[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:30

Prima, dissen dus die handel.

@heino, ik begrijp waar je heen wilt, ik lees het ook nergens, maar ja IK kan niet begrijpend lezen, en WE moeten niets steeds vragen waarom, WANT met andere woorden WIJ zijn kinderen.

@Whinnylando, je spreekt jezelf tegen, je bent tegen AdB ( en dat is prima hoor, met jou vele anderen, maar je bent tegen AdB, maar je bent wel voor het Duitse Systeem, wat precies hetzelfde is als wat AdB doet.

Oke ga ik je als klein kind toch nog 1 keer vragen, wat is het verschil tussen het Duitse systeem en AdB, buiten het feit van de HKO artrose, en whatever!!!!. Gewoon een 3 1/2 jarige die zadelmak gemaakt moet worden

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:41

Heino blz 56 de post van 16:03

Spot, je mag het gerust uit zijn verband gaan rukken maar vraag mij dan niet om een uitleg. Antwoord op je vraag over wat is het duitse systeem dan heb ik al gegeven. Ik heb geen uitspraken gedaan over verschillen ga ik ook niet doen. Ik zeg niet de lesmethode van AdB van haver tot gort te kennen. Jij denkt dat waarschijnlijk wel maar dan heb je dus niet gelezen waar ik mijn mening op baseer.

Ik dacht dat we er al aardig uitwaren met het antwoord van Driebergen bovenaan de vorige bladzijde...

Grappig dat woordje dissen, gebruik je daar dat speciale handgebaar ook bij? Doet mijn zoontje van 11 ook :) (sorry kon het niet laten, geintje moet kunnen nietwaar?)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:47

Whinnylando schreef:

Daar zeg je alleen dat je het op basis van anderen baseert, maar dat zegt ons natuurlijk helemaal niets ;)

Je hebt Bets gequote (is dat correct Nederlands? :P) als onderbouwing van het waarom niet. Het enige wat ik daar uit kan halen is dat de paarden uit elkaar lopen, over hun tempo en er een S-vorm kan ontstaan. Nu vind ik enkel die zaken niet per definitie AdB moet ik zeggen. Niet in mijn ervaring dan. Is dat dan wat je bedoelt?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:56

@Whinnylando: Wij vragen juist naar de manier waarop jij rijdt.
Je zegt ergens dat we dan maar dingen na moeten lezen, maar het zou juist interessant zijn om de verschillen naast elkaar te leggen.

Nu kan ik alleen maar een beeld vormen van wat jouw kinderen doen... :D

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:00

Whinnylando schreef:

Spot, je mag het gerust uit zijn verband gaan rukken maar vraag mij dan niet om een uitleg. Antwoord op je vraag over wat is het duitse systeem dan heb ik al gegeven. Ik heb geen uitspraken gedaan over verschillen ga ik ook niet doen. Ik zeg niet de lesmethode van AdB van haver tot gort te kennen. Jij denkt dat waarschijnlijk wel maar dan heb je dus niet gelezen waar ik mijn mening op baseer.

Ik dacht dat we er al aardig uitwaren met het antwoord van Driebergen bovenaan de vorige bladzijde...

Grappig dat woordje dissen, gebruik je daar dat speciale handgebaar ook bij? Doet mijn zoontje van 11 ook :) (sorry kon het niet laten, geintje moet kunnen nietwaar?)

Nee dat moet ik je helaas verschuldig blijven (handgebaar), maar kan me er alles bij voorstellen. Tja je bent zo oud als je je voelt, en ik voel me nu eenmaal een baldadige puber :D :D

Weet je Whinny, jij leest zelf ook niet, ik zeg nergens dat je uitspraken hebt gedaan over de verschillen, maar mijn vraag is dus alleen, hoe kan je zo tegen zijn als het precies hetzelfde is (Duits AdB), hoe kan je dan zo zeggen, advies: Wegblijven.

