[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:01

Dat is toch alleen maar leuk. Er moet ook wat in zitten vind ik.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:04

Evelijn schreef:
Ik snap je verhaal wel Marinke... ik begrijp ook dat het training kost... (ben alleen zo benieuwd wat je mag verwachten in wat voor tijdsbestek) maar misschien moet ik dat ook eens aan mijn instructrice vragen ;)
Ik ben van mening dat paard het ook deels moet gaan aanbieden... als in... je moet het wel vragen maar afhankelijk van het antwoord van je paard moet je zelf voelen hoever je kan gaan. Daar kan je instructrice dus dan je bij helpen. Alleen zie ik soms wel dingen waarvan ik denk... moet dat nou echt nu al? Maar goed... ik heb zelf een 21-jarige met weinig basis (als in ik ben waarschijnlijk de eerste die serieus met hem aan het trainen is) misschien kunnen die guppies wel meer aan dan ik denk ;)

edit: Ik denk dat ik vooral bang ben voor het beeld van jonge guppen die van voren in elkaar worden getrokken en dan met sporen blijven prikken zodat ze nog enigszins hun benen optrekken. En dat is niet BLIJ :Y)

Dat is lastig, maar naar mijn mening is het hele skala de opleiding van het paard. En die begint eigenlijk al v.a. het moment dat je er op gaat zitten en de ruiter een beetje vertrouwd is voor het paard, je een fatsoenlijk gas, stuur en rem hebt en het paard zijn balans fatsoenlijk kan bewaren met een ruiter. :)

Alleen is het weer zo gigantisch paard afhankelijk in wat voor tijdsbestek je welk resultaat kunt verwachten, het ene paard zal meer tijd nodig hebben dan het andere. Daarvoor moet je dus echt kijken naar wat kan het paard, waar is de combinatie aan toe? Of je nou een 3 jarige inrijd of een 12 jarige naar mijn mening veranderd dat niet veel. Want een 12 jarige zal ook niet de juiste spieren in die 12 jaar zelf zijn gaan trainen om ons te kunnen dragen. Die moet dat dus ook leren en sterker worden. Je kan naar mijn mening dus niet verwachten dat die 12 jarige na 3 jaar al het resultaat laat zien als waar die 3 jarige er bv. 6 jaar over doet. En dan heb ik nog niet eens alle andere tig factoren mee genomen maar je snapt denk ik wat ik bedoel???

Wel ben je met beide dus al v.a. dat begin bezig met het skala, maar het heeft een bult training, tijd en geduld nodig. Daar kan volgens mij niemand dus een pasklaar antwoord op geven. Maar heel goed om het eens aan je instructrice te vragen. :D

_Marinke_

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:08

Ik ga nu echt even weer beneden op de bank bij mijn ouders zitten, haha! Dit topic is heel verslavend en zeker als je even uit de meeleeshoek komt. :o

Floor, plaats gerust je filmpje! Ben erg benieuwd! :D
En zoals Sjolvir al zei probeer er zelf ook commentaar op te geven, wat zie je zelf? Wat vind je goed? Wat zie je als verbeterpuntjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:41

Het is heel interessant om hier andere topics te bespreken en ook leerzaam maar volgens mij mag dat niet, ik denk dat we daar even rekening mee moeten houden. Hoe graag ik t soms ook zou willen _O-

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:14

Nou, hier komt mijn filmpje. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Het zijn allemaal kleine stukjes omdat mijn vriendin dit zo gefilmd heeft.
Ik vind het wel heel lastig om het zelf te beoordelen. Maar ik weet dat linksom mijn lastige kant is, daar is mijn binnenhand veel sterker dan mijn buitenhand. Daar moet ik echt aan werken. Ik ben dus lang bezig geweest met tempo controle, wat nu veel beter gaat en we nu met wat andere dingen bezig kunnen gaan. Hij mag nog wat actiever en ik mag af en toe nog wel iets meer geven in mijn handen. Ook moet hij wat sneller reageren op mijn been. Hier ben ik dus mee bezig in de les.
Ook zie je vrij in het begin op de linker hand dat hij over de buitenschouder wegvalt, dit is dus het probleem met mijn `slappe` buitenhand. Ik kan hem hier niet genoeg begrenzen.

