Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:14

Oji, jij noemt hier dat je de aanleuning zo mooi vind, maar ik plaats dit nog niet onder Aanleuning, paard loopt aan een vrij los contact en er is naar mijn idee doordat er geen of onvoldoende impuls is geen bovenlijnboogaanspanning, ik noem dit meer een contactteugel is het paard meer in verbinding gereden met meer energie kan dat tot Aanleuning leiden, maar dat zie ik hier nog niet gebeuren.

Ayasha
Blogger

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:42

Is aanleuning gelijk aan nageeflijkheid?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:20

Nee. Aanleuning is in verbinding van achter naar voren. Nageeflijk is nog wat meer dan dat. Het volgt uit de aanleuning. Het betreft ook het volledig doorkomen van de hulpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:29

Kan een paard nageeflijk worden zonder aanleuning?

Ik vraag deze dingen omdat ik in jouw bericht denk te lezen (corrigeer me als ik mis zit) dat je geen nageeflijkheid (het streven) kan bereiken zonder dat er een zekere druk (aanleuning) is op de teugel. Gezien aanleuning de stap daarvoor is.

Nu wil ik eigenlijk zo min mogelijk druk op mijn teugel. In die mate dat mijn streven zelfs is om een licht doorhangende teugel te hebben. Ik geef eerlijk toe dat me dat nog lang niet altijd lukt met mijn neuroot maar dat is wel mijn streven. Maar dan zou ik dus geen nageeflijkheid kunnen bereiken (want geen echte "aanleuning")... Toch heeft hij zeker momenten dat hij voelt alsof ik alleen maar moet denken aan wat ik wil en dat hij het al doet. Dus dan zit je toch denk ik in een moment dat de hulpen volledig doorkomen als ze zo licht zijn..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:32

Dat is de eeuwige FEI versus academisch discussie.

Zolang het paard de hand volgt is dat voor mij correcte aanleuning. Of dat met boogjes is of met gewicht in de hand vind ik niet zo boeiend. Maar dat is vloeken in de FEI kerk.
Aangezien er in het filmpje in nagenoeg 1 houding gereden wordt durf ik geen uitspraak te doen over de aanleuning.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:34

Ik denk persoonlijk niet dat je nageeflijkheid kunt hebben zonder aanleuning. Voor nageeflijkheid moet een paard je hand volgen, het bit en contact accepteren. Een paard wat nageeflijk/'aan de teugel' loopt zal dat naar mijn inzien in dat stabiele contact doen. Een paard wat 'aan de teugel' loopt zonder contact volgt de hand niet en is daarbij achter het bit.

Dit is althans hoe ik het geleerd en ervaren heb, maar ik sta open voor alle verbeteringen en aanvullingen hoor :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:46

Als ik hem krijg waar ik hem wil (met momenten lukt dat, met momenten niet) en ik doe mijn hand naar voren dan volgt hij in dat zelfde contact de hand mee naar voren. Ik kan hem op dat moment zo hoog en zo laag rijden als ik wil zonder mijn contact te veranderen. :) Dat is zeker nog geen constante dat dat lukt overigens (zeker niet nu ik even wat minder train :+) maar als ik hem zo ver krijg dan volgt hij daarin gewoon de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:01

Zolang je paard de hand (met bit) volgt dan is het o.k. lijkt me. Ook wij streven wel naar een zo licht mogelijk contact. Maar als teugels doorhangen is er geen contact tussen hand en bit (meer) dan loopt het paard m.i. in een houdinkje. En dat zie je vaak in de academische hoek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:48

Aanleuning is niet gelijk aan nageeflijkheid.
Aanleuning is altijd met een verbinding van achter naar voren tegen de teugel aan.
Nageeflijkheid is Losgelatenheid, dat kan in mijn ogen ook zonder Aanleuning.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:13

@Ayasha: nageeflijkheid zonder aanleuning (voor zover dat mogelijk is) komt je idd tegen in de academische hoek, maar ook in de Franse klassieke school. Misschien interessant om je in te lezen op Duits vs. Frans klassiek, en academisch vs. klassiek :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 23:54

Ga ik zeker doen. :j ik heb nl. Liefst alleen het gewicht van mijn teugel in handen. Maar dat lukt niet altijd. :D ik ga morgen eens tijd maken om bronnen te zoeken en te lezen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:48

Ik lees met zeer veel interesse mee in dit topic. Ik vind mezelf alleen inhoudelijk nog niet sterk genoeg in mijn bewoording om er een oordeel over te geven :o

Hier na het SMW seizoen weer aan de dressuur bezig :+ Eerste proef weer gereden en mijn dame ging compleet in de stress. Dus maar ff geen wedstrijd ingepland en haar weer sterker maken.

