duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:21

Goofy44 schreef:
Citaat:
Wat mijn spieren betreft: Ik ben een hardloper! Loop ook recreatief wedstrijdjes van 10 en 15 km.... Maar ik heb wel heel snel een stijve nek en schouder partij. Heel gevoelig voor stress ook, dus ik sla meestal daar "dicht" op wedstrijden...Mijn oom is fysio, en daar ga ik nu regelmatig naar toe en het is nu los.

Naast heel veel paardrijden heb ik ook heel veel aan duursport gedaan. Dus hardlopen (tot aan marathon) en wielrennen (200-230 km), ook triathlon gedaan (met zwemmen erbij). Als je deze sporten actief beoefent, dan gaat het met paardrijden aanzienlijk slechter. Je hebt misschien wel uithoudingsvermogen (hart, longen) en een goed gewicht, maar coordinatie, soepelheid, balans en losheid in je lijf zal je er niet door krijgen. Ik ben meer dan 2 jaar bezig geweest om hardlopen en wielrennen af te bouwen (op die afstanden) en het paardrijden beter op te bouwen. Inmiddels bouw ik paardrijden na tig jaar wat af en richt ik me meer op duursport. Wat ik ervaren heb, is dat zaken als duursport en paardrijden niet goed te combineren zijn en dat je moet kiezen waar je het accent op legt als je het goed wilt doen. Het een gaat anders ten koste van het ander.

Kijk maar eens of je met vlakke voeten op de grond op je hielen kan zitten, zonder dat je je voeten van de grond haalt en min of meer op de bal van je voet gaat steunen om zo op je hielen te kunnen zitten.

Sommige sporten kan je heel goed met elkaar combineren.

Ik heb vroeger judo gedaan en heb daar nog steeds voordeel van.
Wat ik toen geleerd heb gaat nu vaak vanzelf.
Ook daar leer je je houding en spieren bewust te gebruiken (bij een goede leraar dan natuurlijk)
Met de wedstrijden leer je om te profiteren van de fouten van je tegenstander....
Dan moet je ook 2 dingen tegelijk doen. (letten op jezelf en op de ander)
Ook door de training bleef ik soepel.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:26

super topic ik ga toch binnekort rijden en fotos maken dus dan kan ik het gelijk vragen of hij goed loopt,

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:33

Yamcha schreef:
KLopt hoor, Goofy, daarom had ik het er ook over om eerst de spieren goed los te werken. Het is redelijk onzinnig als je, wanneer je als mens vast in je lijf zit, gaat proberen een paard los te werken... Het ging mij eigenlijk ook niet om duursport, maar even een blokje om hardlopen kan een mens fijn los maken... met de bijbehorende warming-up oefeningen of course. Lachen

Er maakte iemand anders een opmerking over hardlopen, daar reageerde ik op. Ik wilde duidelijk maken dat hardlopen en paardrijden als je ze beide goed wilt beoefenen, niet goed samengaan. Er zijn andere sporten waarvan je bij paardrijden meer voordeel hebt. Aan de andere kant moet je je ook niet alleen focussen op paardrijden, want dan word je ongeschikt voor andere dingen in het normale leven.... Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:34

Fysiek of mentaal? Haha!
Heb je toevallig al tijd gehad om m'n foto's te bekijken. Bloos Bloos

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:35

superwoman schreef:
Ik heb vroeger judo gedaan en heb daar nog steeds voordeel van.
Wat ik toen geleerd heb gaat nu vaak vanzelf.
Ook daar leer je je houding en spieren bewust te gebruiken (bij een goede leraar dan natuurlijk)
Met de wedstrijden leer je om te profiteren van de fouten van je tegenstander....
Dan moet je ook 2 dingen tegelijk doen. (letten op jezelf en op de ander)
Ook door de training bleef ik soepel.

