Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:38

Moll schreef:
MaartPaard schreef:
Ik mag toch hopen dat je zonder teugels ook wel kan voelen of je paard scheef is of niet..

Ga alsjeblieft je huiswerk makeb, voor dat je dit soort vragen stelt, je teugelvoering en dus je hand is het belangrijkste communicatie onderdeel tussen ruiter en paard zonder dat kan je niks in de hand voel je welke kant het paard pakt of lost, dus ook of het paard scheef is, wat elk paard altijd van nature is, de hand verteld wat je wil van het paard, dat daar zit en been hulpen bij komen kijken klopt, deze hebben echter geen meer waarde als de hand niet mee doet. Dus schoenmaker blijf bij je lees, en in Jou geval de Ar, hang er een kandare in en ga in 4 takt de ban door galoperen, nombrado ook jij móet doen waar je goed in ben , en dat is in geen geval Kr.

wat een overspannen/ gefrustreerde reactie moll, ik zou van jou geen les willen hebben als je je zo profileert hier ( dit is een tip )

Maartpaard, dapper dat jij als AR ruiter hier je kop om de deur durft te steken ;) , ik heb de poging ook gedaan maar het is niet zo plezierig hier en je moet je afvragen of je iemand wil overtuigen want daar gaat dit en het vorige topic over, iedereen doet enorm zijn best om zijn gelijk te halen maar het is nog niet zo overtuigend allemaal, anders deed ik het ook wel anders, ik haal wel met regelmaat dingen eruit die me aan het denken zetten of waar ik wat mee kan, je moet alleen een beetje door het gehakketak heenlezen.

Ik heb heel veel aan de AR en weet ondertussen ook dat ik ook kritisch moet blijven kijken naar wat voor mij en mijn paard het beste past, dan kan ook wel eens van het AR pad af zijn.
Ik word er een beetje flauw van dat we continu lopen katten over een paard in 4 tact in galop of het filmpje van professor, hebben we niets beters ondertussen ?

Ik heb verder nog weinig boeiends en leerzaams gezien hier, ik zou het wel leuk vinden om wat filmmateriaal van de KR's hier te zien al is het lastig omdat je dan meteen als schietschijf fungeert hier, maar misschien durft iemand de stap te zetten en kunnen de kijkers respectvol reageren. Met een goed onderbouwend verhaal ( hoe en waarom ) kan dat super leerzaam zijn en steken de AR's en andere stromingen wellicht weer wat op van de KR's.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:48

garny95 schreef:
ik haal wel met regelmaat dingen eruit die me aan het denken zetten of waar ik wat mee kan, je moet alleen een beetje door het gehakketak heenlezen.

Ik heb heel veel aan de AR en weet ondertussen ook dat ik ook kritisch moet blijven kijken naar wat voor mij en mijn paard het beste past, dan kan ook wel eens van het AR pad af zijn.
Ik word er een beetje flauw van dat we continu lopen katten over een paard in 4 tact in galop of het filmpje van professor, hebben we niets beters ondertussen ?

Ik heb verder nog weinig boeiends en leerzaams gezien hier, ik zou het wel leuk vinden om wat filmmateriaal van de KR's hier te zien al is het lastig omdat je dan meteen als schietschijf fungeert hier, maar misschien durft iemand de stap te zetten en kunnen de kijkers respectvol reageren. Met een goed onderbouwend verhaal ( hoe en waarom ) kan dat super leerzaam zijn en steken de AR's en andere stromingen wellicht weer wat op van de KR's.

ik snap je irritatie, maar niet jezelf tegensprekend. (dikgedrukt) je haalt er wel dingen uit, je hebt weinig boeiends en leerzaam gezien.
Bedoel je daarmee film materiaal?

