Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelijn schreef:Ik snap je verhaal wel Marinke... ik begrijp ook dat het training kost... (ben alleen zo benieuwd wat je mag verwachten in wat voor tijdsbestek) maar misschien moet ik dat ook eens aan mijn instructrice vragen![]()
Ik ben van mening dat paard het ook deels moet gaan aanbieden... als in... je moet het wel vragen maar afhankelijk van het antwoord van je paard moet je zelf voelen hoever je kan gaan. Daar kan je instructrice dus dan je bij helpen. Alleen zie ik soms wel dingen waarvan ik denk... moet dat nou echt nu al? Maar goed... ik heb zelf een 21-jarige met weinig basis (als in ik ben waarschijnlijk de eerste die serieus met hem aan het trainen is) misschien kunnen die guppies wel meer aan dan ik denk
edit: Ik denk dat ik vooral bang ben voor het beeld van jonge guppen die van voren in elkaar worden getrokken en dan met sporen blijven prikken zodat ze nog enigszins hun benen optrekken. En dat is niet BLIJ
flooredking schreef:Nou, hier komt mijn filmpje. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Het zijn allemaal kleine stukjes omdat mijn vriendin dit zo gefilmd heeft.
Ik vind het wel heel lastig om het zelf te beoordelen. Maar ik weet dat linksom mijn lastige kant is, daar is mijn binnenhand veel sterker dan mijn buitenhand. Daar moet ik echt aan werken. Ik ben dus lang bezig geweest met tempo controle, wat nu veel beter gaat en we nu met wat andere dingen bezig kunnen gaan. Hij mag nog wat actiever en ik mag af en toe nog wel iets meer geven in mijn handen. Ook moet hij wat sneller reageren op mijn been. Hier ben ik dus mee bezig in de les.
Ook zie je vrij in het begin op de linker hand dat hij over de buitenschouder wegvalt, dit is dus het probleem met mijn `slappe` buitenhand. Ik kan hem hier niet genoeg begrenzen.
Ik hoop dat dit een beetje genoeg is, en dat jullie wat uit mijn filmpje kunnen halen. Brand los!
http://www.youtube.com/watch?v=lZz06tT0 ... tube_gdata
Jotoma schreef:@idj: leuk dat je het nog weet de foto's! Ik durf ze eigenlijk nog niet te plaatsen omdat het verre is van het mooie plaatje. Voor ons is het een grote stap, maar het beeld laat een paard zien met zn hoofd in de lucht, scheef, geen aanleuning MAAR een motor die aan begint te slaanvoor mij is dat voelbaar (handrem eraf), maar of het zichtbaar is?
Marleen_vA schreef:Ok, ik ga me eraan wagen. Mijn paard is zowat 4 maanden onder het zadel. het rechtrichten gaat goed en hij pakt een hoop snel op. Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van Jitze zijn houding. Ik weet dat ik iets ver naar achter zit op deze foto en naar beneden kijk, haha. maar hoe zit het met jitze? (foto is op een volte gemaakt)
http://i61.photobucket.com/albums/h46/r ... bd2d64.jpg
mooney schreef:Evelijn schreef:Andere vraag waar ik al tijdje mee rond loop. We zijn hier op weg naar het perfecte plaatje... een ruiter en paard in perfecte balans... maar in hoeverre mag je dat van een jonge combinatie verwachten. Als we naar de 'scala van africhting' kijken is dat eigenlijk iets wat je door de jaren heen in je training opbouwt.
Van de zes criteria... zijn de eerste drie belangrijk voor B-en L-klasse (takt, souplesse/ontspanning, aanleuning) maar hoelang moet je gericht trainen wil een doorsnee paard dit kunnen?
En hoe lang moet een gemiddelde ruiter serieus trainen voor een onafhankelijke zit? Ik snap wel dat de een meer aanleg heeft voor dan de ander maar zijn daar ideeën over?
Ik heb er geen antwoord op, maar dit is ook een punt waar ik over na denk.
Ik zie veel combinaties in M/Z die aan deze 3 voorwaarden toch niet voldoen, maar ik heb ook het idee dat ik jaren kan werken aan die punten voordat ik echt tevreden ben (perfectionist).
