Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paulinepien

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:51

Met cap.
ook al zou ik soms liever zonder rijden, veiligheid gaat voor.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:57

altijd met cap Lachen het is gewoon een aanwenning, net zo als ik automatisch mijn fiets op slot zet en de auto gordel om doe... zet ik ook automatisch een cap op. ik geloof dat je ook niet verzekerd bent zonder cap. en met buitenrijden vind ik het toch heel prettig tegen zon, regen en takken...

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:04

thuis in de bak, als ik niet ga springen, rij ik meestal zonder cap.
waarom? volgens mij is dat er een beetje ingeslopen.
Ga ik springen of rijd ik bij anderen ( bijvoorbeeld les) heb ik altijd mijn cap op.
waarom? Verplicht en je bent dan verzekerd als je bij anderen bent

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:12

p_ponypaard schreef:
ik geloof dat je ook niet verzekerd bent zonder cap.

...en anderen geloven in God of een hele reeks Goden.

Als je dit niet weet, zoek het dan na en onthou je van natte-apen-verhalen!

hc

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:17

Huertecilla schreef:
p_ponypaard schreef:

hc

ROFL

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:21

Mét!

Zonder cap voel ik me zowiezo véel onveiliger.
En ik denk dat iedere ruiter wel valt, dus als je valt, is je hooft in ieder geval beschermt.
Maar dan ook nog;
- Past hij goed? Zit hij dus niet te los?
- Zitten de 'riempjes' goed aangesloten?
Mijn cap zat dus een tijd geleden véel te los, en toen ging ik buitenrijden. De pony waar ik op zat zag de andere niet meer en staat bovenop een hoge berg, springt ie gewoon naar onder, ik val vol op mn slaap. Ik hoop dus niet dat iemand anders dit ook overkomt, dus altijd goed kijken hoe je cap zit.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:39

Met, Want ik rijd nog maar net, en net weer op een vreemde pony.
Ookal vind ik het een super vervelend ding, dat liever dan ik met een hersenschudding of iets dergelijks in het ziekenhuis lig ( niet dat ik geen vertrouwen in mijn nieuwe verzorgpony heb, maar ik ken hem nog maar net, dus weet niet hoe die reageert!)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:44

Heb 15 jaar zonder gereden en toen veranderde ik van manege. En hier is het dus verplicht. Als iemand van het bestuur je zonder cap ziet rijden krijg je niet eens een waarschuwing maar je wordt meteen het terrein afgezet en vriendelijk verzocht niet meer terug te komen. Dit geldt ook voor mensen met eigen paard.

Tannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:20

Op Lotje met cap want die kan wel eens rare fratsen uithalen, opzij springen ofzo. Op Stevo zonder want ik heb een hekel aan het ding en met Steefje kan ik lezen en schrijven. Ik doe dan wel vaak een pet of hoed op.

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:15

met Cap natuurlijk
voor alle veiligheid, en ik heb helemaal geen bezwaar
tegen een cap.

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:21

Ik ben 12 en ik MOET van me moeder maar het is altijd zoooo warm!!
Maarja ik heb wel een Jazz x Doruto dus het is nodig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:05

je hebt een jazzXdoruto dus is het nodig?????

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:08

als ik naar buiten ga doe ik altijd een cap op..

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:15

thuis rijd ik zowel in de bak als in het bos zonder cap... waarom?
omdat ik mijn trouwe ros vertrouw en hoewel we zo nu en dan allebei ons gelijk willen hebben en dan slaande ruzie hebben kunnen we niet zonder elkaar. het rare is echter dat ik een ander niet met haar het bos in durf te sturen, simpelweg omdat ik weet dat ze enorm sterk is. toch vertrouw ik haar met mij erop voor de volle 100%.
op andere paarden rijd ik overigens wel met cap, paarden die ik niet vertrouw of een nieuw paard. je weet niet wat je onder je kont hebt dus een klein stukje zekerheid is dan wel prettig.
rijd met de 4daagse wel met cap, omdat we dan met zoveel verschillende paarden rijden (stuk of 500 deelnemers) die niet allemaal even braaf zijn. hoewel die van mij dan trots voorop loopt met een horde bangerikken erachteraan blijft het altijd maar afwachten, mijn paard hoeft tenslotte niks te doen, het kan net zo goed door een ander paard komen. zoals vaak gezegd: het blijven (vlucht) dieren.