wb de 4 takt in galop is iets wat je je af mag vragen of dit wel oké is.
4 takt is namelijk geen galop.
als je vaak de lanzame galop van vele (en misschien niet alle) AR ruiters ziet, dan kan je zien, dat de paarden eigenlijk het draagvermogen niet genoeg hebben dit op de juiste manier uit te voeren.
anders zou het namelijk een 3 takt zijn. Je voelt ook dat het niet klopt (ik heb een keer een paard gereden die op deze manier galoppeerde) Je kan het gezeur vinden, maar toch een belangrijk onderdeel.
als het paard namelijk die kracht niet heeft vanachter, kan van een juiste verzameling ook geen sprake zijn, en belast je (vermoedelijk onbewust) een heel gevoelig deel van het paardenlichaam. Namelijk de lenden , die al zo gevoelig zijn.
Ik weet niet precies hoe de training in de AR opgebouwd wordt, maar vind de zijgangen en het hoofd extreem naar binnen brengend al niet stroken met de bouw en de beweging van het paard.
zo zijn er binnen de AR ook dingen die ik absoluut wel graag zie.
Maar dat heb ik net zo goed binnen de KR.
Klassiek en halve -hele ophoudingen moeten voor een hoge school ruiter absoluut niet nodig zijn.

nombrado

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:51

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:55

Hoofd extreem naar binnen brengen wordt door een goede AR instructeur niet geleerd hoor. Ik denk dat er ook een hoop rotte appels tussen zitten. Tegenwoordig is dat papiertje natuurlijk ook heel makkelijk te halen. Maar er zijn zeker ook goede instructeurs die ook meer weten van anatomie en fysiologie. Valt mij trouwens wel op dat de goede klassiek instructeurs vaak niet eens een papiertje hebben. Maar deze mensen zijn zo kundig door eigen interesse, bezieling en willen alleen bij de besten in de leer. Helaas zijn daar ook maar weinig van.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:56

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:59

vanaf 3 minuut krijg je cadre noir
cadre noir werkt altijd met frans gefokte paarden.
en ik vind het ongelooflijk knap wat ze met deze `strakke` paarden voor elkaar krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=ZFzQyWfPq-Y

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:02

spokie79 schreef:
Hoofd extreem naar binnen brengen wordt door een goede AR instructeur niet geleerd hoor. Ik denk dat er ook een hoop rotte appels tussen zitten. Tegenwoordig is dat papiertje natuurlijk ook heel makkelijk te halen. Maar er zijn zeker ook goede instructeurs die ook meer weten van anatomie en fysiologie. Valt mij trouwens wel op dat de goede klassiek instructeurs vaak niet eens een papiertje hebben. Maar deze mensen zijn zo kundig door eigen interesse, bezieling en willen alleen bij de besten in de leer. Helaas zijn daar ook maar weinig van.

Ik denk ook niet dat een goede instructeur geld gaat investeren om in Deurne te leren hoe het volgens de klassieke pincipes niet moet
overigens kan iedereen tegenwoordig ook via een Orun opleidinkje zich instructeur noemen.
Bezieling is het juiste woord.
Als je je als ruiter zelf verdiept in alle facetten van het paard , beweging en eigen beweging. En het ook nog kan overbrengen, dat ben je al vaker verder dan het merendeel van de orun instructeurs

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:03

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:08

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:50

garny95 schreef:
[quote="MaartPaard schreef:
Ik mag toch hopen dat je zonder teugels ook wel kan voelen of je paard scheef is of niet..

Ga alsjeblieft je huiswerk makeb, voor dat je dit soort vragen stelt, je teugelvoering en dus je hand is het belangrijkste communicatie onderdeel tussen ruiter en paard zonder dat kan je niks in de hand voel je welke kant het paard pakt of lost, dus ook of het paard scheef is, wat elk paard altijd van nature is, de hand verteld wat je wil van het paard, dat daar zit en been hulpen bij komen kijken klopt, deze hebben echter geen meer waarde als de hand niet mee doet. Dus schoenmaker blijf bij je lees, en in Jou geval de Ar, hang er een kandare in en ga in 4 takt de ban door galoperen, nombrado ook jij móet doen waar je goed in ben , en dat is in geen geval Kr.

wat een overspannen/ gefrustreerde reactie moll, ik zou van jou geen les willen hebben als je je zo profileert hier ( dit is een tip )