Is het zo dat je naar een bepaalde mate van takt en ontspanning (waaruit aanleuning moet ontstaan) werkt en je dit nog verbetert terwijl je verder gaat in het scala? Dat is namelijk hoe ik het op het moment in mijn hoofd heb.
SheeNegro schreef:Het klinkt niet slecht zo, maar zou je dan niet altijd zitten denken "oh nee, binnen zoveel minuten moet ik met een goed gevoel kunnen afsluiten", op rijden wordt bij mij geen uur geplakt, ik zou echt niet weten hoelang ik rij..
Madeira_ schreef:Hier ook een stille meelezer..
Wie weet durf ik ook ooit een foto te plaatsen.
flooredking schreef:Nou, hier komt mijn filmpje. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Het zijn allemaal kleine stukjes omdat mijn vriendin dit zo gefilmd heeft.
Ik vind het wel heel lastig om het zelf te beoordelen. Maar ik weet dat linksom mijn lastige kant is, daar is mijn binnenhand veel sterker dan mijn buitenhand. Daar moet ik echt aan werken. Ik ben dus lang bezig geweest met tempo controle, wat nu veel beter gaat en we nu met wat andere dingen bezig kunnen gaan. Hij mag nog wat actiever en ik mag af en toe nog wel iets meer geven in mijn handen. Ook moet hij wat sneller reageren op mijn been. Hier ben ik dus mee bezig in de les.
Ook zie je vrij in het begin op de linker hand dat hij over de buitenschouder wegvalt, dit is dus het probleem met mijn `slappe` buitenhand. Ik kan hem hier niet genoeg begrenzen.
Ik hoop dat dit een beetje genoeg is, en dat jullie wat uit mijn filmpje kunnen halen. Brand los!
_iDj_ schreef:Een paard met zijn hoofd in de lucht en daar niet aan prutsen, vinden wij ook heel leuk om te zien hoorDat is hartstikke knap namelijk. Veel ruiters kunnen geen minuut dat hun paard niet met de neus op de loodlijn loopt, overleven. Dat gaat dan ten koste van ALLES (paard, ruiter, tuig, omgeving, etc).
Laat jij hun eens even een poepie ruiken! Jij kan straks laten zien dat die minuut (en meer) NIET de neus op de loodlijn jou VEEL verder brengt
S_en_Z schreef:Ben ik ook wel benieuwd naar voor ik commentaar geef.
Ohhhh ik heb BRILJANT gereden gister op mijn nieuwe zadel. Instappen was mooi ruim en lekker actief (was het altijd wel maar ik voelde gewoon dat haar schouder beter af kon vloeien)
Met indraven wou ze zo lekker omlaag in een arbeidsdrafje.. ze liep met haar neus op haar kogels en ik had mn teugel met 1 hand vast. Ze heeft beide kanten op 2 rondes door de hele baan daar gelopen tot ik haar opnam zonder de verbinding te verbreken
In galop voelde ze veel "ronder", ik kon haar "slappe" achterbeen veel beter activeren zonder dat ze zich hol of strak maakte.. ze bleef mooi naar mijn hand toe zonder teveel bovenin te komen om "balans" te houden (wat ik graag in 3en galopperen noem)
Kon haar fijn schakelen op mijn zit. Heb haar iets opgenomen. Bleef mooi naar mijn hand toe. Ze vond het wel wat spannend maar ze kon in een tempo terug echt veel mooier doorvloeien in haar galop dan ze ooit gedaan heeft met alle andere zadels. Dat naar voren van daaruit was in het begin even spannend maar toen ze doorhad dat ze gewoon fijn kon blijven ging ze ook heel fijn! Lekker omlaag, naar handje toe..
Echt.. wow! Daarna lekker gedraafd.. mevrouw wou graag omlaag. Afijn.. zeg ik geen nee tegen (sowieso prima. Want dan kan ik mooi wennen aan mijn zadel. Hoe lager zij loopt hoe onafhankelijker ik moet zitten want kieper ik naar voor is ze op de voorhand en gaat ze naar stap. Kon met gemak mooi rechtop blijven en ik heb GENOTEN!
