Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:56

Schrikdraad, waarom mag het niet gewoon iemands gevoel zijn? Het zijn toch MIJN paarden. En het zijn toch de paarden van de manege-eigenaar? Al wil hij er niemand zwaarder dan 30kg op, dan is dat nog steeds zijn goed recht want het zijn ZIJN paarden ;).

Ik vind 90kg de absolute max ongeacht bouw, leeftijd, spieropbouw niveau etc. Als een van het eerdergenoemde beneden niveau is, mag dat gewicht zelfs nog naar beneden wat mij betreft ;). En er zal vast ergens een grofgebouwde Oldenburger lopen die meer dan 90kg 'makkelijk' aan kan maar moet je dat willen? Waaróm zou je met meer op een paard willen zitten?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:32

Sees schreef:
Schrikdraad, waarom mag het niet gewoon iemands gevoel zijn? Het zijn toch MIJN paarden. En het zijn toch de paarden van de manege-eigenaar? Al wil hij er niemand zwaarder dan 30kg op, dan is dat nog steeds zijn goed recht want het zijn ZIJN paarden ;).

Ik vind 90kg de absolute max ongeacht bouw, leeftijd, spieropbouw niveau etc. Als een van het eerdergenoemde beneden niveau is, mag dat gewicht zelfs nog naar beneden wat mij betreft ;). En er zal vast ergens een grofgebouwde Oldenburger lopen die meer dan 90kg 'makkelijk' aan kan maar moet je dat willen? Waaróm zou je met meer op een paard willen zitten?

waarom?
gewoon omdat ik vind dat het makkelijk kan, mijn appaloosa had geen moeite met mijn gewicht
en ook nog een zadel van zo`n 15kg
in mijn profiel een foto waar ik ruim 90kg woog op mijn Appaloosa merrie van 150cm

beetje kort door de bocht om te zeggen, Waarom zou je met meer op een paard willen zitten?.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:23

mirgino schreef:
Sees schreef:

waarom?
gewoon omdat ik vind dat het makkelijk kan, mijn appaloosa had geen moeite met mijn gewicht
en ook nog een zadel van zo`n 15kg
in mijn profiel een foto waar ik ruim 90kg woog op mijn Appaloosa merrie van 150cm

beetje kort door de bocht om te zeggen, Waarom zou je met meer op een paard willen zitten?.

Een mening is niet kort door de bocht maar is een mening ;). Jij mag dat kort door de bocht vinden maar ook dat is een mening ;).

Ik weet dat er mensen zijn die er anders over denken en dat is uiteraard hun goed recht. Ik kan alleen MIJN mening vertolken en mijn mening is dat ik 90kg + 15kg zadel + kleding op een paardje van 1.50m echt teveel vind :o sorry...

Ik snap best dat je een paard wat je al had niet weg doet omdat je meer weegt dan je woog toen je hem kocht maar ik zou dan dus idd niet meer rijden tot ik weer minder weeg. Maar nogmaals, dat is mijn mening en ik begrijp dat ik misschien makkelijk(er) praten heb maar toch voel ik het zo :o .

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:08

Sees ben het met je eens, ik kocht mijn paardje ook toen ik lichter was, het is een stevig gebouwde D pony van 1.48
Ik heb ook echt gewacht met inrijden tot ik onder de 70 kilo woog, ik wilde het zelf doen maar daar heb ik wel even een half jaartje voor moeten lijnen en ben hem toen met drie en een half gaan inrijden.
Nu na veel gezondheids problemen bij mezelf en dus minder beweging ben ik weer zwaarder geworden (denk als ik nu ga wegen met kleren aan dat ik richting de 77/78 kilo zit.
Ik ga er dus ook niet op.
Maar ook dat is mijn mening en gevoel, daar mag een ieder anders over denken.

Moet wel zeggen als ik in Mirgino haar profiel kijk dat ik me A:niet voor kan stellen dat ze boven de 90 kilo is en B: door haar keurige houding niet het idee krijg dat zij haar paard ermee in de weg zit.
Ik denk dat zij ook een goed passend zadel erop heeft liggen wat zeker als je wat zwaarder bent dan hélemaal van essencieel belang is.
Ik zie een fijn lopend paardje met een keurige rug, dus misschien zijn er toch uitzonderingen op de regel.
En dan als ik die foto's bekijk denk ik....misschien is het nog wel slechter als een lichtgewicht een pony/paard rijdt met A een slecht passend zadel en B absoluut niet met het dier in balans kan zijn.