Ik hoop dat dit een beetje genoeg is, en dat jullie wat uit mijn filmpje kunnen halen. Brand los! :)
http://www.youtube.com/watch?v=lZz06tT0 ... tube_gdata

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:18

Weet je waarom hij over de buitenschouder valt. Dat komt volgens mij doordat je hem bijna verzamelt hebt lopen. En daar is hij op dit moment nog niet aan toe. Zou eerst een tempo hoger gaan in zowel de stap en de draf. Denk dat hij dan nog stiller wordt in de aanleuning. En dan valt hij ook minder over de buitenschouder. Dit tempo is hij duidelijk nog niet aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:19

flooredking schreef:
Nou, hier komt mijn filmpje. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Het zijn allemaal kleine stukjes omdat mijn vriendin dit zo gefilmd heeft.
Ik vind het wel heel lastig om het zelf te beoordelen. Maar ik weet dat linksom mijn lastige kant is, daar is mijn binnenhand veel sterker dan mijn buitenhand. Daar moet ik echt aan werken. Ik ben dus lang bezig geweest met tempo controle, wat nu veel beter gaat en we nu met wat andere dingen bezig kunnen gaan. Hij mag nog wat actiever en ik mag af en toe nog wel iets meer geven in mijn handen. Ook moet hij wat sneller reageren op mijn been. Hier ben ik dus mee bezig in de les.
Ook zie je vrij in het begin op de linker hand dat hij over de buitenschouder wegvalt, dit is dus het probleem met mijn `slappe` buitenhand. Ik kan hem hier niet genoeg begrenzen.

Ik hoop dat dit een beetje genoeg is, en dat jullie wat uit mijn filmpje kunnen halen. Brand los! :)

Het paard is echt ontzettend sloom waardoor hij echter niet kan nageven in het lijf en aan de voorkant. Je bent imo behoorlijk streng bezig met die voorkant en je ziet ook veel verzet bij hem, logisch want hij kan er eigenlijk niks mee.
Ik zou zeggen, maak hem actief en maak hem aan je been, dan pas heb je iets om tegen de hand aan te rijden en iets om het paard in een rustige aanleuning te laten nageven.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 02:02

Wat gaat het weer snel! ik probeer zoveel mogelijk te reageren, hoop dat ik nergens overheen lees Y;(

Jotoma schreef:
@idj: leuk dat je het nog weet de foto's! Ik durf ze eigenlijk nog niet te plaatsen omdat het verre is van het mooie plaatje. Voor ons is het een grote stap, maar het beeld laat een paard zien met zn hoofd in de lucht, scheef, geen aanleuning MAAR een motor die aan begint te slaan :) voor mij is dat voelbaar (handrem eraf), maar of het zichtbaar is?

Een paard met zijn hoofd in de lucht en daar niet aan prutsen, vinden wij ook heel leuk om te zien hoor *\o/* Dat is hartstikke knap namelijk. Veel ruiters kunnen geen minuut dat hun paard niet met de neus op de loodlijn loopt, overleven. Dat gaat dan ten koste van ALLES (paard, ruiter, tuig, omgeving, etc).
Laat jij hun eens even een poepie ruiken! Jij kan straks laten zien dat die minuut (en meer) NIET de neus op de loodlijn jou VEEL verder brengt +:)+

Marleen_vA schreef:
Ok, ik ga me eraan wagen. Mijn paard is zowat 4 maanden onder het zadel. het rechtrichten gaat goed en hij pakt een hoop snel op. Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van Jitze zijn houding. Ik weet dat ik iets ver naar achter zit op deze foto en naar beneden kijk, haha. maar hoe zit het met jitze? (foto is op een volte gemaakt)
http://i61.photobucket.com/albums/h46/r ... bd2d64.jpg

Leuk dat je jullie samenwerking aan ons wil laten zien *\o/*
Je toelichting en eigen gevoel vind ik wel wat kort. Ik zie dat je positief reageert op het advies van Joolien, maar ik vraag me af of je ook echt snapt waarom je dit advies krijgt. Wat is jouw invloed op Jitze? Kan je daar wat over zeggen?
Het gaat niet om WAT we van Jitze zijn HOUDING vinden, het gaat er om HOE jullie SAMENWERKING is en wat je daar aan zou kunnen verbeteren.
Paard gewoon wat voorwaartser rijden kunnen we allemaal wel, het gaat er om dat je weet met WAT VOOR DOEL je dat doet en wat voor gevoel je daarbij verwacht en wil bereiken.
Probeer niet alleen advies aan te nemen, probeer er ook over na te denken en dat met ons te delen <3