Maartpaard, dapper dat jij als AR ruiter hier je kop om de deur durft te steken ;) , ik heb de poging ook gedaan maar het is niet zo plezierig hier en je moet je afvragen of je iemand wil overtuigen want daar gaat dit en het vorige topic over, iedereen doet enorm zijn best om zijn gelijk te halen maar het is nog niet zo overtuigend allemaal, anders deed ik het ook wel anders, ik haal wel met regelmaat dingen eruit die me aan het denken zetten of waar ik wat mee kan, je moet alleen een beetje door het gehakketak heenlezen.

Ik heb verder nog weinig boeiends en leerzaams gezien hier, ik zou het wel leuk vinden om wat filmmateriaal van de KR's hier te zien al is het lastig omdat je dan meteen als schietschijf fungeert hier, maar misschien durft iemand de stap te zetten en kunnen de kijkers respectvol reageren. Met een goed onderbouwend verhaal ( hoe en waarom ) kan dat super leerzaam zijn en steken de AR's en andere stromingen wellicht weer wat op van de KR's.[/quote]

idd ok hoor van maartpaard maar wat ze allemaal verteld is in de AR ook niet zo met thelepathie enzo enzo dat is niet wat bent uitdraagt en ik dacht dat AR zijn stokpaardje wel was. , eenhandig op stang rijden heb ik ook gedaan en ik kan je zeggen dat met twee handen op een trens vriendelijker is ook al had ik doorhangende teugels met de kandare wil best een foto laten zien , helaas heb ik van het KR nog niet echt beeldmateriaal omdat er allemaal wat dingetjes tegen zaten op paardengebied helaas dan met de een dan met de ander en ik rijd altijd alleen behalve in de les en dan denk ik er niet aan om foto's te laten maken en toen waren we alweer een jaar verder zo gaat dat.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:53

[RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch

2 beetjes tegenstrijdig inderdaad, ik doel op de samenvatting van het eerste topic , zie de link hierboven
ik vraag me niet af of een 4tact galop wel oke is, daar ging het mij niet om, ik vind het jammer dat daar elke keer mee geschermd wordt om de AR te kraken, omdat we een keer een filmpje hebben gezien van een paard in 4 tact. Ik kan me in de rest van je onderbouwing prima vinden, nog over de extreme halsbuiging die je helaas wel eens ziet, je hebt ook verkeerde uitgevoerde AR, ik heb die in het begin ook zo gedaan, helaas, maar dat was uit onwetendheid en onkunde, ik laat het nu wel uit mijn hoofd.

Over het laatste filmpje Nombrado, zou jij dit eens goed willen onderbouwen of een oefening daaruit en dan bedoel ik niet alleen goed gevoel en passie maar wat waarom en hoe jij er tegenaan kijkt, rijtechnisch, zittechnisch en wat jij er nog meer van vindt, lijkt me leerzaam en ook leuk om meningen daarover uit te wisselen, ik kijk namelijk graag door de ogen van een ander dat geeft altijd weer inzichten

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:58

lib, ik rij ook niet met een kandare, ook dat laat ik nog wel uit mij hoofd maar dat heeft meer te maken met dat ik mijn handen nog te onrustig vind en dan nog geen idee of ik er ooit een kandare inhang, dat zien we dan wel weer, de kaptoom vind ik wel heel fijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:10

nombrado schreef:
volgens de klassieke principes gekomen tot Olympisch
heel bijzonder gepassioneerd paardenman met gevoel.
http://www.youtube.com/watch?v=lvqljCV3 ... ure=relmfu

*leest hier nog regelmatig mee uit interesse*

Ik doe deze meneer niet na. Laat ik dat voorop stellen.
Maar je keuze verbaasd mij een beetje.
Deze meneer is m.i toch niet echt zuinig met de hulpen, laat staan dat hij puur op gevoel rijdt? Of met doorhangende teugel?

Cadre Noir doe ik ook niet na, maar ook hier zie ik gebruik van de hulpen die je zo bekritiseerd.

