Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sammyjo2

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:26

mmm ja moeilijk heb zelf een 2 jarige waar niks mee gedaan word en ben me aan het verdiepen hoe ik het straks het beste kan aan pakken maar word zeker niet voor zn 3 jaar ingereden misschien wel lekker spelende wijs grond werk en ja longeren lijk me nou ook niet echt goed voor de benen misschien tegen die tijd lange teugel werk loopt die niet heel de tijd op de volte ben er dus nog niet helemaal over uit maar heb tijd genoeg en wil zo lang mogelijk plezier van hem hebben dus geduld is een schone zaak

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:40

wat een sukkelig plan

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:45

wie heeft een sukkelig plan?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:46

sammyjo2 schreef:
mmm ja moeilijk heb zelf een 2 jarige waar niks mee gedaan word en ben me aan het verdiepen hoe ik het straks het beste kan aan pakken maar word zeker niet voor zn 3 jaar ingereden misschien wel lekker spelende wijs grond werk en ja longeren lijk me nou ook niet echt goed voor de benen misschien tegen die tijd lange teugel werk loopt die niet heel de tijd op de volte ben er dus nog niet helemaal over uit maar heb tijd genoeg en wil zo lang mogelijk plezier van hem hebben dus geduld is een schone zaak

Niks?
Waarom niet?
Wat is er mis met poetsen, wandelen, opvoeden, aan vreemde dingen laten wennen?
Mijn 1,5 jarig loopt netjes mee, kan in de trailer, laat zich poetsen, is niet bang voor vreemde voorwerpen niet op een afstand maar ook niet voor een handoek op haar rug of been bescherming.
En nee ik ga haar niet morgen inrijden ik wacht zeker tot 3,5 maar in september ga ik wel een pad voor haar kopen en als ze straks 2 is een zadel gewoon om het vast te leren.
En nee ze is niet zielig en ik mishandel haar niet ze staat lekker 24/7 op de wei poetsen en aan vreemde voorwerpen laten wennen doe ik gewoon terwijl ze los staat in de wei dus als ze het niet leuk zou vinden zou ze wel weg lopen.
Maar nee hoor ze komt elke keer weer naar me toe en laat alles wat ik doe rustig toe.
Erg zonde dat je er nu pas over na gaat denken dat wordt zometeen zeker niet rustig en vriendelijk inrijden zonder stress.
Die van mij heeft nog nooit een stap verkeerd gedaan maar als ik zou wachten tot ze 3 is en haar dan de wei uit zou plukken terwijl ze niks kent en mij ook niet was dat heel anders geweest.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:27

Waarom zou het niet rustig en vriendelijk inrijden worden als haar paard nu gewoon lekker op de wei staat?
Onze veulens komen veel in de hand, leren dan alles wat ze moeten kunnen: aan de hand lopen, vaststaan, voetjes geven en van de moeder leren ze dat vreemde voorwerpen niet eng zijn, ze staan op een wei langs de weg en leren zo verkeersmak te worden van hun moeders die er gewoon staan te grazen.
Dan gaan ze na het afspenen twee jaar de wei op, lekker in de kudde, en komen alleen binnen met slecht weer en als de hoefsmid komt bekappen. Als drie of vierjarige kunnen ze dan in enkele maanden rustig de basisprincipes aanleren, om vervolgens langzaam iets meer te doen tot ze klaar zijn voor de sport.
Ik denk dat je conclusie "als ik zou wachten tot ze drie is was dat heel anders geweest" nergens op gebaseerd is want de praktijk bewijst dat het helemaal niet nodig is.
Alsof alleen kinderen die kinderarbeid doen als volwassene fatsoenlijk kunnen werken....