Dit is een heel goed voorbeeld. Je leert ook valbreken. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:39

Goofy44 schreef:
Dit is een heel goed voorbeeld. Je leert ook valbreken. Haha!

haha, idd, dáár heb ik ook wat aan gehad. Haha!
Mijn broer hiep me eens "iets te goed" met opstappen, ging er zo overheen en kwam met een mooie koprol
netjes op de grond terecht Huilen van het lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:52

Jullie gaan zo hard! Ik moet ook nog werken tussendoor Bloos

Ik heb vroeger altijd voltige gedaan. Heb ik nu nog profijt van (stevige zit en je leert goed te vallen)Nu ben ik ook begonnen met een extra sport er bij. Het is Kickboxen geworden. Ook om mezelf recht te krijgen en kracht, uithoudingsvermogen en evenwicht te verbeteren. Je merkt gewoon dat links en rechts (hoewel je denkt en voelt dat je gelijk bent) echt niet even snel en sterk bent.

Ook heb ik mijn rug recent door een fysio los laten maken. Erg lekker maar het helpt ook om lekker te kunnen blijvne ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:45

Oke een vraag Bloos
Ik heb een NRPS pony van 14 jaar, die teugelkreupel is.
Hij schiet snel in de spanning, heeft van zichzelf een hoge halshouding & is moeilijk fijn in de hand te rijden.

Hoe krijg je zo'n pony nou lekker ontspannen, los in de rug & in het beenwerk, fijn op de achterhand en lekker laag?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:51

Heel simpel. Haha!
Eerst voorwaarts en scherp aan je hulpen, daarna rechtrichten, dan zakt hij vanzelf in de hand. Zo makkelijk is het dus op papier. Haha!
Het beste is een echt goede instructeur zoeken die verstand heeft van de bewegingen van een paard, die weet hoe de beenzetting hoort te zijn en weet hoe je een paard rechtricht. Als die basisdingen voor elkaar zijn, gaat elk paard ontspannen lopen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:08

Vergeet daarbij ook je eigen houding niet en neem ook instructeur die daar ook op let. Sommige instructeurs letten alleen maar op het paard en daar beginnen de meeste problemen niet (ze zijn alleen daar het duidelijkst te zien).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:16

Lauss schreef:
Oke een vraag Bloos
Ik heb een NRPS pony van 14 jaar, die teugelkreupel is.
Hij schiet snel in de spanning, heeft van zichzelf een hoge halshouding & is moeilijk fijn in de hand te rijden.

Hoe krijg je zo'n pony nou lekker ontspannen, los in de rug & in het beenwerk, fijn op de achterhand en lekker laag?

Ik heb (gelukkig) weinig ervaring met teugelkreupelheid.
De keren dát ik het gezien heb, kwam duidelijk doordat de ruiter op het verkeerde moment en
teveel druk gaf.......

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:38

Wil ook wel graag jullie mening weten of mijn paard goed over de rug loopt.
Paar maand geleden is er een ostheopaat bij geweest want hij zat echt compleet vast in zn rug.
Nu ben ik best wel snel bang dat k hem verkeerd ga rijden ofzo dat hij er weer last van krijgt.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZADB7FYC.jpg
Grotere foto iets duidelijker Haha!

Afbeelding
Begin van halsstrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:14

Volgens mij loopt 'ie goed Ja Rug ziet er 'bol' uit en de achterhand loopt net zo ruim als de voorhand..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:18

Ik krijg het idee dat hij op de eerste foto iets achter de teugel kruipt en daardoor ook zijn rug iets wegdrukt. Als het neusje er iets meer uit zou komen zou het beter zijn.
De tweede foto geeft een goed beeld maar ik vraag me af hoe lang dat zo blijft, krijg daar het idee dat ze 1 of 2 stappen verder helemaal op de voorhand valt. Voor dit moment ziet het er nog redelijk goed uit hoewel ik denk dat ze de achterhand nog iets beter zou kunnen gebruiken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:19

Het is een heel leuk paard om te zien.
De vraag is echter of het paard goed over de rug gaat.
Mijn mening is dat in beide foto's het paard (nog) niet goed over de rug gaat.

