Goofy44 schreef:Citaat:Wat mijn spieren betreft: Ik ben een hardloper! Loop ook recreatief wedstrijdjes van 10 en 15 km.... Maar ik heb wel heel snel een stijve nek en schouder partij. Heel gevoelig voor stress ook, dus ik sla meestal daar "dicht" op wedstrijden...Mijn oom is fysio, en daar ga ik nu regelmatig naar toe en het is nu los.
Naast heel veel paardrijden heb ik ook heel veel aan duursport gedaan. Dus hardlopen (tot aan marathon) en wielrennen (200-230 km), ook triathlon gedaan (met zwemmen erbij). Als je deze sporten actief beoefent, dan gaat het met paardrijden aanzienlijk slechter. Je hebt misschien wel uithoudingsvermogen (hart, longen) en een goed gewicht, maar coordinatie, soepelheid, balans en losheid in je lijf zal je er niet door krijgen. Ik ben meer dan 2 jaar bezig geweest om hardlopen en wielrennen af te bouwen (op die afstanden) en het paardrijden beter op te bouwen. Inmiddels bouw ik paardrijden na tig jaar wat af en richt ik me meer op duursport. Wat ik ervaren heb, is dat zaken als duursport en paardrijden niet goed te combineren zijn en dat je moet kiezen waar je het accent op legt als je het goed wilt doen. Het een gaat anders ten koste van het ander.
Kijk maar eens of je met vlakke voeten op de grond op je hielen kan zitten, zonder dat je je voeten van de grond haalt en min of meer op de bal van je voet gaat steunen om zo op je hielen te kunnen zitten.
Sommige sporten kan je heel goed met elkaar combineren.
Ik heb vroeger judo gedaan en heb daar nog steeds voordeel van.
Wat ik toen geleerd heb gaat nu vaak vanzelf.
Ook daar leer je je houding en spieren bewust te gebruiken (bij een goede leraar dan natuurlijk)
Met de wedstrijden leer je om te profiteren van de fouten van je tegenstander....
Dan moet je ook 2 dingen tegelijk doen. (letten op jezelf en op de ander)
Ook door de training bleef ik soepel.