Ik wil dus niet oordelen over de wat vollere ruiters (en dat is wat anders dan echt dikke zwaarlijvige ruiters waar ik Mirgino niet onder vind vallen)die wel precies weten hoe te rijden en het harnachement goed voor elkaar hebben.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:29

ik zat daar echt boven de 90kg
nu weeg ik ong 86kg,dat is op de eerste foto`s in mijn profiel op de vos
mijn gewicht zit overal, bovenarmen, en vooral benen en billen
ik heb een kuit omvang van 42cm, :D ik heb een vriendin en haar bovenbeen is 50cm :j

ik ben niet trots op mijn gewicht, maar mijn paard heeft er geen moeite mee.

en idd heb ik goed passend tuigage en rij ik recreatief.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:52

Onassa/Mirgino, ik vind het in het profiel van Mirgino voor het 'oog' ook wel meevallen maar als je dan hoort wat het totaalgewicht is, tja...

Als ik uit ga van een paard van 500kg (lijkt me al érg veel voor de paarden uit je profiel) en ik pak 15% van het lichaamsgewicht (dus niet eens 10 - 12%) dan kom je op max. 75kg :o. Ja ik vind (maar nogmaals da's een mening) +100kg dan echt veel teveel. Ongeacht of het paard op de foto's ontspannen loopt. Ook al wordt het paard 100 zonder rugproblemen dan nóg zou ik het risico niet hebben genomen. En uiteráárd is het nóg slechter als het zadel niet past, paard niet goed getraind is en de ruiter erbarmelijk rijdt etc maar dan heb je een slecht-slechter situatie wat te zwaar zijn voor je paard nog niet ineens 'reachtvaardigt' als jij je randvoorwaarden wel voor elkaar hebt.

Er is volgens mij nog nooit onderzoek gedaan naar de mate van beschadiging van een incompetente :D lichte ruiter ten opzichte van een competente zwaardere ruiter en dat doet er volgens mij ook niet toe want daar gaat het in dit topic niet over ;). Onderzoeken naar de belasting van de rug zijn er echter wel gedaan en als je dus weet dat überhaupt belasting van de rug al niet goed is (duh ;)) dan kun je wel op je vingers uittellen wat de belasting op de rug van het dier door een zwaardere ruiter doet.

En de belasting van een te zware ruiter op een A-pony zal vele malen groter zijn dan de belasting van diezelfde ruiter op een E-pony maar het blijft IMO niet ok.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:25

sees en andere

" Wat ieder persoonlijk hanteert moet die zelf weten al is het 20 kilo."

dat schreef ik al eerder

maar het opdringen in een regel die voor iedereen geldt?! Nee.

Ik ben eigenaar van diverse paarden en heb er door de jaren heen ook diverse gehad. Op geen een had ik een absolute grens wat niet direct betekent dat iedereen er maar op komt.
Maar ik kijk veel ruimer. Welk paard, welke ruiter. Kunde van de ruiter. Het hele totaal pakket niet kortzichtig gewicht klaar.

Nogmaals wat ieder persoonlijk doet zelf weten maar dring geen grens op.
Het is geen feit. Maar een persoonlijk gevoel.
Ik beredeneer dat gevoel anders.
En daarom net zo waar als dat van een ander.

En daar loopt dit topic steeds op mis.
Het gevoel van iemand die niet die 90 aanhoud word weggeschopt en er word niet eens gelezen wat die personen schrijven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:27

van de appaloosa heb ik het gewicht nooit geweten de DA schatte haar rond 500kg
de vos weegt 553kg ,is gewogen in Lienden

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:43

Schrikdraad, ik lees wel degelijk wat een ander schrijft vandaar ook mijn opmerking over Mirgino....ik bekijk het ook echt wel van jullie kant hoor, want als paardrijden je passie is geeft je dat niet zomaar op.
Dat ik er anders in ben, is persoonlijk, puur voor mijn eigen gevoel dat ik niet op de mijne stap als ik richting de 80 kilo ga.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:46

onassa waarom moet ik het opgeven?
Ik weeg geen 90 kilo.
Ik reageer niet omdat het mij persoonlijk is maar omdat ik een algehele eis niet vind kunnen zonder paard en ruiter te kennen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:49

