Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:07

Sorry,
maar warom ben je egoistish als je met een bit rijd als je dan geen wedstrijden kunt rijden?
Als jij graag wedstrijd wilt rijden moet je dat maar doen met bit?
Dat maakt dan tog niet uit.

anneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:22

hey
ik weet eigenlijk te weinig over dit onderwerp om echt mee te kunnen discussiëren, maar ik kan mss wel even zeggen wat ik weet over het bit.
Een vriendin is helemaal into natural horsemanship & heeft me ooit uitgelegd dat paarden door met bit te rijden maagproblemen kunnen krijgen. DIt komt omdat ze door het bit overvloedig beginnen schuimbekken, waardoor er veel speeksel in de maag terechtkomt. De maag zou dan denken van 'ah, er komt eten aan' en zou maagsap beginnen aanmaken. Zoals iedereen wel weet is maagzuur lekker zuur & doordat er geen eten komt om te verteren, zou het zuur inwerken op de maagwand.
Zo'n bewering doet je wel even nadenken Knipoog
Die vriendin waar ik het over had heeft zelf 3 paarden, die ze allemaal volledig volgens het natural horsemanship heeft opgeleerd (dus ook bitloos) & als ik die paarden zo zie lopen of als ik er zelf op rijd, lijkt het mij niet alsof die paarden last hebben van een bitloze optoming. Met een touwhalstertje lukt het prima.

zelf ben ik ook eerder voor de 'natural-way' , maar zoals ik al eerder zei, weet ik niet genoeg van beide standpunten om echt een kant te kiezen Haha!
Wat ik wel kan zeggen is: ik vind het absoluut geen zicht om een paard te zien lopen waarbij de schuimvlekken (bij wijze van spreken) over zen hele hoofd hangen. Bij bitloos heb ik nooit schuim gezien ...

ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt Knipoog Ik wil hiermee zeker niemand aanvallen ofzo, of iemand mijn mening opleggen. Ik dacht gewoon: laten we even zeggen wat we weten Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:54

ik zou je aanraden het topic even door te lezen (iig eenaantal pagina's), dan zul je zien dat dit al eerder aan bod is geweest en bepaald niet onomstreden is.

@paintlinger, waarop baseer je dat? dan kan er mss nog een discussie uit komen, ipv wat losse kreten.

anneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:56

K heb het een tijdje gelezen, maar t waren een beetje heel veel pagina's Haha!
Bedankt voor je reactie Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:44

Lielle schreef:
ik zou je aanraden het topic even door te lezen (iig eenaantal pagina's), dan zul je zien dat dit al eerder aan bod is geweest en bepaald niet onomstreden is.

@paintlinger, waarop baseer je dat? dan kan er mss nog een discussie uit komen, ipv wat losse kreten.

Zoals ik geschreven heb..is dat mijn persoonlijke mening en voorkeur....dus het is gebaseerd op mijn eigen mening en ervaringen.

Ik bedoel dus, wanneer een bit of bitloze optoming op goede manier gebruikt worden, dat ik dan toch kies voor bitloos, omdat IK dat vriendelijker vind.
(Verder ben ik niet tegen het bit ofzo...maar bitloos op een goede manier heeft net een streepje voor.)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:51

KiWiKo schreef:
doet u mij maar een filmpje Lachen Lachen maar dan wil ik wel een Zproef uit het boekje zien......... en geen of de voorhand sloffend, uit elkaar vallend dier die zn wissels in tweeen springt. want dat kunnen we allemaal Z in de achtertuin rijden Lachen

en daarnaast oefent een neusriem geen druk uit als ik iets met mijn hand doe Lachen

is dit filmpje al eens geplaatst,was ook wel benieuwt eigelijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:02

Paintlinger schreef:
Lielle schreef:

Zoals ik geschreven heb..is dat mijn persoonlijke mening en voorkeur....dus het is gebaseerd op mijn eigen mening en ervaringen.

maar die beschrijf je nergens, en zo is het maar een losse kreet. Waarom is volgens jou bitloos paardvriendelijker?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:12

@ Lielle:

Wanneer je bitloos op een goede manier dezelfde resultaten kan boeken als met een bit....dan lijkt het me toch vrij logisch?

