Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:33

@fabersmit, heeft u zelf ook nog foto's die u kan delen? ben erg nieuwschierig

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:38

Jeannine schreef:
@ Nombrado dat hij scheef is dat wist ik al :-)
Ik zal eens wat gaan proberen.
Op de buitenkant zitten is nieuw voor mij.

Als je gelezen hebt, dan schrijf ik al pagina's lang dat hij rechtsom naar binnen valt en linksom naar buiten ;-)
Maakt niet uit hoor...

Maar ik ga ervan door, moet me alweer haasten.
Fijne pasen allemaal!!

Figuren, voltes, voltes afwisselen van hand veranderen, voltes verkleinen en vergroten, oefeningen, balken en cavaletti in wendingen en voltes niet meer dan 3 achterelkaar en dan zijn meerdere combinaties mogelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:53

FaberSmid schreef:
nombrado schreef:
je zou je eens kunnen afvragen , waarom hij hapt.
het lijkt mij eerder een signaal naar jou toe.

Is het niet ongehoorzaam protest spelen? Of denkt u aan wat anders?

nee, ik geloof niet in ongehoorzaamheid.
ik geloof in signalen die een paard je geven, die wij veelal vertalen naar ongehoorzaamheid.
echter probeerd een paard iets duidelijk te maken.
vandaar steigerende , bokkende paarden uiteindelijk, omdat de ruiter niet heeft geluisterd naar het paard.
hoe zou jij iets duidelijk maken, als je pijn hebt , je moet sport uitoefenen en je kan niet praten of spreekt de taal niet? wordt je ongehoorzaam?????
spelen is anders, dat zie je aan het orenspel en de ooguitdrukking

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:20

nombrado mede waarvoor is dressuur dan? Spelen kan ook een vorm van ongehoorzaamheid zijn, zo ook een hengstenspel die een hengst met de mens aan gaat. Van dat soort ongehoorzaamheid ben ik toch echt niet gediend, net als het happen in de voeten, benen of tuig.
Van het geen u omschrijft, is het een probleem dat de mens de verschillen tussen elkander niet (her)kent. Daardoor slaan goeroes hun slag en maken een moderage en magic van de omgang met paarden. Dat is met de omgang, trailerladen, longeren, lange teugel, rijden, bekappen en veterinair niks nieuws meer. Het zegt alles over hoe dom de mens kan zijn, daar steeds in te blijven trappen. Paarden laten zich niet voor de gek houden, die spelen letterlijk in op de mens.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:36

Nombrado , ben het met je eens.
Ik vind negeren van bijten ook niet de beste oplossing.
Met negeren , negeer je dus ook het signaal wat het paard geeft; hij vindt iets blijkbaar niet prettig.
Ik zou liever de reden vinden , waarom het bijten? Omdat de oefening moeilijk is?
Ja zou kunnen , we vragen van het paard om te doen wat wij zeggen , en daarbij spieren te gebruiken die hij normaal gesproken niet een hele volte uit zichzelf vol houdt.
Hannahfroukje , je schrijft na 3 passen begint ze te bijten. Stop eens na twee passen , belonen en de andere kant weer op.
Voorkom het bijten , laat aan je paard zien dat je hem begrijpt en vraag niet teveel.
Alhoewel het bij jouw paard misschien inderdaad al gekoppeld is aan de oefening... zou kunnen.
Maar goed , het paard geeft je 3 passen de kans om het goed te doen...
Enhe , je moet niks , maar ik schrijf dit ook omdat je zelf aangeeft het helemaal niet prettig vindt om je paard te straffen.

Ik heb namelijk hetzelfde probleem , en ben opnieuw begonnen. Mijn paard bijt niet meer , is meestal erg meewerkend , en volgens mij omdat ik stop , of iets anders vraag zodra ik merk dat ze haar best heeft gedaan en ik haar dreig te overvragen.Als ik ook maar iets teveel vraag , of te lang doorga , heb ik weer het bijtend paard. Ik ben wel erg bewust bezig met het tellen van de stappen die ze goed doet , en als ze 5 goed doet , zonder te bijten , gaat ze de volgende dag 6 passen moeten lopen. Ik breid dus wel uit , maar dat gaat langzaam. Toch heb ik het idee dat ik zo een gemotiveerd paard houdt.

