Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:23

Sammie schreef:
Maar de geboortedatum's staan er bij hoor Knipoog. En op de tweede site staan die foto's er zeker al een week of 2. Als je een paar begin februari al zo rijdt dan is dat niet van twee weekjes zadelmak en hup d'r op. Op de bovenste link staan genoeg foto's van iemand die al doorzit in draf op een 2,5 jarige.

Sammie, precies. Jij snapt het. Hoe triest ook, dit soort achterlijke stallen. Zum kotzen, zoals Yamcha al zei. Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:25

Dan moet ik idd verder kijken dan mijn neus lang is Lachen

aan de teugel lopen heeft er niets mee te maken
Dat doen ze al binnen een paar keer
Wat alleen maar goed is, dan kunnen ze beter dragen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:27

Inderdaad als een paard aan de teugel loopt betekend dat dat ze lekker ontspannen lopen en hun rug goed gebruiken wat ze niet doen als ze emt het hoofd omhoog lopen

Dus Nadya je kan wel zeggen dat ik onhebbelijk ben en ik wil helemaal niet horen dat het geweldig is als je een paard van 2,5 jaar aan het werk zet ik wil alleen maar duidelijk dat het neit altijd slecht en schadelijk hoeft te zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:30

Ik vind het ook heel belangrijk dat een paard goed leert lopen e.d., maar als een paard in zo'n korte tijd al op zo'n manier loopt, zoals ik op sommige foto's zag, schrik ik echt. En dan hou ik mijn hart vast over hoe lang zo'n jong dier al bereden wordt. Snappen jullie?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:31

Nee ik snap het niet. Aan de teugel lopen is niks slechts aan, dus ik snap neit wat daar nou zo verkeerd aan is weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:31

Ik heb de foto's nog niet gezien
maar uit ervaring weet ik dat de meeste paarden al na een paar keer je hand op gaan zoeken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:33

karoliena schreef:
en ik wil helemaal niet horen dat het geweldig is als je een paard van 2,5 jaar aan het werk zet ik wil alleen maar duidelijk dat het neit altijd slecht en schadelijk hoeft te zijn

En daarin ben ik het dus niet met je eens. Daar zijn we het dus wel over eens; dat we het niet met elkaar eens zijn. Clown

Ik vind het wel schadelijk als je al op een paard van 2,5 gaat zitten. 3 vind ik zelfs nog iets te vroeg. Dat is mijn mening en die mag ik hier ook neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:34

Persoonlijk vind ik 2,5 ook te vroeg, maar als je dan moet kiezen
beter met de 2,5 met iemand die aanvoelt wat een paard kan
Dan een penny met de 3 die zegt, nu mag het en vollop aan de gang gaat

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:36

runningkawa schreef:
Ik heb de foto's nog niet gezien
maar uit ervaring weet ik dat de meeste paarden al na een paar keer je hand op gaan zoeken.

Winne heeft altijd uit zichzelf aan de teugel gelopen Lachen
Was zijn sterkste punt Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:37

runningkawa schreef:

Tja, maar daar gaat het me niet om. We hoeven niet te kiezen. Ik vind penny's niks en ik vind iemand die te vroeg op een paard gaat zitten niets. Wacht gewoon nog even. Maar ja, zucht..... die ideale wereld komt vast nooit...... En nu ga ik echt stoppen, moet hier opruimen. Doei!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:40

Nadya schreef:
karoliena schreef:
en ik wil helemaal niet horen dat het geweldig is als je een paard van 2,5 jaar aan het werk zet ik wil alleen maar duidelijk dat het neit altijd slecht en schadelijk hoeft te zijn

En daarin ben ik het dus niet met je eens. Daar zijn we het dus wel over eens; dat we het niet met elkaar eens zijn. Clown

Ik vind het wel schadelijk als je al op een paard van 2,5 gaat zitten. 3 vind ik zelfs nog iets te vroeg. Dat is mijn mening en die mag ik hier ook neerzetten.

Waarom met drie dan wel? Dan is de rug ook niet volgroeid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:43

karoliena, Dat 3 te vroeg is geeft toch alleen maar aan dat 2,5 al helemaaal te vroeg is? Haha!
Het hoeft niet schadelijk te zijn, als je een hoop geluk hebt, maar liever het risico niet nemen want je hebt een grote kans dat je paardje er eerder door versleten is bijv.

runningkawa schreef:

Maar het is natuurlijk onzin om dingen te gaan vergelijken met iets ergers, dat weet je zelf ook wel neem ik aan Clown
moet kiezen, moet kiezen.. tja.

