Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:36

Zal ik deze keer voor koffie zorgen?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:38

Yviertje schreef:
Zal ik deze keer voor koffie zorgen?

Grinnik, ben eigenlijk toe aan iets sterkers!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:43

Mmmm ik heb bier, wijn en wodka in de aanbieding. Wodka kan ik mixen met sinas, casis, redbull of een sapje.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:45

ooooooooohhhhhhhhhhhhhhhhhh :P :9 _/-\o_

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:48

O en ik kan natuurlijk ook de wijn, bier en wodka met elkaar mixen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:02

Ik ga voor de laatste mix *hips*

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:06

sorry hoor maar ik heb bergen gedult ( werk emt kinderen dus dan moet je gedult hebben ) maar ook ik verlies wel eens mijn gedult met mijn 3 ( bijna 4 ) jarige puber ....................maar er is evene je gedult verliezen en mishandelen.............weetje mesen die zeggen nooit iets fout doen vind ik een beetje schijnheilig want iedereen maakt fouten dat maakt ons menselijk................maar als mijn paard mij pijn toen doet ze dan aan mensen mishandeling en is ze geen eigenaar waard ?????????

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:21

Doe mij maar een pure wodka om de week weg te drinken ( sorry ik ben weereens offtopic :D )

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:22

zie mij netjes on topic blijven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:24

Denk nou eens zelf na over die vraag.....
Je moet sowieso nooit je geduld verliezen, dan ben je niet meer rechtvaardig.
Er zit nog wel een grijs gebied tussen onrechtvaardig straffen en mishandeling, maar denk dat je moet proberen helemaal niet daar te komen. Het paard maakt alleen maar gebruik van de ruimte die jij geeft. Als jij regelmatig problemen met je paard heeft probeer dan eens te bedenken wat je paard probeert duidelijk te maken.

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:25

Hahaha nou ik heb 2 dingen in het topic gezet :P ik sla alleen andermans paarden hahaha nee grapje :P

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:29

nou ik probeer zo veel mogelijk de problemen die we hebben bij mezelf te zoeken ................deed ik iets verkeerd of bla bla maar de mijne is soms een regelrechte puber bit vast pakken en gaan met die banaan tja dan moet ik soms boos worden .............vandaag heb ik me weer toppie gedragen ondankt het 100 x omdraaien bij de longe en stijgeren en bokken ........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 06:01

Waarom moet je dan boos worden?
Boos worden resulteert bij paarden alleen maar in vluchtgedrag, daar wordt het alleen maar erger van.
Jouw paard is geen puber. Een paard is met 2,5 geen puber meer. Ik vind sowieso dat hele puberverhaal nogal overdreven, eerlijk gezegd. Wat waarschijnlijker is, is dat paard overbluft is met inrijden en klaarmaken, en op een gegeven moment krijg je dan dat paard aangeeft: het is genoeg, ik kan er niet meer bij hebben.
Bit vastpakken kan ze alleen maar doen omdat jij vasthoudt, als jij nageeft, doet zij het ook.
Steigeren is echt een heel serieus signaal, weer iets wat je niet oplost met boos worden, maar je moet je afvragen waarom ze dat doet, en de reden wegnemen.

Paarden klieren niet om te klieren. Als een paard goed in zijn vel zit, doet hij zijn werk graag, paarden hebben over het algemeen geen hekel aan werken, het zijn de meest werkwillige dieren die ik ken. Paarden kennen het begrip leedvermaak ook niet, ze gaan echt niet even lekker "ruitertje pesten".
De enige manier die ze hebben om aan te geven dat er iets niet lekker zit, is gedrag. En dus moet je kijken waarom je paard zo gedraagt als dat hij doet. En dat kan van alles zijn uiteraard, maar boos worden is nooit een oplossing.
Dat wil niet zeggen dat je alles maar goed moet vinden, helemaal niet. Als mijn merrie zich omdraait bij het longeren, zet ik haar weer op de volte, en gaan. Je moet daar zeker duidelijk in zijn, wat je wilt. Maar je kunt boos worden, en vanuit je boosheid straffen, maar dan ben je zelden rechtvaardig. Je kunt ook rustig blijven, en opnieuw vragen om wat je wilt. Duidelijk zijn, zeker weten dat je de vraag goed stelt, zeker weten dat je de juiste vraag stelt. Belonen wat goed is. Belonen als het hem nog niet helemaal is, maar je paard doet zijn best.
Ik straf mijn paard eigenlijk nooit. Ik beloon haar wel veel, en dat alleen al heeft geresulteerd in een vrolijk, blij, werkwillig paard, dat me graag ziet. Dat met mij wil spelen, mij onvoorwaardelijk gehoorzaamt, vriendelijk is, en goed gehumeurd. En omdat zij zo werkwillig en gehoorzaam is, weet ik dat er wat is, als zij niet gehoorzaamt, dan heeft zij daar een reden voor. En die reden ligt 9 van de 10 keer bij mij, en de andere keren kan ze fysiek niet wat ik vraag. Maar onwil is het nooit, en klieren ook nooit. Zij wil immers graag doen, wat ik vraag, dat is erg lonend.
Het is ook een bepaalde weg, die je dan inslaat. Als jij het idee hebt, dat je paard gewoon ongehoorzaam is uit onwil, zie je op den duur enkel het negatieve, en dan is het makkelijk om boos te worden. Omdat ik weet, dat de merrie altijd haar uiterste best doet, altijd wil werken, kan ik niet boos op haar worden, ze zou dat helemaal niet begrijpen denk ik, en er bang van zijn, en in de war. Daar wordt een mens ook geduldiger van, bij haar wil ik het eindeloos opnieuw proberen, stukje bij beetje, stapje voor stapje........ omdat dat blije hoofd als het dan lukt, zó de moeite waard is, omdat ze zo blij is als ik haar prijs, en dan weer wil, en weer, en weer........ dat geeft een enorme voldoening, en dat maakt dat je dan op een heel positieve manier bezig bent. Er bestaat zeker iets als een negatieve spiraal, maar er bestaat zeker ook een positieve.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:36