[ik lees nog trouw in dit topic mee , en ben zelf ook druk bezig met mijn paardje. Ik hoop binnenkort wat foto's te kunnen laten zien]

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:39

bij deze nodig ik ieder uit om met mijn paard te komen wandelen poetsen werken of gewoon in zijn omgeving te staan, ieder die zegt dat een paard niet bijt omdat hij ondeugd heeft, of brutaal is tegen over zijn handler,maar zegt dat bijten, dus alleen een signaal is dat er iets anders is, ik wens ieder van u veel sucses.

mol

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:46

Ik had het niet over bijten om te bijten , en trouwens dat is ook simpel om op commando te zetten , en daarna nooit meer het commando te geven , behalve als je het paard in kwestie een stok voorhoudt , of een halster of iets waar hij wel in mag bijten.

Ik maak wel degelijk onderscheid in bijten , zonder dat we ook maar iets vragen aan het paard , en bijten terwijl we wel iets vragen van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:20

haha...nou kheb hier 3 hengsten!!!
das wel een andere vorm van bijten :D ;) 8-)
maar eh, mol, ik zou met jou hengst ook kunnen lezen en schrijven...no problem!
zoals een hond op de baas gaat lijken
gaat een paard dit ook 8-) :+
ofterwijl, spiegelen ze iets van de ruiter.../baas *D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:27

FaberSmid schreef:
nombrado mede waarvoor is dressuur dan? Spelen kan ook een vorm van ongehoorzaamheid zijn, zo ook een hengstenspel die een hengst met de mens aan gaat. Van dat soort ongehoorzaamheid ben ik toch echt niet gediend, net als het happen in de voeten, benen of tuig.
Van het geen u omschrijft, is het een probleem dat de mens de verschillen tussen elkander niet (her)kent. Daardoor slaan goeroes hun slag en maken een moderage en magic van de omgang met paarden. Dat is met de omgang, trailerladen, longeren, lange teugel, rijden, bekappen en veterinair niks nieuws meer. Het zegt alles over hoe dom de mens kan zijn, daar steeds in te blijven trappen. Paarden laten zich niet voor de gek houden, die spelen letterlijk in op de mens.

ego versus ego :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:42

Moll schreef:
bij deze nodig ik ieder uit om met mijn paard te komen wandelen poetsen werken of gewoon in zijn omgeving te staan, ieder die zegt dat een paard niet bijt omdat hij ondeugd heeft, of brutaal is tegen over zijn handler,maar zegt dat bijten, dus alleen een signaal is dat er iets anders is, ik wens ieder van u veel sucses.

mol

Heeft uw zo een onopgevoed paard, humor zie dat al voor de cabaret van uw paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:29

FaberSmid @ [RT-D] passage daar heb ik een filmpje geplaatst, waar de verzet geen ongehoorzaamheid is maar verdediging tegen de harde hulpen.
Als het rechtrichten ook zo geschied, is het plezier van rijden tegenover de ruiter snel verloren bij het paard. Dat kan ik het paard niet kwalijk nemen, u wel?
http://www.youtube.com/watch?v=Pmr65HQUUpE

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:35

Dat bijten heeft zeker te maken met ongenoegen. Daarom is het rechtsom ook erger dan linksom. Echter volgens mij heeft het op dit moment niet direct te maken met dat hij het moeilijk vindt. Zo is het ooit wel begonnen natuurlijk. Na een tijdje krijg je gewoon dat dat het paard het "associeert" met een bepaalde oefening en dat het bijten meer een automatisme wordt die volgens het paard bij de oefening hoort. Ik maak hem wel duidelijk "doe dat niet" maar hij reageert geergerd "hoezo niet, we gaan rechtsom, ik doe dat altijd als we rechtsom gaan". Dat begon ik nu steeds sterker te merken. En wat mij betreft is dat nu gewoon genoeg geweest.

