Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lielle schreef:ik zou je aanraden het topic even door te lezen (iig eenaantal pagina's), dan zul je zien dat dit al eerder aan bod is geweest en bepaald niet onomstreden is.
@paintlinger, waarop baseer je dat? dan kan er mss nog een discussie uit komen, ipv wat losse kreten.
KiWiKo schreef:doet u mij maar een filmpje![]()
maar dan wil ik wel een Zproef uit het boekje zien......... en geen of de voorhand sloffend, uit elkaar vallend dier die zn wissels in tweeen springt. want dat kunnen we allemaal Z in de achtertuin rijden
en daarnaast oefent een neusriem geen druk uit als ik iets met mijn hand doe
Paintlinger schreef:Lielle schreef:ik zou je aanraden het topic even door te lezen (iig eenaantal pagina's), dan zul je zien dat dit al eerder aan bod is geweest en bepaald niet onomstreden is.
@paintlinger, waarop baseer je dat? dan kan er mss nog een discussie uit komen, ipv wat losse kreten.
Zoals ik geschreven heb..is dat mijn persoonlijke mening en voorkeur....dus het is gebaseerd op mijn eigen mening en ervaringen.
Paintlinger schreef:@ Lielle:
Wanneer je bitloos op een goede manier dezelfde resultaten kan boeken als met een bit....dan lijkt het me toch vrij logisch?
Citaat:Zelf rij ik mijn paard met een neckrope, ik boek dezelfde resultaten als met bit (waar ik wel nog mee rij omdat het verplicht is met wedstrijden, helaas)....dan lijkt het me toch dat het met een neckrope vriendelijker is.
Citaat:Ik heb gekozen om toch ook met bit te blijven rijden omdat (ik western rij) tijdens het rijden ik mijn bit amper hoef te gebruiken.
Was dit niet zo, dan was ik niet aan wedstrijden begonnen.
Nu moet ik er wel bijzeggen, dat niet ieder paard makkelijk bitloos te rijden is.
Mijn jonge paard is met een bitloze optoming vreselijk stug, daar moet ik dan automatisch veel te veel aanzitten.
Echter met een dubbelgebroken bitje loopt ie heerlijk, dus voor hem is dat dan weer vriendelijker.
Maar zoals ik al zei: Wanneer het KAN en op de goede manier gebruikt wordt VIND IK dat bitloos op de juiste manier vriendelijker is
Lielle schreef:Een ijzeren staaf in de mond, dat is niet natuurlijk. Nee, klopt. Een leren riem om de neus/hals ook niet. waarom is een paardenmond nog minder gemaakt voor een ijzeren staaf, dan een rug voor een zadel (of een ruiter?).
heiditjj schreef:Omdat een zadel zo gemaakt kan worden dat de druk over het algeheel verdeelt wordt.
Citaat:En bit ligt in de mond en drukt op zeer gevoelige plekken, ook wordt de druk niet "verdeelt" doordat het bit maar zo'n klein raakvlak heeft. Een paardenmond, daar is eigenlijk geen plaats voor een bit. De tong ligt in de mond en hoort het verhemelte te raken en over de lagen heen te komen (waardoor de tong dus een klein gedeelte van de wang raakt). Daarmee is de mond gevult.
Citaat:Dan ga je daar nog een bit instoppen waardoor de tong verdrongen wordt en je op allerlei plekken extreme druk krijgt. Met een trensje valt dit nog mee ten aanzien van een stang & trens.
Citaat:Daarnaast, er zijn inderdaad bitloze optomingen die met hoge druk op de neus werken en op de kin/wang. Dat hoeft voor mij ook niet. Als je een goede band met je paard hebt en hem goed hebt "gedresseerd", kan je met de lichte aanraking van een neckrope of een touwhalstertje rijden.
Citaat:Let op ik heb het dus over KAN, niet over MOET en de argumenten die ik hierin zet zijn aangevoerd en bevestigd door mijn paardentandarts en verschillende dierenartsen. Ik wil bitloos dus ook niet op een voetstuk zetten, want niet elke vorm van bitloos vriendelijker of net zo vriendelijk als een bit. Ik hoop dus dat het zo niet uit z'n verband getrokken wordt.
Lielle schreef:Citaat:Ik heb gekozen om toch ook met bit te blijven rijden omdat (ik western rij) tijdens het rijden ik mijn bit amper hoef te gebruiken.
Was dit niet zo, dan was ik niet aan wedstrijden begonnen.
Nu moet ik er wel bijzeggen, dat niet ieder paard makkelijk bitloos te rijden is.
Mijn jonge paard is met een bitloze optoming vreselijk stug, daar moet ik dan automatisch veel te veel aanzitten.
Echter met een dubbelgebroken bitje loopt ie heerlijk, dus voor hem is dat dan weer vriendelijker.
Maar zoals ik al zei: Wanneer het KAN en op de goede manier gebruikt wordt VIND IK dat bitloos op de juiste manier vriendelijker is
je geeft het zelf al aan, het is al paardafhankelijk en het kan niet altijd, dus je kunt niet zeggen dat bitloos vriendelijker is. Voor jouw jonge paard is dat al niet zo, en zo zijn er meer.
Paintlinger schreef:Ik probeer duidelijk te zijn...maar ik probeer het nog 1x
Situatie 1:Correct rijden met bit
Situatie 2: precies net zo correct bitloos (ik doel hier op een vriendelijke optoming).
Dan kies ik voor 2, puur omdat die staaf in zijn mond dan niet nodig is en het dan logisch is om dat (op dat moment overbodige onding) weg te laten
Karl66 schreef:Paintlinger, ik vraag me wel af of je dezelfde resultaten met de neckrope bereikt omdat het paard ook met bit gereden wordt en of je dezelfde resultaten ook alleen met een neckrope kan bereiken.
Huertecilla schreef:...en dan nu on topic![]()
ALLE wedstrijdsport met dieren is egoïstisch omdat de ambitie van de eigenaar de motivatie is.
Paardrijden op zich is al egoïstisch want schadelijk voor het paard.
In hoeverre deelname aan wedstrijden in klassiek dressuur nu éxtra egoïstisch vanwege een eventueel ethisch vraagstuk over het bit is dan een beetje ..... futiel niet?!
hc