Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:44

MCE schreef:
ik geef u graag het gelijk, werk vrolijk verder op een basis die voor ons en de paarden goed voelen

Dat doe ik zeker :) en dat heeft voor mij inderdaad veel meer te maken met voelen, dan wetenschap :) waarbij ik niet compleet voorbij ga aan de anatomie en biomechanica van het paard, maar het wel in perspectief kan zien.

Tot nu toe klopt mijn gevoel gelukkig vaak met het beeld. En komt het beeld naarmate de training steeds meer en vaker in de richting van mijn idelaalplaatje, waarbij het neusje inderdaad op de loodlijn is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:45

Babootje schreef:
MCE schreef:
het is voor mij belangrijk om te weten dat "met het neusje er iets uit" belangrijk en nuttig/noodzakelijk is voor het paard
zeker dieper gaan kan rekken en strekken zijn en soms ook nodig, als het skelet bij jonge paarden nog niet volgroeit is geef ik de voorkeur aan het neusje eruit houden, stabiliseert het paard makkelijker
(gaan minder makkelijk compenseren of zich onttrekken)

Het achter de LL gaan is geen doel op zich natuurlijk. Het gebeurt soms bij jonge paarden die nog moeite hebben met het zichzelf dragen. Die ga je natuurlijk niet rond en diep rijden, want dat kunnen ze nog helemaal niet in hun lijf verwerken. Maar ook bij jonge paarden moet je eraan werken dat ze zichzelf gaan dragen en hun rug goed te gebruiken. Door die aanspanning te vragen vanuit impuls en met een contact met de hand. Dat gaat natuurlijk met stapjes. Maar als je het niet vraagt gaat het die kracht ook nooit ontwikkelen. Dan blijft het op de voorhand sukkelen.
Alles wat het paard moeilijk vindt, voel je in de mond en dus in de hand terug. Laat het teveel los en kruipt het wat achter het bit, dan herstel je contact en schuift weer uit naar de houding waarbij het neusje eruit is (maar zonder dat het paard uit elkaar valt op de voorhand)

MCE schreef:
het voorkomt i.m.o veel blessureleed voor de atleet, b.v. de onderhals ontwikkelen
of nog erger KS, doordat het hele skelet is gaan compenseren en de wervels niet meer in de juist houding staan

Dat risico bestaat ook als ze uit elkaar niet gedragen met de neus eruit lopen.

Inderdaad, precies dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:08

996981 schreef:
MCE schreef:
ik geef u graag het gelijk, werk vrolijk verder op een basis die voor ons en de paarden goed voelen

Dat doe ik zeker :) en dat heeft voor mij inderdaad veel meer te maken met voelen, dan wetenschap :) waarbij ik niet compleet voorbij ga aan de anatomie en biomechanica van het paard, maar het wel in perspectief kan zien.

Tot nu toe klopt mijn gevoel gelukkig vaak met het beeld. En komt het beeld naarmate de training steeds meer en vaker in de richting van mijn idelaalplaatje, waarbij het neusje inderdaad op de loodlijn is.

is hier ook het streven,

MarjanB

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:17

Soms achter de LL is toch ook niet erg? Zolang een paard maar niet met dwang of met slof er de hele tijd ingereden word... elk paard kruipt er wel eens achter maar er is een verschil in zo rijden of een paard die het even niet aan kan of niet sterk genoeg is. En ook de mogelijkheid bieden om de neus er uit te drukken wordt in mijn ogen vaak niet gegeven. Denk dat afwisseling in aanspanning en ontspanning het belangrijkste is voor de ontwikkeling van kracht en spieren.

In het laatste filmpje dat is geplaatst vind ik echt schandalig dat er zo gereden wordt. Niks verfijning alleen maar rukken plukken en schoppen. Als dat het uitgangspunt is voor veel jonge meiden die de dressuurruiters als voorbeeld hebben..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:30

lichtheid schreef:
Hier wat uitwassen van de "moderne dressuur" voor het voetlicht.
(Modern is een nickname vanuit de klassieke hoek voor dressuur die met voeten de regels en principes van de klassieke dressuur treedt.
Alle regels en voorschriften bij het FEI zijn gebaseerd op de principes van de klassieke dressuur.)

[ Video ]

Waar ik me aan stoor bij deze video zijn de terugwerkende handjes, niet dat een paard wat achter de loodlijn loopt qua training of wat ronder ingesteld. Maar de manier waarop, ik zie toch een lichte vorm van hyperflexie wat verboden zou moeten zijn en grove ophoudingen, veel met de hand afgedwongen houdingen. En inderdaad, wat Marian zegt..ruk, pluk, schop ipv verfijning die je op dat niveau mag verwachten. Paarden zijn er duidelijk voor de dressuur ipv andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:37

MarjanB schreef:
Soms achter de LL is toch ook niet erg? Zolang een paard maar niet met dwang of met slof er de hele tijd ingereden word... elk paard kruipt er wel eens achter maar er is een verschil in zo rijden of een paard die het even niet aan kan of niet sterk genoeg is. En ook de mogelijkheid bieden om de neus er uit te drukken wordt in mijn ogen vaak niet gegeven. Denk dat afwisseling in aanspanning en ontspanning het belangrijkste is voor de ontwikkeling van kracht en spieren.