Hij vertoont dit gedrag bijvoorbeeld ook met dingen aanraken. Laat hem 3x een pilon aanraken en de 4e keer krijg je hem er bijna niet langs ZONDER die pilon aan te raken. Wil je dat dan wel doen, dan raakt hij geergerd en van z'n stuk. Want hij MOET die pilon aanraken (ik noem dat autistisch). Dat heeft niets te maken met de moeilijkheid van de oefening of met pijn, dat heeft te maken met dat hij vindt dat het zo hoort. Wil je hem er dan vanaf brengen, dan moet je heel wat meenemen :+ :+ :+

Ik ken mijn paard goed en ken ook zijn humeuren goed. Zodra we wisselen van hand hapt hij al in het touw. Maar goed, er wordt vanaf nu gewoon NIET meer gebeten, voor de rest ga ik me er niet in verdiepen. Hij moet luisteren zonder te happen en op mijn beurt zal ik zorgen dat ik de oefening niet te zwaar maak.

Vandaag resulteerde dat in elk geval in een bijzonder braaf en ontspannen paard (met af en toe wel stiekum een hap, maar het was gelukkig veel minder dan gisteren), Hij deed z'n best om de oefening goed uit te voeren. Ook de draf ging voor de verandering eens redelijk goed. Maar in elk geval liet hij het bijten en lette hij eens weer goed op ;-)

Ik zal vanavond daar nog een paar filmpjes van plaatsen maar heb alleen van de stap in het begin, toen moest Susupluus naar huis en was er niemand meer om nog te filmen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 22:00

Hier zijn de filmpjes nog even.

Even een reminder: ik ben dus even weer helemaal "overnieuw" begonnen, m.a.w. eerst weer naar de ontspanning, liefst zo laag mogelijk en vanuit de ontspanning weer verder. Dit zijn filmpjes van in het begin vh oefenen.

http://www.youtube.com/watch?v=VRIgkgz976Y

http://www.youtube.com/watch?v=Tey3wvNt02I

Hoewel ik wel vind dat hij uitzwaait over de linkerschouder op de rechtervolte ben ik er zelf tevreden mee voor vandaag. Ik vraag me alleen af: moet ik nou beter de teugel echt OVER zijn schouder plaatsen? Dat werkt eigenlijk heel raar en maakt het bijna onmogelijk dat het paard zijn hals strekt (en dat was nu juist de bedoeling).

En: als het paard de hand volgt en zijn hals strekt, is het dan nog steeds de bedoeling dat je met die buitenteugel de schouder blijft begrenzen? Ik kan me niet herinneren wat lesgeefmens daarover zei.

Wat me eraan herinnert: ik moet weer afspreken met haar.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:06

HannahFrouk ik kan zoals u doet niet aan de hand lopen, ik kan alleen aan de dubbele longe en lange teugel aan de hand werken. Dus ik kan u daarom geen advies geven, de anderen vast wel.
Ik mis de controle en begeleiding aan beide zijde, er wordt op deze wijze maar aan een kant geprikkeld?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:21

kzou het maar aan je lesgeefmens vragen
ik werk heel anders, dus kan je geen advies geven
stoor me alleen aan het binnenhandgebeuren..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:43

FaberSmid schreef:
FaberSmid @ [RT-D] passage daar heb ik een filmpje geplaatst, waar de verzet geen ongehoorzaamheid is maar verdediging tegen de harde hulpen.
Als het rechtrichten ook zo geschied, is het plezier van rijden tegenover de ruiter snel verloren bij het paard. Dat kan ik het paard niet kwalijk nemen, u wel?
http://www.youtube.com/watch?v=Pmr65HQUUpE

dit ben jij toch niet op het filmpje?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:47