Zelf rij ik mijn paard met een neckrope, ik boek dezelfde resultaten als met bit (waar ik wel nog mee rij omdat het verplicht is met wedstrijden, helaas)....dan lijkt het me toch dat het met een neckrope vriendelijker is.

Ik heb gekozen om toch ook met bit te blijven rijden omdat (ik western rij) tijdens het rijden ik mijn bit amper hoef te gebruiken.
Was dit niet zo, dan was ik niet aan wedstrijden begonnen.

Nu moet ik er wel bijzeggen, dat niet ieder paard makkelijk bitloos te rijden is.
Mijn jonge paard is met een bitloze optoming vreselijk stug, daar moet ik dan automatisch veel te veel aanzitten.
Echter met een dubbelgebroken bitje loopt ie heerlijk, dus voor hem is dat dan weer vriendelijker.

Maar zoals ik al zei: Wanneer het KAN en op de goede manier gebruikt wordt VIND IK dat bitloos op de juiste manier vriendelijker is

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:24

Paintlinger schreef:
@ Lielle:

Wanneer je bitloos op een goede manier dezelfde resultaten kan boeken als met een bit....dan lijkt het me toch vrij logisch?

voor mij niet, ik zie niet waarom een goed gebruikt bit onvriendelijker is dan een goed gebruikte bitloze optoming. Jij wel, dus dan wil ik ook graag weten waarom je dan vindt.

Citaat:
Zelf rij ik mijn paard met een neckrope, ik boek dezelfde resultaten als met bit (waar ik wel nog mee rij omdat het verplicht is met wedstrijden, helaas)....dan lijkt het me toch dat het met een neckrope vriendelijker is.

nogmaals, waarom lijkt je dat?

Citaat:
Ik heb gekozen om toch ook met bit te blijven rijden omdat (ik western rij) tijdens het rijden ik mijn bit amper hoef te gebruiken.

Nu moet ik er wel bijzeggen, dat niet ieder paard makkelijk bitloos te rijden is.
Mijn jonge paard is met een bitloze optoming vreselijk stug, daar moet ik dan automatisch veel te veel aanzitten.
Echter met een dubbelgebroken bitje loopt ie heerlijk, dus voor hem is dat dan weer vriendelijker.

Maar zoals ik al zei: Wanneer het KAN en op de goede manier gebruikt wordt VIND IK dat bitloos op de juiste manier vriendelijker is

je geeft het zelf al aan, het is al paardafhankelijk en het kan niet altijd, dus je kunt niet zeggen dat bitloos vriendelijker is. Voor jouw jonge paard is dat al niet zo, en zo zijn er meer.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 13:38

@ Liele, Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden welke (bitloze)optoming je gebruikt, tenslotte kan je niet elk paard op dezelfde optoming rijden en zal hij dus bij de ene stugger en moeilijker zijn dan bij de andere. Daarnaast zijn er ook (jonge) paarden die op een bit heel stug worden. In principe kan dus elk paard bitloos gereden worden, het vergt alleen oeffening zoals met bit rijden ook oeffening vergt en omdat wij het gewoon vinden een paard met bit te rijden is het voor ons al snel een gewoonte om de negatieve dingetje die een bit tot gevolg hebben door de vingers te zien en die negatieve dingetjes komen dan weer dubbel zo duidelijk naar voren ZONDER bit, omdat bitloos anders is dan normaal en je daar dus kritscher naar kijkt. Niet meer dan normaal lijkt me zo. Ik wil hier dus ook niemand mee aanvallen.