mooney schreef:
Evelijn schreef:
Andere vraag waar ik al tijdje mee rond loop. We zijn hier op weg naar het perfecte plaatje... een ruiter en paard in perfecte balans... maar in hoeverre mag je dat van een jonge combinatie verwachten. Als we naar de 'scala van africhting' kijken is dat eigenlijk iets wat je door de jaren heen in je training opbouwt.
Van de zes criteria... zijn de eerste drie belangrijk voor B-en L-klasse (takt, souplesse/ontspanning, aanleuning) maar hoelang moet je gericht trainen wil een doorsnee paard dit kunnen?
En hoe lang moet een gemiddelde ruiter serieus trainen voor een onafhankelijke zit? Ik snap wel dat de een meer aanleg heeft voor dan de ander maar zijn daar ideeën over?

Ik heb er geen antwoord op, maar dit is ook een punt waar ik over na denk.
Ik zie veel combinaties in M/Z die aan deze 3 voorwaarden toch niet voldoen, maar ik heb ook het idee dat ik jaren kan werken aan die punten voordat ik echt tevreden ben (perfectionist).
Is het zo dat je naar een bepaalde mate van takt en ontspanning (waaruit aanleuning moet ontstaan) werkt en je dit nog verbetert terwijl je verder gaat in het scala? Dat is namelijk hoe ik het op het moment in mijn hoofd heb.

Daar heb je het probleem al.. Veel combinaties krijgen het op M/Z niveau niet eens voor elkaar. En waarom? Waarschijnlijk toch een verschil in opvattingen over wat correct is, of wellicht is (snel) presteren belangrijker dan gezondheid (en daar vallen weer allerlei subargumenten onder, maar daar gaat het hier niet om).
Hoeveel heb je er voor over om een onafhankelijke zit te trainen? Welke mogelijkheden heb je? Ik denk dat als je het over de perfect gemotiveerde ruiter hebt met oneindige mogelijkheden (begeleiding, geld, tijd, paarden, etc) dat je in een jaar ver kunt komen. Maar ja, zulke perfecte omstandigheden heeft niemand. Ik geloof ook niet dat er algemene opvattingen zijn over de termijn waarop je een onafhankelijke zit kan krijgen en het antwoord op je eerste vraag komt mij betreft op hetzelfde neer.
Maar een doorsnee-paard doet vermoeden dat alles aan het paard ligt.. Dat is uiteraard niet het geval. Ik denk dat de ruiter meer "vertraagt" dan het paard. Denk bijvoorbeeld aan paarden die gereden worden door profs.

De KNHS houdt (april) 3 jaar B, 4 jaar L, 5 jaar M en 6 jaar Z aan (dat zijn vanafleeftijden van paard waarop je in klasse mag starten). Denk als je dat iets ruimer houdt (laten we zeggen 1 à 2 jaar), dat dat een mooi streven is. Sommige paarden zijn laatbloeiers waarop ik met 4 jaar nog amper B zou willen starten.

SheeNegro schreef:
Het klinkt niet slecht zo, maar zou je dan niet altijd zitten denken "oh nee, binnen zoveel minuten moet ik met een goed gevoel kunnen afsluiten", op rijden wordt bij mij geen uur geplakt, ik zou echt niet weten hoelang ik rij..

Lijkt mij inderdaad ook niks dat je een "deadline" hebt! Moet wel zeggen dat als ik paarden van anderen rijdt daar wel minder moeite mee heb :oo Dan train ik veel doelgerichter en kan ik me beter aanpassen aan de beschikbare tijd. Op mijn eigen paarden ben ik meer van "ik wil tijd met mijn paarden doorbrengen", beetje knuffelen en o ja, ik wil ook nog wat bereiken :))

Madeira_ schreef:
Hier ook een stille meelezer..

Wie weet durf ik ook ooit een foto te plaatsen.