HF, autistisch was ook het eerste woord dat in mijn brein naar boven borrelde terwijl ik je posts zat te lezen, ik vroeg me al af of het niet té zou zijn om dat ook op te schrijven maar je doet het zelf al :P Zoals jij het beschrijft lijkt het mij inderdaad een goede keuze om het bijten te corrigeren, es kijken of hij wakker wordt. Wie weet wat het oplevert, stel nou dat je dit "autistische" patroon weet te doorbreken. Dan betekent dat dus dat dat kan. Welllicht ook met andere patronen die het paard ontwikkelt :)

Jeannine, Nombrado heeft de tip al gegeven maar ik had ook willen zeggen: meer gewicht op je buitenbil/beugel. Van mezelf weet ik dat ik te veel op links zit, ook bijvoorbeeld op de fiets :+ en paarden reageren daarop door over de rechterschouder weg te vallen. Niet alleen mijn eigen rosje doet dat, andere paarden ook. Bij mij werkt het in elk geval om er goed op te letten dat ik niet (ongemerkt) te veel op één kant van mijn bips ga zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:51

HannahFrouk schreef:
Hier zijn de filmpjes nog even.

Even een reminder: ik ben dus even weer helemaal "overnieuw" begonnen, m.a.w. eerst weer naar de ontspanning, liefst zo laag mogelijk en vanuit de ontspanning weer verder. Dit zijn filmpjes van in het begin vh oefenen.

http://www.youtube.com/watch?v=VRIgkgz976Y

http://www.youtube.com/watch?v=Tey3wvNt02I

Hoewel ik wel vind dat hij uitzwaait over de linkerschouder op de rechtervolte ben ik er zelf tevreden mee voor vandaag. Ik vraag me alleen af: moet ik nou beter de teugel echt OVER zijn schouder plaatsen? Dat werkt eigenlijk heel raar en maakt het bijna onmogelijk dat het paard zijn hals strekt (en dat was nu juist de bedoeling).

En: als het paard de hand volgt en zijn hals strekt, is het dan nog steeds de bedoeling dat je met die buitenteugel de schouder blijft begrenzen? Ik kan me niet herinneren wat lesgeefmens daarover zei.

Wat me eraan herinnert: ik moet weer afspreken met haar.

Tja, ik zie het verschil en terwijl ik naar je filmpjes zit te kijken hoor ik mijn lesmevrouw roepen dat je noooooooit je teugels óver de hals mag doen. Moet jij dit zo doen van jouw lesgeefmens?
Los daarvan: er moeten toch andere manieren zijn om de rechterschouder te begrenzen. Met een stokje in je rechterhand ofzo?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 22:56

nombrado schreef:
als je goed kijkt naar mijn laaste 2 geplaatste foto's, zal je begrijpen wat ik bedoel.
dit geldt voor elk paard...., dat is basis, helemaal voor een gespannen paardje die jij rijd.
daarbij is het belangrijk als ruiter te voelen, wanneer het paard recht beweegt , in het bekken vanachteruit...., vandaaruit komt ontspanning.
het heeft niets met techniek te maken, het heeft te maken met recht, in balans en harmonie /ontspanning. Vanuit die ontspanning kan je pas wat gaan doen.

Ik denk dat in ons geval (combi paard/ruiter) dat niet gaat werken als ik hem niet juist eerst gymnasticeer. Hoe ik hem ook uitnodig met mijn zit, door alleen te zitten en te voelen heb ik gewoon niet genoeg in handen om hem ertoe te bewegen zijn stijve punten in te buigen. Ik krijg dan alleen dat hij buigt wat sowieso al flexibel is, maar hij houdt vast wat juist stijf is (zijn kruis en lendenen). Tuurlijk helpt het wel mee, maar met alleen zitten en voelen kom ik er echt niet. Met rechtrichten op de grond, ook al is het een methode die jij niet ziet zitten, is het juist wel een heel stuk vooruit gekomen. Toen werd het bijvoorbeeld ook veel beter mogelijk om door te zitten, iets wat altijd een probleem was geweest.