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:31

horseyfries schreef:
Waarom zou het niet rustig en vriendelijk inrijden worden als haar paard nu gewoon lekker op de wei staat?
Onze veulens komen veel in de hand, leren dan alles wat ze moeten kunnen: aan de hand lopen, vaststaan, voetjes geven en van de moeder leren ze dat vreemde voorwerpen niet eng zijn, ze staan op een wei langs de weg en leren zo verkeersmak te worden van hun moeders die er gewoon staan te grazen.
Dan gaan ze na het afspenen twee jaar de wei op, lekker in de kudde, en komen alleen binnen met slecht weer en als de hoefsmid komt bekappen. Als drie of vierjarige kunnen ze dan in enkele maanden rustig de basisprincipes aanleren, om vervolgens langzaam iets meer te doen tot ze klaar zijn voor de sport.
Ik denk dat je conclusie "als ik zou wachten tot ze drie is was dat heel anders geweest" nergens op gebaseerd is want de praktijk bewijst dat het helemaal niet nodig is.
Alsof alleen kinderen die kinderarbeid doen als volwassene fatsoenlijk kunnen werken....

Dat is jou mening ik heb liever een paard waar ik met 3,5 zo op kan stappen en die er niks om geeft dan een rodeo en een hoop stress zoals het op de gemidelde trainingstal gaat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:38

Nogmaals, waar baseer jij je conclusie op dat je dit persé moet doen om er met 3,5 zo op te kunnen stappen en waarom denk jij dat je anders sowieso rodeo en een hoop stress krijgt?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:43

horseyfries schreef:
Nogmaals, waar baseer jij je conclusie op dat je dit persé moet doen om er met 3,5 zo op te kunnen stappen en waarom denk jij dat je anders sowieso rodeo en een hoop stress krijgt?

Dat leidt ik af uit wat ik heb gezien op trainingstallen waar ik stage heb gelopen.
En van mensen waarvan ik heb gezien hoe het ging met inrijden.
Denk jij nou echt dat als je een 3 jarige uit de wei sleurt terwijl hij niet is opgevoed en alleen maar nare ervaringen heeft met mensen (hoefsmid, enten en ontwormen) en er een zadel op gooit dat die denkt he ene zadel op mijn rug ach jou vertrouw ik jij mag dat?
Zo`n paard blijft dan echt niet rustig en netjes staan hoor.
En als je erop wil gaat zo`n paard echt wel uit zijn dak hoor.
Want het is eng en nieuw en dan ook nog zon eng en nieuw mens dat je helemaal niet kent en je mischien wel op wil eten.

Maar dat is mijn mening ik vindt dat inrijden geen stressvolle gebeurtenis moet zijn maar op een rustige manier met vertrouwen van beide kanten.
Ik verplicht jou niet om eerst een band met je paard op te bouwen dus hoef jij mij ook niet te verplichten een paard ineens zo te overvallen.
Iedereen doet het tenslotte op zijn eigen manier en vindt zijn eigen manier het beste.
Ik ken ook een trainingstal waar ze 2,5 jaar lang niet naar de jonkies om kijken want dat is onzin volgens hen en als ze 2,5 zijn dan worden ze met 3 man vast gehouden en gaat de praam erom zodat iemand hem effies zadel mak kan maken en erop kan stappen.
Tja als hun dat zo willen doen is dat hun keuze maar ik werk daar niet aan mee maar proberen om te praten doe ik ook niet want dat heeft toch geen nut.

Ik weet niet wat jou manier is maar ik denk dat die eerder bij de bovenstaande manier in de buurt komt dan bij mijn manier namelijk gewoon los in een ruime box zetten en dan gewoon rustig het zadeltje erop en belonen als het goed gaat zodat er uiteindelijk geen bok of draai of stap opzij aan te pas komt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:04

Wat mij ook verbaasd in dit topic dat redelijk veel mensen er een half jaar over doen om hun paard zadelmak te maken. Dat lijkt mij dus niet gezond al dat longeren en getut met die paarden.

Ik ben er wel voor als een jong paard fris uit de opfok komt die en paar weken te geven om gewend te raken aan de mensen (dus borstelen etc voor 2 á 3 weken). Dan beginnen met hoofdstel in te doen en longeren met halster over hoofdstel. De meeste paarden hebben dat met 3 tot 5 keer door. Dan kan je gaan longeren met alleen het hoofdstel. Zadeltje er op als ze los lopen na het longeren . Reageren ze meestal ook niet zo gek meer op na een paar keer. En dan hangen, en erop. Bij mij duurt alles in totaal ongeveer een maand. (Soms 3 weken soms 6, ook afhankelijk van het paard.)