emmyfloris schreef:
b]maar als mijn paard mij pijn toen doet ze dan aan mensen mishandeling en is ze geen eigenaar waard ?????????[/b]

Doet jouw paard je dan zo dikwijls pijn? *ziet een paard met een longeerzweep baasje afranselen*

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:57

Is sommige gevallen zou dat nog terecht zijn ook...

Wordt alleen weeeeeeeer een beetje moe van het verhaal van Yamcha. Paarden klieren niet om te klieren en bla bla bla... Die discussie is er 30 pagina;s terug al geweest, dus weinig zin er nu weer op in te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:01

Blijkbaar wordt het dan nog steeds niet begrepen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:21

Blijkbaar denken andere mensen daar anders over...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:37

Ben het helemaal met Yamcha eens. Een paard reageert omdat hij iets voelt of instinctief, niet om baasje te pesten. Overigens...het omdraaien bij longeren heeft heel vaak te maken met de plek waar de longeerder staat. Schuif jij (vaak ongemerkt) teveel naar de voorkant van je paard (ik bedoel dus niet dat je er naartoe loopt, je staat gewoon in het midden), dan kun je het paard blokkeren en zal deze omkeren. (heb zelfs ooit eens mogen aanschouwen dat iemand giga boos werd omdat het paard niet door wilde lopen terwijl deze persoon er gewoon bijna voor stond :( )

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:43

Als ik al 600 keer langs een brievenbus rijdt en hij loopt er gewoon langs en de 601ste keer is het ineens doodeng, dan mag ik dus niet denken dat hij zich aanstelt (als er NIKS veranderd is aan het plaatje)...

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:23

wat kennen jullie mij goed zeg .....................ik rij voor namelijk buiten dus ze is niet over vraagt en gebruik bij longeren niet eens een zweep
[*]met gaan met die banaan bedoel ik dus wel door hekken en mensen heen rennen .
[*]ik rij zelf alleen buiten met hulpstukken in de bak rij ik zonder dus ik vrind mezelf echt geen slechte ruiter en als ik boos word roep ik alleen heel hard haar naam .
[*]verder gaat ze heel vaak op mijn tenen staan en dan krijgt ze een duw omdat ze dan gewoon blijft staan als ik lief vraag of ze om gaat .

en sorry mensen blijven mensen en paarden kunnen echt wel eens klieren want die hebben ook wel eens geen zin .
en met puberen bedoel ik buiten of binnen in eens iets heeeeeel eng vinden die 5 min der voor nog niet eng was.
maar ik heb niet regelmatig problemen met mijn paard en weet ook niet waar je dat uit haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:37

djuulsie schreef:
Als ik al 600 keer langs een brievenbus rijdt en hij loopt er gewoon langs en de 601ste keer is het ineens doodeng, dan mag ik dus niet denken dat hij zich aanstelt (als er NIKS veranderd is aan het plaatje)...

Mensen zijn roofdieren. Dat betekent oa dat wij vooral beweging opmerken. Veranderingen merken wij niet tot nauwelijks op.
Paarden zijn prooidieren, en erop gespitst om elke verandering op te merken. Dat iets van plaats versnderd is, kan namelijk betekenen dat daar ergens onzichtbaar een roofdier op de loer ligt. En het is paarden eigen om eerst te gaan lopen en later te gaan kijken of het wel echt eng was. Punt is dat jouw paard heel goed een subtiele verandering kan opmerken die jou totaal is ontgaan.
Dat heeft dus met aanstellerij niets te maken.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:39

mijn paard rent niet weg als ze schrikt maar staat stil en gaat kijken ..................waarom schrikt zij dan zo ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:48

Schrikken is een reflex. Ze zal een verandering hebben gezien.
Vluchten is gedrag (en dus te beïnvloeden). Als jouw paard al heeft geleerd dat dingen 9 van de 10 keer niet gevaarlijk zijn, of dat jij mans genoeg bent om haar te beschermen, leert zij het vluchten af, het is immers niet nodig.
Dan kan het dus zijn dat ze bij een ander alsnog op de loop gaat, omdat die persoon niet veilig is.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:50

ow oke we vertrouwen elkaar wel heel ergmaar dat komt dan ik door mijn aanpak van gewoon even rustig gaan kijken en zien dat er niks is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:56

Dat vind ik idd een heel goede aanpak. Je geeft aan dat jij niet bang bent, en zij het dus ook niet hoeft te zijn. Zij ziet jou dan ook als haar veilige plek. Het schrikken blijft ze doen, dat is een instinctieve reflex. Maar vluchten vindt ze blijkbaar niet nodig, en dat mag je zien als een groot compliment.