Je moet me trouwens echt eens uitleggen waar je in het filmpje dan het effect van die binnenhand ziet. Ik ben vandaag juist vooral bezig geweest met de buitenteugel en juist het nageven van die binnenhand. Als ik zelf naar het filmpje kijk is dat ook wat ik zie.

Moll je vroeg nog of ik een sperriempje gebruik met bit. Antwoord = nee. Bij "normaal" rijden (met bit en leren teugels) heb ik niet echt behoefte aan een sperriem, dan is hij juist heel rustig met zijn mond en heb ik geen enkele keer last van gehap of gespeel. Alleen als ik clipjes aan het bit doe. Het gerinkel irriteert hem blijkbaar :+

Fabersmid, u vroeg nog welke oefeningen met het westernpaardje. Dat is: voorlopig alleen nog wat lopen op de cirkel en op de hoefslag. Dat was al moeilijk genoeg blijkbaar, de hoefslag maakte ze al een heel probleem van. Morgen ga ik het nog eens heel lichtjes overdoen.

Jeannine, ik vind zelf het begrenzen ook erg moeilijk. Dan roepen ze aan de kant dat de schouder weer van alles doet en ik voel het dan gewoon niet. Ik snap er ook geen r**t van, hoe ik dan moet begrenzen en dan vervolgens toch weer nageven. Dan denk ik weleens: het zou toch te doen moeten zijn. Zo slecht rijd ik niet eens, dat zou ik toch moeten kunnen/snappen? Ik heb zelf een tijd geprobeerd de scheefheid van mijn paard te te corrigeren door tegendruk te geven. Bij mij werkte dat helaas niet, op een gegeven moment hing ik de hele tijd naar 1 kant.

Hestejente Wat die teugels over de schouder betreft: nee, bij dressuur "mag dat niet". Maar bij RR heb ik het dus wel moeten doen, om een duidelijke aanwijzing te geven. maar hoe dat nu aan-de-hand werkt, is mij soms een raadsel. Dan voel ik die schouder wegdraaien en denk ik; hoe corrigeer ik dat nu, dan loop ik gewoon aan de verkeerde kant.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:05

HannahFrouk schreef:
Je moet me trouwens echt eens uitleggen waar je in het filmpje dan het effect van die binnenhand ziet. Ik ben vandaag juist vooral bezig geweest met de buitenteugel en juist het nageven van die binnenhand. Als ik zelf naar het filmpje kijk is dat ook wat ik zie.

.

hoe komt het dan, dat ie zo extreem het hoofd naar binnen brengt?
Houd die binnenhand maar eens helemaal naar voren, en kijk of je echt op je buitenteugel rijd.

ik zou dit paard op een grote volte longeren, langzaam tempo, en rijden met neus eruit op rechte lijnen, langzaam tempo, hier en daar een volte, meer niet, daarmee rijd je het bekken recht, niet met zijgangen.
ik ga zelf toch ook niet pootje over stappen om zelf recht te kunnen lopen? of een bochtje om?
het is nog steeds geen recht paard...en dat gaat zo ook echt niet gebeuren met al die zijgangen aan de hand op een kleine volte
doe dan aan de hand rechte lijnen, ernaast lopend...recht voor laten kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:09

HannahFrouk schreef:
Moll je vroeg nog of ik een sperriempje gebruik met bit. Antwoord = nee. Bij "normaal" rijden (met bit en leren teugels) heb ik niet echt behoefte aan een sperriem, dan is hij juist heel rustig met zijn mond en heb ik geen enkele keer last van gehap of gespeel. Alleen als ik clipjes aan het bit doe. Het gerinkel irriteert hem blijkbaar :+

Hoe longeer je? Heb je een bitstukje of een kaptoom met rinkelende dingetjes? Zou zijn frustratie door een rammeltje of geluidje kunnen komen?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:27

Tsja, Nombrado ik vind het zelf juist allemaal erg logisch. Stel dat er iets vast zit in je lijf en je kunt niet goed naar rechts bewegen, dan ga je datgene wat vastzit toch eerst losmaken? Het heeft dan naar mijn idee echt geen zin om rechtuit te blijven lopen. Deze manier van RR heeft ons al heel veel verder gebracht, je kunt vast wel begrijpen dat ik dus deze methode blijf volgen. Dat extreme naar binnenwerken van de binnenhand zoals jij het omschrijft zie ik op het filmpje dus juist niet.

