Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sammyjo2 schreef:mmm ja moeilijk heb zelf een 2 jarige waar niks mee gedaan word en ben me aan het verdiepen hoe ik het straks het beste kan aan pakken maar word zeker niet voor zn 3 jaar ingereden misschien wel lekker spelende wijs grond werk en ja longeren lijk me nou ook niet echt goed voor de benen misschien tegen die tijd lange teugel werk loopt die niet heel de tijd op de volte ben er dus nog niet helemaal over uit maar heb tijd genoeg en wil zo lang mogelijk plezier van hem hebben dus geduld is een schone zaak
horseyfries schreef:Waarom zou het niet rustig en vriendelijk inrijden worden als haar paard nu gewoon lekker op de wei staat?
Onze veulens komen veel in de hand, leren dan alles wat ze moeten kunnen: aan de hand lopen, vaststaan, voetjes geven en van de moeder leren ze dat vreemde voorwerpen niet eng zijn, ze staan op een wei langs de weg en leren zo verkeersmak te worden van hun moeders die er gewoon staan te grazen.
Dan gaan ze na het afspenen twee jaar de wei op, lekker in de kudde, en komen alleen binnen met slecht weer en als de hoefsmid komt bekappen. Als drie of vierjarige kunnen ze dan in enkele maanden rustig de basisprincipes aanleren, om vervolgens langzaam iets meer te doen tot ze klaar zijn voor de sport.
Ik denk dat je conclusie "als ik zou wachten tot ze drie is was dat heel anders geweest" nergens op gebaseerd is want de praktijk bewijst dat het helemaal niet nodig is.
Alsof alleen kinderen die kinderarbeid doen als volwassene fatsoenlijk kunnen werken....
horseyfries schreef:Nogmaals, waar baseer jij je conclusie op dat je dit persé moet doen om er met 3,5 zo op te kunnen stappen en waarom denk jij dat je anders sowieso rodeo en een hoop stress krijgt?
Moontje1991 schreef:horseyfries schreef:Nogmaals, waar baseer jij je conclusie op dat je dit persé moet doen om er met 3,5 zo op te kunnen stappen en waarom denk jij dat je anders sowieso rodeo en een hoop stress krijgt?
Dat leidt ik af uit wat ik heb gezien op trainingstallen waar ik stage heb gelopen.
En van mensen waarvan ik heb gezien hoe het ging met inrijden.
Denk jij nou echt dat als je een 3 jarige uit de wei sleurt terwijl hij niet is opgevoed en alleen maar nare ervaringen heeft met mensen (hoefsmid, enten en ontwormen) en er een zadel op gooit dat die denkt he ene zadel op mijn rug ach jou vertrouw ik jij mag dat?
Zo`n paard blijft dan echt niet rustig en netjes staan hoor.
En als je erop wil gaat zo`n paard echt wel uit zijn dak hoor.
Want het is eng en nieuw en dan ook nog zon eng en nieuw mens dat je helemaal niet kent en je mischien wel op wil eten.
Maar dat is mijn mening ik vindt dat inrijden geen stressvolle gebeurtenis moet zijn maar op een rustige manier met vertrouwen van beide kanten.
Ik verplicht jou niet om eerst een band met je paard op te bouwen dus hoef jij mij ook niet te verplichten een paard ineens zo te overvallen.
Iedereen doet het tenslotte op zijn eigen manier en vindt zijn eigen manier het beste.
Ik ken ook een trainingstal waar ze 2,5 jaar lang niet naar de jonkies om kijken want dat is onzin volgens hen en als ze 2,5 zijn dan worden ze met 3 man vast gehouden en gaat de praam erom zodat iemand hem effies zadel mak kan maken en erop kan stappen.
Tja als hun dat zo willen doen is dat hun keuze maar ik werk daar niet aan mee maar proberen om te praten doe ik ook niet want dat heeft toch geen nut.
Ik weet niet wat jou manier is maar ik denk dat die eerder bij de bovenstaande manier in de buurt komt dan bij mijn manier namelijk gewoon los in een ruime box zetten en dan gewoon rustig het zadeltje erop en belonen als het goed gaat zodat er uiteindelijk geen bok of draai of stap opzij aan te pas komt.
horseyfries schreef:@ Kyrkelover: Weet je wat ik jammer vind? Dat je standaard getallen neemt. Het ene paard heeft misschien wel tien keer longeren met zadel en hoofdstel nodig, het andere twee keer. Snap je wat ik bedoel? Ik probeer totaal geen "getallen" bij te houden van "ik ben er al zo lang dit of dat mee aan het doen". Ik kijk naar het paard en als het zich als een volleerd paard gedraagt en geen enkel probleem meer heeft met hetgeen ik vraag, dan vraag ik pas weer wat meer. En of dat nu na twee keer, tien keer of twintig keer is, dat maakt me niets uit.
Ik vind het wel heel goed dat jullie lekker naar buiten gaan, zo te lezen heb je een ideale plek daarvoor!
horseyfries schreef:@ Kyrkelover: Weet je wat ik jammer vind? Dat je standaard getallen neemt. Het ene paard heeft misschien wel tien keer longeren met zadel en hoofdstel nodig, het andere twee keer. Snap je wat ik bedoel? Ik probeer totaal geen "getallen" bij te houden van "ik ben er al zo lang dit of dat mee aan het doen". Ik kijk naar het paard en als het zich als een volleerd paard gedraagt en geen enkel probleem meer heeft met hetgeen ik vraag, dan vraag ik pas weer wat meer. En of dat nu na twee keer, tien keer of twintig keer is, dat maakt me niets uit.
Ik vind het wel heel goed dat jullie lekker naar buiten gaan, zo te lezen heb je een ideale plek daarvoor!
kyrkelover schreef:horseyfries schreef:@ Kyrkelover: Weet je wat ik jammer vind? Dat je standaard getallen neemt. Het ene paard heeft misschien wel tien keer longeren met zadel en hoofdstel nodig, het andere twee keer. Snap je wat ik bedoel? Ik probeer totaal geen "getallen" bij te houden van "ik ben er al zo lang dit of dat mee aan het doen". Ik kijk naar het paard en als het zich als een volleerd paard gedraagt en geen enkel probleem meer heeft met hetgeen ik vraag, dan vraag ik pas weer wat meer. En of dat nu na twee keer, tien keer of twintig keer is, dat maakt me niets uit.
Ja het is ongeveer he een beetje een richtlijn.
Meestal gaat het zo voor het ene paard trekken we langer uit als het andere.
We staan er heus niet bij zo van ja nu heb je 2×een zadel op gehad nu gaan we verder.
Ik denk dat ik er dan ook vaker afgelegen had.
Er zijn ook paarden bij die een stuk lastiger zijn en dan ben je een maand aan de hand aan hets tappen zonder dat je loskomt.
Maar over het algemeen gaat het vrij snel.