Dan de eerste paar weken even elke dag kort aan het ´werk´zetten totdat ze het normaal vinden het rijden en zadel. Dan overgaan tot 2/3 keer in de week een half uurtje/ 20 minuutjes. Het liefst zo snel mogelijk naar buiten het bos in, lekker rechtuit laten lopen zodat het paard evenwicht krijgt en rustig kan wennen aan het ruitergewicht. Dit is in mijn ogen veeeel beter dan het ´rustig´aan te doen en een half jaar te gaan longeren vooraf.

(Ik bekijk het natuurlijk wel per paard maar meestal is dit waar het op uikomt en af en toe heb je een heel sensibel paard dat veel meer tijd nodig heeft, deze tijd neem ik dan ook)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:12

hier staan de dames nu bijna een maand op stal en we doen alles rustig aan. Tot het opzadelen doe ik bij ons op de wei en dan hulp opzoeken voor het opstappen en wegrijden.

Moet nu wel eerlijk bekennen gisteren bij het hangen (met een longser singel. (mijn oude zadel heb ik nog niet gepast en niet aan laten wennen) ging het zo netjes dat ik dacht kan ook wel eens gaan zitten. En dan zit je los.

Ze waren ook weinig tot niets gewend. Longeren vindt ze niets maar we hebben ook alleen een weiland en zodra we gaan stappen is het gras wel heel lekker. maar draf gaat super en galop nog maar niet aan begonnen komt ooit wel.

Maar alles op zijn tijd en kijk naar het paard. Mijn streefdoel was voor de winter er op zitten en wat kunnen sturen want in de winter wordt oefen wat lastig. In de winter zal ze wel een paar ritje maken naar strand maar meer ook niet dus dan op rust en na de zomer echt aan het werk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:26

Moontje1991 schreef:
horseyfries schreef:

Dat leidt ik af uit wat ik heb gezien op trainingstallen waar ik stage heb gelopen.
En van mensen waarvan ik heb gezien hoe het ging met inrijden.
Denk jij nou echt dat als je een 3 jarige uit de wei sleurt terwijl hij niet is opgevoed en alleen maar nare ervaringen heeft met mensen (hoefsmid, enten en ontwormen) en er een zadel op gooit dat die denkt he ene zadel op mijn rug ach jou vertrouw ik jij mag dat?
Zo`n paard blijft dan echt niet rustig en netjes staan hoor.
En als je erop wil gaat zo`n paard echt wel uit zijn dak hoor.
Want het is eng en nieuw en dan ook nog zon eng en nieuw mens dat je helemaal niet kent en je mischien wel op wil eten.

Maar dat is mijn mening ik vindt dat inrijden geen stressvolle gebeurtenis moet zijn maar op een rustige manier met vertrouwen van beide kanten.
Ik verplicht jou niet om eerst een band met je paard op te bouwen dus hoef jij mij ook niet te verplichten een paard ineens zo te overvallen.
Iedereen doet het tenslotte op zijn eigen manier en vindt zijn eigen manier het beste.
Ik ken ook een trainingstal waar ze 2,5 jaar lang niet naar de jonkies om kijken want dat is onzin volgens hen en als ze 2,5 zijn dan worden ze met 3 man vast gehouden en gaat de praam erom zodat iemand hem effies zadel mak kan maken en erop kan stappen.
Tja als hun dat zo willen doen is dat hun keuze maar ik werk daar niet aan mee maar proberen om te praten doe ik ook niet want dat heeft toch geen nut.

Ik weet niet wat jou manier is maar ik denk dat die eerder bij de bovenstaande manier in de buurt komt dan bij mijn manier namelijk gewoon los in een ruime box zetten en dan gewoon rustig het zadeltje erop en belonen als het goed gaat zodat er uiteindelijk geen bok of draai of stap opzij aan te pas komt.

