[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:45

Even een foto ter illustratie:

Afbeelding

Er zijn heel wat dingen mis met deze foto :D Ik probeer de boel nog te redden door een poging te doen wat te liften, maar het mag niet baten :Y)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:47

Haha wat te 'liften' :')
Ik zie inderdaad wat je bedoelt met het voorbeen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:48

@ Yelly, probeer overgangen terug en weg te rijden, zodat ze in het terugrijden(uiteraard op zit met been om activiteit te behouden) sterker wordt in de achterhand en voor losser wordt en het neusje eruit doet, en met wegrijden ook achter actief houd en je hand wat opzoekt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:49

Pion schreef:
Ja het is mn hobby, wel een moeilijke hobby :D
Misschien wil ik nog steeds teveel controle, er is een tijd geweest dat ze overal voor weg vloog.
Moet haar weer vertrouwen en durven 'openen'.
In welk opzicht tegen de beweging? :)

hmm .. indruk van een foto, nietwaar. :)
Oeps, een opmerking vanuit het eerste beeld, en nu moet ik dat verantwoorden. :)
Net zoals je dat moet doen als jurylid tijdens een proef: je ziet iets, moet een oordeel vellen ala mimute, en dan moet je het nog kunnen verantwoorden ook! *D

Nou, dan moet ik nog maar een keer extra kijken. :)
Je lichaam. Niet 'mee', niet 'faciliterend', het lijkt alsof je staat, en alsof je je schrap zet.
Paard is natuurlijk achter de loodlijn, daar hoeven we geen discussie over te voeren. Maar het betekent wel dat het toevoegt aan het beeld van niet-voorwaarts, niet-blij. Controlerend, is op zich al tegen de beweging. Als je uit gaat van paarden als BEWEGENDE dieren dan gaat het toch om het voorwaarts? Alles wat controlerend is, betekent dan automatisch ook het beperken van die beweging.

HA!
Ik zeg niet dat het simpel is hoor :)

Mijn missie is het inbrengen van blijheid. Omhoog rijden.
Laat zien dat paardrijden je hobby is!
Meer paard vóór je, en minder paard achter je.

Oh, simpel is het niet. Maar mag het een missie zijn? Iets om in het achterhoofd te houden, als je aan het rijden bent? Steeds weer, ook al is het moeilijk?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:57

Misschien moet ik meer uitademen tijdens het rijden :D
Is het dan ook de bedoeling haar voorwaartser te rijden, maar dan ook als het ware haar voorwaartser te laten, door openen (zonder dat ze van het achterbeen afloopt)?
Want dat is uhm, ook heel moeilijk haha.

Het is zeker een missie :j
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 05-02-12 23:59, in het totaal 2 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:57

Yelly schreef:
Mijn paard loopt juist ontzettend ruim van voren, sterker nog, zo ruim dat ze het vanachter dan soms niet bij kan houden :+ De voorhand zit al snel in de strekmodus (ook onbedoeld), de achterhand komt helaas niet altijd mee :+

Veel getrompetter, weinig soldaten? }>

Dat een achterhand niet mee komt is meestal een kwestie van 'hand'.

Leuk dat je dit noemt! +:)+
Heb je foto's?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:58

Joolien schreef:
@ Yelly, probeer overgangen terug en weg te rijden, zodat ze in het terugrijden(uiteraard op zit met been om activiteit te behouden) sterker wordt in de achterhand en voor losser wordt en het neusje eruit doet, en met wegrijden ook achter actief houd en je hand wat opzoekt.

Thanks :) Dit doen we ook heel veel in de les hoor :) Deze foto heb ik even expres geplaatst om te laten zien wat ik bedoelde met mijn opmerking over ruim qua beweging in de voorhand, maar dat de achterhand soms een beetje achter de feiten aanloopt (waardoor ze dus ook gaat duiken) :D Vaak gaat het ook wel goed hoor en we werken er hard aan :) Deze foto was puur om even het 'probleem' in kaart te brengen :)!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:01

Yelly schreef:

Afbeelding

Er zijn heel wat dingen mis met deze foto :D Ik probeer de boel nog te redden door een poging te doen wat te liften, maar het mag niet baten :Y)

Wat een leuke foto! *\o/*
Kun je zelf al iets zeggen over het 'aan de teugel' zijn?
Wat vind je zelf?
Wat zie je?
(je hoeft geen oplossingen aan te dragen hoor!)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:02

bertie schreef:
Yelly schreef:
Mijn paard loopt juist ontzettend ruim van voren, sterker nog, zo ruim dat ze het vanachter dan soms niet bij kan houden :+ De voorhand zit al snel in de strekmodus (ook onbedoeld), de achterhand komt helaas niet altijd mee :+

Veel getrompetter, weinig soldaten? }>

Dat een achterhand niet mee komt is meestal een kwestie van 'hand'.

