Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:58

Citaat:
ik denk als je echt overgewicht heb.. dat je dan niej eens op een paard kan komen..
xje

Nou ja, zo vreemd is die uitspraak niet toch? lijkt me als je inderdaad echt overgewicht hebt dat het iig lastiger is om op je paard te klimmen Lachen

Maar goed, weet je wat raar is, als iemand te hard trekt, te land doorrijd, te onrustig zit, bla bla bla....dat mogen we allemaal zeggen, maar als je iemand te zwaar vind moet je je mond houden, want dan staat heel bokt (of heel de manege)

Op z'n kop, het taboe rond overgewicht wordt ook door de mensen met overgewicht zelf gemaakt.

Je moet iedereen groot, klein, dik, lang, zwaret, groen, whatever toch gewoon kunnen aanspreken?
Mits dat op een normale en inderdaad persoonlijke manier gedaan wordt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:59

dat is nu juist het probleem!dat word vaak niet op een normale manier gedaan!
en dan word er vaak wel wat van gezegd,zonder dat iemand de situatie en de combinatie goed kent.

van mijn instructrice zou ik zo'n opmerking gelijk aannemen,en zeker niet van iemand die ik helemaal niet ken en die mij niet kent

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:01

Citaat:
dat is nu juist het probleem!dat word vaak niet op een normale manier gedaan!
en dan word er vaak wel wat van gezegd,zonder dat iemand de situatie en de combinatie goed kent.

van mijn instructrice zou ik zo'n opmerking gelijk aannemen,en zeker niet van iemand die ik helemaal niet ken en die mij niet kent

nee natuurlijk, en eikels heb je altijd die meteen hun muil opentrekken Lachen

maar, zowieso óók als je iemand kent, het totaalplaatje kent, de trainingen kent, de manier van rijden kent, etc.

Dan nóg moet je vaak rennen als je iets over iemands gewicht zegt, dan denk ik waaróm, het is toch gewoon kritiek?

Ik krijg ook wel eens kritiek, graag zelfs, ga ik meteen mee aan de slag toch?

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:06

Smystique schreef:
Citaat:
ik denk als je echt overgewicht heb.. dat je dan niej eens op een paard kan komen..
xje

Je moet iedereen groot, klein, dik, lang, zwaret, groen, whatever toch gewoon kunnen aanspreken?
Mits dat op een normale en inderdaad persoonlijke manier gedaan wordt?

Ik vind niet dat je bevoegd bent om iemand aan te spreken hierover die gene kan het heus zelf wel, maar goed je merkt zelf wel of je te zwaar bent of niet en daar hoeft verder niemand een menig over te hebben maar als je foto's zet op HAW moet je kijken wat een commetaar je daar krijgt zegt niet normaal

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:06

ik vind het dus ook níet erg als iemand die mij kent er een opmerking over zou geven.

maar de mensen die mij kennen weten dat ik op een verantwoordelijke manier bezig ben,dus hoor ik het bijna nooit!

en ja een grietje wat me niet kent en dan gaat bleren,die ken een dreun voor dr harses krijgen!
opdonderen!

natuurlijk bij mij ligt het ook gevoelig,dus moet een onbekende die mij niet kent er niet mee aankomen.
maar mensen die me wel kennen mogen het ook gerust zeggen,dat is echt geen probleem.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:31

Nee oké, dat vind ik ook wel anders hoor, en ik zou al nooit een topic op HAW openen omdat half Bokt.nl gewoon zoooo kan zeiken, dan denk ik hou het leuk mensen, zoek naar positieve punten.

Citaat:
Ik vind niet dat je bevoegd bent om iemand aan te spreken hierover die gene kan het heus zelf wel, maar goed je merkt zelf wel of je te zwaar bent of niet en daar hoeft verder niemand een menig over te hebben

ben ik het dus niet mee eens, ken genoeg voorbeelden die gewoon op hun knol zitten terwijl ze echt te zwaar zijn.

niet iedereen is even begaan met zijn dier en niet iedereen heeft het vermogen naar zichzelf te kijken.
Als ik iets schrijnend vind zou ik dat zeggen, als iemand mij daardoor een rotwijf vind, vind ik dat prima, denk ik andersom ook als je voor je eigen plezier ten koste van een paard gaat rondstuiteren toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:33

Meissie17 schreef:
Ik vind niet dat je bevoegd bent om iemand aan te spreken hierover die gene kan het heus zelf wel, maar goed je merkt zelf wel of je te zwaar bent of niet en daar hoeft verder niemand een menig over te hebben maar als je foto's zet op HAW moet je kijken wat een commetaar je daar krijgt zegt niet normaal

Als je dan sommige foto's bekijkt.....
en als je dat zelf niet ziet op je eigen foto's, heb je een bord voor je kop.

