Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jeannine schreef:@ Nombrado dat hij scheef is dat wist ik al
Ik zal eens wat gaan proberen.
Op de buitenkant zitten is nieuw voor mij.
Als je gelezen hebt, dan schrijf ik al pagina's lang dat hij rechtsom naar binnen valt en linksom naar buiten
Maakt niet uit hoor...
Maar ik ga ervan door, moet me alweer haasten.
Fijne pasen allemaal!!
FaberSmid schreef:nombrado schreef:je zou je eens kunnen afvragen , waarom hij hapt.
het lijkt mij eerder een signaal naar jou toe.
Is het niet ongehoorzaam protest spelen? Of denkt u aan wat anders?
FaberSmid schreef:nombrado mede waarvoor is dressuur dan? Spelen kan ook een vorm van ongehoorzaamheid zijn, zo ook een hengstenspel die een hengst met de mens aan gaat. Van dat soort ongehoorzaamheid ben ik toch echt niet gediend, net als het happen in de voeten, benen of tuig.
Van het geen u omschrijft, is het een probleem dat de mens de verschillen tussen elkander niet (her)kent. Daardoor slaan goeroes hun slag en maken een moderage en magic van de omgang met paarden. Dat is met de omgang, trailerladen, longeren, lange teugel, rijden, bekappen en veterinair niks nieuws meer. Het zegt alles over hoe dom de mens kan zijn, daar steeds in te blijven trappen. Paarden laten zich niet voor de gek houden, die spelen letterlijk in op de mens.
Moll schreef:bij deze nodig ik ieder uit om met mijn paard te komen wandelen poetsen werken of gewoon in zijn omgeving te staan, ieder die zegt dat een paard niet bijt omdat hij ondeugd heeft, of brutaal is tegen over zijn handler,maar zegt dat bijten, dus alleen een signaal is dat er iets anders is, ik wens ieder van u veel sucses.
mol
FaberSmid schreef:FaberSmid @ [RT-D] passage daar heb ik een filmpje geplaatst, waar de verzet geen ongehoorzaamheid is maar verdediging tegen de harde hulpen.
Als het rechtrichten ook zo geschied, is het plezier van rijden tegenover de ruiter snel verloren bij het paard. Dat kan ik het paard niet kwalijk nemen, u wel?
http://www.youtube.com/watch?v=Pmr65HQUUpE
HannahFrouk schreef:Hier zijn de filmpjes nog even.
Even een reminder: ik ben dus even weer helemaal "overnieuw" begonnen, m.a.w. eerst weer naar de ontspanning, liefst zo laag mogelijk en vanuit de ontspanning weer verder. Dit zijn filmpjes van in het begin vh oefenen.
http://www.youtube.com/watch?v=VRIgkgz976Y
http://www.youtube.com/watch?v=Tey3wvNt02I
Hoewel ik wel vind dat hij uitzwaait over de linkerschouder op de rechtervolte ben ik er zelf tevreden mee voor vandaag. Ik vraag me alleen af: moet ik nou beter de teugel echt OVER zijn schouder plaatsen? Dat werkt eigenlijk heel raar en maakt het bijna onmogelijk dat het paard zijn hals strekt (en dat was nu juist de bedoeling).
En: als het paard de hand volgt en zijn hals strekt, is het dan nog steeds de bedoeling dat je met die buitenteugel de schouder blijft begrenzen? Ik kan me niet herinneren wat lesgeefmens daarover zei.
Wat me eraan herinnert: ik moet weer afspreken met haar.
nombrado schreef:als je goed kijkt naar mijn laaste 2 geplaatste foto's, zal je begrijpen wat ik bedoel.
dit geldt voor elk paard...., dat is basis, helemaal voor een gespannen paardje die jij rijd.
daarbij is het belangrijk als ruiter te voelen, wanneer het paard recht beweegt , in het bekken vanachteruit...., vandaaruit komt ontspanning.
het heeft niets met techniek te maken, het heeft te maken met recht, in balans en harmonie /ontspanning. Vanuit die ontspanning kan je pas wat gaan doen.
HannahFrouk schreef:Je moet me trouwens echt eens uitleggen waar je in het filmpje dan het effect van die binnenhand ziet. Ik ben vandaag juist vooral bezig geweest met de buitenteugel en juist het nageven van die binnenhand. Als ik zelf naar het filmpje kijk is dat ook wat ik zie.
.
HannahFrouk schreef:Moll je vroeg nog of ik een sperriempje gebruik met bit. Antwoord = nee. Bij "normaal" rijden (met bit en leren teugels) heb ik niet echt behoefte aan een sperriem, dan is hij juist heel rustig met zijn mond en heb ik geen enkele keer last van gehap of gespeel. Alleen als ik clipjes aan het bit doe. Het gerinkel irriteert hem blijkbaar