Jij kent namelijk helemaal niets van de methode de Bodt, anders kan je nooit verkondigen dat je Duits rijdt en bij de methode de Bodt adviseer je mensen wegblijven, dat is echt heeeeel vreemd en een vorm van jezelf tegenspreken. Nogmaals ik heb het niet over de HKO, artrose paarden en alle andere zielige stumpers die er rond lopen met van alles en nog wat. Gewoon 3/4 jarige paard wat zadelmak gemaakt moet worden.

Nog 1111111111111111111 keer dan, wat is daar verschillend aan? 3/4 jarige paard zadelmak maken, duits of AdB gereden.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:14

Spot schreef:
Whinnylando schreef:

Nee dat moet ik je helaas verschuldig blijven (handgebaar), maar kan me er alles bij voorstellen. Tja je bent zo oud als je je voelt, en ik voel me nu eenmaal een baldadige puber :D :D

Weet je Whinny, jij leest zelf ook niet, ik zeg nergens dat je uitspraken hebt gedaan over de verschillen, maar mijn vraag is dus alleen, hoe kan je zo tegen zijn als het precies hetzelfde is (Duits AdB), hoe kan je dan zo zeggen, advies: Wegblijven.

Jij kent namelijk helemaal niets van de methode de Bodt, anders kan je nooit verkondigen dat je Duits rijdt en bij de methode de Bodt adviseer je mensen wegblijven, dat is echt heeeeel vreemd en een vorm van jezelf tegenspreken. Nogmaals ik heb het niet over de HKO, artrose paarden en alle andere zielige stumpers die er rond lopen met van alles en nog wat. Gewoon 3/4 jarige paard wat zadelmak gemaakt moet worden.

Nog 1111111111111111111 keer dan, wat is daar verschillend aan? 3/4 jarige paard zadelmak maken, duits of AdB gereden.

Ik denk dat we dat antwoord niet zullen krijgen aangezien er steeds wordt terug gewezen naar eerdere berichten. Of er wordt diep nagedacht :=

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:50

Of ik heb ook nog een sociaal leven... en kan niet altijd klaarstaan om een antwoord te geven. Dat kan ook nog :)

Om te beginnen had ik wel een uitleg gegeven over mijn mening Als ik Naomi Star haar reactie even mag copiëren: whinnylando, dit is geen topic om gezellig over adb te kletsen hoor dus wat dat betreft is je reactie hier prima, maar wij houden wel van onderbouwde mening die je nu uitgebreid verteld hebt

Omdat er verschillende mensen verschillende vragen stellen en verschillende beschuldigingen uiten valt het niet mee om iedereen op zijn wenken te bedienen maar ik doe mn best. Het moge duidelijk zijn dat mijn verhaal erg uit zijn verband geschreeuwd wordt. En er momenteel alleen maar geschreeuwd word op wat ik schrijf, ondertussen zie ik geen dingen over wat jullie dan doen met het lessen.

Het punt waar ik moeite mee heb met AdB is hetgeen wat Heino beschreef en dat slaat precies op de ervaring die ik ken uit mijn omgeving. (ik ga dit verhaal niet op internet knallen, de uitkomst komt op hetzelfde neer)
Heino schreef: AdB gelooft niet in het bestaan hoefkatrol, daarom rijdt hij paarden met die diagnose wel. Hij ziet het niet als een paard over zijn pijn heen rijden, omdat hij er simpelweg niet van overtuigd is dat hoefkatrol de oorzaak is. Kwestie van ander referentiekader... Paarden die bewezen en letterlijk door hun pijn heen gereden worden door zenuwsnedes en inspuitingen en dergelijke, daar geeft hij die garantie van no cure no pay ook niet op. Al blijf ik het jammer vinden dat hij die paarden überhaupt in training neemt, op een gegeven moment is het ook klaar...

Ik ben ook wat terug gaan lezen op wat jullie schreven op bijv. blz 55, mijn reactie komt pas op blz. 56 en ik had er ook bijgeschreven dat ik de rest niet gelezen had. Als ik zo lees wat jullie schrijven over AdB dan hoeft er op mij nog niet zo gereageerd te worden alsof hij een heilige is nietwaar? De topicvraag is Ervaring met AdB? en niet: Ken je het rijsysteem AdB?