Durven en stil, dat is zo zonde!! Zo loop je heel wat complimenten mis! Laat je leergierigheid en nieuwsgierigheid winnen! _/-\o_

flooredking schreef:

Ik ben benieuwd: wat DENK (ik zeg denk, omdat het niet hoeft te kloppen, maar het wel BERE-INTERESSANT is om jouw gevoel erbij te betrekken en te begrijpen hoe jij denkt/ziet naar jullie samenwerking) jij allemaal te zien bij de eerste keer aandraven (ongeveer 0:20 tot 0:25)? Probeer dat eens zo veel mogelijk in detail te beschrijven.
En misschien kan je zelf nog zo'n stukje in je film uitzoeken, waar jij graag over wil overleggen/discussiëren?
Dit vraagt ik niet omdat ik niet de hele film wil bekijken of bespreken, maar dit vraag ik omdat ik benieuwd ben wat JIJ vindt. Niet alles klakkeloos aannemen van instructeur of van ons. Vertel eens wat JIJ ziet en wat voor GEVOEL jij daar bij hebt.
Waarom wil je (onbewust) bijvoorbeeld je linkerhand sterker maken dan de rechter? (Is dat alleen linksom of eigenlijk rechtsom ook? Waarom?)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:48

Ben ik ook wel benieuwd naar voor ik commentaar geef.

Ohhhh ik heb BRILJANT gereden gister op mijn nieuwe zadel. Instappen was mooi ruim en lekker actief (was het altijd wel maar ik voelde gewoon dat haar schouder beter af kon vloeien)

Met indraven wou ze zo lekker omlaag in een arbeidsdrafje.. ze liep met haar neus op haar kogels en ik had mn teugel met 1 hand vast. Ze heeft beide kanten op 2 rondes door de hele baan daar gelopen tot ik haar opnam zonder de verbinding te verbreken <3

In galop voelde ze veel "ronder", ik kon haar "slappe" achterbeen veel beter activeren zonder dat ze zich hol of strak maakte.. ze bleef mooi naar mijn hand toe zonder teveel bovenin te komen om "balans" te houden (wat ik graag in 3en galopperen noem)

Kon haar fijn schakelen op mijn zit. Heb haar iets opgenomen. Bleef mooi naar mijn hand toe. Ze vond het wel wat spannend maar ze kon in een tempo terug echt veel mooier doorvloeien in haar galop dan ze ooit gedaan heeft met alle andere zadels. Dat naar voren van daaruit was in het begin even spannend maar toen ze doorhad dat ze gewoon fijn kon blijven ging ze ook heel fijn! Lekker omlaag, naar handje toe..

Echt.. wow! Daarna lekker gedraafd.. mevrouw wou graag omlaag. Afijn.. zeg ik geen nee tegen (sowieso prima. Want dan kan ik mooi wennen aan mijn zadel. Hoe lager zij loopt hoe onafhankelijker ik moet zitten want kieper ik naar voor is ze op de voorhand en gaat ze naar stap. Kon met gemak mooi rechtop blijven en ik heb GENOTEN!

Daarna lekker uitgestapt <3 <3 <3

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 08:52

_iDj_ schreef:
flooredking schreef:

Waarom wil je (onbewust) bijvoorbeeld je linkerhand sterker maken dan de rechter? (Is dat alleen linksom of eigenlijk rechtsom ook? Waarom?)

Hierop antwoorden laat een hele nieuwe wereld opengaan :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:12

_iDj_ schreef:
Een paard met zijn hoofd in de lucht en daar niet aan prutsen, vinden wij ook heel leuk om te zien hoor *\o/* Dat is hartstikke knap namelijk. Veel ruiters kunnen geen minuut dat hun paard niet met de neus op de loodlijn loopt, overleven. Dat gaat dan ten koste van ALLES (paard, ruiter, tuig, omgeving, etc).
Laat jij hun eens even een poepie ruiken! Jij kan straks laten zien dat die minuut (en meer) NIET de neus op de loodlijn jou VEEL verder brengt +:)+

Wat kan jij ontzettend positief schrijven! Grappig wat jij als laatste omschrijft, want ik kan niet wachten tot we wat verder zijn en ik een paard heb wat nagevelijk kan zijn EN goed in de aanleuning loopt! *\o/*
Overigens heb ik dat moment gister voor het eerst bereikt, al was het een hale baan rond in stap, hij gaf het gratis en voor niets! Ik ben zo trots <3 Dit hoe dus hoe samenwerken voelt.
Ik werk nu dus alleen aan het naar voren gaan en rondsturen op de zit/houding en beentjes en langzaam aan wat contact maken en minder waslijntjes. In stap en galop gaat mij dat een stuk makkelijker af maar in draf zit ik zelf nog te veel niet in balans. Tempowisselingen, overgangen, voltes, gebroken lijnen en van hand veranderen kan ik nu BLIND (zonder handen, mijn handen waren mijn stuur). WUNDERBAHR *\o/* Het lukt mij om vooruit te kijken ipv altijd maar te letten op dat hoofd, dus moge duidelijk zijn hoe zinvol het is voor de amazone om NIET te letten op het hoofd, maar gewoon te RIJDEN.
Opmerkelijk hoe BLIJ mijn paard is. Hij is zeer gemotiveerd, loopt goed door en oortjes erop, terwijl die altijd naar achter waren <3