Nog iets, een bit vind ik inderdaad een stuk onvriendelijker dan bitloos. Een paard is niet gemaakt om bereden te worden en allerlei raar tuig om z'n lijf te krijgen. Een paardenmond al helemaal niet! Als je daar een ijzeren staaf in gaat doen is dat niet echt lekker. Vergelijk het met jouzelf en een (slotjes) beugel bijvoorbeeld. Dit is dus mijn visie en ondermeer de reden waarom ik bitten verfoei.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:44

Ik zie het ook helemaal niet als aanval, maar ik heb nog niet een echt argument gezien waarom bitloos beter is dan een bit. Wel wat gevoelens en schijnargumenten, maar daar kan ik niet van onder de indruk zijn. Jullie vinden iets maar waarop baseer je dat nu werkelijk. Een ijzeren staaf in de mond, dat is niet natuurlijk. Nee, klopt. Een leren riem om de neus/hals ook niet. waarom is een paardenmond nog minder gemaakt voor een ijzeren staaf, dan een rug voor een zadel (of een ruiter?).

ik heb totaal geen problemen met bitloos rijden, ik denk dat de essentie erin zit dat je kijkt naar ieder individueel paard en daar de optoming bij uitzoekt die past bij
a) het paard
b) de ruiter
c) het gebruiksdoel
(en let op de volgorde Knipoog )
En als je in staat bent om je paard echt te observeren (en dat is zeldzamer dan men denkt) kun je daar prima een passende optoming bij vinden, en in heel veel gevallen zowel met als zonder bit. Er zijn uitzonderingen, maar die zijn er om de regel te bevestigen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:45

Paintlinger, ik vraag me wel af of je dezelfde resultaten met de neckrope bereikt omdat het paard ook met bit gereden wordt en of je dezelfde resultaten ook alleen met een neckrope kan bereiken.

Is het trouwens misschien niet zo dat de bitloze optoming meer ruis in de communicatie geeft? En dat je jonge paard daarom op een bit minder stug is? Doordat de communicatie duidelijker is, met minder ruis?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 13:57

Lielle schreef:
Een ijzeren staaf in de mond, dat is niet natuurlijk. Nee, klopt. Een leren riem om de neus/hals ook niet. waarom is een paardenmond nog minder gemaakt voor een ijzeren staaf, dan een rug voor een zadel (of een ruiter?).

Omdat een zadel zo gemaakt kan worden dat de druk over het algeheel verdeelt wordt.

En bit ligt in de mond en drukt op zeer gevoelige plekken, ook wordt de druk niet "verdeelt" doordat het bit maar zo'n klein raakvlak heeft. Een paardenmond, daar is eigenlijk geen plaats voor een bit. De tong ligt in de mond en hoort het verhemelte te raken en over de lagen heen te komen (waardoor de tong dus een klein gedeelte van de wang raakt). Daarmee is de mond gevult. Dan ga je daar nog een bit instoppen waardoor de tong verdrongen wordt en je op allerlei plekken extreme druk krijgt. Met een trensje valt dit nog mee ten aanzien van een stang & trens. Daarnaast, er zijn inderdaad bitloze optomingen die met hoge druk op de neus werken en op de kin/wang. Dat hoeft voor mij ook niet. Als je een goede band met je paard hebt en hem goed hebt "gedresseerd", kan je met de lichte aanraking van een neckrope of een touwhalstertje rijden.

Let op ik heb het dus over KAN, niet over MOET en de argumenten die ik hierin zet zijn aangevoerd en bevestigd door mijn paardentandarts en verschillende dierenartsen. Ik wil bitloos dus ook niet op een voetstuk zetten, want niet elke vorm van bitloos vriendelijker of net zo vriendelijk als een bit. Ik hoop dus dat het zo niet uit z'n verband getrokken wordt.

[EDIT]: fout in de quote

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:23

Dit soort discussies komen altijd weer op hetzelfde uit, men probeert de ander te overtuigen van wat schadelijk is of niet en men wil de ander toch niet geloven.

Hoe dan ook, de insteek van deze discussie was oorspronkelijk anders en wel of het egoïstisch is om een bit in te doen om maar wedstrijden te kunnen rijden (en dan negeer ik maar even "als je weet welke schade het bit aanricht" want ik en anderen weten dat een bit op zich geen schade aanricht).

Dat is inderdaad wel iets om even bij stil te staan, maar is wedstrijdrijden op zich niet altijd voor de meerdere glorie van de ruiter? Een paard heeft er niks aan. (Neemt niet weg dat sommige paarden het leuk vinden om te doen en de motivatie van wedstrijd soms de training ten goede doet-maar helaas kan het ook averechts werken, ruiters kunnen te veel oefenen op een dingetje iv zich bezig te hadden met de algemene opleiding).