Natuurlijk zijn er ook normale foto's en niet normale opmerkingen.....Maar ja, daar kun je weinig aan doen hé!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:37

superwoman schreef:
Meissie17 schreef:

Als je dan sommige foto's bekijkt.....
en als je dat zelf niet ziet op je eigen foto's, heb je een bord voor je kop.

Natuurlijk zijn er ook normale foto's en niet normale opmerkingen.....Maar ja, daar kun je weinig aan doen hé!

Okeej dan ben ik heel eerlijk sommige foto's Knipoog maar goed dan moet je nog respect hebben voor de ander en geen kwetsende opmerkingen maken.

Ja dat is precies zoals met de normale foto's daar worden ook zulke opmerkingen gemaakt maar goed dit topic gaat daar niet over Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:39

Citaat:
Okeej dan ben ik heel eerlijk sommige foto's maar goed dan moet je nog respect hebben voor de ander en geen kwetsende opmerkingen maken.

dat is zeker waar, al ben je 127823 kg, groen, 4 meter lang, of heb je een neus tot aan je knieën, niemand heeft het recht om een ander te kwetsen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:57

Smystique schreef:
Citaat:
Okeej dan ben ik heel eerlijk sommige foto's maar goed dan moet je nog respect hebben voor de ander en geen kwetsende opmerkingen maken.

dat is zeker waar, al ben je 127823 kg, groen, 4 meter lang, of heb je een neus tot aan je knieën, niemand heeft het recht om een ander te kwetsen

Ik vind van wel, als het paard daardoor de l*l is.

Want voor de 1 is alles kwetsend en voor de ander niets....
Die grens is ook voor iedereen anders....

Maar ik kom op voor het paard en zal niet m'n hoofd omdraaien!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:58

Citaat:

Wat een onzin zopiets kan je ook op een normale manier verkopen, kwetsend bedoel ik beledigend, denigrerend, naar beneden halen etc

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:07

superwoman schreef:

Want voor de 1 is alles kwetsend en voor de ander niets....
Die grens is ook voor iedereen anders....

Maar ik kom op voor het paard en zal niet m'n hoofd omdraaien!

Zegt zij die juist haar mond hield Lachen

Ik vind ook dat je het gewoon moet kunnen zeggen.
Maar wel er op een normale manier over praten.
Niet gelijk roepen, bleren, enz.
Nogmaals, sommige mensen denken daar echt niet over na. Zien het gewoon zelf niet.
In dat geval zou ik het niet prettig vinden dat ik daarop wordt aangesproken.
Maar aan de andere kant wel blij zijn dat iemand me erop wijst zodat ik er met mijn paard rekening kan houden.
En ik zou er dus idd wat aan doen, binnen mijn mogelijkheden.

Je kan niet iets veranderen waarvan je niet weet dat je het hebt Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:20

Amanda schreef:

Je kan niet iets veranderen waarvan je niet weet dat je het hebt Lachen

uhh als je het hier over overgewicht hebt........
geloof me hoor iemand die overgewicht heeft weet dat wel!

nogmaals,ik heb ook aardig overgewicht en ik kan zeker ook tegen commentaar,maar dan wel van mensen die mij kennen(instructrice,ed)
van iemand die mij en de situatie helemaal niet kent hoef ik helemaal niks te horen.
van buitenaf is het wel erg makkelijk oordelen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:23

Citaat:
uhh als je het hier over overgewicht hebt........
geloof me hoor iemand die overgewicht heeft weet dat wel!

Jawel, maar veel mensen wíllen het niet weten, steken hun kop in het zand etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:23

Okee, maar het verschil tussen 15 kilo te zwaar en 25 kilo te zwaar hoef je zelf niet erg te merken.
Mits het geleidelijk aan gaat.
Maar voor je paard kan dit schadelijk zijn.
Als jij dat zelf niet merkt en je wordt er niet op gewezen kan je er ook niks aan veranderen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:25

dat merk je wel hoor,echt waar.
dus hoef je daar ook niet op gewezen te worden,tenzij het gevolgen heeft voor je paard natuurlijk,en dan zou iemand die je kent dat het beste tegen je kunnen zeggen.
10 kg is niet heel erg veel,dus een buitenstaander ziet dat helemaal niet.

maar ik snap je punt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:37

Fijn, ik voelde me enigszins onbegrepen Haha!

Wat het zadel betreft ben ik het trouwens ook mee eens.
Dat moet zowel bij ruiter als paard passen.
Alleen, hoe doe je dat met een bijrijdpaard?