2,5 is gewoon te jong, ik snap niet dat er mensen zijn die daar nog tegenin gaan. Dan moet je toch eens wat meer verstand van paarden op doen naar mijn idee.

Maar ik vind 3 en 4 ook nog te jong, eigenlijk. 5 Zelfs ook nog, misschien. Het hele artikel waarin de redenen daarvoor staan is hier ongetwijfeld al eens geplaatst. (Die met de afbeelding van een skelet van een paard ook).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:43

karoliena schreef:
Nadya schreef:

Waarom met drie dan wel? Dan is de rug ook niet volgroeid

Ik zeg toch ook dat 3 naar mijn idee ook nog te vroeg is???? (terwijl ik aan het opruimen ben) Clown
Wil je me op mijn woorden vangen ofzo? Heb je iets persoonlijks tegen me? Tjongejonge......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:45

Dat kiezen was niet erg duidelijk Haha!

Maar ik vind met 3 rustig beginnen niet te jong (op die lange slungels na)
Maar goed, ik ben ook iemand die zelfs een 10 jarige die Z loopt meestal maar 30 min rijd, 3x per week.
Behalve in de les of een buitenrit langer
Dan weten jullie wel hoelang ik op een 3 jarige zit Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:46

nadya rustig nou Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:46

Nee ik heb niks persoonlijks tegen je, maar ik kan je gewoon niet volgen wat je nou wil bereiken.

Dan zou je moeten wachten tot een paard 6 jaar is en ook neit eerder dan weet je zeker dat hij is uitgegroeid.

Met 3 jaar kan je echt wel af en toe op een paard gaan zitten, ik ken geen een paard die daardoor schade heeft opgelopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:50

karoliena schreef:
Met 3 jaar kan je echt wel af en toe op een paard gaan zitten, ik ken geen een paard die daardoor schade heeft opgelopen

Ten eerste kan je dat zelf vaak nog niet zeggen, althans.. ik geloof niet dat jij hoefsmid/ veearts bent? Haha! Of wel?

Ten tweede, ik hweet niet hoe oud die paarden zijn waar jij het over hebt, maar alsnog..

je hebt weinig om mee te vergelijken omdat bijna ieder paard met 3 wordt ingereden omdat het 'hoort'.
Ik ben benieuwd als er eens een bepaald onderzoek zou komen naar de gem. leeftijd van het dier als het niet meer bereden kan worden (door bijv. versleten gewrichten) - en dat daarbij gekeken wordt tussen de verschillen van paarden die op 3jarige leeftijd zijn ingereden, en paarden die op 6jarige leeftijd zijn ingereden.

Want het is over het algemeen wel zo, dat hoe later je een paard in zal rijden (natuurlijk niet met 15 jaar oid pas Knipoog ) hoe langer je het onder het zadel plezier van het beessie kan hebben, omdat je de groei niet hebt belemmert / het dier niet belast hebt toen het nog volop in de groei was.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:54

Zoals ik al zei ik ken dus geen paarden die op jonge leeftijd problemen hebben gekregen die ook maar enigzins te maken zouden kunnen hebben met te vroeg inrijden. Dus ik ken geen paarden die daardoor dus schade gehad hebben.

Daarnaast zoals ik al eerder in dit topic gezegd heb ben ik begonnen in overleg met smid/fysio en DA.

EDIT: Ik ken dus paarden van in de 20 jaar die ook met drie jaar zijn ingereden en dus niks mankeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:55

Maar dat ligt imo ook aan de manier van rijden
ga jij op die 6 jarige als een gek aan de gang
of ga je 3x 15 min op een net 3 jarige zitten?

Wat mij wel heel erg tegen staat zijn die hengsten keuringen en de pavo cup enz
daar moeten die paarden veel te veel presteren op jonge leeftijd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:56

Karoliena: Ben blij dat je niets persoonlijks tegen me hebt... Knipoog
Ik vind zelf dat je als minimum 3,5 kan aanhouden, er dus liever niet eerder op moet gaan zitten. En dan heel rustig opbouwen, liefst nog met een half jaartje rust erin (bijvoorbeeld de winterperiode). Ik vind ook niet dat je per se tot 5 of 6 hoeft te wachten, dat zeg ik niet. Zou wel een mooie gedachte zijn, maar in de praktijk gebeurt dat weinig.