Ik heb gevraagd of jullie mij een uitleg wouden doen van het systeem, heb ik tot op heden niet echt gehad... Kan dus ook niet echt de verschillen aangeven. Zoals ik al eerder geschreven heb ben ik geen leerling van AdB geweest, en gaat mijn mening over ervaringen van mensen uit mijn omgeving. Dit gaat puur over het HKO verhaal en niet over het rijsysteem. Spot, je begint iedere keer over het rijsysteem terwijl ik duidelijk te kennen heb gegeven dat ik dat niet ken. Ik kraak geen rijsystemen af, ik vind het wel zielig voor paarden als ze met een duidelijke HKO doorgereden worden. Dat vind ik niet fair. Het verhaal van Bets grijpt mij dan ook heel erg aan. En ik geloof niet (al mag ik niet voor een ander spreken) dat ze het nog een keer zal doen.
(en ja hoor ik geef iedereen gelijk als ze zeggen dat er een helehoop paardjes zijn die ow zo blij zijn dat hun baasje nog op hun rug dressuur rijd terwijl ze wat aan hun benen hebben )

Maar ik wil best discussiëren over de verschillen in het rijsysteem, lijkt me wel interessant Dit wel met respect voor elkaars mening.
Als je bijv. Kyra Kyrklund als voorbeeld neemt die heeft het duitse systeem in zich maar past daarbij nog een aantal andere dingen toe van NH die heel interessant en leerzaam zijn.

Dan zal ik maar beginnen.

Heino schreef: Nee, de Bodt is ook een klassiek rijsysteem, alleen pakt hij er met name het rechtrichten uit En werkt hij niet altijd in de exacte volgorde van het skala der ausbildung, maar stelt dat door recht te richten eerdere aspecten van het skala vanzelf in orde komen

DS werkt niet alleen met het rechtrichten, en volgt wel de volgorde, omdat dit de volgorde van de ontwikkeling van het jonge paard is.
Deze ontwikkeling is er 1 van jaren tot het paard zo sterk is dat hij de oprichting aankan.
Durchlässigkeit is het uiteindelijke doel, dat het paard alle hulpen en bewegingen doorlaat. Er is trouwens niet echt een duidelijke omschrijving van dit woord, doorlatendheid? Ik heb geen idee, Bonfire op zijn laatste ritje bij de OS vind ik wel een toonbeeld daarvan.

Voor de rest heb ik sinds pagina 55 geen voorbeeld gezien zoals Heino gaf om op te reageren wat een verschil is met het DS

ps ik denk dat het grootste verschil wel is dat DS altijd van binnenbeen naar buitenhand rijd. Dus diagonaal omdat een paard ook diagonaal beweegt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:23

Whinnylando schreef:
Voor de rest heb ik sinds pagina 55 geen voorbeeld gezien zoals Heino gaf om op te reageren wat een verschil is met het DS

En ik ben geeneens een leerling/lesklant :=
Je verhaal is duidelijk, ik begrijp alleen nog steeds niet waarom je de methode óók afraadt voor "gezonde paarden". Is dat omdat er geen/weinig aandacht besteed wordt aan de rest van het skala?

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:32

Ok korte inhoudelijke reactie over het systeem:

klopt inderdaad dat de Bodt soms de volgorde veranderd en eerst meer met rechtrichten aan de slag gaat. Dit doet hij omdat een paard/combinatie soms zo scheef is, wat zo veel spanning oproept, dat ontspanning niet mogelijk is. De combinatie moet dan eerst beter in verticaal evenwicht worden gebracht voor er van enige mate van ontspanning sprake kan zijn. Dit zijn ook vaak de gevallen waar wordt gewerkt met contrastelling. Gewoonweg omdat er anders geen ontspanning bereikt kan worden en pas met een ontspannen paard kan correct getraint worden.

