is zo

als ik er een binnenkreeg dan ging ik dat dier en zijn gedrag tot in mijn diepe remslaap analyseren

en ik heb echt wel fouten gemaakt hoor, absoluut........ maar die fouten had ik ook gemaakt zou ik elk boek ooit geschreven, en elke cvc ooit gemaakt gezien of gelezen hebben......... gewoonweg omdat het paard "geleerd" had mixed signals uit te zenden, daarom zeg ik altijd blijf kijken, blijf leren, blijf luisteren.........
Ik heb een jaar of 5 geleden het boek "het probleempaard" aangeschaft....... zonde van mijn geld geweest
Door de jaren heen heb ik geleerd om bij het lossen al te zien wat voor een paard het is......... in grote lijnen dan he

en dan moet je gaan finetunen....... waarom is deze anders hierin of waarom reageert het zo, en wat kan ik doen om het dier anders te laten reageren......... ik stel ook een heel stappenplan op, wat natuurlijk elk uur bijgeschaafd wordt

maar ik heb altijd wel een heel duidelijk doel

en ik wil dat doel bereiken door vertrouwen, rust en regelmaat...... maar eerst moet het dier wel veilig zijn om mee te werken, en dat gaat helaas niet altijd zonder slag of stoot, en een zenuwachtig, angstig paard pak je natuurlijk niet aan...... maar dat is in de regel ook niet nodig...... die zijn van een octaafje stemverlaging al helemaal de kluts kwijt