Leuk dat je dit noemt! +:)+
Heb je foto's?

Haha :+ Mijn instructrice heeft tijdens één van de eerste lessen een keer iets gezegd in de trant van 'wat een leuk voorbeentje heeft ze, nu moeten we nog gaan zorgen dat die achterhand ook aan het werk gaat' :+

Zie bovenaan de pagina, daar staat de 'voorbeeldfoto' (a perfect example for a bad example) :D

Het gaat al een stuk beter dan een tijdje terug hoor, maar af en toe gaan we nog even de fout in en ontstaat er dus zo'n moment :)

Zal straks even voor andere foto's van vandaag kijken, wel rotkwaliteit.. Misschien is een filmpje beter :D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:06

bertie schreef:
Yelly schreef:

Afbeelding

Wat een leuke foto! *\o/*
Kun je zelf al iets zeggen over het 'aan de teugel' zijn?
Wat vind je zelf?
Wat zie je?
(je hoeft geen oplossingen aan te dragen hoor!)

Van voor veel ruimer dan van achter, ze duikt (komt ver achter de loodlijn, 'valse knik') en ik probeer de boel nog te redden door te proberen te 'liften', maar dat mag ook niet bepaald baten :+

Kortom, een fout moment :) Zulke momenten ontstaan als ze het zelf even wat zwaar en moeilijk heeft (dan duikt ze) of als ik teveel inwerk met mijn binnenhand. In het eerste geval had ik haar eigenlijk voor moeten zijn door haar wat eerder uit te schuiven, ze is nog niet zo sterk dus wat meer 'aan elkaar lopen' is best zwaar voor haar: als ze het een stukje goed doet, moet ik eigenlijk weer wat sneller terug naar haar 'comfortzone' :D In het tweede geval: hand stil en niet terugwerken :D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:57

En een foto die ik een wat fijner beeld vind geven:

Afbeelding

Volgens mij was dit door een rechtsomkeert van hand veranderen :) Het neusje mag er uiteraard nog wat meer uit, maar verder vind ik dit voor ons doen wel oke :)

Alle foto's van gister zijn eigenlijk mislukt, een telefooncamera en een binnenbak lijken niet zo'n ideale combinatie, gek hè :D

Er zijn ook filmpjes gemaakt met de videocamera, die zijn gelukkig wel gelukt, erg leerzaam :) Al verstuurd naar S_en_Z, haha :D

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:04

Ja als ik tijd heb kijk ik er naar :j

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:06

Rustig aan hoor, het heeft uiteraard geen haast :D

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:07

Ik lees hier al een hele tijd mee *stille meelezer* :o
Maar ik vind de manier waarop hier 'commentaar' wordt gegeven wel heel fijn, dus ik ga het gewoon doen! *lefkikker* :D

Hier een foto van mijn paard ohz (is van afgelopen herfst geloof ik)

Afbeelding

Ondertussen is er al heel erg veel veranderd, maar ik ben héél erg beniewd wat jullie hiervan vinden.
Is het goed als ik mijn mening over deze foto nog even achterwege laat? Dan kan ik kijken of jullie ongeveer op dezelfde lijn zitten als mij :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:15

Ze/hij? :D lijkt iets in de hand te hangen, wil zich langer maken, hierdoor hou jij je handen ook iets hoger, je wilt hem/haar bij je houden.
Over de benen vind ik hem/haar wel fijn hoewel het voorbeen wat ruimer is dan het achterbeen.
Neusje mooi op de loodlijn. :j

Zit ik een beetje goed?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:22

Ja, over de benen vind ik hem wel fijn hoor. :j
Maar loopt hij hier nou wat in je hand te hangen? :=

potverdrie, zie ik dezelfde woorden van Pion! _/-\o_

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:27

Ik begin geloof ik een beetje oog te ontwikkelen. :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:51

aanvulling:

En ruiter rijd een volte maar knikt naar mijn idee best wel veel door in haar heup.. of het lijkt zo, omdat de ruiter haar buitenschouder hoger optrekt. Probeer je bovenlichaam in het geheel mee te draaien.