Hestejente, ik longeer meestal met een gewoon halster of met een op maat gemaakt licht leren halstertje. Ik gebruik nooit een bitstukje. Vroeger hapte hij bij longeren niet, tegenwoordig dus wel ;-). Ik heb mijn klassieke kaptoom verkocht, die vond mijnheer veel te hard. Mijn eigen lichte halstertje bevalt me dan beter ook al heeft die geen ringetje midden op de neus.

En zeker, die frustratie kan door een geluidje komen, hij reageert op elk tingelingetje. Maar ik vind dat hij toch een poging moet doen zich daar nu eens overheen te zetten.

Om nog een voorbeeldje te geven: ik heb eens voor de grap meegedaan aan een Westernlesje en hij droeg daarvoor een teddy westernpad. Hij BLEEF maar gebaren naar achteren, met z'n huid trillen, rare grimassen maken ... pad toch maar gewisseld want er was niet mee te rijden. Over ... kalm de les vervolgd (de pad kriebelde dus). Zo ook een keer toen we uit het bos kwamen: ook gebaren naar achteren, stilstaan, boos naar achteren kijken. Liftte er een lieveheersbeestje mee op zijn rug. Dat mocht niet, die moest eraf, die kriebelde (beestje zat notabene stil).

Kun je je voorstellen dat hij ook met rijden dus reageert op ALLES wat er maar wiebelt, beweegt of geluid maakt. Da's best weleens lastig hoor.

Maar hij is wel in staat zich erover heen te zetten. Je kunt tot op zekere hoogte wel aan hem kwijt van: ik snap het maar nu moet je er eens over ophouden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:37

Het lijkt me heel vermoeiend :roll:

Dat halstertje, heeft dat een vaste ring onder de kin? Of zo'n los geval die over de kinband heen en weer zwiebert. Want je moet 'm natuurlijk ook geen aanleiding gaan geven.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 00:34

Ja en dan heb ik het nog niet eens over het gezeur over de nieuwe patroontjes in de bak (als de bak gesleept is) en die keer dat ze een deel nieuw zand in de rijbak gedaan hadden (paard stapt de bak in en springt na een achterdochtige snuf 2 meter achteruit met een hoofd van "waaaaaat, ander zand? En ze hebben mij niet gebeld?".)

Ik zal maar ophouden met de voorbeelden, voor ik teveel off-topic ga. :+ Ik zeg altijd maar: mijn paard heeft veel oog voor detail.

Dat halstertje heeft 2 heel "rustige" ringetjes aan de beide zijkanten. Daarom werkt dat ook het fijnst denk ik. Het leidt het minst af.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:49

hahaha Hannah, dat heb ik ook met de mijne. Als de binnenbak gesleept is en het zand is in een hoek anders, dan loopt ie er met een grote boog omheen. Grappig.... Nog maar niet over een rondje buiten gesproken ;-)

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar waarom mag die buitenteugel zo niet??
Nageven doe je toch ook op de buitenteugel?

@ Hannah, over de filmpjes Ik heb ze nog even niet zo heel goed bekeken, maar het ziet er op zich wel heel ontspannen uit. Ik kan er verder ook niet zoveel van zeggen.
Het is zo jammer dat je niet zo goed weet wat je moet doen en dat hij je een beetje onzeker maakt. Wat zegt je lesjuf er dan allemaal van.
Mijn juf geeft me erg goede begeleiding en ik twijfel niet aan haar en ze geeft me een supergoed gevoel. Zjief kon werkelijk niets van dit alles.