Vanuit de bereikte ontspanning kan dan doorgegaan worden met de andere bouwstenen (helaas gebeurd het vaak dat mensen daar niet aan toe komen wat een vertekend beeld kan geven op clinics ed.). Dit wijkt iets af maar is wel duidelijk geinspireerd door het duitse skala.
Met name wijkt het iets af in de volgorde, die de Bodt vooral met rechtrichten iets minder strikt volgt. Verder volgt takt en losgelatenheid uit het werken aan de 'bouwstenen' en lijkt impuls in zijn systeem een basisvoorwaarde te zijn. (hierbij wil ik meteen aantekenen dat mijn ervaring is dat paarden niet over hun tempo worden gejaagd, ken juist voorbeelden waarin paarden absoluut niet sneller mochten).

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:45

Heino schreef:
Je verhaal is duidelijk, ik begrijp alleen nog steeds niet waarom je de methode óók afraadt voor "gezonde paarden". Is dat omdat er geen/weinig aandacht besteed wordt aan de rest van het skala?

Heino.... zucht.... (nee ik word niet verliefd op je) Op de vraag van, iemand waar ik even de naam niet meer van weet, of ik het haar ook zou afraden met haar gezonde paard heb ik geantwoord: Ik persoonlijk zou er met een gezond paard niet naartoe gaan omdat ik mijn eigen ding heb en daar volledig in vertrouw dat ik juist bezig ben. Jij hebt het jouwe, dus niks mis mee nietwaar?

Ik zie niet waar ik hierin het afraad en onderbouw ook duidelijk waarom ik het niet zou doen, dat geld dus niet voor anderen.

Is het zo dat er weinig tot geen aandacht besteed word aan andere punten? Want dat weet ik dus niet. Als dat zo is, is dat wel een gemis in de basisopleiding van een paard. Volgens DS dus.

LoesjeVis

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:53

Nee dat is dus zeker niet zo!

Er wordt ook veel aandacht besteed aan de andere 'bouwstenen'. Echter vaak komen combinaties daar helaas niet aan toe.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:55

LoesjeVis: Prima toelichting! ;) Ben zelf ook eerst begonnen met het rechtrichten omdat mijn paard behoorlijk scheef was(contrastelling op bolle zijde en kwartlijnen op holle zijde). Daardoor kreeg we al snel ontspanning en aanleuning en we zijn nu weer een stapje verder door te gaan werken aan de verzameling. Heb de basis inmiddels aardig onder de knie en het allerleukste is dat ik nu stalgenootjes help met een paard die zo scheef was dat er nog maar één woord bij hem opkwam: rennen! We zijn nog geen 3 weken verder en wat heerlijk genieten is het nu! hij begint op eigen benen te lopen, te swingen en denkt er niet meer aan het op het rennen te zetten.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:57

Reactie op LoesjeVis: Zoals dus ook mensen in DS niet verder komen dan halverwege de basis omdat ze het systeem niet volgen en een aantal stappen overslaan. Simpelweg basis dus vergeten en meteen maar een paard in de oprichting trekken.

Wat doen jullie als oefening om een paard recht te richten?

chrissy123

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:37

He schangah hoe is het je bevallen in nuland,je zou nog wat laten horen hoe het gegaan is.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:32

Whinnylando schreef:
Ik heb gevraagd of jullie mij een uitleg wouden doen van het systeem, heb ik tot op heden niet echt gehad... Kan dus ook niet echt de verschillen aangeven. Zoals ik al eerder geschreven heb ben ik geen leerling van AdB geweest, en gaat mijn mening over ervaringen van mensen uit mijn omgeving.

.

Nogmaals als je echt een duidelijk beeld wil hebben van het systeem ben je van harte welkom om bij ons op stal te komen kijken waar alles aan je uitgelegd kan worden en dat je kan zien hoe het werkt en waarom ;)

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:05

Voor die vraag moet ik me idd aansluiten bij Alabaster ben ik bang. Er zijn namelijk een heleboel verschillende oefeningen om je paard recht te richten. Contrastelling is daar zeker niet de enige en meest gebruikte van.