Maar goed, ik snap dat je bedoeld van "Nou doe je dagelijks je paard een plezier en dan plots een dag niet omdat je iets voor jezelf belangrijk vindt".
Een paard is een dienstbaar dier (van nature) en neemt de dingen zoals ze komen en vind het niet erg als je zo´n kleine nuance aanbrengt, voorop genomen dat hij vooraf wel aan een bit gewend was, natuurlijk. Het is een beetje vreemd om een bitloos opgeleid paard een bit in te hangen voor een uurtje en dan te verwachten dat hij kan presteren...

Maar niemand heeft zoiets van :Nu rijdt je altijd dressuur en ga je plots springen, of nu rijdt je altijd dát rondje en ga je ineens de andere kant op. Toch? Men vindt andere veranderingen wel heel acceptabel...
Het heeft gewoon te maken met het feit dat wij als ruiters nu eenmaal bepalen wat het paard moet doen. En, een paard voelt zich ook het prettigst onder leiderschap. Paarden die geen houvast hebben worden lastig tot gevaarlijk voor mensen. Het zit een beetje ingebakken in het houden van een paard als "huis" dier, dat het ondergeschikt is aan de baas. Of je moet zo iemand zijn die een paard heeft om tegenaan te kijken.

Er is niks mis met paarden én bitloos, én hoofstelloos én met bit rijden. Doe ik ook. En ik hang, als ik daar zin in heb ook nog rustig een stang in. Ik krijg geen protesten, geen zere ruggen, geen kreupelheden en er heb nog nooit een paard gehad waarvan de mond beschdigd is geraakt. Veelzijdigheid in werk is alleen maar goed voor lijf en geest.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:28

heiditjj schreef:
Omdat een zadel zo gemaakt kan worden dat de druk over het algeheel verdeelt wordt.

en een bit dus ook, kijk maar eens naar de talloze varianten, met en zonder tongvrijheid bijvoorbeeld.

Citaat:
En bit ligt in de mond en drukt op zeer gevoelige plekken, ook wordt de druk niet "verdeelt" doordat het bit maar zo'n klein raakvlak heeft. Een paardenmond, daar is eigenlijk geen plaats voor een bit. De tong ligt in de mond en hoort het verhemelte te raken en over de lagen heen te komen (waardoor de tong dus een klein gedeelte van de wang raakt). Daarmee is de mond gevult.

een bit drukt niet zolang de hand die het bit bedient het juist hanteert. Net zoals een een bitloze optoming geen druk uitoefent, zolang de bedienende hand stil is.

Citaat:
Dan ga je daar nog een bit instoppen waardoor de tong verdrongen wordt en je op allerlei plekken extreme druk krijgt. Met een trensje valt dit nog mee ten aanzien van een stang & trens.

en precies daarom zei ik dus dat je de optoming uitzoekt bij je paard. Pablo heeft een bloedhekel aan een enkel gebroken trens, hij heeft een hangend verhemelte en de prikkende punt vindt hij heel naar. geen geslaagd bit dus voor hem.

Citaat:
Daarnaast, er zijn inderdaad bitloze optomingen die met hoge druk op de neus werken en op de kin/wang. Dat hoeft voor mij ook niet. Als je een goede band met je paard hebt en hem goed hebt "gedresseerd", kan je met de lichte aanraking van een neckrope of een touwhalstertje rijden.

De vraag van Karl gaat hier op, in hoeverre creeer je dan ruis in je communicatie? Bij verfijnde oefeningen wil je ook verfijnde signalen afgeven, kun jij dat me neckrope overbrengen, en nog belangrijker kun je dat met een neckrope aanleren? want je zegt terloops "goed gedresseerd" maar daar noem je nogal wat. Even niet met Nezvorov (of hoe je het ook spelt) aankomen, dan moet je eerst even eea terug lezen.

