DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:58

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
1. Hij is niet tegen de hand? Dan is ie niet door de hals, over de rug. Een paard laten zakken en dan voor niet rond hoeven houden is inderdaad makkelijker.
2. Ohhhhhhhhhhhhhhh... ok. Dus dit is wel concentratie... Knipoog
Nee, is niet tegen de hand, hals is wel rond, maar jij wilt 'm natuurlijk achter de loodlijn zien...
Die oren zijn naar achteren gedraaid, ze liggen niet plat in de nek. Ik heb overigens nooit iets gezegd over de stand van de oren ten nadele van LDR, dus je opmerking 2 slaat nergens op .
Mireille1970 schreef:
3. Hebben kunnen... verleden tijd. En het werd aangegeven om te onderstrepen wat ik bedoelde met "het is niet altijd wat het lijkt".
Daarmee vervalt dan wel het alloude argument van de pro-LDRers dat het onmogelijk is dat die paarden er last van hebben, want kijk eens naar de wedstrijdresultaten! Pling

Mijn 2e opmerking sloeg er wel degelijk op, en nee ik wil hem niet ACHTER de loodlijn zien, maar wel in de buurt van de loodlijn ja.

En wat dat laatste betreft: helaas niet: we praten over verschillende takken van sport, over verschillende paarden. Als jij je tinker slaat maar hij piaffeert toch, is dat dan een uitzondering, of is dat dan de regel?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:00

Overigens word ik als pro-ldr bestempeld omdat ik er het goede van heb ervaren.

Maar hou mij als pro-dressuur, in alle soorten en maten, mits fijn en goed respectvol uitgevoerd. En ja, dat kan in alle types.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:03

Mireille1970 schreef:
En wat dat laatste betreft: helaas niet: we praten over verschillende takken van sport, over verschillende paarden. Als jij je tinker slaat maar hij piaffeert toch, is dat dan een uitzondering, of is dat dan de regel?
Ik heb geen tinker dus dat zou zeker een uitzondering zijn Knipoog

Ik denk wel degelijk dat dit aangeeft hoeveel paarden "pikken" zonder dat de omstanders dit direct hoeven te merken. En dat zelfs paarden met topkwaliteiten en karakters dit nog pikken en er onder blijven presteren.
Verschillende takken van sport vind ik geen excuus.

(waar je opm 2 dan op moest slaan mag je dan even uitleggen)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:04

Mireille1970 schreef:
Nee hoor, dat wordt je op basis van de stelling die je hier op bokt neemt Ja .

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:05

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Nee hoor, dat wordt je op basis van de stelling die je hier op bokt neemt Ja .

Dan wordt er niet goed gelezen. Om namelijk pro te zijn moet je ook anti zijn, en dat ben ik nergens in.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:06

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik heb geen tinker dus dat zou zeker een uitzondering zijn Knipoog

Ik denk wel degelijk dat dit aangeeft hoeveel paarden "pikken" zonder dat de omstanders dit direct hoeven te merken. En dat zelfs paarden met topkwaliteiten en karakters dit nog pikken en er onder blijven presteren.
Verschillende takken van sport vind ik geen excuus.

(waar je opm 2 dan op moest slaan mag je dan even uitleggen)

Nr 2 sloeg op het feit dat er op oren zijwaarts of naar achteren in concentratie vaak hier "druk" wordt gelezen. Vond het dus apart dat deze ze niet naar voren heeft...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:11

Mireille1970 schreef:
Nr 2 sloeg op het feit dat er op oren zijwaarts of naar achteren in concentratie vaak hier "druk" wordt gelezen. Vond het dus apart dat deze ze niet naar voren heeft...
"Vaak hier", maar nooit door mij.
Bijna elk klassiek gereden paard zal in een oefening als de piaffe de oren in concentratie op z'n berijder hebben.
Als een LDR gereden paard de oren zo heeft, hoor je mij daar dan ook niet over.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:12

Mireille1970 schreef:
Dan wordt er niet goed gelezen. Om namelijk pro te zijn moet je ook anti zijn, en dat ben ik nergens in.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij ben jij vrij anti "anti-LDR" Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:12

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
"Vaak hier", maar nooit door mij.
Bijna elk klassiek gereden paard zal in een oefening als de piaffe de oren in concentratie op z'n berijder hebben.
Als een LDR gereden paard de oren zo heeft, hoor je mij daar dan ook niet over.