Wat erg belangrijk is en steeds weer terug komt is balans, het verticale evenwicht van de combinatie (op een rechte lijn haaks op de ondergrond) en de correcte plek van de ruiter op de rug van het paard. Waar de Bodt verder ook veel aandacht aan besteed is een 'lichte' zit, dus een manier van houding en zit die het paard zo min mogelijk stoort en zo veel mogelijk ontlast (onder ons geen stoelzitters dus O:) ) . Ook het werken aan een gelijke aanleuning komt uiteindelijk weer neer op rechtrichten. Immers het paard trekt meer aan een kant omdat het scheef is.

Tot slot door de logica van deze rijmethode is het ook beginnende en angstige ruiters vrij gemakkelijk aan te leren. En erg veilig!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:14

Ik geloof dat er wijsheid op deze 'discussie' van toepassing is:
Een goede discussie kan alleen plaats vinden als een ieder er van uit gaat dat de ander ook wel eens gelijk kan hebben :)

WhinnyLando: Het lijkt als of je het allemaal erg persoonlijk opneemt. Stel je wat meer open en verrijk je visie! Ik weet niet of je het hele topic door gelezen heb maar als je dat wel hebt gedaan dat lees je ook dat hier heel veel mensen zitten die zich niet alleen beperken tot AdB. Meerderen betrekken allerlei methoden in hun manier van rijden en hebben een kritisch blik, ook op AdB.

Whinnylando schreef:
ps ik denk dat het grootste verschil wel is dat DS altijd van binnenbeen naar buitenhand rijd. Dus diagonaal omdat een paard ook diagonaal beweegt.

Deze uitrdrukking ken ik en klinkt heel logisch. Ik vraag me alleen al heel lang af met wat voor oefeningen en hulpen je dat doet. Misschien kan jij me daar antwoord op geven? Dit is trouwens heel serieus bedoeld hoor, voortkomende uit oprechte interesse!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:37

Het is ook erg afhankelijk welke problemen zich opbaren door scheefheid en welke soort scheefheid je paard last van heeft. Ik heb voor dat ik aan adb begon, AR les gehad (volgens Bent Branderup en Marijke de Jong). Zij gaan uit van 8 verschillende scheefheden waar je paard last van kan hebben. Zie: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=199&Itemid=214 Is dus wat verder kijken dan alleen rechts- of linksgebogen. Die van mij staat in een S, dus die heeft ook weer hele andere oefeningen nodig, dan bijvoorbeeld een paard dat rechtsgebogen is.
Verder heeft die van mij geen beenproblemen, maar spanning in de rug en kan die moeilijk loslaten.

Het zijn niet standaard oefeningen voor rechtrichten uit de mouw schudden, maar kijken wat elk individueel paard nodig heeft. Zowel AR als AdB houden zich heel erg bezig met rechtrichten, maar alleen al tussen die twee zit een wereld van verschil. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:37

Whinnylando schreef:
Heino schreef:

Heino.... zucht....

Je kan zuchten, maar je kan ook wat duidelijker in je posts zijn, voorkomt een hoop herhalingen van vragen ;)
Nogmaals, ik vind "wegblijven" nou eenmaal erg negatief, maar uit je verhalen voor gezonde paarden haal ik weinig negatiefs, echter alleen dat je zelf al iets anders hebt. Prima, maar doe dan niet alsof AdB iets is wat je moet ontwijken, maar zeg gewoon dat je een beter alternatief hebt voor je gezonde paard, en dat je voor ongezonde paarden AdB afraadt. Ik snap die sneer richting AdB niet, that's all.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 07:33

Heino: dat is om hetgeen wat ik van AdB ken. En om die reden raad ik het voor iedereen af maarja dat mag ik hier niet zeggen. Want dan krijg ik heel AdB lievend Nederland weer over me heen. En nogmaals, uit respect voor mijn kenissenkring zet ik dit verhaal niet op internet, ik hoop dat jullie dit ook respecteren. Zo niet....pech dan maar, het tekent meer voor jezelf als voor mij. Ik kan niemand zeggen wat hij MOET doen dus daarom, als je er met je paard naartoe wil moet je dat doen, wie ben ik nou om te zeggen dat het niet mag.

