Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zooist schreef:De antwoorden zijn mij ook niet helemaal duidelijk dan Cherie.
Appuyeren...... Ik ben er ook wel van overtuigd dat hier lengtebuigong gevraagd wordt om het been wat zich bevindT in de rijrichting.
Ben er niet van overtuigd dat het gelijk is aan wijken met de stelling de tegengestelde kant op van de rijrichting.
Appuyeren is mi een oefening waarbij verzameling groot aanwezig moet zijn. Bij wijken is dit niet het geval. Vind het eigenlijk niet helemaal vergelijkbaar.
Corrigeer me waar nodig aub.
cherie78 schreef:Een les van je instructeur is om te leren, het geleerde is er om later te oefenen.
Volgens mij is wijken voor het buitenbeen en een appuyement hetzelfde.
Dus dat zou ik van Murphy beter uitgelegd graag willen.
Zooist schreef:cherie78 schreef:Een les van je instructeur is om te leren, het geleerde is er om later te oefenen.
Volgens mij is wijken voor het buitenbeen en een appuyement hetzelfde.
Dus dat zou ik van Murphy beter uitgelegd graag willen.
wat bedoel je hier dan Cherie? Daar was mijn reactie namelijk op.
Dacht al dat ik echt moest gaan slapen. Maar had het wel gelezen.
Mindfields schreef:Maakt niet uit, wijken is wijken, als je voor het buitenbeen wijkt is het nog steeds wijken en dus geen appuyement. Destelling is compleet tegenovergesteld aan appuyeren.
Ben benieuwd wat je van mijn appuyement vindt, ik ben me er van bewust dat mijn rechterbeen teveel afsteekt hier en dat ik een fractie scheef zit met mijn bovenlichaam.:
cherie78 schreef:Ik mag toch hopen, dat ruiters/amazone's die de klassieke rijkunst beoefenen ook zelf wel eens nadenken en lezen.
Vandaar dat ik theorie net zo belangrijk vind, als praktijk.
Fouten zoals het denken dat travers en appuyement hetzelfde zijn, worden dan veel minder gemaakt.
quadripes schreef:dan wil ik nog een vraag stellen: zijn sporen in het stadium van de zijgangen een onmisbaar hulpmiddel? ik merk namelijk nu, ik rijd altijd zonder - althans met mijn huidige paard, dat ik soms geen reactie krijg. met name met zijn rechterachterbeen in de travers linksom. en dan moet ik daar de zweep gebruiken maar eigenlijk is dat een te grote hulp. zou met een spoor een betere reactie verkregen kunnen worden?
quadripes schreef:kijk, ik ben niet tegen sporen en vind ook niet dat een spoor onmisbaar is, maar ze moeten wel de juiste uitwerking hebben en ze zijn niet voor niets uitgevonden. gisteren moest ik echt heel duidelijk met mijn zweep inkomen en ik dacht toen: zou een spoor niet een duidelijker in werking hebben en vriendelijker zijn. hetzelfde bij het appuyement enz. ik heb in de afgelopen twee jaar zonder sporen gereden, in het basiswerk, maar begin me nu af te vragen of hij nu niet zo ver is, dat een spoor een verfijning zou zijn op het moment dat het nodig is. het is een beetje een paard dat heel slim is in het ontwijken van het been dat aan het werk moet. zo ook in de schouderbinnenwaarts links, daar zet ie graag zijn rechterachterbeen buiten de massa. en dan moet je echt behoorlijk veel druk uitoefenen met je been, terwijl zijn neiging dan is om juist tegen die druk in het verzet te komen. een prikje zou dan juist de goede reactie geven.
Moll schreef:is een spoor niet voor het verfijnenvan de hulp, inplaats van dat je er juist heftiger mee in kan komen?
Professor schreef:Moll schreef:is een spoor niet voor het verfijnenvan de hulp, inplaats van dat je er juist heftiger mee in kan komen?
Nee niet altijd, het kan net als een karwats, zowel als zijn.
Dus bestraffend of verfijnerend, liever een heftige spoor steek (het zijn ook steeksporen die wij hebben) dan uren in de flanken drukken.