Nog een vraag; tot in hoeverre krijgen ze spierpijn van het bovenstaande werk? Voor ogen houdend dat we dus altijd op de handrem hebben gewerkt en ik nu alleen bezig ben met activiteit van achter? Na de les van maandag (waar ik overigens gister zelf ook nog spierpijn van had), had hij dinsdag vrij, maar gister haalde ik hem vrij stijf van stal. Normaal is hij links wat stijver, maar nu kon hij rechts veel moeilijker buigen en onder laten treden (ik had hem eerst rondgeslingerd in de paddock, werd na een aantal rondes draven wel beter). Ohz merkte ik het niet, maar na het uitstappen aande hand leek hij toch weer vrij stijf achter.

@samantha: SUPER. Wat leuk om te horen dat het bij jou exact zou gaat als bij mij. Overigens zag ik bij die van mij dat hij een wondje in zn elleboog had. Ik VREES dat het van de leren singel komt, echter blijft deze wel op zn plek. Dus zou hij niet in de elleboog komen.. Is jou daar ook iets van opgevallen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:09

Misschien per ongeluk velletje ertussen? Heb je m iets te ver naar voor aangeslingerd misschien?

Ja die van jou heeft natuurlijk momenteel best z'n "beperkingen". Je bent die spieren aan het "prikkelen" door m te vragen ze op te rekken. Dus ja.. Dan kunnen ze best weleens wat stijver zijn. Lekker lang instappen en niet drammen deed bij die van mij wonderen

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:12

S_en_Z schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar voor ik commentaar geef.

Ohhhh ik heb BRILJANT gereden gister op mijn nieuwe zadel. Instappen was mooi ruim en lekker actief (was het altijd wel maar ik voelde gewoon dat haar schouder beter af kon vloeien)

Met indraven wou ze zo lekker omlaag in een arbeidsdrafje.. ze liep met haar neus op haar kogels en ik had mn teugel met 1 hand vast. Ze heeft beide kanten op 2 rondes door de hele baan daar gelopen tot ik haar opnam zonder de verbinding te verbreken <3

In galop voelde ze veel "ronder", ik kon haar "slappe" achterbeen veel beter activeren zonder dat ze zich hol of strak maakte.. ze bleef mooi naar mijn hand toe zonder teveel bovenin te komen om "balans" te houden (wat ik graag in 3en galopperen noem)

Kon haar fijn schakelen op mijn zit. Heb haar iets opgenomen. Bleef mooi naar mijn hand toe. Ze vond het wel wat spannend maar ze kon in een tempo terug echt veel mooier doorvloeien in haar galop dan ze ooit gedaan heeft met alle andere zadels. Dat naar voren van daaruit was in het begin even spannend maar toen ze doorhad dat ze gewoon fijn kon blijven ging ze ook heel fijn! Lekker omlaag, naar handje toe..

Echt.. wow! Daarna lekker gedraafd.. mevrouw wou graag omlaag. Afijn.. zeg ik geen nee tegen (sowieso prima. Want dan kan ik mooi wennen aan mijn zadel. Hoe lager zij loopt hoe onafhankelijker ik moet zitten want kieper ik naar voor is ze op de voorhand en gaat ze naar stap. Kon met gemak mooi rechtop blijven en ik heb GENOTEN!