Als ik kijk naar de bouw van het paard dat staat de hals wat meer op het paard, de hals is vrij kort, waardoor de indruk ontstaat, dat het paard de hals draagt terwijl dit niet komt door de achterhand.
De paslengte voor en achter is gelijk. Het steunende voorbeen wordt niet verjaagt door het steunende achterbeen aan dezelfde kant van het paard. (rechterhand in de eerste foto). Het paard stuwt meer dan dat het draagt. Het neusje komt er niet uit en het paard gaat netjes op de loodlijn. Als je kijkt naar de teugelspanning en naar je vuisten (handen), dan staat ervoor veel spanning op de teugels. De buiging in de hals komt niet door relatieve oprichting, of door dragen, maar door actief aanspannen van de teugels, waardoor de halshouding ontstaat. Het is niet het paard tegen de hand aanrijden. De hand werkt terug. Je ziet dat ook aan de rand van de oorspeekselklier over de onderkaak naar de onderhals toe.

In de tweede foto is de paslengte ook gelijk. De afwikkeling van de hoefbeweging gaat ook gelijk op, de afwikkeling van het achterbeen en het voorbeen van het diagonale benenpaar dat naar voren komt, gaat niet gelijk op. Als je goed kijkt naar het rechtervoorbeen, dan draagt dit het grootste deel van de massa van het paard. Het diagonale linker achterbeen is al bezig om de grond te verlaten. Ook van dit diagonale benenpaar gaat de beweging van de benen zelf niet gelijk op. Ook hier is de paslengte gelijk. Het geeft aan, dat de bewegingsafwikkeling voor en achter in ruimte verschillend plaats vindt. Daardoor is en kan de paslengte gelijkblijven. Het paard staat niet op het punt om op de voorhand te gaan, het paard gaat op de voorhand. Je noemt het uitstrekken van de hals, wat je doet. Het uitstrekken van de hals gebeurt hier niet zoals het hoort (anatomisch, fysiologisch, rijkunstig). Het paard schuift de hals niet uit alsof je een telescoop uit de schoft uitschuift en het hoofd stapje voor stapje laat zakken. Het paard loopt achter de loodlijn. Het kruipt niet achter de loodlijn, het paard wordt geleid achter de loodlijn. Door de valse knik in de hals en deze hoofdhouding is het paard niet in staat om de rug goed te kunnen gebruiken. Ook kan het paard via de nek en de onderkaak nooit via de teugels op deze manier gereden, terugkoppeling aan je handen geven, waarop je als ruiter kan reageren. Kijk eens naar de teugelspanning op de foto en hoe je de teugels vasthoudt. Ook de reactie met de staart onderstreept dit.

Ik denk dat je met de goede oefeningen, dit paard nog beter kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 18-09-07 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:20

Di's even OT....:
Dat wist ik niet, dat duursporten en paardrijden meestal niet combineren....Van de ene kant logisch omdat je je lichaam op 2 heel verschillende wijzen traint. De ene sport moet op gevoel en de andere juist op kracht en conditie. Door die andere sporten ben ik wel een beetje het type "krachtpatser" omdat ik gewend ben mijn spieren met kracht te gebruiken, ipv met gevoel... Ik doe het hardlopen puur voor mijn eigen onderhoud. En omdat er leuke wedstrijden hier in de buurt zijn loop ik die wel eens. Maar het is niet een wedstrijdsport, da's paardrijden.
Voor mijn verdere onderhoud doe ik pilatus en body attack. Dus ik combineer een aantal sporten. De belangrijkste is paardrijden, de andere zijn puur voor de lichamelijke en geestelijke ontspanning en inspanning.
Hmmmm, je zet me wel even aan het denken nu! Knipoog

Mijn grootste nadeel is dat wanneer ik onder (langdurige) stress of druk sta, dat altijd op mijn spieren slaat. Ipv hoofpijn, maagzweren enz, kan ik weer een rondje fysio.. Knipoog
En ik heb echt heeeeel veel wedstrijdstress. Ik ben niet zenuwachtig maar wil juist TE graag, waardoor het juist niet gaat. Het lukt me af en toe om dat knopje om te zetten, maar dat is ook een proces waar ik nog mee bezig ben...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:27