Kan natuurlijk dat je een andere instelling hebt dan vele anderen hier, maar ligt het dan niet voor de hand om filmpjes te laten zien die die keuze ondersteunen en waarbij puur en alleen op gevoel wordt gereden.

Als ik eerder genoemde filmpjes bekijk, zeker bovenstaand, is dat zeker niet het geval.

En nu ik toch even hierin zit en filmpjes worden genoemd...
Ik kwam deze tegen. Ik vind hem mooi ogen, maar zal de laatste zijn die beweert dat ze alles ziet.
Ik ben erg benieuwd naar jullie onderbouwde mening
Het is overigens bitloos, maar daar gaat het mij dus niet om...
http://www.youtube.com/watch?v=Ccje5pYS ... e=youtu.be
Ik vind het mooi en licht ogen en ik zie een goed meewerkend paard.
Maar wellicht hebben andere mensen andere meningen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:00

liljebo schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=Ccje5pYS ... e=youtu.be
Ik vind het mooi en licht ogen en ik zie een goed meewerkend paard.
Maar wellicht hebben andere mensen andere meningen.

Op het eerste gezicht lijkt het geweldig
tot je verder kijkt
de ruiter houd echt het hoofd vast van het paard, geeft niet met handen (wat je overigens wel ziet bij de filmpjes die ik geplaatst had..) haar bovenlichaam zit helemaal vastgezet. schouders, armen , rug en bekken.
Paard vind ik zeker geweldig. alhoewel ik bang ben dat hij erg op hand gereden is, en je dus nauwelijks meer kan loslaten voor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:03

garny95 schreef:
Over het laatste filmpje Nombrado, zou jij dit eens goed willen onderbouwen of een oefening daaruit en dan bedoel ik niet alleen goed gevoel en passie maar wat waarom en hoe jij er tegenaan kijkt, rijtechnisch, zittechnisch en wat jij er nog meer van vindt, lijkt me leerzaam en ook leuk om meningen daarover uit te wisselen, ik kijk namelijk graag door de ogen van een ander dat geeft altijd weer inzichten

Ik vind hem zelf zitten als een krant :+
Hij geeft echter wel mee met zijn handen, dat is vanachter naar voor.
dat filmpje is het paard volgens mij klaar om met pensioen te gaan en dat jaar heeft hij ook de afscheid rit gereden op de SIcab in spanje. Met als einde, dat hij het paard afzadelde en los liet....zo mooi.

heb echter les gehad van de beste man, en hij heeft enorm veel respect en feeling voor de paarden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:11

MaartPaard schreef:
Ik denk dat daar ook het grote verschil tussen AR en KR ligt. Ze rijden in de AR niet voor niets met 1 hand, puur om aan te tonen dat je met je gevoel en zit rijdt. Bij AR draait het daar toch blijkbaar veel meer om..

Beste MaartPaard,
toen ik het vorige topic opende was ik net zo als jij maar in de loop van de tijd gelukkig een omslag gekregen. Ik zou zeggen, lees de samenvatting van het oude topic door voordat je hier 'wijsheden' komt versprijden. De meeste onder ons zijn het niet met je eens, de reden die daar achter zit wordt uitgelegd in de samenvatting.
Met een hand rijden doen ze omdat het leuk kijkt, het is anders en anders is tegenwoordig 'cool'. Zo ook het werken aan de hand, wat heeft het voor zin... als je paard geen voorwaartse drang heeft (voorwaartse drang is anders als dragen, daarom heeft een paard geen kracht nodig bij voorwaartse drang maar alleen motivatie) en uit zijn evenwicht gehaald wordt. Je kunt een paard op een laag nivo niet aan de hand trainen omdat je het paard zo nooit correct in evenwicht kan brengen en dingen bij kan leren.
Zo hetzelfde met de zijgangen die niet correct uitgevoerd worden. Een combinatie die op een laag nivo zit kunnen deze oefeningen nog niet aan, in iedergeval niet als ze correct uitgevoerd worden. Bij de AR wordt niets correct uitgevoerd omdat ze met een verkeerd scala verwerken en een verkeerd inzicht hebben.
Het klinkt voor de 'normale' mensen, zoals jou en mij een leuke uitweg. Snel veel dingen kunnen, ook dat is weer 'cool'.
Maar het gaat er niet om hoe het er naar de buitenwereld uitziet, het gaat er om of het werkt voor je paard en voor jou. Dressuur is ontwikkeld om paarden rijbaar te maken. Daarbij moeten paarden gezond blijven, door een goede manier van rijden houden wij onze paarden gezond.
De rest van de filosofie die achter de AR schuilt is eigenlijk een verzonnen sprookje, black magic.