Daarna lekker uitgestapt <3 <3 <3

Wat ontzettend fijn zeg :D *\o/*

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:18

Heb je bij het singelen, zijn voorbenen opgetild en naar voren gehaald? Op die manier haal je het strakke vel onder de singel vandaan, en krijg je geen schuurplekken. Idd omdat de singel dus op zijn plaats blijft liggen, is dit best belangrijk.. ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:30

Nee, de singel komt niet in de buurt van het wondje. Ik let er juist met singelen op omdat het altijd naar voren schoof en nu bewust let of het blijft liggen. Je ziet het alleen als hij rechts naar voren stapt, zo 'hoog' zit het wondje dus. Om het in te kunnen smeren moest ik het vel ook echt 'opzij' schuiven om erbij te komen. Het lijkt me dus niet een heel logische plekje van de singel..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:13

flooredking schreef:

Leuk stevig paardje hoor. Is het gronings bloed?
Wat ik zie is dat hij zijn balans nog zoekt. En zie ik wat aanleuningsproblemen (onrustig met het hoofd; heeft ook weer te maken met de balans). Moeilijk te zien wat ie precies doet door de martingaal. (Vind ik ook niet zo'n fijne hulpteugel persoonlijk). Balans kun je niet oplossen met je hand. Doe je dat wel, dan loop je het risico dat je paard jouw handen als "derde" been gaat gebruiken. Wel kun je een beetje "bijsturen" met de teugels als je paard naar binnen valt of over de buitenschouder loopt, maar je doet dat toch vooral met been. Als hij zoekerig is, kun je het best dus naar voren rijden, zodat ie zich weer "recht" trekt. Het eerste halfjaar ohz ben je vooral bezig met controle over het tempo , de balans van het paard en een constante verbinding. Horizontaal evenwicht is al mooi, maar dragen kun je nog niet van hem vragen (he, dat rijmt) :Y) Daarvoor moet eerst de balans goed zijn en moet hij sterker worden. Dat kost gewoon tijd. Zo te zien is hij daar nog niet aan toe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:20

S_en_Z schreef:
Echt.. wow!

Ik wilde vragen, wat heb je nu voor zadel, maar ik zag het al in je onderschrift.
Ik weet ook uit ervaring hoeveel verschil een goed passend zadel kan maken en dat je niet altijd kunt afgaan op wat je zadelmaker zegt. Als het niet goed voelt, dan gewoon een 2nd opinion doen. Zo heb ik 2 x nieuw gekochte zadels terug kunnen brengen, omdat ze niet goed pasten. Altijd blijven luisteren naar je eigen gevoel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:22

In m'n onderschrift? Edit: Oh lol, nee heb geen Prestige Zadel (wel gehad op vorig paard). Nah, zya haar vader heet Prestige.

Ik heb nu een "Schutte" zadel. De Sentrix special.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:11

Hahahaha, nou dan moet je je onderschrift maar es aanpassen. Schutte zadels ken ik wel. Ben ook bij Ninon geweest destijds, maar ze had bij de zadels die er waren om te proberen, geen passende voor die van mij. Bij de Schutte zadels worden de onderdelen (uit Engeland) geleverd en door Ninon geassembleerd (eigenlijk op dezelfde manier als bij Arno Brandt). Ninon kan veel aanpassen, maar ook weer niet alles. Ik vond haar overigens wel een vakvrouw. Heeft ruim de tijd voor ons genomen, ook al kochten we uiteindelijk geen zadel.
Ik had eerder slechte ervaring met een op-maat-gemaakt zadel. Past het dan niet of ben je niet tevreden over het eindresultaat, dan heb je een hele discussie en zie het zadel (en je geld) maar weer es terug te krijgen. Omdat er tussen de modellen die er waren geen geschikt model zat, en aanpassen ook maar beperkt mogelijk is, heb ik het dus niet aangedurfd.
Ik pas dan liever "eindresultaten" en zit daar een goede tussen, ben je wel meteen klaar en loop je niet het risico dat het zadel toch niet goed is. Heb nu een Albion SLK.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:25

_iDj_ schreef:
flooredking schreef:

Ik ben benieuwd: wat DENK (ik zeg denk, omdat het niet hoeft te kloppen, maar het wel BERE-INTERESSANT is om jouw gevoel erbij te betrekken en te begrijpen hoe jij denkt/ziet naar jullie samenwerking) jij allemaal te zien bij de eerste keer aandraven (ongeveer 0:20 tot 0:25)? Probeer dat eens zo veel mogelijk in detail te beschrijven.
En misschien kan je zelf nog zo'n stukje in je film uitzoeken, waar jij graag over wil overleggen/discussiëren?
Dit vraagt ik niet omdat ik niet de hele film wil bekijken of bespreken, maar dit vraag ik omdat ik benieuwd ben wat JIJ vindt. Niet alles klakkeloos aannemen van instructeur of van ons. Vertel eens wat JIJ ziet en wat voor GEVOEL jij daar bij hebt.