Je weet het niet maar je denkt dat je het weet...vind je het zelf ook niet wat raar om conclusies te trekken terwijl je het niet weet?

Of er wel of niet een bok aan te pas komt, dat heb je niet in de hand. Als een paard namelijk singeldwang heeft, dan zal hij toch gaan bokken, of jij nu wel of niet een goede band met je paard hebt. Die band zit namelijk niet om zijn buik dus daar went hij niet aan.... :D

Bij alle paarden die ik zadelmak heb gemaakt heb ik géén hulp gehad, géén praam gebruikt, géén verdoving gebruikt en heb ik geen rodeo gehad.
Maar het zou niet verstandig van me zijn te denken dat het nooit KAN als ik het rustig opbouw, want juist dan gaat het fout. Juist omdat ik het zo rustig opbouw dat ik de volgende stap niet neem voor ze de vorige stap helemaal kennen, heb ik tot nu toe in twintig jaar tijd nog nooit geen problemen gehad. En daar waren ook paarden bij die al door anderen waren opgegeven. Ook die deden uiteindelijk geen stap verkeerd en heb ik zonder hulp zadelmak gemaakt en ingereden.
En de moeilijkste? Dat waren paarden waar al veel mee omgetut was. De gemakkelijkste zijn onze eigen paarden, die een goede basisopvoeding hebben (hoe kom je erbij dat de hoefsmid een nare ervaring moet zijn? Dan doe je toch iets niet goed!) en verder gewoon lekker op de wei lopen in hun eigen kudde.
Ik vind het in de box erop gaan zitten niet erg eerlijk, je paard kan geen kant op! Ik maak ze zadelmak in een afgesloten bak, zodat het paard wel kan lopen, want een vluchtdier wat je belet van te lopen kan je nooit laten zien dat hij bang is. En dat wil ik nu juist wel zien, om in te kunnen schatten of ik al de volgende stap kan zetten of niet. Een paard in vrijheid vertelt je veel meer dan een paard vastgezet in een box.
Je zegt wel dat iedereen het moet doen zoals zij het willen doen en dat jij het doet zoals jij het wil, maar ondertussen zit je hier wel al iemand te vertellen dat ze niet goed bezig is als ze niets doet met haar jonge paard..... Ook een beetje tegenstrijdig nietwaar?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 29-06-10 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:36

Hier gaat het inderdaad ongeveer hetzelfde muc.
De meeste paarden die hier staan zijn als veulen in contact geweest met mensen om te kroelen en dergelijke maar daarna stonden ze of in de opfok(dus zeer weinig contact), of op de manege en dus best veel contact.
Nou ik merk geen verschil aan die paarden met inrijden.
Ja tuurlijk ze zijn allemaal anders, maar dan vanwege het karakter.
Vaak doen we eerst 1×zonder iets longeren zodat ze dat kennen.
Dan 2×longeren met zadel+hoofdstel.
4e keer er op zitten in aan met hekken afgezet stuk van een uitloopstal.
Dit zodat als ze uit hun plaat gaan ze in ieder geval niet overal en nergens heen kunnen hollen.
Heb ik trouwens nog nooit meegemaakt. Als het paard rustig genoeg is stappen we naar de longeercirkel en gaan we daar verder met wat stap en draf.
Dan lopen we weer terug naar ons afgezette stuk en stappen we een aantal keer op en af.
Nou meestal na 2×in de longeerbak gaan wij het bos in met iemand die aan de hand meewandelt.
Na een tijdje laat ze mij los en pakken we een bospad waarbij de andere kant van het pad dicht is dus dat ze in ieder geval weer terug moeten.
Meestal willen ze eerst niet weg bij de begleider want daar zoeken ze steun. Nou dit herhaal je 2 of 3 dagen.
En dan ga je met een ander paard mee naar buiten en loopt het kleintje er lekker achter aan terwijl ze zo de hulpen leert.
Immers ik stuur naar links voorganger gaat naar links dus kleintje gaat ook naar links en leert zo de connectie tussen de hulpen.
Zo ook met aandrijven en stoppen natuurlijk.
Hij/zij kopieerd het gedrag van het oudere paard.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:39