In het laatste filmpje dat is geplaatst vind ik echt schandalig dat er zo gereden wordt. Niks verfijning alleen maar rukken plukken en schoppen. Als dat het uitgangspunt is voor veel jonge meiden die de dressuurruiters als voorbeeld hebben..

https://www.paardenfeest.com/valse-knik-bij-paarden/
was voor mij reden om er wel goed aandacht voor te hebben

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:45

MCE schreef:
MarjanB schreef:

https://www.paardenfeest.com/valse-knik-bij-paarden/
was voor mij reden om er wel goed aandacht voor te hebben

Een valse knik en achter de loodlijn komen zijn niet hetzelfde. Een valse knik ontstaat vaak juist als er meer oprichting wordt gevraagd dan het paard fysiek al aan kan.

Grappig artikel. Zij stellen dat een valste knik ervoor zorgt dat een paard gaat stuwen. In mijn beleving zijn oorzaak en gevolg precies andersom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:50

996981 schreef:
De mate waarin de ruggenwervel van een paard in staat is te buigen (zowel in de lengte van links naar rechts, als van boven naar beneden) is nog helemaal niet zeker :) tot daar duidelijkheid over is kun je vermoedens hebben over het ontstaan van KS, maar geen stellige uitspraken doen.

Sommige paarden die recht van lijf en leden zijn hebben onbelast soms al met 2,5 jaar of vroeger een bepaalde mate van KS. Van KS vooral duidelijk dat het een erfelijke component heeft en minder duidelijk of dit ten gevolge van belasting wordt veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:53

Een valse knik en achter de loodlijn komen zijn niet hetzelfde. Een valse knik ontstaat vaak juist als er meer oprichting wordt gevraagd dan het paard fysiek al aan kan. (quote996981)

dat is heel goed bekent, maar toch dank voor de opheldering,
in het artikel worden de gevolgen aangegeven, was voor mij een reden er goed aandacht voor te hebben om de verschillen te kunnen zien

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 16:53

Naast de loodlijn is mi het grootste checkpunt de ruimte achter de kaak.
Ongeacht halsvorm hoort het paard ruimte achter de kaak te hebben als ze een juiste welving van de hals hebben.
Een gebrek aan ruimte achter de kaak onstaat wanneer de hoek tussen hoofd en hals te klein word, een signaal dat er iets niet goed gaat in de aanleuning waardoor een gelijkmatige welving van de bovenlijn niet voldoende mogelijk is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:55

MCE schreef:
Een valse knik en achter de loodlijn komen zijn niet hetzelfde. Een valse knik ontstaat vaak juist als er meer oprichting wordt gevraagd dan het paard fysiek al aan kan. (quote996981)

in het artikel worden de gevolgen aangegeven, was voor mij een reden er goed aandacht voor te hebben om de verschillen te kunnen zien

En die gevolgen zijn onvoldoende bewezen :D dus vooral aannames.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 16:57

Halsartrose komt heel veel voor in het afbuigende gebied bij met name dressuurpaarden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:57

Clasical schreef:
Naast de loodlijn is mi het grootste checkpunt de ruimte achter de kaak.
Ongeacht halsvorm hoort het paard ruimte achter de kaak te hebben als ze een juiste welving van de hals hebben.
Een gebrek aan ruimte achter de kaak onstaat wanneer de hoek tussen hoofd en hals te klein word, een signaal dat er iets niet goed gaat in de aanleuning waardoor een gelijkmatige welving van de bovenlijn niet voldoende mogelijk is.

Hoeveel ruimte zou er moeten zijn?
Weinig ruimte achter de kaak kan ook met een zware hoofd-halsverbing te maken hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:58

Clasical schreef:
Halsartrose komt heel veel voor in het afbuigende gebied bij met name dressuurpaarden.

Bron? :) en heeft dat te maken met training? Of erfelijkheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:01

996981 schreef:
MCE schreef:

En die gevolgen zijn onvoldoende bewezen :D dus vooral aannames.

u mag het gezegd hebben

aandacht voor te hebben is proberen te voorkomen dat er iets fout gaat, niet wachten tot het fout gegaan is
daar heb ik geen bewijzen voor nodig, praktijkervaring wel, dat zijn geen aannames
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-21 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:02

Voor zover ik weet komt dat vaker voor bij de halswevels vlak bij de borst. Nog niet bekend waardoor, vermoed wordt erfelijkheid, ik heb er 1 gehad waarbij het ontstond door een ongeluk waarvan de gevolgen te lang niet werden ontdekt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:03

MCE schreef:
aandacht voor te hebben is proberen te voorkomen dat er iets fout gaat, niet wachten tot het fout gegaan is
daar heb ik geen bewijzen voor nodig, praktijkervaring wel, dat zijn geen aannames

Het streven is altijd alles goed te doen toch? :) dat lukt alleen niet altijd. En het kort achter de teugel gaan, of met een valse knik gaan, leidt echt niet gelijk tot artrose of ks

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:04

Wat ik van de dierenarts begreep zijn er 3 opties voor problemen in halsgebied

-belasting door (verkeerde) training
-ongeval
-aangeboren problemen of aanleg

Denk dat het fokken van paarden de laatste jaren wat extremer is geworden qua houding enz. Ook hoor ik regelmatig dat verbindingen van pezen ook zwakker zijn dan vroeger, paarden bewegen elastischer maar zijn daardoor ook slapper qua beenwerk.

