitleggen hoor) of iets meer gewicht in mijn handen als ik wat verder ben. Dan heb ik nauwelijks iets in mijn hand en kan ik mijn handen voor me houden en hoef ik alleen mijn vingers wat te sluiten tot min of meer een vuist (om het even duidelijk te maken zeg maar) en daar geeft paard al op na.
Ik zal niet zeggen dat het gelijk ook zal lukken met paarden die al wat enige tijd in de problemen zitten. Ik heb namelijk een paard gehad wat heel moeilijk zat in lichaam, heel vast en die had moeite om te kunnen nageven, daar had ik wel wat meer gewicht in de handen, maar niet zoveel gewicht dat ik het van achteruit niet aan kon blijven vullen, het gaat uiteindelijk toch erom, dat de activiteit/impuls van paard zodanig goed in orde is dat ik dan pas van voren wat kan gaan doen. Als de activiteit niet in orde is, pak ik die eerst natuurlijk aan. Want ik rij paard van achteruit naar voren en niet van voor naar achteren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:36

chrissy123 schreef:
He schangah hoe is het je bevallen in nuland,je zou nog wat laten horen hoe het gegaan is.

Prima uitleg gekregen over het systeem. Heb vandaag van Daphne mijn eerste les gehad (zij komt wel naar locatie). Was even wennen. Het rijden met contrastelling deed ik al. We hebben ook geoefend op de lijn rijden van m naar c met linkerstelling en mijn gewicht op rechts. Paard ging steeds losser bewegen. En zo als ik altijd al geroepen had tegen mijn vorige instructeurs dat ze scheef was, bleek mijn gevoel dus correct te zijn. Hierdoor zijn veel van de problemen die ik heb met mijn paard op terug te voeren.
Ik woon overigens in Brabant en daar zijn helaas maar weinig instructeurs die volgens het sala les geven. Ze laten je allemaal met veel druk rijden en de hals ingeknikt op de vierde halswervel (LDR) en komen hun programma afdraaien, fatsoenlijk los werken zit er niet bij. Ik heb al jaren gezocht naar een fatsoenlijke instructeur en vraag me dus af waar Bets dan lest, aangezien mijn paard in Loon op Zand staat en ik bij niemand hier in de buurt wil lessen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:43

Staat je paard in Loon op Zand wat grappig. Ik woon zelf in Loon op Zand maar mijn paard staat bij mijn ouders in Sprang Capelle. Ik zelf les bij Caroline Burema zij woont in Chaam. Je mag keer best bij mij kijken als je wilt zien hoe ik rij, geen probleem.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:46

Whinnylando schreef:
Heino: dat is om hetgeen wat ik van AdB ken. En om die reden raad ik het voor iedereen af maarja dat mag ik hier niet zeggen. Want dan krijg ik heel AdB lievend Nederland weer over me heen. En nogmaals, uit respect voor mijn kenissenkring zet ik dit verhaal niet op internet, ik hoop dat jullie dit ook respecteren. Zo niet....pech dan maar, het tekent meer voor jezelf als voor mij. Ik kan niemand zeggen wat hij MOET doen dus daarom, als je er met je paard naartoe wil moet je dat doen, wie ben ik nou om te zeggen dat het niet mag.

Ik kan ook wel zeggen, "dat Duitse systeem... nee, dat is echt 3 keer niks. Ik ga niet vertellen waarom, want dat is persoonlijk, maar ik zeg: wegwezen! Jullie moeten me maar geloven op mijn ongefundeerde mening".

Ja sorry hoor, maar dan vind ik dat je AdB in een negatief daglicht zet, zonder onderbouwing. En dat vind ik niet fair. Je hoeft geen namen te noemen, enkel je verhaal te ondersteunen met voorbeelden die je kent, of die nu van Anky of van buurvrouw Truus zijn, dat is niet relevant en hoef je dus ook niet te noemen. Maar zo vind ik je niet eerlijk.