heeft iemand trouwens al ervaring met het reddingsvest voor ruiters?? (weet even de naam niet meer) is een bodywarmer die je aandoet en aan je zadel bevestigd met een touwtje. als je dan van je paard valt blaast ie zich op en moet ie ervoor zorgen dat je je nek en rug niet bezeerd.
zou er zelf geen 1 willen hebben maar ben toch benieuwd of het werkt Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:18

die werkt goed,op mijn manege verhuren ze die voor de springles.

enne fijn dat je je paard vertrouwd,maar struikeld ie nooit dan?oid

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:22

ik rijdt altijd met cap, ik vind het een vervelend ding maar op mijn manege is het verplicht.
en van mijn ouders ook.
ik ben mijn cap ook heel vaak dankbaar geweest hoor.
ik heb natuurlijk ook paarden die ik 100% vertrouw, maar het is en blijft een levend wezen en als je paard bijvoorbeeld schrikt..
je weet nooit hoe je dan terecht komt.
ik krijg wel heel veel hoofdpijn van caps, hoe los ze ook zitten.

nonzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:10

Ik rijd altijd met cap zelf wil ik graag zonder cap rijden maar helaas dat mag niet van mn ouders maar opzich is het wel veel veiliger aangezien mijn paard soms nog vervelend kan zijn.

carneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:13

ik rij altij met cap.... nou ja bijna altijd heel afentoe zonder (alleen bij uitzonderingen) en als ik ga springen of naar buiten ga rijd ik ook met bodyprotector...
het is niet dat ik mijn pony niet vertrouw dat doe ik echt 100% maar als ze een keertje een raar sprongetje maakt en ik val er af dan ben ik mijn cap heel dankbaar...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:10

Huertecilla schreef:
p_ponypaard schreef:

hc

HC het is niet helemaal fout hoor,
als je op een manege rijdt, heeft hun aansprakelijkheidsverzekering vaak als eis dat er een cap gedragen dient te worden. Zonder cap keert de verzekering niet uit.
Uiteraard zal je ziektekostenverzekering de ziektekosten dekken, maar als je zonder cap op een manegepaard rijdt en je komt bijv. in een rolstoel en je carriere is aan gort, dan kan het nog weleens heel vervelend worden allemaal.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:13

justsannie schreef:
omdat ik mijn trouwe ros vertrouw en hoewel we zo nu en dan allebei ons gelijk willen hebben en dan slaande ruzie hebben kunnen we niet zonder elkaar. het rare is echter dat ik een ander niet met haar het bos in durf te sturen, simpelweg omdat ik weet dat ze enorm sterk is. toch vertrouw ik haar met mij erop voor de volle 100%.

Beetje onnozel.
Ik heb een superbraaf paard zelf zien vallen in een sukkeldrafje, en dan komt de ruiter ook heel hard neer (in dit geval was het nog een hersenschudding; met cap. ben benieuwd wat het zonder cap zou zijn geweest.

heeft geen donder met vertrouwen te maken.

Ik rijd met cap maar ik vertrouw mijn paard ook.
Een paard dat ik niet vertrouw, daar stap ik niet eens op.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:15

Ik rij altijd met cap, uit gewoonte en het is gewoon veiliger. Echter word ik gek van mensen die hun mening aan anderen steeds willen opdringen. Als iemand zonder cap wilt rijden, doet 'ie dat toch fijn? Kan mij het een worst wezen als 'ie zijn schedel breekt, eigen schuld.