Gok dat management de komende jaren steeds belangrijker wordt om paarden heel te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:09

996981 schreef:
MCE schreef:

Het streven is altijd alles goed te doen toch? :) dat lukt alleen niet altijd. En het kort achter de teugel gaan, of met een valse knik gaan, leidt echt niet gelijk tot artrose of ks

inderdaad, niet gelijk

daarom voor mij met de kennis die ik heb om alle voor zorgen te nemen of ik daar alles mee kan voorkomen weet ik niet, externe factoren en erfelijkheid b.v., maar het is wel mijn streven

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 17:11

Afbeelding

Halsartrose komt met name voor in deze 2 gebieden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:11

Babootje schreef:
Het achter de LL gaan is geen doel op zich natuurlijk. Het gebeurt soms bij jonge paarden die nog moeite hebben met het zichzelf dragen. Die ga je natuurlijk niet rond en diep rijden, want dat kunnen ze nog helemaal niet in hun lijf verwerken. Maar ook bij jonge paarden moet je eraan werken dat ze zichzelf gaan dragen en hun rug goed te gebruiken. Door die aanspanning te vragen vanuit impuls en met een contact met de hand. Dat gaat natuurlijk met stapjes. Maar als je het niet vraagt gaat het die kracht ook nooit ontwikkelen. Dan blijft het op de voorhand sukkelen.
Alles wat het paard moeilijk vindt, voel je in de mond en dus in de hand terug. Laat het teveel los en kruipt het wat achter het bit, dan herstel je contact en schuift weer uit naar de houding waarbij het neusje eruit is (maar zonder dat het paard uit elkaar valt op de voorhand)

irmaz schreef:
Sorry Babootje, hier ben ik het, eigenlijk fundamenteel, niet met je eens. Een paard draagt normaal gesproken niet met zijn hoofd. Doordat het jonge paard achter de loodlijn komt omdat de rest van het lichaam niet sterk genoeg is laat je hem dat wel doen. Juist een paard dat niet sterk genoeg zou je om die reden niet achter de loodlijn moeten laten komen. Bij een sterk en soepel getraind paard denk ik dat het niet zo'n probleem is omdat dit paard dan de verandering van balans in de rest van het lichaam kan opvangen en je zou kunnen argumenteren dat je daardoor het lichaam meer traint.

Dat is niet wat ik omschrijf. Ik omschrijf dat het belangrijk is dat een paard zichzelf draagt. Omdat bij een jong paard de takt en balans nog niet bevestigd is en het nog kracht moet krijgen, zal de aanleuning dus nog niet constant zijn en kan het zijn dat het paard wat te zwaar is in de hand of juist te licht, uit elkaar valt of zich juist opkrult. Dat alles kun je corrigeren vanuit impuls en weer naar de hand toe. En kan het dus zijn dat je paard in het herstellen van het contact even achter de LL is.
Het is in die fase echt nog helemaal niet belangrijk waar het hoofd is. Je hebt bv niets aan een voorwaarts neerwaarts zonder correct ruggebruik. Belangrijk is dat het jonge paard aan kracht wint door stukjes in aanspanning en ontspanning te rijden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 17:15

Dat klopt, het lichaam verteld waar het hoofd moet zijn.
Het hoofd is wel een graatmeter van het lijf

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:18

Clasical schreef:

En ook bij paarden die als veulen een keer over de kop gegaan zijn. Precies ook in die gebieden (bij de eerste wervels achter de atlas en de C6 en 7 aan het begin van de halswervels.
Mijn merrie heeft op de C6 ook wat remodellage aan halswervel. Niet in een mate waar ze niet mee goedgekeurd zou worden. Maar was nog geen meter mee gereden. Halsen zijn ontzettend onhandige dingen om mee te spelen als veulen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:27

Clasical schreef:
[ [url=m/nZRuMi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Halsartrose komt met name voor in deze 2 gebieden.

Bron? :D

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 17:27

Babootje schreef:
Clasical schreef:

En ook bij paarden die als veulen een keer over de kop gegaan zijn. Precies ook in die gebieden (bij de eerste wervels achter de atlas en de C6 en 7 aan het begin van de halswervels.
Mijn merrie heeft op de C6 ook wat remodellage aan halswervel. Niet in een mate waar ze niet mee goedgekeurd zou worden. Maar was nog geen meter mee gereden. Halsen zijn ontzettend onhandige dingen om mee te spelen als veulen.

Ik geloof ook echt wel dat het daar al heel vaak fout gaat.
En vandaag de dag word er meer naar gekeken en meer gescand dus er komt ook meer naar boven.