Dat ik jou om uitleg vroeg was omdat jij online bent en reageert...
Niet omdat je QQQQ bent Knipoog (wij spreken elkaar wel vaker toch en ik weet je ideeen erachter en jij de mijne hoop ik)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:13

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij ben jij vrij anti "anti-LDR" Knipoog

nee hoor, oke anti-bet"lezers" Knipoog

Maar ik verdedig hier een aanval op. Dat zou ik ook zo fanatiek hebben gedaan als de klassieke ruiter als dierenbeul was uitgemaakt Haha! Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:20

Mireille1970 schreef:
1. Hij is niet tegen de hand? Dan is ie niet door de hals, over de rug. Een paard laten zakken en dan voor niet rond hoeven houden is inderdaad makkelijker.
...knip...

ad 1 is misschien wel waar het om draait en roept wat vragen op: Is een paard nou door de hals of niet als hij voor de loodlijn uit komt, afgezien daarvan denk ik dat het paard niet zo kan zakken van achteren EN met z'n neus op de loodlijn lopen, daar is eenvoudig weg geen ruimte voor. Het paard heeft een hele lichte aanleuning, tegen de hand is hij dus niet, hij is eerder in een zelfhouding. Ik denk dat rond houden (ala de "teapot neck" om on-topic te blijven Duivel ) geen doel op zich is, sterker nog, was de basis niet dat achter belangrijker was als voor???? Over de rug heeft verder toch de betekenis dat er geen blokkades zijn tussen de achterhand naar het bit toe, ook dat lijkt me hier prima in orde, er is welving en dragen, niet een holle rug of iets dergelijks.

De man op de foto, Philippe Karl, heeft nog een interessante vraag bij een Piaffe: Stel je voor dat de Piaffe een voorbereiding is voor een Levade of Pessade, alles in het basis idee dat de achterhand steeds meer moet gaan dragen, dan is dit een buitengewoon goede piaffe, je kan je makkelijk voorstellen dat het hier een relatief kleine stap is naar zo'n Pessade of Levade.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:26

Dat argument gebruikt Tineke ook voor een galopwissel.

Mag een paard dus zo de hals erop drukken? Omdat ie achter kan zakken. Er zijn paarden die van nature zo zakken. Ferro had dat en Negro bijvoorbeeld. Die zakken op niets zo. Als 5jarige al. No problem. Maar die wisten wel degelijk ook de kop erbij te houden. Daarbij heb je deze manier van zakken bijna bij het draaien van een juiste pirouette in galop.

Inderdaad die laatste stelling is zeker zo. Daar heb je absoluut gelijk in, en P. Karl ook.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:28

Je moet met een "Franse bril" naar dit soort Piaffe-plaatjes leren kijken. De Franse en de Duitse school, zijn totaal verschillende werelden. Is de Nederlandse school al in de maak, dan wordt het plaatje weer anders. Dan kijken we volgens het poldermodel. Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:43

Door de opmerking van ART-UMA over de loodlijn blijkt toch weer dat tegenwoordig vele mensen denken dat de neus OP de loodlijn hoort.
Dit is NIET juist. Neus hoort van oudsher vóór de loodlijn en nadert bij meer verzameling de loodlijn dichter. Nieuwe FEI richtlijnen staan toe dat bij hoge verzameling de neus op de loodlijn komt. Streven blijft ervóór.
Dat ie tegenwoordig zelfs bij uitstrekken nog op de loodlijn wordt getoond, maakt dit niet correct.

Dit paard drukt volgens mij niet "de hals erop". De wervels drukken de hals aan de onderkant wat eruit, omdat het paard een sterke oprichting heeft (in overeenstemming met de dalende achterhand). Paard trekt niet aan de hand.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:51

Hahahahahaha. Leuk, franse slag kende ik al, maar franse bril Knipoog

Dus het is maar net waar je naar school gaat...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:53

QQQQ schreef:
Door de opmerking van ART-UMA over de loodlijn blijkt toch weer dat tegenwoordig vele mensen denken dat de neus OP de loodlijn hoort.
Dit is NIET juist. Neus hoort van oudsher vóór de loodlijn en nadert bij meer verzameling de loodlijn dichter. Nieuwe FEI richtlijnen staan toe dat bij hoge verzameling de neus op de loodlijn komt. Streven blijft ervóór.
Dat ie tegenwoordig zelfs bij uitstrekken nog op de loodlijn wordt getoond, maakt dit niet correct.

Dit paard drukt volgens mij niet "de hals erop". De wervels drukken de hals aan de onderkant wat eruit, omdat het paard een sterke oprichting heeft (in overeenstemming met de dalende achterhand). Paard trekt niet aan de hand.

Zo zie je maar: alles is zoals je dat zelf wilt zien. (betreffende de foto). Als ze van mij zo'n foto maakten liet ik 'm niet uitvergroten.