Het "diagonale rijden" pas ik eigk altijd al toe, mijn (manege)instructeur is ook van oorsprong klassiek geschoold. Al vraag ik me af, zijn er überhaupt rijmethoden die het rijden op buitenteugel en binnenbeen van ondergeschikt belang vinden? Ik hoor dat zo vaak in diverse lessen, dat ik me afvraag of dat nou specifiek Duits is :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:50

Nou Heino dat is niet specifiek naar jou bedoeld, maar dat diagonale rijden, heb ik nooit geleerd toen ik nog leste op die wijze bij mijn vorig paard ;)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:01

Overigens wil ik je niet overhalen ofzo hoor Schangah, want ik vind prima dat je bij Daphne lest, geen enkel probleem en als jij je prettig bij voelt, dan is het zo goed voor jou. Overigens rijd ik niet LDR voor alle duidelijkheid.

En toevoeging aan heino, het is overigens mijn eigen ervaring wat ik daar vermeld. Ik praat puur voor mezelf even.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:10

Ik snap dat je puur voor jezelf spreekt Bets :)
Maar ik vond het gewoon opvallend, ik heb nooit wat anders geleerd. Bizar dat er tussen instructeurs zó veel verschil kan zitten, in die zin dat de één iets nooit noemt, en dan de ander continu :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:17

Heino schreef:
Ik snap dat je puur voor jezelf spreekt Bets :)
Maar ik vond het gewoon opvallend, ik heb nooit wat anders geleerd. Bizar dat er tussen instructeurs zó veel verschil kan zitten, in die zin dat de één iets nooit noemt, en dan de ander continu :)

Ja maar ik denk dat je dat over alle instructeurs in alle stylen is. Elk persoon heeft toch zijn eigen ding voor uitleg. Alleen zou er dus specifiek wel op dingen in bepaalde styl hetzelfde groepen moeten worden. Daar ben ik het met je eens. Want daar krijg je dus die problemen mee.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:18

Bets schreef:
Overigens wil ik je niet overhalen ofzo hoor Schangah, want ik vind prima dat je bij Daphne lest, geen enkel probleem en als jij je prettig bij voelt, dan is het zo goed voor jou. Overigens rijd ik niet LDR voor alle duidelijkheid.

Daar was ik ook niet vanuit gegaan. Helaas bij ons op stal wel en de gevolgen zijn duidelijk zichtbaar. Bij mijn paard ook. Wil dus helemaal niets meer te maken hebben met deze wijze van rijden. Ik heb mijn gevoel jaren lang niet gevolgd en niet naar mij paard(en) geluisterd. Ik stop direct wanneer ik ook maar enig verzet bij mijn paard voel (ze is heel gevoelig). Was gestart met rijden volgens de klassieke rijkunst (scala) en moet heel laag rijden (extreem voorwaarts neerwaarts), promt kreeg ik reactie van mijn paard die ging weer vrolijk aan de haal met haar hoofd omhoog en rennen maar (last van haar knie en spanning in de rug).
Wanneer het plaatje klopt loopt ze heel mooi (kan goed bewegen), maar zodra er maar iets niet klopt krijg je het driedubbel terug en zet ze alles op slot.
Ik heb overigens haar moeder ook nog, die is dus achter en in haar rug kapot gereden door LDR.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:19

Sowieso versplinteren "stijlen" echt heel erg heb ik het idee. Is allemaal heel erg een mengelmoes geworden, het beste uit allerlei stijlen halen. En dat vind ik alleen maar super, alleen wel onhandig als iemand je vraagt wat voor stijl je lest :P

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:20

Heino schreef:
Sowieso versplinteren "stijlen" echt heel erg heb ik het idee. Is allemaal heel erg een mengelmoes geworden, het beste uit allerlei stijlen halen. En dat vind ik alleen maar super, alleen wel onhandig als iemand je vraagt wat voor stijl je lest :P

Ja dat is wel een goeie van je idd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:23

Schangah schreef:
Daar was ik ook niet vanuit gegaan. Helaas bij ons op stal wel en de gevolgen zijn duidelijk zichtbaar. Bij mijn paard ook. Wil dus helemaal niets meer te maken hebben met deze wijze van rijden. Ik heb mijn gevoel jaren lang niet gevolgd en niet naar mij paard(en) geluisterd. Ik stop direct wanneer ik ook maar enig verzet bij mijn paard voel (ze is heel gevoelig). Was gestart met rijden volgens de klassieke rijkunst (scala) en moet heel laag rijden (extreem voorwaarts neerwaarts), promt kreeg ik reactie van mijn paard die ging weer vrolijk aan de haal met haar hoofd omhoog en rennen maar (last van haar knie en spanning in de rug).
Wanneer het plaatje klopt loopt ze heel mooi (kan goed bewegen), maar zodra er maar iets niet klopt krijg je het driedubbel terug en zet ze alles op slot.
Ik heb overigens haar moeder ook nog, die is dus achter en in haar rug kapot gereden door LDR.