Ik kan nu onder iedere post van je iets gaan neerzetten maar ik verwijs je naar de samenvatting, nogmaals. Daar zal een hele nieuwe wereld voor je open gaan.

orienta schreef:
spokie79 schreef:
Berucht filmpje....ik heb natuurlijk weer niets meegekregen....hahaha.

Waarop meneer professor schijnt les te geven.
Filmpje zal inmiddels wel verwijderd zijn

Hier nog even op terug komend. Ik ga er vanuit dat de training van Nombrado (als je nog steeds les krijgt wat ik aan neem, want je bent nooit uitgeleerd en NIEMAND heeft de wijsheid is pacht..) er vlekkenloos bijloopt. Geen aanstippen van pijnpunten voor zowel ruiter als paard, nooit verder komen.... tja dan blijf je altijd op het zelfde nivo hangen.

Een training is bedoeld om ruiter en paard naar een hoger nivo te brengen, je pakt bepaalde dingen aan in de les 1. omdat je ziet dat paard en ruiter dit aankunnen, 2. omdat dit het doel is van de training, je wilt dat een combinatie steeds verder komt.
Als je een instructeur heb (zoals tegenwoordig) die in de hoek zitten en zeggen 'jaa, goedzoo', 'even afwenden, en van handveranderen, 'ja braaf' (makkelijk geld verdienen, daar niet van *\o/* :D *D ) kom je niet verder.
Iedereen, maar dan ook iedereen ziet dat hun paard opfrist van een GOEDE les. Je bent net even een stapje hoger gekomen waar je zelf niet had kunnen komen zonder begeleiding. Je zit zelf namelijk in een bepaalde 'comfert zone' daar moet je even uitstappen om weer even verder te kijken maar vooral ONTWIKKELEN.
Iedereen die dus zo WALGELIJK praat over dit filmpje heeft zelf nog nooit in hun hele leven een goede training gehad, een tevreden paard onder hun kont gehad en nog nooit een stukje verstand op de juiste manier gebruikt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:20

en wat heeft een training voor effect, als de ruiter continu met sporen het paard zit te mishandelen?
verzamelingen gevraagd worden waar het paard nog lang niet aan toe is spiertechnisch? je hebt het over voorwaartse drang? die was in het filmpje ver te zoeken.
Geen instructeur die ik heb of gehad heb, hadden dit geaccepteerd.
Ik ga er dus van uit, dat jij het erg goed vond en jij op die manier traint? (wat voor nivo ook)
het is niet klassiek, dat is een feit.
Mijn lessen? zien er heel wat relaxter uit, en het paard meer ontspannen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:46

Marliez; ik vind het erg ingewikkeld, ik denk dat er veel verschillende opvattingen zijn wat AR betreft. Ik leer mijn pony alles aan de hand en vervolgens als ik erop zit. Ik snap niet waar het 'snel iets kunnen' vandaan komt, als dat ergens niet zo is is het bij de AR wel. Ik werk mijn pony al 2.5 jaar heel intensief en hij kan nog maar amper travers aan de hand, juist omdat ik het zo rustig aan doe en alles correct wil zien. Wel is hij heeeel veel zachter geworden en daarbij ook een stuk rechter. Tijdens de training is hij nu altijd ontspannen en vind het vooral ook heel leuk om nu met mij te werken. Ik ben op een kwart in de samenvatting, zal nog de rest lezen als ik tijd heb.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:33

xmarliez schreef:
Iedereen die dus zo WALGELIJK praat over dit filmpje heeft zelf nog nooit in hun hele leven een goede training gehad, een tevreden paard onder hun kont gehad en nog nooit een stukje verstand op de juiste manier gebruikt.