Ik vind het het beste als het ongeveer zo gaat:
Het paard kent borstelen en mee lopen en voetjes geven al. Daar ga ik even vanuit. Heeft aandacht gehad, niet bang van mensen. Gewoon een normaal jong paard. Als die bij ons komt mag die eerst ff wennen. Dan ga ik 2 weken lang niks anders doen als poetsen wandelen en dat soort dingen. Dan ga ik hem twee keer logeren met halster. Dit doe ik nooit vaker want je hebt niks te vertellen aan een halster. Longeren doe ik uitsluitend in een longeerbak. En dan doe ik het hoofdstel in dat doe ik 3 keer. Dan zadeltje erop weer 3 keer. Dan touwtjes om die loshangen 1 keer. Dan langzaam bijzetten dat bouw ik op in een keer of 5. En dan dubbele longe eerst over de hals later achterdoor. En dan na een paar keer staartriem. Ik longeer meestal 2 keer in de week. En als alles goed gaat zadeltje erop. Rondje laten lopen en zadeldak maker erop. En meestal geen problemen. Ik wil nooit te lang doen over iets omdat het volgende nieuwe dan weer snel eng is. Ik merk als het vertrouwen er is komt het meestal allemaal wel goed.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:42

@ Kyrkelover: Weet je wat ik jammer vind? Dat je standaard getallen neemt. Het ene paard heeft misschien wel tien keer longeren met zadel en hoofdstel nodig, het andere twee keer. Snap je wat ik bedoel? Ik probeer totaal geen "getallen" bij te houden van "ik ben er al zo lang dit of dat mee aan het doen". Ik kijk naar het paard en als het zich als een volleerd paard gedraagt en geen enkel probleem meer heeft met hetgeen ik vraag, dan vraag ik pas weer wat meer. En of dat nu na twee keer, tien keer of twintig keer is, dat maakt me niets uit.
Ik vind het wel heel goed dat jullie lekker naar buiten gaan, zo te lezen heb je een ideale plek daarvoor!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:42

dat naar buiten gaan vind ik echt top! vind het zo jammer dat ik hier midden in de polder woon en dus eigenlijk nergens heen kan, anders had ik het zeker ook zo gedaan!
hier staan ze thuis in de "opfok" (met z n 2en) en leren als veulen heel veel, halster, vaststaan, hoefsmid, poetsen.. nu staan ze dag en nacht buiten en zien ze mij wel elke dag maar niet in de hand.. daar heb ik straks ook geen problemen mee omdat ze de basis heel goed kennen.
zadelmak maken doe ik wel wat langer over als jij kyrkelover, ik besteed heel veel aandacht aan het perfect opvoeden aan de longeerlijn, en geef ze echt de tijd om eraan te wennen. (zeg niet dat het slecht is hoor wat jij doet ;) ) ik voedt ze op dmv monty roberts manier, join up te doen. daarna wen ik ze aan singel hoofdstel enz. wat daardoor een heel stuk makkelijker gaat aangezien ze mij 100% vertrouwen omdat ik hun "leider" ben.. vind dit super werken vooral bij wat onzekere paarden, die hebben dan echt iemand nodig die ze vertrouwen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:43

horseyfries schreef:
@ Kyrkelover: Weet je wat ik jammer vind? Dat je standaard getallen neemt. Het ene paard heeft misschien wel tien keer longeren met zadel en hoofdstel nodig, het andere twee keer. Snap je wat ik bedoel? Ik probeer totaal geen "getallen" bij te houden van "ik ben er al zo lang dit of dat mee aan het doen". Ik kijk naar het paard en als het zich als een volleerd paard gedraagt en geen enkel probleem meer heeft met hetgeen ik vraag, dan vraag ik pas weer wat meer. En of dat nu na twee keer, tien keer of twintig keer is, dat maakt me niets uit.
Ik vind het wel heel goed dat jullie lekker naar buiten gaan, zo te lezen heb je een ideale plek daarvoor!