Ja je paard op moment dat ie pijn krijgt en blokkeert daarin, logisch natuurlijk. Maar ja wel erg vervelend als je niet weet hoe of waarom.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:33

Heb dit met Dapne besproken en zij denkt dat het komt (gebeurt nl altijd in rijden door een hoek) door de scheefheid, spanning in de rug en dat mijn paard op deze wijze het omvallen (vallen op de binnenschouder) zelf wil corrigeren door het gewicht op buiten te gooien. Ze is rechtsgebogen en dit gebeurd bijna alleen wanneer ik op de linkerhand rij.
Ik heb alle klassiek wijzen van rechtrichten geprobeerd (schouder voor etc etc) maar kreeg het gewoon niet voorelkaar bij haar. Niemand niet trouwens (alle instructeurs hebben erop gezeten, ze ging volledig door het lint).
Ze kan dus niet tegen druk.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:38

Schangah schreef:
Heb dit met Dapne besproken en zij denkt dat het komt (gebeurt nl altijd in rijden door een hoek) door de scheefheid, spanning in de rug en dat mijn paard op deze wijze het omvallen (vallen op de binnenschouder) zelf wil corrigeren door het gewicht op buiten te gooien. Ze is rechtsgebogen en dit gebeurd bijna alleen wanneer ik op de linkerhand rij.
Ik heb alle klassiek wijzen van rechtrichten geprobeerd (schouder voor etc etc) maar kreeg het gewoon niet voorelkaar bij haar. Niemand niet trouwens (alle instructeurs hebben erop gezeten, ze ging volledig door het lint).
Ze kan dus niet tegen druk.

Ik herken het wel want leerling van me heeft ook in diep dal gezeten en die kon ook niet tegen druk,maar die gaat nu weer heel fijn, die spande ook zichzelf ondanks dat we met rechtrichten bezig was. Moet ik ook wel eerlijk erbij vertellen dat bleek dat paard lichamelijk niet in orde was, kwam wat te kort waardoor deze makkelijker verzuurde, ook al ging je heel even de bossen in met losse teugel. Daar is Steffi vd Laarse bij geweest en ook weer rustig daarna de training opgepakt, ik heb dat paard zelf ook tijdje gereden omdat ruiter zelf geopereerd moest worden. Maar is weer helemaal terug waar ie moet zijn. Dus dat is wel fijn. Maar ik herken dit ding wel.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:32

Bets schreef:
Rukaro schreef:

Kun jij mij uitleggen wat jij hiermee bedoeld?

Ik bedoel hiermee dat ik het onderdeel van AdB 'zonder' been rijden niet helemaal prettig vind. Ik ben dus een beetje zoekende wat ik met ondersteunde beenhulpen op voltes en in wendingen wil :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:39

Ohw okee ja ik snap het nu.

Ik vind benen belangrijk zodat ik kan voelen of paard naar binnen wil vallen of naar buiten wegtrekt, dat voel ik niet alleen aan teugeldruk maar dus ook aan beendruk, paard moet tussen mijn benen lopen en niet meer tegen 1 been aan leunen. Doet hij dat wel dan probeer ik paard terug drukken zodat ie rechter word, omdat paard onder zadel moet buigen en niet zo zeer in voor hand of achterhand alleen. Want dan krijg je niet juiste lengtebuiging. En als paard buigt onder het zadel zeg maar dan buigt het vanzelf wat makkelijker voor en achter het zadel. Natuurlijk kan het nog zijn dat paard ergens niet helemaal los kan laten, zeker als ze iets moeilijk vinden (die van mij heeft moeite met ene kant travers) om dan bij de kruisbanden in begin wat los te laten, maar als je wat doorgymt dan gaat vanzelf beter en fijner en lukt het ook beter.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:24

Morgen!
Ik vraag me zelf af in hoeverre een paard echt kan buigen onder het zadel. Naar mijn weten zijn de wervels hier heel weinig beweeglijk ten opzichte van elkaar. Dus buiging kan ook maar heel minimaal zijn. Iemand anders die hier welleens over na heeft gedacht?