Als je recht zit en je hebt je handen op het juiste punt gedragen zijn ze evenwijdig uit elkaar en even ver van de hals. Als jij door vanuit je beiden schouders mee te draaien in de richting waar je gaat zet je je automatisch je binnenhand iets opzij en komt je buitenhand automatisch dichter bij de hals (begrenzen)

Nu drijf je je paard van binnen naar buiten en trekt je buitenschouder op waardoor je je paard juist uit balans brengt en ze sneller over de schouder weg zal stappen. Het is niet heeeeeel overdreven.. maar sommige paarden storen zich niet zo snel aan de ruiter en zullen doorlopen.. maar sommige paarden spiegelen verschrikkelijk en dan merk je het direct.

Vind hem ook fijn over de benen maar hij oogt inderdaad wat zwaar op de hand. Wellicht niet altijd. Maar op deze foto drukte hij zich er wel een beetje uit.

Kan het zijn dat hij zich er wat uitdrukte in het front en zwaar werd omdat hij op de volte niet zo fijn "rond" wou blijven en telkens een beetje naar buiten wegliep? (balans) ? :)*

(ik weet het niet hoor, maar dat schoot me te binnen)

Ben wel nieuwsgierig naar je eigen bevindingen!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 06-02-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:53

Ik zie ongeveer hetzelfde, de binnenhand van de ruiter belet het paard het binnenachterbeen er echt lekker onder te zetten.Nog is de beenactiviteit best okee hoor.
Misschien het paard wat losser in de voorkant rijden, wat meer de neus eruit, de hals iets meer horizontaal om lichtheid en gedragenheid te verkrijgen, hierdoor zal de voorkant in zijn geheel wat rijzen, en dus brutaler worden, dat zie ik dan weer graag :)
PS: jij en je paard kijken allebei goed of er niks engs op de grond juist voor de hoeven op de grond opduikt ;)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:06

Nee volgens mij hangt hij (Ja, had ik erbij moeten zeggen, tis een hij :D ) hier niet in de hand. Dat doet hij eigenlijk nooit. Alleen is hij hier wel 'zwaarder' in de hand dan nodig is. Hangen is in mijn ogen echt not-done, en daar krijgt hij dus ook de kans niet voor. Maar ik laat hem idd. te weinig los van voren waardoor hij kans heeft om 'zwaarder' te worden.

Ik stoor me bij deze foto idd aan mijn houding, mijn schouder die tegenwerkt, mijn binnenhand die wil liggen, ik kijk niet netjes naar voren.
Hij reageert wel overal op, en deze dag liep hij helemaal niet zo fijn. King is een heel fijngevoelig paard dat op het minste of geringste reageert, en ik zie in zijn houding ook terug dat ik inknik.
Ik vind wel dat hij hier een heel mooi front heeft en mooie activiteit in zijn benen.
Achteraf bleek dat niet zo raar te zijn, mijn zadel trok scheef naar links. Vandaar dat hij hier in de lengtebuiging ook niet helemaal meekomt en dat ik dus inknik. Maar ik heb de fout altijd bij mezelf gezocht (wel met dit zadel onnoemelijk veel bij de zadelmakster geweest, die het weer aanpaste (tegen mooie hoge prijs) maar niet zag dat het scheef lag).
Ik heb nu een nieuw zadel en hij loopt vélen malen beter met het nieuwe zadel. Zijn achterhand komt beter mee, hij is beter aan de hulpen :j
Ik zit er nu ook veel netter op!
En de hoofd-halshouding is in zijn geheel ook verbeterd, hij is losser aan de voorkant, en ik durf ook wat brutaler te rijden :D
Eigenlijk moeten we nieuwe foto's hebben.. maar de sneeuw hé...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:16

Nou, voor over een tijdje dan :D Ja ik zei al, waarschijnlijk niet altijd. Want paarden die echt fanatiek teugelhangen hebben een
dikkere bespiering in het midden van de hals (je hebt bovenlijn, onderhals en wat daar tussen zit is vaak iets smaller) Maar je ziet
daar wel dat hij in je hand "duwt" Maar op zo'n momentopname is hij wel iets "sterker" dan normaal.

Scheve zadels.. ja.. t gebeurd heel veel.. maar ook vaak zat dat zadelkussens scheef in"zakken" omdat een ruiter dit uit zichzelf doet.
Dan maak je je zadel in feite zelf scheef. Maargoed.. scheefheid door dikte kussens en scheefheid van boom zijn 2 totaal verschillende dingen.