Waar schrijf ik dat je het op moet geven?
Ik zeg juist het tegenover gestelde, dat je het niet zomaar op geeft.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:51

Het is ook geen eis... het is een mening. Ik ga niet van iemand anders eisen dat ze niet meer op hun paard stappen :+ Ik kan het alleen niet goedkeuren. Net zoals ik wel meer dingen niet goedkeur die andere mensen met hun paarden uithalen.

Voor mezelf heb ik mijn eigen gewichtsgrens op 60 gesteld, daarboven stap ik niet meer op mijn pony. Wel op een groter paard, maar niet op mijn pony. Dat vind ik niet meer dan redelijk (en nu niet gaan roepen 'maar een pony is een ander verhaal!' want volgens de meeste mensen kan mijn pony nog prima 75 kilo dragen) en als andere mensen met een gewicht van >90 kilo op het gemiddelde sportpaard willen stappen en daar zware oefeningen van verwachten... tja, ik sta er niet achter. Een goed passend zadel is natuurlijk van levensbelang, maar daar gaat het niet over. Ik vind de vergelijking tussen fatsoenlijke zware ruiters en slechte slanke ruiters met slecht passend tuig ook zo scheef, dat is appels met peren...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:55

ik wil wel vermelden dat ik geen topsport doe :+
ik rij recreatief altijd buiten en stap erg veel , galop doe ik eigenlijk nooit

na zijn operatie heeft hij 6mnd in de wei bij kunnen komen,en vanaf okt zijn we weer begonnen
de rondjes zijn meestal 45 min en in het weekend gaan we zo`n 1 a1.5 uur er op uit

hij hoeft zich absoluut niet in te spannen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:56

Terwijl je wel vind dat meer ruiters op zouden moeten geven net als jij omdat ze te zwaar zijn.
Dat is wat jou berichten weer geven.
Dat het niet gemakkelijk is maar wel zou horen.

Zoniet komen jou berichten heel anders over.

appelmoes
maar dan moet er niet gesproken worden over een algemeen geldende regel zoals eerder wel geschreven werd.

Dat ieder voor zijn eigen paard een grens stelt is goed maar geen algehele en die komt hier steeds voorbij.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:57

:= Ik rijd ook absoluut niet op hoog niveau hoor, geen zorgen. Ik vind jou in je profiel ook nog redelijk in verhouding, maar als ik de cijfertjes erbij hoor schrik ik toch wel een beetje.

Schrikdraad, ik kan geen grenzen stellen voor de paarden van andere mensen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:58

ik rij ook geen topsport
stap voornamelijk maar dat is mijn medische achtergrond.
Maar in die algehele regel die hier voorbij komt wordt ook daar niet naar gekeken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:03

Dinopino schreef:
Hoe zegt een paard dat hij jouw te zwaar vindt? Loopt ie dan met zijn buik op de grond?

De meeste paarden "zeggen" helemaal niks.. lopen gewoon door. Bij de paarden die wel wat aangeven zal in 90% van de gevallen de ruiter het waarschijnlijk ook niet door hebben, dan is het paard stout. Als ik met 130 kilo op mijn haflinger van 1,30m had gereden had ze zeer waarschijnlijk (ik weet het wel zeker) ook gewoon doorgelopen als altijd, alsof ze er geen moeite mee had. Zo zijn paarden en vooral koudbloeden.. onbetrouwbaar als het gaat om het aangeven van hun eigen grenzen. Mijn arab is er een stuk beter in, maar zelfs bij haar heb ik het voor elkaar gekregen om haar nog een paar weken met een ernstige blessure door te rijden. (kliniek "zag er ook niks aan" in eerste instantie, werd pas duidelijk op de scan).
Maaar hij heeft geen last van mijn gewicht.. daar geloof ik dus echt niet in :n

En volgens mij staat iedereen vrij om te bepalen voor je eigen paarden wat je acceptabel vind en wat niet meer. Ik vind het niet nodig om mijn paard (structureel) 80 kg of meer te laten dragen, dus dat gebeurt ook niet zo lang niet bewezen is dat het geenkwaad kan.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:08

Op vakantie op Texel hadden ze bij een manege mooie richtlijnen hangen qua gewicht.