Mijn god zeg ik zeg toch verder ook niets over het filmpje, les jij bij hem ofzo?
En sorry maar ik vind het filmpje ook niet echt een voorbeeld, als ik mijn paard zo met mijn sporen zit te prikken dan vlieg ik tegen het plafond aan, dat vind ik niets te maken hebben met een tevreden paard :n

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:39

xmarlies@
ik begrijp iets niet in je veroordeling.
je zegt dat je klassiek met je paard werkt en rijd.
waarom zet je je paard aan de bijzet om de juiste aanleuning te leren?
dat hoort namelijk niet bij klassiek, en volgens mij ook niet bij parelli

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:41

orienta schreef:
Mijn god zeg ik zeg toch verder ook niets over het filmpje, les jij bij hem ofzo?
En sorry maar ik vind het filmpje ook niet echt een voorbeeld, als ik mijn paard zo met mijn sporen zit te prikken dan vlieg ik tegen het plafond aan, dat vind ik niets te maken hebben met een tevreden paard :n

je wilt niet weten wat die van mij doen.
ik rijd zelf overigens zelf zonder spoor.
been gaat alles over timing en snelheid, niet van de kracht.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:45

Nombrado, jouw idee van klassiek is anders dan wat klassiek inhoud. Ik zie dat mijn paard verbeterd en dat is het enige wat telt. We hangen niet meer rond in hetzelfde nutteloze riedeltje, het is niet meer duw of trekwerk en niet meer teugels los en er maar in geloven dat de rest vanzelf komt. Alle puzzelstukjes vallen nu op zijn plek zowel voor mij als mijn paard.
Als ik me aan de parelli principes moest vasthouden dan zou ik alleen maar alles @ liberty moeten doen 8-)

Zo en nu ga ik maar weer eens lekker KLASSIEK rijden 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:00

xmarliez schreef:
Nombrado, jouw idee van klassiek is anders dan wat klassiek inhoud. Ik zie dat mijn paard verbeterd en dat is het enige wat telt. We hangen niet meer rond in hetzelfde nutteloze riedeltje, het is niet meer duw of trekwerk en niet meer teugels los en er maar in geloven dat de rest vanzelf komt. Alle puzzelstukjes vallen nu op zijn plek zowel voor mij als mijn paard.
Als ik me aan de parelli principes moest vasthouden dan zou ik alleen maar alles @ liberty moeten doen 8-)

Zo en nu ga ik maar weer eens lekker KLASSIEK rijden 8-)

als een paard zelf de aanleuning niet geeft, mist hij de kracht vanachter en word niet juist vanachter naar voren gereden.
dat is klassiek
geen een bijzet kan een paard vanachter sterker laten worden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:20

nombrado schreef:
xmarlies@
ik begrijp iets niet in je veroordeling.
je zegt dat je klassiek met je paard werkt en rijd.
waarom zet je je paard aan de bijzet om de juiste aanleuning te leren?
dat hoort namelijk niet bij klassiek, en volgens mij ook niet bij parelli

Foutje nom-dinges in Wenen worden de paarden ook aan de bijzet geschoold, het is geheel klassiek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:34

Moll schreef:
Foutje nom-dinges in Wenen worden de paarden ook aan de bijzet geschoold, het is geheel klassiek.

Waar slaat het nom dinges op moll? je begint elke keer met dit soort acties, ook mijn naam noemend..
wil je daar aub mee ophouden en de discussie over klassiek laten gaan?

wb wenen? valt bij mij bij het zien van heel wat beelden, niet meer onder klassiek volgens de leer in boeken geschreven.
wie schrijft waar, in welk klassiek boek, de paarden met bijzet de aanleuning te leren?