Goed, ik ga het proberen. (Heb het stukje nu al 5 keer achter elkaar bekeken) Wat ik sowieso al heb met aandraven is, dat hij vaak een huppeltje maakt en niet actief is dus. Bij deze zie ik het huppeltje niet écht. Wel zie je al dat hij niet echt op mijn been reageert waar we nu mee bezig zijn. Als hij hier aandraaft kropt hij op dat moment zich op, dus eigenlijk zie je er nog wel wat van in, van het huppeltje. Het moet veel vloeiender gaan. Ik zie nu zelf ook dat ik meer voorwaarts moet gaan rijden al in de stap. En dus ook in de draf. Ik hoop dat je ook mijn voorgaande berichten hebt gelezen en dat we hier dus nu ook echt op gaan oefenen.
Misschien zit ik zelf ook wel fout dat ik te veel naar mijn instructrice luister, maar ik heb haar écht nodig. Af en toe ben ik leek op dit gebied, vooral omdat hij nog jong is, ik nog jong ben en wij dit samen met hulp van anderen moeten gaan doen.

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je met je laatste zin bedoeld :o

Ik ga zo rijden, ik kan wel aan mijn vader vragen of hij nog wat stukjes wil filmen. Ik ga vandaag (ook een beetje met dank aan jullie :) ) erg werken aan het voorwaarts rijden en ik ga proberen om minder tegen te werken met mijn hand. Maar ik wil wel graag zelf de controle over het tempo houden. Hij wil graag té hard, wat dus ook weer niet goed/fijn is voor mij. Ik zal sowieso straks hier wel neerzetten hoe het gegaan is en misschien ook wel wat beeldmateriaal.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:06

ook voor mij hier een stipje. voorlopig nog geen filmpje het eertse fimpje is gemaakt toe ik er voor de 3de keer los op reed dus weet niet of het zin heeft het hier te plaatsen denk het niet omdat er van aan de teugel nog geen sprake is

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:07

flooredking schreef:
_iDj_ schreef:

< http://www.youtube.com/watch?v=lZz06tT0 ... tube_gdata >
Goed, ik ga het proberen. (Heb het stukje nu al 5 keer achter elkaar bekeken) Wat ik sowieso al heb met aandraven is, dat hij vaak een huppeltje maakt en niet actief is dus. Bij deze zie ik het huppeltje niet écht. Wel zie je al dat hij niet echt op mijn been reageert waar we nu mee bezig zijn. Als hij hier aandraaft kropt hij op dat moment zich op, dus eigenlijk zie je er nog wel wat van in, van het huppeltje. Het moet veel vloeiender gaan. Ik zie nu zelf ook dat ik meer voorwaarts moet gaan rijden al in de stap. En dus ook in de draf. Ik hoop dat je ook mijn voorgaande berichten hebt gelezen en dat we hier dus nu ook echt op gaan oefenen.
Misschien zit ik zelf ook wel fout dat ik te veel naar mijn instructrice luister, maar ik heb haar écht nodig. Af en toe ben ik leek op dit gebied, vooral omdat hij nog jong is, ik nog jong ben en wij dit samen met hulp van anderen moeten gaan doen.

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je met je laatste zin bedoeld :o

Ik ga zo rijden, ik kan wel aan mijn vader vragen of hij nog wat stukjes wil filmen. Ik ga vandaag (ook een beetje met dank aan jullie :) ) erg werken aan het voorwaarts rijden en ik ga proberen om minder tegen te werken met mijn hand. Maar ik wil wel graag zelf de controle over het tempo houden. Hij wil graag té hard, wat dus ook weer niet goed/fijn is voor mij. Ik zal sowieso straks hier wel neerzetten hoe het gegaan is en misschien ook wel wat beeldmateriaal.

Vet GOOEDDDDD! Ik ga van :D naar *\o/* tot *\%/* !
Je hebt je hele probleem alweer zelf opgelost <3

Ik heb je voorgaande berichten gelezen over stuwen en dragen, over tempocontrole en dat je niet te veel in zijn mond wil zitten *\o/* EN, ik heb kunnen lezen dat jij graag WIL leren, daarom vind ik je toelichting van vandaag helemaal geweldig. En daarom wil ik nog meer tijd besteden om je nog meer aan het denken te zetten, zodat je nog meer met onze tips kan <3
Je kan namelijk niet alleen maar afhankelijk zijn van anderen, want die anderen zijn er niet altijd bij als jij aan het rijden bent. Je MOET (en je zal ze ook wel hebben) ideeën hebben over wat jij vindt dat je paard goed doet en wat niet. Dus ik zeg niet dat jouw instructrice het niet goed zegt, ik zeg dat jij ook moet weten waar je mee bezig bent. _/-\o_