Alabaster: ik ga alleen op het AdB rijsysteem in omdat de mensen hier verschillen willen weten, niet omdat ik geïnteresseerd ben in het systeem... dus vriendelijk bedankt voor de uitnodiging maar ik kom niet kijken op je stal. Ik heb mn eigen manier en blijf daarbij omdat het werkt.

Rukaro: het van binnenbeen naar buitenhand rijden is geen oefening maar iets wat je altijd in elke oefening toe kunt passen. Om te beginnen op de volte bijv. je wil dat een paard netjes om je been heen gebogen loopt. Dat kan dan niet door aan de binnenteugel te trekken (wat je veel mensen ziet doen) want dan slingert de achterhand weer uit en buigt hij niet. Maar juist door hem van binnenbeen naar buitenhand te rijden en te ondersteunen aan de buitenkant als je hem uitnodigd te buigen met je binnenbeen. Lastig om dit op een papiertje uit te leggen omdat ik geen lesgever ben, ik kan meestal pas zeggen wat ik doe als ik erop zit :) Ik onthoud het niet het zit in mn lijf.

Dit was tevens mijn laatste post in dit topic, je mag hier blijkbaar alleen maar iets zeggen als je AdB goed vind. Dus veel plezier nog allemaal in dit topic ik zit hier ook voor mn plezier en niet om me af te laten zeiken door mensen. En daar bedoel ik niet iedereen mee hoor :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 07:58

Je onderbouwd die reden niet waarom je het voor iedereen afraad ;)
Je punt van HKO paarden ed. is duidelijk, maar voor gezonde paarden niet.
Waarom raad je het dan ook voor gezonde paarden af?

Het is toch hetzelfde dat wij de mening hebben dat HKO paarden ed. van het duits rijsysteem niet beter worden en dan dus ook maar gezonde paarden afraden ernaartoe te gaan?
Of nee, zelf uitdrukkelijk zeggen: wegblijven!
Zou jij dan ook niet willen weten waarom?

Je bent zeker welkom hier hoor, maar ik vind het een ongefundeerde mening.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:15

Whinnylando schreef:

Dan kom ik achter dat ik overgegaan ben naar duits systeem want zo rij ik nu ook :o

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:24

Whinnylando schreef:
Rukaro: het van binnenbeen naar buitenhand rijden is geen oefening maar iets wat je altijd in elke oefening toe kunt passen. Om te beginnen op de volte bijv. je wil dat een paard netjes om je been heen gebogen loopt. Dat kan dan niet door aan de binnenteugel te trekken (wat je veel mensen ziet doen) want dan slingert de achterhand weer uit en buigt hij niet. Maar juist door hem van binnenbeen naar buitenhand te rijden en te ondersteunen aan de buitenkant als je hem uitnodigd te buigen met je binnenbeen. Lastig om dit op een papiertje uit te leggen omdat ik geen lesgever ben, ik kan meestal pas zeggen wat ik doe als ik erop zit :) Ik onthoud het niet het zit in mn lijf.