Afbeelding

Ik vind dit zelf wel een heel mooi beeld geven.

Afbeelding
Galop is nog een ander dingetje :P Maar Bram heeft me wel weer een stukje op weg geholpen. Al moet ik zeggen, thuis rijd ik 20 x 40 en dit was op 40 x 80, rijd wel fijn zeg!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:43

Ipsilonka schreef:
Ik lees met zeer veel interesse mee in dit topic. Ik vind mezelf alleen inhoudelijk nog niet sterk genoeg in mijn bewoording om er een oordeel over te geven :o

Hier na het SMW seizoen weer aan de dressuur bezig :+ Eerste proef weer gereden en mijn dame ging compleet in de stress. Dus maar ff geen wedstrijd ingepland en haar weer sterker maken.

!

He super , een menner in dit topic , welkom +:)+ , geeft een andere visie erbij.
Voel je geroepen om niet een oordeel te geven, maar wel jou mening en hoe je eigen trainingsopbouw verloopt.
Ben zelf wel benieuwd hoe je omgaat met je dame in de stress, en hoe je daaraan werkt.
Wij zitten zelf ook met zo'n stresshaan , en elke insteek hoe hiermee om te gaan is welkom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:48

Mooie opwaarts gesprongen galop Ipsilonka. Dat zie je toch niet vaak met menners. Vaak zie je de paarden toch meer boegtrekken. Je hebt hem mooi van achteruit aan lopen. Een 10 van mij :D :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:15

Hier ook een dame die zo in de stress kan schieten dat er vrijwel niks meer mee te beginnen is! Hele lastige paarden zijn dat waar heel veel geduld/doorzettingsvermogen van de ruiter wordt gevraagd. Ik troost me altijd met de gedachte dat een paard dit absoluut niet expres doet en dat dit haar natuurlijke reactie is waar ik mee moet zien te dealen! Ik heb een right brain extravert paard volgens de parellihorsanalytis.. Maar het is wel zo als ze t doen gaan ze ook voor je Door het vuur! Maar absoluut geen makkelijke weg!!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:49

Wat ik zelf denk over de stress is het volgende:
In het zomer seizoen heb ik vooral conditietraining gedaan, met hartslagmeter etc. De dressuurproef klasse 2 is een om tijdens de proef te picknicken (denk aan volte 1 hand 40 mtr).
Als we dressuur rijden starten we Z, wordt er wat meer verwacht. Als ze het dan een tijd niet gedaan heeft krijgt ze er gewoon stress van dat het allemaal zo snel komt etc (SMW is 40 x 80 indoordressuur meestal 20 x 60). Het was een onderlinge wedstrijd en ik had een enkelgebroken 4ringstrens ingehangen om te kijken of ik dan meer aanleuning kon behouden. Maar dat was niet het geval. Ze wil haar tong over het bit, onderlipje trilt als een malle etc. Ze gaat niet rennen, doet geen gekke dingen. Maar het van achter naar voor rijden is nergens te bekennen.

Afgelopen donderdag een dag van PAVO/hoefnet waar we les hadden van Bram Chardon, was echt heel leuk. Die jongen weet al enorm veel voor zijn 23 jaar.
Komende maandag komt mijn eigen instructeur en dan komt ie na 2 weken weer. Kijken of we stappen kunnen maken met haar. (hij komt normaal nooit zo snel achter elkaar hij woont 160 km verder dus mazzel voor mij)

De foto in galop is ook wel een juiste moment foto hoor :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:08

Ipsilonka, even heel iets anders hoor, maar zijn je strijklappen achter op die foto's verdraaid of doe je ze altijd zo om?