Voorbeeld: als je er vanuit gaat dat hij NOOIT genoeg zijn achterhand er bij heeft, omdat je instructrice dat tijdens de les zegt, dan kan je paard dat nooit goed doen EN DUS WORDT HET DAN OOK NOOIT BETER. Pas als jij de KLEINE MOMENTJES herkent dat je paard doet wat jij wil (achterhand er onder) en jij dan BELOONT door de ONTSPANNEN, dan SNAPT je paard wat jij wil (achterhand er onder) en dan gaat het steeds beter (meerdere pasjes achterhand er onder).

Maar zoals je nu zelf al goed gezien hebt, moet je paard eerst actiever, vóórdat je kan verwachten dat de achterhand er onder kan. Nu geldt dus ook dat je Ed niet STEEDS VOORWAARTSER moet rijden! Nee, je moet een moment/gevoel nemen/herkennen dat het GENOEG is. Dat gevoel moet voelen alsof Ed steeds vooruit denkt (ook met de achterbenen (vanaf 0:40 op de lange zijde goed te zien dat hij NIET met zijn achterbenen vooruit denkt, hij denkt "in korte, snelle pasjes" in plaats van "MEER bodem pakken")) EN niet meer (ietsjepietsje) zijwaarts hangt (of zelfs: loopt (kijk bijvoorbeeld naar 0:28-0:31)) EN ook niet voorover valt/hangt (zie 01:02-01:03).

Weet je ook waar dat huppeltje vandaan kan komen? Waarom je paard dat huppeltje maakt?
Misschien kan je een soortgelijke redenering plaatsen waarom hij uit de galop valt in het filmpje (ja okee, te traag, maar wat doet dat met het lichaam/houding van je paard)?

Over mijn laatste zinnetje: Je zei zelf "Maar ik weet dat linksom mijn lastige kant is, daar is mijn binnenhand veel sterker dan mijn buitenhand.". Mijn vraag daarop is: waarom doe je dat? Wat wil je er mee bereiken? Waarom gooi je bijvoorbeeld niet gewoon die binnenteugel los? Is die linkerhand/teugel/mond rechtsom ook strakker?

Oh, en: Veel plezier met rijden zo!!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:23

Oh jeetje zeg, ik ga zelfs een beetje blozen van je reactie! :oo Maar heb ook een dikke lach op m'n gezicht, heel erg bedankt voor je reactie!!! :o

Dat stukje vanaf 0;40 klopt helemaal, dit is geloof ik net voor en na de galop. Dan wil ik hem graag té erg bij me houden omdat hij soms van die weg-schiet momentjes heeft als ik hem "los" (dan geef ik hem voor mijn gevoel te veel mee van voren) laat. En wat ik me nu bedenk, kan het zijn dat hij die wegschiet momentjes heeft omdat ik hem te veel inhoud? En hem dus meer voorwaarts moet rijden?

En ik denk dat dat huppeltje dus komt omdat ik hem niet goed voorwaarts rijd, dat hij niet de kracht heeft om vloeiend een overgang te maken maar het heel veel kracht (wat hij dus niet heeft..) kost om de overgang te maken? Dit dus ook voor de galop..?

Waarom doe ik wat? Ik weet dat mijn binnenhand sterker is en mijn buitenhand slapper. Dus inderdaad is dat anders om ook. Rechtsom kantelt hij zijn hoofd ook af en toe. Dat komt dan denk ik doordat mijn linkerhand sterker is.

Ik zet (en jij!!) mezelf nu heel erg aan het denken, en kom er ook steeds achter hoe het komt en wat ik er aan kan doen :)* BEDANKT!!!!

En het rijden komt vast goed! Ga m'n best doen :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:25

Ik heb ook foto's van mij en mijn paard. Op deze foto's zie ik precies wat onze knelpunten zijn en ik heb ook nóg duidelijkere foto's om dat te laten zien. Willen jullie eerst kijken wat jullie er uit halen?

Afbeelding
Afbeelding

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:40

ik ga t proberen ;) de eerste foto vind ik wel n fijn beeld alleen iets achter LL