Hier wil ik wel op antwoorden voor uitleg. Paard wat niet voldoende lengtebuiging heeft in lichaam (paard moet immers buigen onder het zadel en niet alleen voor het zadel of alleen achter het zadel) zal paard voornamelijk dus uitzwaaien op volte of naar binnenvallen. om dat voor elkaar te krijgen werk IK eerst op volte (hoe kleiner hoe fijner ik het uit kan werken vind ik zelf) drijf ik extra met mijn binnenbeen naar die buitenteugel toe, die begrens ik, met binnenteugel houd ik verbinding en ga ik voelen dat paard erop na gaat geven. Ik merk hoe kleiner de volte word, hoe sneller paard nageeft. Als paard nageeft dan geef ik aan 2 handen wat ruimte naar voren zodat paard kan gaan rekken aan spieren en dus enigzins naar voorwaartse neerwaartse tendens kan gaan lopen. Je voelt gelijk die losgelatenheid in de rug komen en bij sommige paarden kun je al wat deining terug gaan voelen. Het is belangrijk dat paard niet te hard loopt op volte maar wel met juiste impuls, dus activiteit. Als paard te weinig impuls heeft werkt die begrenzing op buitenteugel niet en zal paard niet zo snel nageven, dus het is in samenhang van drijven met binnenbeen (voor buiging in lichaam) naar begrenzende buitenteugel en met goeie impuls/activiteit vanuit achterhand. En dan span je de spieren van paard aan, waarop een paard ze weer kan ontspannen.
Ik ga daarna steeds meer vragen dat paard dus sneller gaat nageven en veel vaker gaat nageven en dan ga ik de oefeningen doen als sb,travers,renvers, appuyeren om paard zo soepel mogelijk te maken in lichaam en atletisch te maken zeg maar. Ik hoop dat de uitleg zo vrij duidelijk is voor je Rukaro, zijn er vragne dan hoori k het van je.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:55

Leuk om iets meer te weten over het duitse systeem. Ik kan me voorstellen dat het lastig uit te leggen is op papier, dat is precies waarom het lastig het systeem van AdB uit te leggen.

Antoine de bodt houdt het paard liever los en gebruikt eigenlijk geen been. paard moet zelf zijn manier van lopen vinden, door aanwijzingen van de ruiter, en moet zelf zo blijven lopen. Wijkt ie weer iets af, dan corrigeert de ruiter dit.

er zijn verschillende oefeningen, die eigenlijk op het paard worden afgestemd. bij het ene paard zul je slingerlijnen maken, bij een ander misschien eerst rechtuit met contrastelling. Een ander verzet (gideer) je weer.

(voor het geval Whinnylando nog meeleest... :D )

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:09

driebergen schreef:
Leuk om iets meer te weten over het duitse systeem. Ik kan me voorstellen dat het lastig uit te leggen is op papier, dat is precies waarom het lastig het systeem van AdB uit te leggen.

Antoine de bodt houdt het paard liever los en gebruikt eigenlijk geen been. paard moet zelf zijn manier van lopen vinden, door aanwijzingen van de ruiter, en moet zelf zo blijven lopen. Wijkt ie weer iets af, dan corrigeert de ruiter dit.

er zijn verschillende oefeningen, die eigenlijk op het paard worden afgestemd. bij het ene paard zul je slingerlijnen maken, bij een ander misschien eerst rechtuit met contrastelling. Een ander verzet (gideer) je weer.

(voor het geval Whinnylando nog meeleest... :D )

Jij bedoeld letterlijk los denk ik? Of niet?

Ik houd het paard los in de spieren zeg maar en vooral in de rug. En ik kan dat controleren (constant eigenlijk) door paard nageefelijk te houden. Je kunt rugspieren pas laten ontspannen als je eerst de spieren laat aanspannen. Zo rek je spieren op, dat doe je namelijk ook als je gaat sporten. Spieren losmaken, maar ik denk dat jij meer bedoeld dat AdBt het paard zelf wat losser laat.

Wat ik dan ook doe met dat rekken is als paard dus nageeft en ik de ruimte geeft aan paard, dat paard op eigen benen moet lopen en geen kans krijgt om de handen als 5e been te gebruiken, maar ook in die meer ruimte die ik geef daar weer nagefelijke te houden, die hulpen worden steeds kleiner (in mijn geval dan) dat ik zelfs maar iets druk hoef te vragen, door mijn hand even te sluiten en dat is al voldoende aanleuningsdruk waarop mijn paard dan weer nageeft.

Dat is niet bij losrijden dan moet ik er wat meer voor doen, maar ja dat is bij elk paard denk ik.