Eerlijk gezegd vind ik ook de eerste foto mooi. Ze loopt er misschien iets te weinig op/voor de loodlijn, maar ik zie toch een behoorlijk dragend en niet/weinig stuwend achterbeen. En dat voor de wagen, dat zie je op de galopfoto trouwens ook goed, mijn complimenten hoor! Ik zie ook geen holle, weggedrukte rug, zeker mooie beelden allebei!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:51

De rode kant zit gewoon aan de binnenkant :D

Ze is voor een 100% tuigpaard wat apart. Ze loopt liever heel lang en van het achterbeen af. Als opgericht met een weggedrukte rug. We zijn wel aan het trainen dat ze beter opgericht OP het achterbeen gaat lopen, maar dat vinden we allebei nog erg moeilijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:45

Ik zeg!! Zo door gaan!!!

Ik ben moe.
Paard is moe.
We zijn beiden.... zucht.... moe.

We hadden weer les.
Mijn focus is op lef, en voorwaarts blijven rijden. Streng maar rechtvaardig.
Ook niet te moeilijk denken.

Eerst lekker instappen.
Toen de mensen boven de bak en de kantine erg eng waren en wij een prachtige halve pirouette maakten (ik deed gewoon alsof ik het kon, en doodleuk met een strak gezicht doorrijden alsof er niks aan de hand was.) en een paar aparte passage achtige draf met enorme onderhals weer verder.
Gewoon voorwaarts gereden, volte op, vragen naar halsstrekken. Gaf ze mij een beetje en..... BOEM, haar rust was terug, en haar tempo was weer eens het standje slak.

Het is toch wel een uiterste paard hoor.
Ene moment, is een haas, en de andere moment is het een schildpad.
Alsof ze letterlijk een grasmaaier is. :')

Flink naar voren gereden, en het tempo er zo ver mogelijk proberen in te houden.
Daarbij ook flink afwisselen met stap en draf.

Na een half uur was madam wel een beetje moe hoor.

Ik vergat impuls te vragen... 8)7 En mevrouw vergat haar voorbeen op te tillen.
Een grote OEFFFF en drukte mijzelf NET van haar schoft af. Alle ruimte van voren gegeven en flink been er aan met de hoop dat ze op stond.
En dat deed ze... De topper.

Beetje beduusd van wat er nu gebeurd was, met een baasje die dr cap weer recht zette, ademhaalde en weer voorwaarts vroeg. Zag je echt, dat zij geen flauw idee had wat er nu gebeurt was.

Heb nog even flink door gereden in draf, zodat de schrik er uit bleef en daarna even ademruimte in stap gegeven.

Instructrise zei ook: Impuls vergeten?? --- JA! SORRY!-- Moet je tegen je paard zeggen, niet tegen mij :') LOL

Na deze adempauze moesten we zonder beugels lichtrijden. Dat ging zo gek nog niet! Maar mijn paard snapte er geen hol van, en van spanning stond ze -- bamm -- bijna stil.
Dus toen maar oefenen met doorzitten.

En dat ging eigenlijk wel erg goed.

Ze komt steeds makkelijker naar mijn hand toe, en als ik uitschuif, gaat ze mee.
Hele verbetering weer, tegen over de vorige les.
Ook SNOKT ze mijn teugels niet meer uit handen. Maar misschien komt dat, omdat ze vandaag pittig door moest lopen van mij.

Er was vandaag geen enkel stukje twijfel meer in mij. En dat was enorm te merken.

Wat ook te merken was, was dat ik na 3 kwartier intensief paardrijden, zo gaar was als boter in een hete pan en dat je mij gewoon kon opvegen.
Mijn houding was een thee zak geworden, en als je mijn shirt uitwrong... Nehh laat ik maar niet meer door gaan.

Waar werken wij nu eerst aan?
Dat mevrouw flink duidelijk op been blijft reageren.
Dat mevrouw terug komt op zit.
Dat ik na denk over mijn houding, want ik zit soms écht fout. (En ipv dat ik bij mijn paard ga zoeken, ga ik denken... ok. jij snapt het niet. Waarom snapt jij het niet? Hoe leg ik het je uit? Zit ik daarmee verkeerd?)
Dat ik voorwaarts dingen blijf oplossen.
Niet gauw in de stress schiet.
Lekker figuren blijf rijden.

(Tandarts is weer geplant. Want ze is er weer aan toe merk ik.
En wegens haar strompel, kan het lichaam zich vast zetten, dus ook de osteopaat/fysio zal aan zn haren worden getrokken. Niet te letterlijk nemen dankuwel)

Al met al.... SUPER GESLAAGDE LES.