Ik reed bijvoorbeeld Partout. Ik heb zelf echt wel een 18" zadel nodig, misschien nog wel een maat groter.
De eigenaresse maar een 17".
Partout had een 17,5", want dat vond ze zelf lekkerder zitten, maar voor mij toch te klein.
Ik zat er overigens niet verkeerd op. Had er zelf geen last van en Partout ook niet (nou ja, nooit wat van gemerkt in ieder geval)
Maar je ziet wel dat het te klein is.
Ik had geen geld om een nieuw zadel te kopen. En Lies wilde dit zoiezo niet, omdat dit zadel super paste op Partout.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:39

dat is idd een moeilijk punt.
gister reed ik hier op de manege in een te klein zadel.
het ging op zich best,maar erg lekker zat het niet,eerlijk is eerlijk.

ik begon eerder al over een ijslandszadel,dat is vlakker en kan de druk beter verdelen,en het sluit je niet zo op.
als ik mijn paardje eenmaal heb,laat ik de zadelmaker zo'n zadel wel meenemen om te passen Lachen
wat zijn trouwens nog meer goede zadels voor de dikke billen onder ons?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:40

Waar hier in mijn ogen steeds over gediscusseerd wordt is de manier waarop je moet zeggen dat iemand zijn paard overbelast.
Is het op de eerste plaats niet belangrijk dat het gezegd wordt?
Vroeg of laat zien de mensen in kwestie zelf ook in dat het niet kon en begrijpen dan de reactie van de kritici wel, denk ik.
Iemand die in mijn ogen niet het beste voor heeft met zijn paard dus overduidelijk te groot, te zwaar, of het paard op een andere manier duidelijk belemmerd kan wat mij betreft het krijgen zoals hij zelf wil.
Ik zou dat zelf niet anders willen! In het verleden verloor ik snel mijn geduld, ik sloeg mijn pony dan niet of wat dan ook maar hij kreeg niet de ontspanning van mij die hij nodig had mijn vriend moest dan ook weleens duidelijk maken dat dat niet kon.

Soms helpt een harde opmerking beter dan 10 "respecterende" opmerkingen.

Nou kom ik misschien heel cru en hard over maar ik bedoel dit dus echt in schrijdende gevallen. Gelukkig nog nooit meegemaakt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:44

gelukkig zijn de meeste gevallen ook niet zo schrijnend idd.
ik zie meer schrijnende gevallen als in; slofje,spoortje,zweepje en rammen en rukken maar

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:57

Hier mag net zo goed of zelfs nog liever iets van gezegd worden!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:59

zeker weten.
maar iemand die zijn paard naar beneden rukt met een slof vind ik dan nog schrijnender dan iemand die wel te zwaar is,maar bezig af te vallen.

nu moet ik zeggen dat ik dat zelf ook gelukkig niet vaak zie,ik zie vaker mensen standaard met bv een mexicaanse neusriem rijden en een scherpe spoor van 2,5 cm Knipoog

sorry beetje offtopic.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:05

Helemaal mee eens Ja
Sporen van 2,5 cm. zijn trouwens niet het probleem, maar de manier waarop je ze gebruikt.
Dat wordt vaak verkeerd gedaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:07

neenee zo bedoelde ik het ook niet.
maar dat ze erin gedouwd worden als een oorstokje in een oor Tong uitsteken

maargoed weer even ontopic,als jullie nou iemand kennen waarvan je vind dat hij/zij het paard echt hinderd met gewicht..........hoe zou je het op een volgens jou normale manier zeggen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:40

Je kan met flink overgewicht nog steeds niet te zwaar voor je paard zijn.

Paard: 600 kg, ruiter: 80 kg.
1/. ruiter 80kg, zonder overgewicht
2/. ruiter 80kg, met overgewicht van 15 kg, had 65 kg moeten wegen
Wat is het verschil voor het paard ?

Overgewicht is meer iets waar je je zorgen over zou kunnen maken in relatie tot je gezondheid en de extra risiko's die je - zelf - er door oploopt.

Het merendeel van de huidige generatie in Nederland heeft overgewicht, in de zin dat het een gezondheidsrisiko voor de mensen zelf oplevert. Het risiko op blessures voor het paard is, door overgewicht, is erg betrekkelijk. Waar je je beter zorgen over kan maken en er iets aan doen, is je eigen gezondheid. Als je goed bent voor jezelf, dan kan je het ook voor je paard zijn.

Het is voor het eerst, dat de levensverwachting van de huidge generatie mensen, lager is dan de enkele generaties ervoor.

Als iemand 120 kg weegt, zijn er nog volop mogelijkheden om paard te rijden, dus wat is het probleem nou eigenlijk ? Is die groep zo groot dat het een bedreiging vormt voor het welzijn van het paard ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 17-10-06 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt