[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:39

Sjolvir schreef:
MyWishMax schreef:
Ik adem uit met terugnemen := Dan ga je automatisch wat zwaarder zitten. Hij is altijd vrij gevoelig geweest voor zithulpen, maar nu kan ik echt met been eraan blijven rijden tot ik diep uitadem.

Uiteraard is been terug leggen niet het enigste wat je doet, je werkt inderdaad ook met je zit.

Ik houd idd wel been terug, maar dat doe ik tot de 1e draf pas. Dus het moment dat ik uitadem doe ik been terug op de singel.

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:52

gokje, dan doen we denk ik zo ongeveer hetzelfde.
Terug rijden op zit en been weer op zijn plaats leggen.
Alleen leg ik hem terug voor de 1e drafpas.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:55

Oh, sorry! Ik dacht dat jij bedoelde dat je je been terug legde als je de overgang wilde maken :o Dus bij wijze van spreken 10 passen van te voren? Of bedoel je dat wel? :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:59

Nee, terug leggen echt op moment dat je terug wilt, niet 10 passen of zo eerder.
Hi, dat is nou het lastige van iets hier uitleggen.

Nee, gewoon op zit terug rijden en been weer op normale plek, als je overgang bij A zou moeten rijden,
dan dus been terug bij A.
(uiteraard wel overgang voorbereiden, behalve bij bots gevaar! :+ )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:02

Sjolvir schreef:
Nee, terug leggen echt op moment dat je terug wilt, niet 10 passen of zo eerder.
Hi, dat is nou het lastige van iets hier uitleggen.

Nee, gewoon op zit terug rijden en been weer op normale plek, als je overgang bij A zou moeten rijden,
dan dus been terug bij A.
(uiteraard wel overgang voorbereiden, behalve bij bots gevaar! :+ )

Dan doe we idd hetzelfde, alleen wacht ik fractie langer met terug leggen :D Hoever heb je je been terug? Ik net een klein tikje, zodat heup net iets gedraaid zit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:09

Zie filmpje... even weer van vorige pagina geplukt (1e x ik op Toobs)
https://picasaweb.google.com/kuiper15j/ ... 7590205602
Zo ver terug is mijn bedoeling, maar omdat hij heel lang de galop niet snapte (ahum, tot december vorig jaar)
is erin geslopen dat ik DUIDELIJK tegen hem wou praten en ongemerkt ben gaan SCHREEUWEN,
dus mijn been veel verder terug leg, moet dat dus nu weer afleren, zucht....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:14

Die doet het niet bij mij, blijft zwart scherm :( Had hem al paar keer aangeklikt _O-

Ik ga zondag voor het eerst sinds een week weer rijden. Zal vragen of er gefilmd wordt. Hij is trouwens erg goed in wissels. Zijn we 2 keer me bezig geweest en van rechts naar links gaat elke keer goed, mooi doorgesprongen, niet te vlak en netjes recht. Van links naar rechts doet hij de 1e 1 a 2 keer in 2en en daarna goed, hoewel die dan iets minder mooi is. Maar het begin is er :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:17

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:18

Ik denk dat het aan laptop en internet hier ligt. Zijn net verhuisd en ik lift mee op internet van schoonouders, die 2 deure verder wonen, dus alles is erg traag hier. Zal dinsdag eens kijken, dan heb ik eigen internet weer!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:28

Andersom dan, waar ligt jouw buitenbeen?
Jij een werkende foto?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:36

Alleen van contragalop en dan ligt die iets verder naar achteren, om buiging goed te houden :=

Hier ligt die wel exteem ver
Afbeelding

Dit is aangaloperen, maar zo heel ver terug ligt die dus niet. (Hihi, wat zit ik belabberd op beide foto's)
Afbeelding

Nog een keer contra, normaal ligt die iets minder ver terug, als we geen contra rijden.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:43

Jij praat in de contra dus ook duidelijker tegen je paard, om hem handje te helpen.
Maar met je gewone galop doe jij het inderdaad stuk minder, wil ik ook weer naartoe.
Dat moet ik dus nu overal! weer afleren, nog iemand die nu gaat zeggen, dat paardrijden makkelijk is?
Hoop het niet..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:44

Ik iig niet. Maar idd, in de contra help ik hem heel erg. Hoewel de 1e foto een half jaar oud is en de andere 2 uit 2010 zijn. Ben langzaam aan het afbouwen met extreem helpen. Ik weet ook niet of het echt helpen is _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:47

Weet ik ook niet, maar dat sluipt er zo in..
Het idee dat je moet "helpen" is natuurlijk grote onzin op deze manier
en ik zit nu zelf met de gebakken peren.
Nou ja, afleren maar weer....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:48

:j En was afleren maar net zo makkelijk als aanleren.......

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:52

Zeg dat nou niet!!!
Heb nog compleet afleer pakket te gaan....
Buiten het aanleer pakket om...
Drama, dat afleren.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:04

hallo!

Wat jammer dat je de foto's niet tussen de IMG kwootjes plaatst.
Nu moeten we alle foto's apart openen, om ze te kunnen zien.

Ik zet de foto's nu toch even tussen die IMG kwoot. Vind je wel goed, he? :)

Oh .. dat gaat niet, ze zijn te groot. Volgende keer beter, ok?

boku schreef:
oke, mezelf ook even laten omlaag halen :D
ik ben een rasechte springruiter dus wees een beetje lief over mijn zielige dressuurvaardigheden :p
een woordje uitleg:
nu het paard dat ik rij drachtig is, doe ik het liever rustig aan, en gaan we dus niet meer springen. ik kan haar niet volledig op rust zetten want dan wordt ze heel knorrig :p
dus besloten dressuurmatig te gaan rijden, zodat ze zichzelf goed blijft voelen, en ik wat aan mijn dressuurkunsten kan verbeteren.
nu komen we dus van
dit:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8301_n.jpg

Ik geloof dat dit die springfoto is?
Wat me opvalt is dat je je handen vastzet op de hals, met een enorm gehoekte elleboog.
Zo geef je je paard niet de ruimte die het nodig heeft om optimaal te kunnen basculeren.
Het grappige is dat we het in dit topic ook steeds over hetzelfde hebben: de ruimte aan de VOORKANT, zodat de achterhand vrij zijn werk kan doen.
Wat zitten we onszelf (eh .. het paard) toch in de weg, he? of we nou springruiter zijn, of dressuurmiep1
Citaat:
en hebben we op 3 weken dit bereikt:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 4178_n.jpg

je paard loopt hier (nog?) wel op de voorhand, maar niet heel veel. Wat me blij maakt in dit beeld is dat je rechtop zit. JIJ riijdt het paard niet de grond in! Een beeld dat reden geeft om te denken dat jullie fijn dressuur rijden! *\o/*
Citaat:

Achterhand is hoog. Let ook op de de valse knik, en de misschien wel logische samenhang met de staart die niet vloeiend in de lijn van de wervelkolom afhangt, maar naar boven afsteekt.
Op de voorhand, met andere woorden. Wel vind ik de aanleuning mooi open. :)
En ik ben ook wel blij over de manier waarop dit paar over de benen gaat. Niet gestoord door een hand is er een fijne vrije swing voorwaarts van het achterbeen. :j
Citaat:

Ha, wat een leuk verschil met de vorige foto! *\o/*
Hier is het paard meer 'opgenomen', korter in het frame.
En wat zie je hier gebeuren?
Er is nog steeds een hoge achterhand.
Maar wat valt vooral op?
Oh ... de voorhand heeft nog wel ruimte (kijk naar de driehoek) .. maar de achterhand .. wat gebeurt daar ineens mee? Linkerbeen snel op de grond gezet, en het rechterachterbeen wordt ineens naar achteren opgenomen.
We zien ook dat het verlengde van de neuslijn ACHTER de linkervoet komt.

Héél leuk, deze foto's!
Wat geweldig dat we hier zo duidelijk de verschillen kunnen zien!
Kijk naar het achterbeen, en je weet wat er aan de voorkant gebeurt.
Fantastisch in beeld gebracht! *\o/*
Dank je wel! <3
Citaat:
nu vroeg ik mij af, is dit een goede ontspanning? is dit een goed achterhand gebruik? loopt ze niet te veel op de voorhand? die laatste foto is naar mijn mening nogal gespannen, ben ik verkeerd?

oke, vuur maar af :D

Klopt helemaal, je vragen over achterhand, en de spanning in de laatste foto!

Wat leuk he? Dit topic heet 'Aan de teugel' .. maar we hebben het steeds maar over die achterhand!
En .. héél terecht!

Dank je wel voor deze fotoserie! :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:10

Ilse_123 schreef:
ik heb even een vraagje, ik hoorde laatst dat mijn paard zijn kaak nog vast/stijf houd? weet iemand wat hiermee word bedoelt en wat ik eraan kan doen(plaatjes zijn ook welkom :D )? Ik doe echt mijn best om hem zo ontspannen mogelijk te laten lopen, maar te ontspannen is gelijk hangend op de voorhand (hij is overbouwd) en te gespannen moet natuurlijk ook niet.

Kun je foto's van je rijden plaatsen? Dan krijg je de meest directe en duidelijke feedback, en geen theoretisch geneuzel! :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:13

Lon83 schreef:
Wat verder het verschil maakte: het loslaten aan de voorkant.

Wow!
Het lijkt zo simpel, maar er is echt MOED voor nodig om het te durven.
SUPER! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:26

MyWishMax schreef:
Alleen van contragalop en dan ligt die iets verder naar achteren, om buiging goed te houden :=

Hier ligt die wel exteem ver
Afbeelding

Tjonge, wat valt je paard naar binnen. Nog hélemaal niet op het achterbeen, dus. En is dit contra? Waar is dan de stelling en buiging? :=
Het vragen van een duidelijke stelling en buiging (volgens de galop) helpt je paard meer te gaan dragen. De contra is een lenigheidsoefening, maar óók een test om te laten zien dat het paard kan dragen.
Dat zie ik hier nog niet.
Zie ik daar een slof? :(
Je lacht wel leuk.
Citaat:
Dit is aangaloperen, maar zo heel ver terug ligt die dus niet. (Hihi, wat zit ik belabberd op beide foto's)
Afbeelding

Waaróm zit je eigenlijk zo gewrongen? :=
Citaat:
Nog een keer contra, normaal ligt die iets minder ver terug, als we geen contra rijden.
Afbeelding

Ik zie hier nog steeds geen mooie contra. Niet op het achterbeen, het paard valt over de rechterschouder. Je paard moet voor een contra echt meer dragen. De contra is géén trucje. Je zit ook nog teveel voorover, haast een beetje in verlichte zit.
Eigenlijk is het heel simpel: zolang je niet lekker terug kunt zitten in de contra is de contra nog te weinig gedragen. :j
Je paard vertelt je hoe de stand van zaken is. :+

Ik zie dat je nu M+15 bent? Dit is echt iets om aan te werken, hoor!
In de M2 gaat het echt richting verzameling! Die zie ik hier nog niet!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:28

welterusten maar weer! :Z

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:03

Haha, het waren ook geen goede voorbeeld foto's Bertie, ging alleen om het buitenbeen. Ik ging hem 'helpen' door naar voren te zitten en bee extreem naar achteren, maar daar maak ik het moeilijker mee. Zit die 2 wedstrijdfoto's zo krampachtig van de zenuwen, na anderhalf jaar blessureleed. Moet zeggen dat nieuwe zadel ook stuk beter zit.

We zijn sinds die sloffoto bezig met de contra, geen moeilijke lijnen, gewoon in contra aanspringen en zorgen dat hij verzameld blijft, netjes gebogen en vooral dat ik eens normaal blijf zitten. Zit dus idd een slof aan, die hebben we een paar keer omgehad voor mijn zelfvertrouwen. Ik had hem onbewust aangeleerd dat hij bij moeilijke dingen niet met hoofd omhoog mocht gaan rennen, maar stil moest gaan staan. Zag zijn hoofd dan ondersteboven en als hij stil stond, wildehij niet meer vooruit, enkel omhoog. Met slof kon hij niet zo enorm doorslaan en ging die niet stilstaan. Vooral omdat ik dan durfde te blijven rijden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:41

Hallo luitjes *\o/*

Ik wou even zeggen dat ik vandaag weer heerlijk heb gereden. Ik had donderdag les en de les ging voor mijn gevoel niet heel denderend. We hebben het toen wel goed afgesloten. En vrijdag had ze rust even een daggie om der hoofdje leeg te maken. En warrempel vandaag begonnen zoals we donderdag eindigde dus ging heel makkelijk. Merkte wel dat ik donderdag erg recht vast had gezet want deze kant was ze ze erg sterk. En toen wou ik bijna weer telkens aan haar hoofd denken. Maar toen bedacht ik me "nee na alles wat ik al heb bereikt..." dus even midden van de bak stilstaan. Even resetten. En toen dacht ik aan het zinnetje wat hier vaak voor ij komt. Durf los te laten. Dit heb ik gedaan. Wel zoekende naar licht aanleuning maar vooral concentreren op : voorwaarts en is ze daar been los. En ik heb haar overdreven beloont. Telkens gezegd hoe braaf ze is en hoe goed ze het doet. Ik werd er zelfs opgewekt van :)

Geweldig hoe anders mijn paard is als ik blij rij *\o/*

Ik zit me ook te bedenken wat er nu donderdag was. En een stalgenoot van mij was ook in de bak en die liep te rukken en te schelden tegen der paard. Denk dat ik toen beetje die negatieviteit oer me heen heb gekregen -O-

Ja meiden ik leer en ik vind het geweldig

(ik zal fotos en filmpjes plaatsen ik beloof het! Heb nog geen tijd gehad :') )

redbulllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:12

hooi!
ik heb even een vraagje,
als ik halt hou met mijn pony gaat ze zich ontspannen en nageven, dan ontspan ik mijn handen maar zodra ik aanstap is ze niet meer nagevelijk. heeft iemand oefeningen of tips?

ik zal morgen eens wat foto's maken!
groetjesss

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:16

redbulllover schreef:
hooi!
ik heb even een vraagje,
als ik halt hou met mijn pony gaat ze zich ontspannen en nageven, dan ontspan ik mijn handen maar zodra ik aanstap is ze niet meer nagevelijk. heeft iemand oefeningen of tips?

ik zal morgen eens wat foto's maken!
groetjesss

Nageven doet een paard met heel zijn lijf, niet alleen het hoofd. Als je pony dus alleen maar knikt als je stil staat, is ze niet nageeflijk maar knikt ze enkel haar hoofd. Heb je dus niet zo heel veel aan, eigenlijk.

Ik vind het heel, heel lastig om je tips te geven nu omdat ik geen beeld bij jullie heb, maar ook omdat ik het gevoel heb dat je nog erg vooraan begint met nageeflijk rijden en het dan natuurlijk superbelangrijk is dat je het goed uitgelegd krijgt...Ik zou zeggen lees heel het topic door als je tijd hebt (en het eerst topic ook) daar kan je in ieder geval al heel veel van leren. Maar voor de directe begeleiding ben je, denk ik, beter af met iemand die je tijdens het rijden kan helpen.