En nu.... Ga ik even rustig chillen, want ik ben kápot!!

nienke39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:11

Hoi ik ben helemaal nieuw hier...ik ben net gaan rijden op een paard...ik verzorg hem nu nog maar wel echt heel graag een voor mijzelf.

Ik wil graag weten wat goed is en wat niet
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-10-16 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd en 1 foto's in link gezet zodat topic voldoet aan de regels en richtlijnen van OV

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:15

nienke39 schreef:
Ik wil graag weten wat goed is en wat niet

Wat bedoel je Nienke? Wil je graag een paard voor jezelf kopen? Dan zijn daar ook andere topics voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:18

@Maralyn. Dat ze bij enge dingen dat soort beweging laat zien, maakt wel duidelijk dat ze dat kan. Nu nog zien op te wekken, zonder dat je je T-shirt hoeft uit te wringen. :D :D
Stapje bij stapje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:32

Babootje schreef:
@Maralyn. Dat ze bij enge dingen dat soort beweging laat zien, maakt wel duidelijk dat ze dat kan. Nu nog zien op te wekken, zonder dat je je T-shirt hoeft uit te wringen. :D :D
Stapje bij stapje.

Haha!!
Nou mocht ik ook capabel genoeg zijn... weddenschapje voor over 5 jaar?? :D

(Ik moet wel zeggen, dat ze binnen 3 echte lessen, wel enorm vooruit gaat. Ik mag mijn paard niet beledigen, maar ik had het niet verwacht.
Ook met de ontspanning die ze zoekt, en hand mee naar voren zij ook mee wil. Nee het is nog lang niet constant, maar.... als ik zie waar we weg komen. := *\o/* )

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:21

Zo, ik heb eindelijk de tijd om eens uitgebreid te reageren op al jullie reacties. Ik zag al dat mijn filmpje leidde tot een discussie over aanleuning, altijd interessant!

Bij de eerste reacties die ik las zonk de moed mij een beetje in de schoenen. Laat ik voorop stellen: dit paard en ik komen van heel ver. Echt heel ver. Het rijden voelde zo fijn aan die dag. Echter, ik ben nog steeds niet te oud om te leren en ik ben nog eens kritisch het filmpje gaan bekijken (een keer of 10...) Dat leidde tot maar 1 ding: ik ben het op vrijwel alle punten met jullie eens.
Het rijden voelde heel fijn die dag, maar was te 'veilig'. Ik moest mezelf er weer aan herinneren dat ik aan het trainen ben en dat ik dus 'fouten' mag maken, en dingen meer of minder mag doen dan in een proefje.

De overstap naar stang en trens heb ik bewust gemaakt om te zien of dat het laatste stukje vasthouden in de kaak kon oplossen. Dat gaat inderdaad veel beter, maar ik merk dat mijn paard geneigd is om flink terug te komen. Ik dacht dat ik er voldoende aan reed, maar het tegenovergestelde was dus waar.

Voor wat betreft hupjes/losgelassenheit: ik zie ook iets dat een kleine blokkade in haar lijf zou kunnen zijn. Veel minder dan het ooit geweest is, maar ik zie het wel. In de training hebben we een heel groot deel opgelost gekregen, maar ik heb nu de osteopaat al ingeschakeld om er aan te werken.

Ik heb jullie welgemeende kritiek ter harte genomen en ook besproken met mijn instructrice. Zo'n frisse blik van een vreemde kan erg fijn werken. Je gaat in de loop der tijd toch met een wat gekleurde bril kijken merk ik. Ik durf eerlijk te zeggen dat het al aardig wil lukken, vandaag op wedstrijd was het doel ook om een energieke proef te rijden, met veeeeeel impuls (voor ons doen), lekker door het lijf heen met een ontspannen kaak en een aangespannen bovenlijn. Het resultaat mocht er zijn: 223 punten en heel fijn commentaar (ook van de toeschouwers) over het energieke (YES!) en ontspannen beeld!

Bokkers, heel hartelijk dank voor jullie frisse blik. Ik ben weer wakker! *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:11

Dat is nog eens leuk om te horen Roxanne! Gefeliciteerd met je mooie punten. *\o/*