Fijn dat je nu een beter zadel hebt :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:34

EnelyaT schreef:
Ik stoor me bij deze foto idd aan mijn houding, mijn schouder die tegenwerkt, mijn binnenhand die wil liggen, ik kijk niet netjes naar voren.

Meestal interesseert het mij niet zo hoe een ruiter er op zit. 8-) Voor mij is het veel belangrijker om te zien hoe een paard loopt onder de ruiter. Ik vind vooral een effecieve zit belangrijk.
Zoiets als kapstokjes zijn misschien niet mooi om naar te kijken, maar eerlijk gezegd kijk ik daar dan ook niet naar. :o

In dit geval zit je effectief inderdaad niet met de beweging mee, ook te zien aan het terugleggen van je binnenbeen, waarmee je de achterhand naar buiten zou kunnen duwen.
Heel verklaarbaar, met een scheef zadel! Oh, breek me de bek niet los over mensen die zichzelf 'zadelmaker' noemen. :x _-:(

Wat me echt bevalt aan de foto is hoe je paard over de benen gaat. :j
Wordt het niet een keer tijd dat je L start? :)*

Yelly

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:36

Nou ik antwoord heb gegeven op je vragen, vind ik het ook wel leuk om te weten wat je van die antwoorden vindt, Bertie :D En wat vind jij van de tweede foto die ik plaatste :)?

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de mening van anderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:42

Enelyat: Ik zou graag nog meer activiteit en verzameling zien bij jouw paard. Hij oogt wat traag, moeilijk te zien op zo'n foto maar toch. Jouw galopfoto in je profiel vind ik wel goed om te zien!
Hij loopt nog wat op de voorhand, maar jij hebt je bekken ook iets gekanteld en drukt je kruis naar voren bij het lichtrijden en legt je achterbeen wat naar achteren. Druk jezelf iets meer uit om je lichaam op 1 punt te houden en zo betere balans te creeren zodat het paard ook een evenwichtige balans krijgt en de kans krijgt om op het achterbeen te gaan, nu druk jij hem ietwat op de voorhand. Ook ziet het er wat hangerig uit, zijn hals inzet zou iets hoger mogen zijn, dus iets opwaartser gericht. Dat is natuurlijk niet van de een op andere dag te verbeteren, maar dit kun je doen door te schakelen en dan voornamelijk op zit. Probeer hem ook op je been te laten sluiten, dat hij terugkomt op zit maar als je dan met been inkomt, wel achter door blijft werken. Dan moet hij lichter worden in je hand en zijn gewicht gaan verplaatsen op de achterhand. Oefeningen hiervoor zijn veel overgangen en schijnovergangen rijden met als uitgangspunt dat hij scherp aan je hulpen is.

Maar werk eerst aan je balans, bekken iets meer kantelen en onderbeen lang.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:50

Haha, ja dat zei mn instructrice ook al! Heb een superfijne instructrice (is ook osteopate en fysio voor paarden, beter krijg je ze niet!)En over hoe hij over de benen gaat, daar ben ik ook echt trots op. Hij heeft van nature niet zulke spectaculaire gangen, maar sinds we dus trainen bij Sofie, gaat dat al zóveel beter! Zijn gangen zijn echt verbeterd.

En dat hij tegen mijn hand duwt zie je inderdaad. En het terugleggen van het been ook. En hij reageert daar ook vrij sterk op. Dat is nu (met een goed zadel!) echt te merken. Rijdt in principe heel fijn! Want ik word op elke fout gewezen.

Ik start 18feb voor het eerst L1 met hem ;) Maar ik werk onregelmatig, en kan dus heel vaak niet omdat ik moet werken. Daarnaast ben ik heel lang bang geweest dat hij zou vallen in de linkergalop (lang verhaal) en daardoor ook geen L gestart. Omdat er dan een middengalop op de volte wordt gevraagd. En dat vond ik doodeng!

@ Joolien:
Nu met ons nieuwe zadel zijn mijn bekken al een stuk beter gekanteld, ik kan mijn been langer houden, en mijn gehele houding is verbeterd. Ik zat mede zo, omdat het zadel (van de foto) eigenlijk te groot voor me was. En omdat het zadel niet in het midden droeg. Ondanks alle aanpassingen van zgh "zadelmaakster". Jammer dat daar nog geen foto's van zijn, we zijn echt enorm gegroeid sinds het nieuwe zadel!
Het is wel superfijn commentaar hier zeg :D