Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
ArGieVai schreef:Toch wil ik even een opmerking maken over tijdelijke zadels; ligt een zadel niet goed dan ook niet 1 keer er op leggen, het kan zo veel schade aanrichten, helemaal aan zo'n jonge rug! Dan is haar eerste ervaring met zadels ook gelijk slecht, want het zit niet fijn, niet lekker, en kan zelfs pijn doen. Pas daar dus heel erg mee op. Sowieso met elk paard hoor
bertie schreef:Lizzii schreef:Op de eerste foto is het ook niet helemaal duidelijk welke gang de pony heeft , stap, galop of iets daartussenin? Er is alleszins te weinig actie
Wat een bijzondere opmerking.. Zie je het echt niet, of zeg je dat maar voor de discussie?![]()
Gewoon draf.
Marocje schreef:Leuk dat je weer wat mee schrijft Lizzii, heb je dat niet in het eerste topic veel gedaan?
Verhip je hebt gelijk! Ik dacht echt te zien dat ie in telgang liep, maar schijn bedriegt.
Samsie schreef:Lizzii schreef:Samsie, een erg leuke haf heb jeIk zie op beide foto's wel een pony die erg op de voorhand loopt
![]()
Op de eerste foto is het ook niet helemaal duidelijk welke gang de pony heeft , stap, galop of iets daartussenin? Er is alleszins te weinig actie![]()
Kijk ook eens naar het achterbeen van je pony, die bengelt er een beetje achteraan.
Op de tweede foto vind ik je houding niet verkeerdje kijkt mooi voor je. Maar je pony loopt toch nog veel te diep. Het stukje nek vlak achter de oren zou het hoogste punt moeten zijn en dat kan alleen als je veel actiever en meer voorwaarts gaat rijden en zijn neusje er meer uit rijdt. Let niet teveel op de voorkant dat komt vanzelf.
Loopt hij wel makkelijk voorwaarts?
Wat gebeurd er als je je handen naar voren brengt?
Ze loopt in de eerste foto, in draf.Opzich is ze wel makkelijk voorwaarts, maar wil dan vaak onder me vandaan lopen en lekker haar eigen gang gaan. Ze is ook zo gigantisch sterk en soms een beetje eigenwijs.
Als ik mijn handen naar voren breng, komt ze soms wel eens omhoog met haar hoofd. Maar dat komt dus waarschijnlijk omdat ze teveel op de voorhand loopt en haar achterhand er meer onder moet doen, ook moet ze inderdaad meer actiever lopen.
Supervixen schreef:Dit is trouwens een foto waar ik zelf heel tevreden over ben. Mijn paardje loopt hier erg lekker voor mijn gevoel. Ze is op de foto zes jaar en ik rij geen wedstrijden, maar wil wel zoveel mogelijk leren en vooruitgaan met haar.
Genomen in het voorjaar van 2012.
Een puntje is dat ik mijn teugels net iets korter moet nemen. Ben benieuwd wat anderen hierop aan te merken hebben?
[ Afbeelding ]
Babootje schreef:Als ze lang met een scheef bekken hebben gelopen duurt het echt wel even eer je het recht hebt, omdat daar nog spieren moeten worden ontwikkeld. Wellicht zijn ook meer behandelingen nodig. V.w.b. het rijden noemde je al schouderbinnenwaarts, idd een goede oefening. Ook schouder voor. Op de rechterhand zie je dat hij linksachter graag "uitstapt", daarom valt hij ook naar binnen door je been heen. Daarom zou ik op de rechterhand juist van de hoefslag af wijken (met een beetje buitenstelling) om het linker achterbeen er goed bij te houden of traverseren. Heeft te maken met de bekkenscheefstand. Het linkerachterbeen moet gewoon sterker worden. Duurt wel even hoor. Verder vind ik het er best aardig uitzien.
Samsie schreef:Als ik mijn handen naar voren breng, komt ze soms wel eens omhoog met haar hoofd.
bertie schreef:Lizzii schreef:Nee, ik zag hier echt telgang maar zal mss aan mijn scherm liegen (goedkoop)
Telgang is een laterale gang. De getoonde gang was echt diagonaal.![]()
Als je scherm dit soort problemen geeft zou ik echt maar eens een betere monitor kopen!
bertie schreef:Sunneva schreef:Ik lees echt al heel lang mee en wil nu even uit mijn meeleesstoel komen om een vraag te stellen.
Ik probeer op dit moment een prachtige zwarte merrie uit om misschien te gaan kopen. Ze is 8 en ik weet niets van haar achtergrond behalve dat ze een springpony was.
Nu mijn probleem:
Als ik erop zit en ik ga stappen is het eerste dat ze doet dribbelen en daar komt ze bijna niet meer uit. Met een super lange teugel en geen contact loopt ze ongeveer 6 passen normale stap maar daarna ook weer dribbel. Als ze aan de teugel loopt (of iig met haar hoofd naar beneden) dan dribbelt ze bijna non-stop. In draf en galop neemt ze tempootje 100 aan en krijg ik haar zonder strenge hand niet meer terug.
In de dressuurwereld is de stap een indicatie voor heel veel dingen. Ontspanning, bijvoorbeeld, en zuiverheid. Die zuiverheid is weer een indicatie of een paard op beide zijden gelijk ontwikkeld is.
Dribbelgedrag is meestal een aanleuningsprobleem.
Maar als ik je bijdrage lees is het misschien ook een verwachtingsprobleem. Verwacht je pony na die paar stappen een hindernis die in galop genomen moet worden?
(ik noem maar iets, hoor)
Iets dat ik in paard-koop-wereld heb geleerd is dit.
Het is héél belangrijk dat je gedrag van een paard (of pony) kunt DUIDEN.
Ga er vooral NIET van uit dat gedrag door jouw liefhebbende of goedbedoelde of verwachtingsvolle of penny gevoeld zal veranderen.
Het gedrag dat je ziet gaat NIET veranderen. Tenzij jij over heel speciale gaven beschikt, natuurlijk, en er een paar jaar voor over hebt.
Ik zal je een voorbeeld geven. Ooit heb ik een paard gekocht dat in de bak steeds maar weer voor de uitgang bleef drammen. 'Natuurlijk', dacht ik 'de andere paarden staan binnen'.
Er bleek meer met die merrie aan de hand dan 'gewoon' graag naar binnen willen: een allergie. ze kon alleen 's nachts naar buiten zonder jeuk.
Ik weet niet wat je doel is. Wil je springen? Dressuren? Buitenrijden? Wedstrijden?
Is dribbelen iets wat je accepteert, of heb je er moeite mee?
Het zijn vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of je deze pony gaat kopen, of misschien wel niet.