Je geeft aan dat je ook nog andere sportieve aktiviteiten doet. Daar waar je lange en soepele spieren voor paardrijden nodig hebt, zal je met hardlopen juist korte spieren en pezen ontwikkelen. Als je de goede sportieve cocktail gebruikt, kan je goed in de breedte werken. Je bent universeel sportief inzetbaar Haha! Spanning, nervositeit of opwinding is meestal ook via spierspanning te merken. Daar waar dat het meeste toeslaat, zou je misschien wat oefeningen kunnen doen. De een ervaart het alleen weer anders als een ander. We blijven verschillend. Pling

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:40

@ Goofy; Ik ben wel benieuwd naar jouw achtergrond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:52

Ik ook! Ja

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:25

Ik ben benieuwd of jullie mijn paard op deze foto over de rug vinden lopen.
Als ik zelf zo kijk, zie ik het niet zo goed, maar vind het wel een redelijk fijn beeld geven.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:33

Naar mijn idee lopt ie nog teveel op de voorhand..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:57

Yamcha schreef:
Zoals hier.
Afbeelding

Dit moet een draf voorstellen. Vergeet even wat voor draf.
Kenmerk van de draf: diagonaal benenpaar aan de grond, andere diagonale benenpaar van de grond of alle benen van de grond (paard maakt de grond vrij).
In deze foto: LV been ondersteunt de massa in de voorwaartse beweging. Het diagonale RA heeft de grond al verlaten. RV been heeft expressie, misschien indrukwekkend, maar stelt naar mijn mening rijkunstig niets voor en heeft geen waarde. Als je dit been paart met het LA been, dan loopt de bewegingsafwikkeling niet zoals het in de natuur bedoeld is. Dit paard gaat niet verzameld, maar verkeerd uitgestrekt, de rug wordt verkeerd gebruikt, de bewegingsafwikkeling klopt niet en dan de manier van zitten en inwerken op de mond van het paard.
Je ziet veel bekende paarden onder bekende ruiters deze nieuwe gang demonstreren. Dit heeft niets met een zuivere gang te maken of met een correcte bewegingsafwikkeling. Dit is iets op de verkeerde manier op laten vallen en stellen dat het goed is. Als je dit vaak genoeg ziet en hoort dat het goed is, ga je aannemen dat het goed is.....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:02

Ja je kan beter het dressuurproevenboekje 100x lezen ipv te kijken naar een wedstrijd. Jammer genoeg geven veel juryleden hier kennelijk wel punten voor.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:05

Lise81 schreef:
Paard lijkt idd mooi te lopen, maar kijk eens naar zijn beenzetting Nors opkijken
Tactfouten in de draf. Dit komt trouwens best vaak voor (idd het spectaculaire voorbeen wat "in" is) maar is dacht ik niet de bedoeling.

Dit is geen draf, dit is een nieuwe gang. Pling
Helaas is dit schering en inslag aan het worden bij heel wat combinaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:08

Dat is ook exact wat ik bedoelde toen ik die foto plaatste.
Het grote publiek wil dit graag zien, want spectaculair. Maar rijtechnisch klopt er natuurlijk niks van. Ik kan nu alles wat er mis is met dit plaatje gaan vertellen, maar dat lijkt me wat overbodig, Goofy heeft dat prima gedaan Lachen
Het probleem is idd dat mensen gaan denken dat dit normaal is. Het grote probleem is ook dat er tegenwoordig de gedachte schijnt te zijn, dat "klassiek" niet spectaculair is, en dat je met de nieuwe methoden die er zijn wel spectaculaire resultaten krijgt.

Maar... een correct gereden uitgestrekte draf is minstens zo spectaculair. Ook daar zie je een voorbeen eruit komen, maar het geheel heeft meer schwung, is harmonischer, het paard gaat van achter "zitten" en de achterbenen komen diep onder de massa, het paard heeft ruimte in de schouder, waardoor je ook een aardig leuk voorbeen krijgt...
Maar goed gereden is een uitgestrekte draf een explosie van kracht, iets waar jonge paarden nog niet toe in staat zijn.
Zou het daarom zijn dat vroeger de paarden die werden uitgebracht in de hogere klasses een paar jaartjes ouder waren dan nu?