Citaat:
Let op ik heb het dus over KAN, niet over MOET en de argumenten die ik hierin zet zijn aangevoerd en bevestigd door mijn paardentandarts en verschillende dierenartsen. Ik wil bitloos dus ook niet op een voetstuk zetten, want niet elke vorm van bitloos vriendelijker of net zo vriendelijk als een bit. Ik hoop dus dat het zo niet uit z'n verband getrokken wordt.

Dan zijn we het daar iig over eens.

@lusitana, ik ben helemaal niet van plan om iemand te overtuigen, ik ben alleen allergisch voor schijnargumenten en drogredeneringen. Als je iets vindt, prima, maar dan wel met een steekhoudende argumentatie komen, dan kun je tenminste een discussie voeren. Is overigens niet naar jou bedoeld. Verder sluit ik me nl volkomen bij je verhaal aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:33

Ik sprak ook in het algemeen, in dit soort discussies krijg je altijd:
"een bit is schadelijk" tegen "een bit op zich is niet schadelijk"
en
"op de neus rijden is vriendelijk" tegen "op de neusrijden kan ook onvriendelijk zijn".

En er worden idd schijnargumenten en drogredenen gebruikt.

Als men gewoon logisch nadenkt kom je toch tot de conclusie dat het de ruiter is die de schade aanbrengt en niet het materiaal? Dus waarom zo hakken op het een of ander materiaal?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:29

Lielle schreef:
Citaat:

je geeft het zelf al aan, het is al paardafhankelijk en het kan niet altijd, dus je kunt niet zeggen dat bitloos vriendelijker is. Voor jouw jonge paard is dat al niet zo, en zo zijn er meer.

Ik probeer duidelijk te zijn...maar ik probeer het nog 1x

Situatie 1:Correct rijden met bit
Situatie 2: precies net zo correct bitloos (ik doel hier op een vriendelijke optoming).

Dan kies ik voor 2, puur omdat die staaf in zijn mond dan niet nodig is en het dan logisch is om dat (op dat moment overbodige onding) weg te laten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:44

Paintlinger schreef:
Ik probeer duidelijk te zijn...maar ik probeer het nog 1x

Situatie 1:Correct rijden met bit
Situatie 2: precies net zo correct bitloos (ik doel hier op een vriendelijke optoming).

Dan kies ik voor 2, puur omdat die staaf in zijn mond dan niet nodig is en het dan logisch is om dat (op dat moment overbodige onding) weg te laten

je bent heel duidelijk, maar je hebt geen argument waarom dat logisch is en vriendelijker. Waarom is een bitloze optoming vriendelijker dan een optoming met bit? wat maakt het verschil (bij verder gelijkblijvende omstandigheden)?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:02

Ik rijd met beide, dressuur meestal met bit. Eens in de zoveel tijd dressuur ik ook wel eens bitloos. Voordeel voor mij is dat ik me dan weer wat bewuster wordt van mijn zit- en gewichtshulpen.

Springles heb ik wel eens bitloos gereden en dat gaat eigenlijk best goed.

Crossen doe ik niet zonder bit, misschien dat ze het wel super aanpakt, maar naast het feit dat het niet mag met het bitloze hoofdstel wat ik heb, voel ik me er zelf niet prettig bij en dat kan je in een cross niet hebben.

Intervaltraining en buitenrijden doe ik altijd bitloos.

Waarom bitloos, mijn paard heeft een erg gevoelige mond, als ze los loopt met een hoofdstel in krijgt ze het soms voor elkaar om der mondhoek open te halen. Ik heb ook wel eens een flinke ophouding moeten maken in de cross waarbij ik dacht, oei nu is haar mond open en dat bleek dus niet zo te zijn.
Het is ook niet tot bloedens toe open, maar wel af en toe geschaafd.