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:34

Whinnylando schreef:
Heino: dat is om hetgeen wat ik van AdB ken. En om die reden raad ik het voor iedereen af maarja dat mag ik hier niet zeggen. Want dan krijg ik heel AdB lievend Nederland weer over me heen. En nogmaals, uit respect voor mijn kenissenkring zet ik dit verhaal niet op internet, ik hoop dat jullie dit ook respecteren. Zo niet....pech dan maar, het tekent meer voor jezelf als voor mij. Ik kan niemand zeggen wat hij MOET doen dus daarom, als je er met je paard naartoe wil moet je dat doen, wie ben ik nou om te zeggen dat het niet mag.

Alabaster: ik ga alleen op het AdB rijsysteem in omdat de mensen hier verschillen willen weten, niet omdat ik geïnteresseerd ben in het systeem... dus vriendelijk bedankt voor de uitnodiging maar ik kom niet kijken op je stal. Ik heb mn eigen manier en blijf daarbij omdat het werkt.

Rukaro: het van binnenbeen naar buitenhand rijden is geen oefening maar iets wat je altijd in elke oefening toe kunt passen. Om te beginnen op de volte bijv. je wil dat een paard netjes om je been heen gebogen loopt. Dat kan dan niet door aan de binnenteugel te trekken (wat je veel mensen ziet doen) want dan slingert de achterhand weer uit en buigt hij niet. Maar juist door hem van binnenbeen naar buitenhand te rijden en te ondersteunen aan de buitenkant als je hem uitnodigd te buigen met je binnenbeen. Lastig om dit op een papiertje uit te leggen omdat ik geen lesgever ben, ik kan meestal pas zeggen wat ik doe als ik erop zit :) Ik onthoud het niet het zit in mn lijf.

Dit was tevens mijn laatste post in dit topic, je mag hier blijkbaar alleen maar iets zeggen als je AdB goed vind. Dus veel plezier nog allemaal in dit topic ik zit hier ook voor mn plezier en niet om me af te laten zeiken door mensen. En daar bedoel ik niet iedereen mee hoor :)

Ondanks je laatste post denk ik dat jij zeker wel zelf ervaring hebt met Antoinne maar dat je gewoon weg je ei kwijt wilt in dit topic??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:51

LoesjeVis schreef:
Morgen!
Ik vraag me zelf af in hoeverre een paard echt kan buigen onder het zadel. Naar mijn weten zijn de wervels hier heel weinig beweeglijk ten opzichte van elkaar. Dus buiging kan ook maar heel minimaal zijn. Iemand anders die hier welleens over na heeft gedacht?

Een paard kan wel degelijk buigen om het binnen been, natuurlijk lang niet zo ver als wij mensen dat kunnen. Zou hij niet kunnen buigen dan zou je ook niet het probleem van links of rechtgebogen paard hebben.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:55

Volgens mij doelt Loesje meer op de mate van buiging. Hoeveel buiging is realistisch?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:02

IK denk niet dat wij als mens een paard in 2 en kunnen breken. Hij buigt dus dat, wat zijn rug aankan. En wat is realistisch? Je moet weten wat je aan het doen bent en niet verder gaan als dat het paard is gegymnastiseerd ( dit zal vast geen goed nederlands zijn).

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:10

LoesjeVis schreef:
Morgen!

Nou het gaat erom dat paard op dat punt buigt om juiste lengtebuiging te krijgen, het hoeft niet zo te buigen dat paard dubbel gevouwd moet worden natuurlijk :D :D :D maar klinkt toch vrij logisch als paard in midden van lichaam buigt dat de rest automatisch wat meebuigt (ik zeg niet gelijk dat het dan ook gelijk goed en in orde zal zijn, maar hoofdzakelijk zal de rest ook meebuigen)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:11

Rukaro schreef:
Volgens mij doelt Loesje meer op de mate van buiging. Hoeveel buiging is realistisch?

Tot je paard lekker nageefelijk word en lengte kan gaan zoeken.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:31

Dit was trouwens geen vraag van mij hoor. Alleen mijn interpretatie van de vraag van Loesje :)