Ik bedoel maar, iedereen kent het gevaar van paardrijden, zonder cap rijden is dan echt een bewúste keuze, waar je dan ook zelf voor verantwoordelijk voor bent. Het is een beetje te beleefd van velen om zich zorgen te maken om anderen. Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:13

beantsje schreef:
HC het is niet helemaal fout hoor,
als je op een manege rijdt, heeft hun aansprakelijkheidsverzekering vaak als eis dat er een cap gedragen dient te worden. Zonder cap keert de verzekering niet uit.
Uiteraard zal je ziektekostenverzekering de ziektekosten dekken, maar als je zonder cap op een manegepaard rijdt en je komt bijv. in een rolstoel en je carriere is aan gort, dan kan het nog weleens heel vervelend worden allemaal.

Als de manege aansprakelijk is te stellen voor jouw ongelukkige val van dat paard, dan is dus de manege verplicht om de kosten te betalen die worden vastgesteld. Dat gaat dan over de ziektekosten (die jouw ziektenkostenverzekeraar dan verhaalt bij de manege) en eventuele vergoeding voor extra kosten die je moet gaan maken en eventueel gederfde inkomsten. In principe heeft de manegehouder daar dus die AVB voor, als die de voorwaarde stelt dat klanten een cap moeten dragen, dan moet de manegehouder zorgen dat er geen mensen zonder cap op zijn paarden rijden. Als hij daar niet voor zorgt is hij nog steeds aansprakelijk en zal hij het dus zelf moeten betalen (= manege gaat failliet).

Een andere verzekering die zou kunnen besluiten om niet te betalen is je eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering, afhankelijk van de polisvoorwaarden, natuurlijk. Dit is met name te verwachten bij de verzekering van iemand die een bedrijf(je) heeft als ruiter.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:15

beantsje schreef:
justsannie schreef:

Beetje onnozel.
Ik heb een superbraaf paard zelf zien vallen in een sukkeldrafje, en dan komt de ruiter ook heel hard neer (in dit geval was het nog een hersenschudding; met cap. ben benieuwd wat het zonder cap zou zijn geweest.

heeft geen donder met vertrouwen te maken.

Ik rijd met cap maar ik vertrouw mijn paard ook.
Een paard dat ik niet vertrouw, daar stap ik niet eens op.

Ben het helemaal met je eens! Wat een onzin dat wanneer je met cap rijdt je paard niet vertrouwen kan

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:36

Waratje schreef:
Als de manege aansprakelijk is te stellen voor jouw ongelukkige val van dat paard, dan is dus de manege verplicht om de kosten te betalen die worden vastgesteld. Dat gaat dan over de ziektekosten (die jouw ziektenkostenverzekeraar dan verhaalt bij de manege) en eventuele vergoeding voor extra kosten die je moet gaan maken en eventueel gederfde inkomsten. In principe heeft de manegehouder daar dus die AVB voor, als die de voorwaarde stelt dat klanten een cap moeten dragen, dan moet de manegehouder zorgen dat er geen mensen zonder cap op zijn paarden rijden. Als hij daar niet voor zorgt is hij nog steeds aansprakelijk en zal hij het dus zelf moeten betalen (= manege gaat failliet).

Een andere verzekering die zou kunnen besluiten om niet te betalen is je eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering, afhankelijk van de polisvoorwaarden, natuurlijk. Dit is met name te verwachten bij de verzekering van iemand die een bedrijf(je) heeft als ruiter.

En zo is het Ja . Zal de eerste manege niet zijn die daardoor failliet gaat Knipoog .

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:45

Ik rijd normaalgezien altijd met cap.
Behalve als ik op de manege ga helpen en bij staplesjes voor beginnelingen de kop doe, dan rijd ik soms wel eens zonder.
Tegenwoordig steeds minder, ik ben namelijk eens gevallen in zo'n simpel lesje waardoor mijn kaakbeen ontwricht was en mn lip af het bot gescheurd was.
Ik reed toen op een merrie die 'opeens' vreselijk hengstig was/deed en me er nogal zwaar afbokte.
16 draadjes in mn mond Huilen van het lachen
Had ik mijn cap toen niet opgehad, had ik er waarschijnlijk nog een hersenschudding ofzo bijgehad volgens de dokters.
Ik vertrouw die pony's dan wel 200% maar het blijven beestjes he. Tong uitsteken