Ze hadden een aantal paarden voor een aantal gewichtsklasses van ruiters.

(Wel met een maximaal gewicht van 100kg.)

Maar dat vind ik nou goed, zij kennen de paarden en hun zwakke en sterke kanten en kijken per paard naar het maximale gewicht. Dit hing overigens direct bij de entree van de manege wat ik ook goed vind want zo maak je mensen ervan bewust dat ze niet zomaar op een paard springen.

Persoonlijk vind ik ook de 90kg regel voor alle ruiters een beetje kort door de bocht. Zoals meerdere ruiters ben ik van mening dat de combinatie ruiter/paard belangrijker is dan een landelijke gewichtsnorm stellen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:10

schrikdraad schreef:
Terwijl je wel vind dat meer ruiters op zouden moeten geven net als jij omdat ze te zwaar zijn.
Dat is wat jou berichten weer geven.
Dat het niet gemakkelijk is maar wel zou horen.

Zoniet komen jou berichten heel anders over.

.

Dan lees je toch niet goed hoor.
Ik zie ook mensen in dit topic die een ander veroordelen, ik doe dat niet maar heb zo mijn eigen mening die ik hanteer.
Ik heb ook al elders gezegd, ieder moet het voor zichzelf bepalen.
Zal mezelf nog even quoten voor de duidelijkheid.
Citaat:
Maar ook dat is mijn mening en gevoel, daar mag een ieder anders over denken.
:Y)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:19

Onassa dan denken wij hetzelfde

Nou ik heb hier een koudbloed die niet zomaar door zou lopen.

Voorbeeld in hoe hij is.
Hij is ook getuigd als voorbereiding heb ik hem wat achter de kont gemaakt aan de longeersingel als voorbereiding van de broek.
Meneer begint te slaan en te bokken en toen het niet weg ging er zelfs bij grommen.
Dat doen de paarden die alles toegeven niet.

Toen ik er voor het eerst op ging zitten stuur en stem kende hij. Reed ik er zo mee weg.
100% zeker als hij dat niet goed gevonden had hij mij dat wel had laten weten.

Dus ook daar elk paard is anders en niet elke koudbloed een sul.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:47

Mijn haf was ook geen sul hoor, integendeel :P
Wat ik bedoel is dat veel paarden nauwelijks pijn of ongemak laten blijken en gewoon keihard doorgaan. Kan ook niet anders als je ziet hoe veel paarden met drukplekken/slechte zadels/allerlei martelwerktuigen of zelfs kreupel rondlopen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:03

ireen ik denk dat die paarden dat wel laten zien.
Helaas te weinig ruiters die luisteren.
Maar dat is dus heel breed zoals inderdaad de slechte tuigage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:54

Maar helaas zal dat niet alleen de slechte tuigage zijn, maar kan het evengoed het gewicht op de rug zijn, waar het paard tegen protesteert.
Ik had vorig zomer een ruiter van 100 plus op mijn paard gezet, een koudbloed, want die zou dat volgens bokt makkelijk kunnen dragen. Nou niet dus, paard heeft geprotesteerd en ging liggen. Never ammenooit niet dat een zware ruiter op mijn paard komt.

Om met 100 + aan gewicht te gaan rijden op een paard van ongeveer 550 kilo dat vind ik dus niet echt diervriendelijk.

Ik snap nog steeds niet waarom men niet iets meer aan eigen gewicht doet, als men graag wil paardrijden. Heb je er dan toch voor over lijkt me.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:59

Waarom zou je niet mogen vinden dat er een soort van gewichtsgrens gehanteerd zou worden? Van mij mag dat. Dat is toch gewoon een mening? Ik denk dat dat beter zou zijn namelijk voor paard én ruiter.

We denken alleen allemaal anders over gewichtsgrenzen of wellicht geen grenzen.

Er wordt volgens mij niets opgedrongen hier. Paar mensen geven aan dat het wat hun betreft goed zou zijn. Volgens mij is dat een wereld van verschil

lunamebabyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:03

ik weeg 40 kilo en rijd op een e-pony /3