helemaal mee eens!
met mijn grote, die wat onzeker was heb ik er een stuk langer over gedaan als met de andere 3 jarige nu.. maakt mij niet uit, maar ik weet als er wat fout gaat dat zo n paard zo veel schrik heeft!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:45

horseyfries schreef:

Ja het is ongeveer he een beetje een richtlijn.
Meestal gaat het zo voor het ene paard trekken we langer uit als het andere.
We staan er heus niet bij zo van ja nu heb je 2×een zadel op gehad nu gaan we verder.
Ik denk dat ik er dan ook vaker afgelegen had.
Er zijn ook paarden bij die een stuk lastiger zijn en dan ben je een maand aan de hand aan hets tappen zonder dat je loskomt.
Maar over het algemeen gaat het vrij snel.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:47

Het aparte vindt ik vaak dat zelfs zeer onzekere paarden in een keer steun zoeken bij de persoon die langs ze staat.
Ik maak doorgaans arabieren en welshjes zadelmak en zo gauw ze bij de andere paarden weg zijn en er gebeurt iets engs zoeken ze steun bij degene die langs hun staat.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:49

die van mij eeecht niet :+ ik stap nu alleen op (beest is 1.80) want hij werd heel onzeker van mijn vader. mij vertrouwd ie en ik kan alles bij hem doen als ik zeg dat het goed is is het goed

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:00

Ja ik heb zelf gewoon liever geen hulp. Ik ben bang dat het dan "even snel" moet omdat diegene dan tijd heeft, en dat we dan ineens te veel gaan willen afdwingen. Als ik het alleen doe moet ik wel wachten met de volgende stap tot ik echt bijna zeker ben dat het goed zal gaan. 100 % zeker ben je natuurlijk nooit, maar het is tot nu toe altijd goed gegaan... ;)*Knock on wood*

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:01

kyrkelover schreef:
horseyfries schreef:

Ja het is ongeveer he een beetje een richtlijn.
Meestal gaat het zo voor het ene paard trekken we langer uit als het andere.
We staan er heus niet bij zo van ja nu heb je 2×een zadel op gehad nu gaan we verder.
Ik denk dat ik er dan ook vaker afgelegen had.
Er zijn ook paarden bij die een stuk lastiger zijn en dan ben je een maand aan de hand aan hets tappen zonder dat je loskomt.
Maar over het algemeen gaat het vrij snel.

Ja ok, dan doen we het ongeveer hetzelfde.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:11

oh dan zal dat arabieren eigen zijn of zo.
Mijn arab op 2,5 jarige leeftijd voor de eerste keer met iemand op zijn rug longeren.
http://94.100.121.186/1005150001-100520 ... _pji8.jpeg
Van voren laten we hem nog lekker uitzoeken zodat hij eerst op zijn eigen benen leert lopen.
Wel al de teugels vast zodat hij daar aan went.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:26

Kan best zijn, arabieren zijn heel mensgericht hé? Ik heb een jaar op een Arabierenstoeterij gewerkt, zijn fijne paarden om mee om te gaan.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:28

ik ben in mijn verhaal voorheen het longeren met bijzet vergeten. Dit vindt ik belangrijk omdat ze dan de druk op het bit leren kennen. Niet dat als je de teugels aan neemt ze gelijk gaan flippen maar in ieder geval de druk al kennen.

En iedereen doet het misschien net even anders, maar denk dat wat kyrkelover, horseyylover and ikzelf :o ongeveer doen wel de ´normale´ :P en beste manier is om paarden zadelmak te maken. Ik heb ook nog nooit een groot probleem gehad of een paard niet netjes en rustig zademak gekregen.

Ik heb de paarden direct hier aan een nationaal park staan. Kan dus uren buiten rijden. Op de terug weg door een dorpje (gehucht) héén met een ervaren paard. Leren ze ook veel van. *D

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:30

Ik doe het het liefst ook alleen. Met opstappen de eerste keer altijd even spannend maar bevalt mij toch het beste. ik geef ze ook een snoepje als ze braaf stil staan, dan willen ze wel stil staan de volgende keer HEHE :-)