Ik ga zelf ook mijn jonkie met 3,5 inrijden. En deze herfst/winter laat ik hem weer even met rust qua rijden tot hij 4 jaar is. Dan weer wat verder opbouwen e.d. Alles rustig aan. Snap je? Als het goed is, kunnen we nog jaren genieten van het rijden. Hij zal nooit dagelijks bereden worden trouwens. Dat vind ik niet nodig bij hem. Bovendien vind ik de afwisseling met los werken, grondwerk, dubbele lange lijnen, longeren (doe ik nog steeds niet trouwens), wandelen e.d. ook leuk om te doen met hem. Ik ben geen type die per se dagelijks wil rijden.

Ik vind een 2,5 jarige echt nog veel te jong, zowel mentaal als fysiek (zie groeischema's van de binnenkant, zie ook vaak de buitenkanten van die paarden, zie hun babygedrag vaak). Dat is mijn punt, die ik al diverse keren heb uitgelegd in dit hele topic. Nou, ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Ik moet weer verder met die zooi hier opruimen. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:59

ik heb er ook wel eens een met 2,5 zadelmak gemaakt....... ding was qua lijf af, en qua kop nog veel meer af. Grote bek dat meneer had........ denk, ik kan er nu op gaan zitten OF hem nog een jaar laten groeien Lachen Lachen

Keuze was voor mij makkelijk gemaakt.

heb het dier zadelmak gemaakt, 3 maanden 3 keer in de week 20 minutjes remmen, bochten en versnellen...... toen is hij weer een seizoen het land op gegaan.

Maar in de regel doe ik het niet zo vroeg, maar dan alsnog ligt het aan het paard en zijn lijf...

Ik heb er ook wel eens een laten staan tot 4, ding moest nog zoveel groeien in het lijf en geestelijk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:01

karoliena schreef:
EDIT: Ik ken dus paarden van in de 20 jaar die ook met drie jaar zijn ingereden en dus niks mankeren

Helaas ken ik ze wel.... Ook jonge paarden die al veel rugproblemen hebben of gewoon overvraagt zijn en daardoor bepaalde gedragsstoornissen of rijtechnische probleempjes hebben. En wat dacht je van mondproblemen door het bit (wisselen)? Mijn paardentandarts komt over een paar weken, zal hem ook weer eens wat vragen stellen. Altijd interessant. Een vriendinnetje van me helpt mensen met jonge paarden die problemen hebben. Ik ben vaak geshockeerd van haar verhalen.

Ik vind dat sommige jonge paarden al veel te veel moeten presteren. En of dat nou wel of niet gezond is, laat ze nou nog even die paar jaar van hun 'jong zijn' genieten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:03

runningkawa: Ja inderdaad, ben ik het helemaal mee eens. Snap niet dat ze zulke wedstrijden organiseren voor zulke jonge paarden, zo werk je te vroeg inrijden juist in de hand.

Nadya: zo is het duidelijk inderdaad. Longeren ben ik trouwens ook geen fan van op jonge leeftijd, omdat de groeischijven in de knieen en alles inderdaad pas laat sluiten. Ik gooi ze een keer per week los in de rijbak zonder longeerlijn, dan krijg je ook niet de belasting op de groeischijven. Een vriendin van mij heeft inderdaad helaas ook haar paard moeten afmaken mar dat was niet door te vroeg inrijden maar door verkeerd rijden. Ze kocht en toen hij niet goed bleek te lopen begon de ellende dat paard is gewoon zo krom gereden.

Ik ben trouwens ook echt niet voor vroeg inrijden hoor, maar gewoon wanneer een paard er aan toe is. Daarnaast kan het bij ons al helemaal geen kwaad want ze worden maar een keer per week bereden door kleine kinderen en in de winter vaak periodes niet door het weer en het dekseizoen zijn ze bijna helemaal vrij.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 20-02-07 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:03

lichamelijke prolemen komen niet door te vroeg inrijden maar door verkeerd rijden Lachen Lachen

Ik doe ook niks anders dan met jonkies werken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:04

Maar nadya, vroeg inrijden en overvragen zijn imo 2 verschillende dingen
Overvragen is gewoon onkunde
Daar kun je een 4 jarige ook kapot mee rijden