Voor de loodlijn, is neusje, dat betekent mijn inziens wel degelijk dat het hoofd toch wel in deze graad van verzameling OP de loodlijn mag komen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:57

Mireille1970 schreef:
Voor de loodlijn, is neusje, dat betekent mijn inziens wel degelijk dat het hoofd toch wel in deze graad van verzameling OP de loodlijn mag komen.
Inderdaad, je zegt het goed, dat mag tegenwoordig (van de FEI), maar het MOET beslist niet!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:18

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Inderdaad, je zegt het goed, dat mag tegenwoordig (van de FEI), maar het MOET beslist niet!

Nou ja de doodstraf zal er niet op staan als je het niet doet, maar kom op nou, niemand wil toch een paard dat het hoofd zo heeft als dit plaatje? (let wel: dit is een eindproduct foto, geen "we oefenen even" foto he, gepubliceert om wat aan te tonen)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:33

Mireille1970 schreef:
Nou ja de doodstraf zal er niet op staan als je het niet doet, maar kom op nou, niemand wil toch een paard dat het hoofd zo heeft als dit plaatje? (let wel: dit is een eindproduct foto, geen "we oefenen even" foto he, gepubliceert om wat aan te tonen)
Jij kijkt duidelijk met een typische Nederlandse-Dressuurmiepen-Bril (NDB) Cool Clown

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:37

Mireille1970 schreef:
... maar kom op nou, niemand wil toch een paard dat het hoofd zo heeft als dit plaatje? (let wel: dit is een eindproduct foto, geen "we oefenen even" foto he, gepubliceert om wat aan te tonen)

en waarom zou niemand dat nog willen?

mijn invulling van mijn eigen vraag, omdat het een verkeerde modegril is de paarden veel te diep de rijden en iedereen daar maar aan meedoet, zonder te beseffen wat het effect is op het paard fysioek en psychisch.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:39

Don_Marcello schreef:
mijn invulling van mijn eigen vraag, omdat het een verkeerde modegril is de paarden veel te diep de rijden en iedereen daar maar aan meedoet, zonder te beseffen wat het effect is op het paard fysioek en psychisch.
Exact, en dan worden "wij" beschuldigd van loodlijn-kijkerij Rolleyes

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:40

Don_Marcello schreef:
Mireille1970 schreef:
... maar kom op nou, niemand wil toch een paard dat het hoofd zo heeft als dit plaatje? (let wel: dit is een eindproduct foto, geen "we oefenen even" foto he, gepubliceert om wat aan te tonen)

en waarom zou niemand dat nog willen?

Ik heb het niet over te diep willen. Ik heb het over rond en nageeflijk willen. Dan mag de neus er best voor.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:42

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Jij kijkt duidelijk met een typische Nederlandse-Dressuurmiepen-Bril (NDB) Cool Clown

Ik ben niet eens nederlands. Bloos

En waarom is typisch nederlands "anders". Welke landen zouden het beter zien? En ehm... chauvinisme vermoord niemand...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:47

Als het kijken naar nek hoogste punt, neus voor de loodlijn en het zakken door de achterhand het enige zou zijn om een goede Piaffe te beoordelen, dan wordt dat erg simpel voorgesteld. Dit zijn de zaken, die het meest in het oog springen.

Als je naar die hals kijkt en rekening houdt met de conformatie van het paard, wat is er dan niet juist ? Als een paard verzameld gaat en oprichting laat zien, waardoor wordt dan de halsvorm en de hoofdhouding bepaald ? Je kan dat op twee manieren doen: dit ontstaat als logisch gevolg van correct rijden of je manipuleert met rijden een houding, die de indruk wekt of moet geven dat het correct is.... Wat is in dit plaatje goed en wat is er fout ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-08-06 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:48

Mireille1970 schreef:
Ik heb het niet over te diep willen. Ik heb het over rond en nageeflijk willen. Dan mag de neus er best voor.
Jij wilt dat paard van die foto ronder hebben. Hij zou best een héél klein beetje ronder kunnen, maar al snel zal dan vervolgens het paard te rond zijn, en de nek niet meer het hoogste punt vormen. Van mij hoeft ie absoluut niet ronder. Bovenlijn is mooi rond, achterbenen werken goed, kont zakt mooi, aanleuning oogt licht. Wat wil je nog meer?
Mireille1970 schreef:
Ik ben niet eens nederlands. Bloos

En waarom is typisch nederlands "anders". Welke landen zouden het beter zien? En ehm... chauvinisme vermoord niemand...
Je BRIL is Nederlands, en die wordt gevormd door wat de huidige Nederlandse top laat zien. Je moet geen LandenBril hebben, maar een paardenbril Knipoog