Babootje schreef:Het achter de LL gaan is geen doel op zich natuurlijk. Het gebeurt soms bij jonge paarden die nog moeite hebben met het zichzelf dragen. Die ga je natuurlijk niet rond en diep rijden, want dat kunnen ze nog helemaal niet in hun lijf verwerken. Maar ook bij jonge paarden moet je eraan werken dat ze zichzelf gaan dragen en hun rug goed te gebruiken. Door die aanspanning te vragen vanuit impuls en met een contact met de hand. Dat gaat natuurlijk met stapjes. Maar als je het niet vraagt gaat het die kracht ook nooit ontwikkelen. Dan blijft het op de voorhand sukkelen.
Alles wat het paard moeilijk vindt, voel je in de mond en dus in de hand terug. Laat het teveel los en kruipt het wat achter het bit, dan herstel je contact en schuift weer uit naar de houding waarbij het neusje eruit is (maar zonder dat het paard uit elkaar valt op de voorhand)
irmaz schreef:Sorry Babootje, hier ben ik het, eigenlijk fundamenteel, niet met je eens. Een paard draagt normaal gesproken niet met zijn hoofd. Doordat het jonge paard achter de loodlijn komt omdat de rest van het lichaam niet sterk genoeg is laat je hem dat wel doen. Juist een paard dat niet sterk genoeg zou je om die reden niet achter de loodlijn moeten laten komen. Bij een sterk en soepel getraind paard denk ik dat het niet zo'n probleem is omdat dit paard dan de verandering van balans in de rest van het lichaam kan opvangen en je zou kunnen argumenteren dat je daardoor het lichaam meer traint.
Dat is niet wat ik omschrijf. Ik omschrijf dat het belangrijk is dat een paard zichzelf draagt. Omdat bij een jong paard de takt en balans nog niet bevestigd is en het nog kracht moet krijgen, zal de aanleuning dus nog niet constant zijn en kan het zijn dat het paard wat te zwaar is in de hand of juist te licht, uit elkaar valt of zich juist opkrult. Dat alles kun je corrigeren vanuit impuls en weer naar de hand toe. En kan het dus zijn dat je paard in het herstellen van het contact even achter de LL is.
Het is in die fase echt nog helemaal niet belangrijk waar het hoofd is. Je hebt bv niets aan een voorwaarts neerwaarts zonder correct ruggebruik. Belangrijk is dat het jonge paard aan kracht wint door stukjes in aanspanning en ontspanning te rijden.