Of het vriendelijker is weet ik niet, ik ben een keer op het strand aangevallen door een hond waardoor de rem even helemaal weg was, haar neus was toen wel kaal.
kom maar op met het commentaar dat je nooit een flinke ophouding mag maken
Lielle is iig 1 van de mensen hier die weet dat ik niet een harde ruiter ben, maar als ik mag kiezen tussen een flinke ophouding of een ongeluk, dan ga ik toch voor die ophouding Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:31

paintlinger, je gaat er toch maar vanuit dat een bit een "onding" is. Dat is precies waaruit blijkt dat je niet neutraal bent.
We moeten voorzichtig zijn met het projecteren van onze eigen weerstand.
Voorbeeld: Helemaal afspuiten met koud water. Dat lijkt ons heel erg, maar het is gebleken dat het heel gezond is. Maar toch zijn we geneigd om iemand die zijn paard helemaal net koud water afspuit, als dierenbeul te zien. Terwijl het voor een paard niet meer dan logisch is dat water koud is. En we gebruiken wel weer coolgel... het effect, en doel, is hetzelfde...
Als het jou niks lijkt om een bit in te hebben, wil dat niet zeggen dat een paard er ook echt bezwaar tegen heeft....

Ik denk dat veel mensen nogal aan hun eigen mond denken. Maar een paardenmond is anatomisch bepaald anders. Die kan gewoon dicht als er een staaf in ligt.
En het is ook niet zo dat een paard dag en nacht met een bit in staat, of wel?

En, als je het naast elkaar gebruikt, bitloos en mét bit wat is er zo erg aan afwisseling?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:23

Karl66 schreef:
Paintlinger, ik vraag me wel af of je dezelfde resultaten met de neckrope bereikt omdat het paard ook met bit gereden wordt en of je dezelfde resultaten ook alleen met een neckrope kan bereiken.

Je kan álle specifieke gedrag op elk commando aanleren, dat is dressuur. Het hulpmiddel is op zích onbelangrijk.
Manier van dresseren, de vorm en de hulpmiddelen zijn echter niet onverbrekelijk. Vandaar dat deze discussie overbodig is omdat deze over klassiek dressuur gaat = aan de teugel aan het bit.

Met een halsring zitten de teugels het paard niet in de weg. Het woord 'optoming' geeft al aan dat het een beperking is. Je kan die beperking in de perceptie van het paard ook méten.
Met halsring heeft het paard meer atlethische vrijheid dan met welke optoming ook.
Wederom echter is dat irrelevant op dit topic: díe discussie mist ELKE grond. Zonder bit is de dressuurvorm niet klassiek en DUS is deelname aan klassieke dressuur zonder bit inherent onmogelijk: het is een andere dressuurvorm, zo simpel is het.

Voor wie het niet begrijpt:
dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal
dressuur = het zelfstandig naamwoord van dresseren

Met of zonder bit = ander hulmiddel = ander signaal op ander manier gegeven = andere vorm van dressuur.

Maak je keuze. Ga rijden, ga wedstrijdrijden, met of zonder bit. Wil je klassieke dressuur rijden, dan IS dat met bit.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:03

...en dan nu on topic Cool

ALLE wedstrijdsport met dieren is egoïstisch omdat de ambitie van de eigenaar de motivatie is.

Paardrijden op zich is al egoïstisch want schadelijk voor het paard.

In hoeverre deelname aan wedstrijden in klassiek dressuur nu éxtra egoïstisch vanwege een eventueel ethisch vraagstuk over het bit is dan een beetje ..... futiel niet?!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:06

HC, voor die mensen die met dat vraagstuk zitten, is het heeeeeeel belangrijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:10

Huertecilla schreef:
...en dan nu on topic Cool

ALLE wedstrijdsport met dieren is egoïstisch omdat de ambitie van de eigenaar de motivatie is.

Paardrijden op zich is al egoïstisch want schadelijk voor het paard.

In hoeverre deelname aan wedstrijden in klassiek dressuur nu éxtra egoïstisch vanwege een eventueel ethisch vraagstuk over het bit is dan een beetje ..... futiel niet?!

hc

wat weet je het weer heerlijk te brengen Haha! Haha! Haha!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:13

ik heb zelf een tijdje bitloos gereden, (vanwege werk aan zijn tanden)
Maar dat ging echt helemaal fout, hij was echt totaal niet aan te sturen of te remmen.
Ik moet wel een beetje trekken en toen had hij een klein wondje op zijn neus...
Ben ik gelijk gestopt met bitloos rijden...

Ik raad het ook alleen aan als je paard heel goed te remmen is Tong uitsteken