Daarna lekker uitgestapt![]()
![]()
S_en_Z schreef:Echt.. wow!
_iDj_ schreef:flooredking schreef:Nou, hier komt mijn filmpje. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Het zijn allemaal kleine stukjes omdat mijn vriendin dit zo gefilmd heeft.
Ik ben benieuwd: wat DENK (ik zeg denk, omdat het niet hoeft te kloppen, maar het wel BERE-INTERESSANT is om jouw gevoel erbij te betrekken en te begrijpen hoe jij denkt/ziet naar jullie samenwerking) jij allemaal te zien bij de eerste keer aandraven (ongeveer 0:20 tot 0:25)? Probeer dat eens zo veel mogelijk in detail te beschrijven.
En misschien kan je zelf nog zo'n stukje in je film uitzoeken, waar jij graag over wil overleggen/discussiëren?
Dit vraagt ik niet omdat ik niet de hele film wil bekijken of bespreken, maar dit vraag ik omdat ik benieuwd ben wat JIJ vindt. Niet alles klakkeloos aannemen van instructeur of van ons. Vertel eens wat JIJ ziet en wat voor GEVOEL jij daar bij hebt.
Waarom wil je (onbewust) bijvoorbeeld je linkerhand sterker maken dan de rechter? (Is dat alleen linksom of eigenlijk rechtsom ook? Waarom?)
flooredking schreef:_iDj_ schreef:Ik ben benieuwd: wat DENK (ik zeg denk, omdat het niet hoeft te kloppen, maar het wel BERE-INTERESSANT is om jouw gevoel erbij te betrekken en te begrijpen hoe jij denkt/ziet naar jullie samenwerking) jij allemaal te zien bij de eerste keer aandraven (ongeveer 0:20 tot 0:25)? Probeer dat eens zo veel mogelijk in detail te beschrijven.
En misschien kan je zelf nog zo'n stukje in je film uitzoeken, waar jij graag over wil overleggen/discussiëren?
Dit vraagt ik niet omdat ik niet de hele film wil bekijken of bespreken, maar dit vraag ik omdat ik benieuwd ben wat JIJ vindt. Niet alles klakkeloos aannemen van instructeur of van ons. Vertel eens wat JIJ ziet en wat voor GEVOEL jij daar bij hebt.
Waarom wil je (onbewust) bijvoorbeeld je linkerhand sterker maken dan de rechter? (Is dat alleen linksom of eigenlijk rechtsom ook? Waarom?)
< http://www.youtube.com/watch?v=lZz06tT0 ... tube_gdata >
Goed, ik ga het proberen. (Heb het stukje nu al 5 keer achter elkaar bekeken) Wat ik sowieso al heb met aandraven is, dat hij vaak een huppeltje maakt en niet actief is dus. Bij deze zie ik het huppeltje niet écht. Wel zie je al dat hij niet echt op mijn been reageert waar we nu mee bezig zijn. Als hij hier aandraaft kropt hij op dat moment zich op, dus eigenlijk zie je er nog wel wat van in, van het huppeltje. Het moet veel vloeiender gaan. Ik zie nu zelf ook dat ik meer voorwaarts moet gaan rijden al in de stap. En dus ook in de draf. Ik hoop dat je ook mijn voorgaande berichten hebt gelezen en dat we hier dus nu ook echt op gaan oefenen.
Misschien zit ik zelf ook wel fout dat ik te veel naar mijn instructrice luister, maar ik heb haar écht nodig. Af en toe ben ik leek op dit gebied, vooral omdat hij nog jong is, ik nog jong ben en wij dit samen met hulp van anderen moeten gaan doen.
Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je met je laatste zin bedoeld![]()
Ik ga zo rijden, ik kan wel aan mijn vader vragen of hij nog wat stukjes wil filmen. Ik ga vandaag (ook een beetje met dank aan jullie) erg werken aan het voorwaarts rijden en ik ga proberen om minder tegen te werken met mijn hand. Maar ik wil wel graag zelf de controle over het tempo houden. Hij wil graag té hard, wat dus ook weer niet goed/fijn is voor mij. Ik zal sowieso straks hier wel neerzetten hoe het gegaan is en misschien ook wel wat beeldmateriaal.